Autopilot kanske blir olaglig
Postat: 25 nov 2015 07:27
Jag reagerade också över beskrivningen av det där. Inte särskilt god journalistik.pegs skrev:Även ny teknik har liknande artikel, på sin framsida!
Dessutom tar dom cred för att det blir en granskning.
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3948666.ece
Tesla provocerar väl lite genom sina snabba uppdateringar. Samtidigt, klassiska bilindustrin och myndigheter sitter ju fast i en gammal värld.
Blir lite trött på Ny Tekniks skildring av punkteringen. Dom körde i vägrenen och fick punka. Och???
Att föraren inte höll i ratten gör inte att man kan skylla på bilen.
Återkallar gör man väl bara om något behöver göras fysiskt med bilen, som att kolla monteringen av säkerhetsbälten? Inte bara för att uppdatera funktioner?Men om det visar sig att fordonen enligt vår uppfattning inte uppfyller gällande regler och lagar så finns en rad åtgärder att välja på, allt från att tillverkaren meddelar sina kunder att bilen ska återkallas för justering, till att man förelägger fordonen om kontrollbesiktning, säger Anders Gunneriusson.
Mjae, återkallelse i bilvärlden är väl en juridisk term snarare än en beskrivning av vad som rent fysiskt görs, eller? T.ex. har ju Tesla tidigare gjort en officiell "recall" som löstes OTA: http://www-odi.nhtsa.dot.gov/owners/Sea ... =14V006000bylund skrev:Återkallar gör man väl bara om något behöver göras fysiskt med bilen, som att kolla monteringen av säkerhetsbälten? Inte bara för att uppdatera funktioner?
Klart, då kan de äska mer pengar och visa att de gör något...TiborBlomhall skrev:De kan utreda...
Sånt är de bra på
pegs skrev:Även ny teknik har liknande artikel, på sin framsida!
Dessutom tar dom cred för att det blir en granskning.
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3948666.ece
Tesla provocerar väl lite genom sina snabba uppdateringar. Samtidigt, klassiska bilindustrin och myndigheter sitter ju fast i en gammal värld.
Blir lite trött på Ny Tekniks skildring av punkteringen. Dom körde i vägrenen och fick punka. Och???
Att föraren inte höll i ratten gör inte att man kan skylla på bilen.
Precis! när det väl kommer ett beslut, så ser inte AP ut som den gör idag och det finns inget att ändra på i bilarna, då får dom börja om igen med sin utredning för att se om den tidens AP ska förbjudas. Blir som med Lars Wilks konstverk; när väl någon myndighet har klarat att få till rivningsbeslut, så har hela konstverket sålts till någon på andra sidan jorden och myndigheten får snällt börja om på nytt.TiborBlomhall skrev:De kan utreda...
Sånt är de bra på
Det störande är att de helt uppenbart gjort en sk. "Broader", dvs. medvetet inte tagit ratten när bilen varit på väg ut och låtit bilen köra av vägen för att få till en bra story. Storyn blev såklart ännu bättre när de körde på en sten och fick punktering.HelectriC skrev:det är väl den enda "spännande" som har hänt redaktionen överhuvudtaget. Det mesta andra är ju ganska tamt som dom publicerar eller så är det kopior från andra tidningar. Så nu ska det skjutas med stora kanonen när NT minsann har fått punktering.
Ja men resultaten brukar inte bli så bra.TiborBlomhall skrev:De kan utreda...
Sånt är de bra på
jag tycker att dom skulle kört med däck helt tomma på luft också och sen skyllt på Tesla att väghållningen var riktigt dåligHerr X skrev:Det störande är att de helt uppenbart gjort en sk. "Broader", dvs. medvetet inte tagit ratten när bilen varit på väg ut och låtit bilen köra av vägen för att få till en bra story. Storyn blev såklart ännu bättre när de körde på en sten och fick punktering.HelectriC skrev:det är väl den enda "spännande" som har hänt redaktionen överhuvudtaget. Det mesta andra är ju ganska tamt som dom publicerar eller så är det kopior från andra tidningar. Så nu ska det skjutas med stora kanonen när NT minsann har fått punktering.
Jag kör konstant med autopiloten och har gjort det sedan jag fick den, och tillsammans med andra teslaägare måste vi ha kört tusentals mil med autopilot utan att vara nära att något liknande ska hända. De kör i 45 minuter, vinglar ut i vägrenen och får punka. Tröttsamt att de inte kan nöja sig med att rapportera nyheter utan så gärna vill vara i händelsernas centrum att de känner att de behöver fabricera stories.
Tycker du också att man ska få sälja maskingevär med ammunition om man klart och tydligt skriver att man inte får skjuta någon med dem?Martinen skrev:Det står klart och tydligt när man aktiverar autopilot att man ska hålla ratten.
Då tycker jag att Tesla har ryggen fri.
Det funkar ju i USA?Herr X skrev:Tycker du också att man ska få sälja maskingevär med ammunition om man klart och tydligt skriver att man inte får skjuta någon med dem?Martinen skrev:Det står klart och tydligt när man aktiverar autopilot att man ska hålla ratten.
Då tycker jag att Tesla har ryggen fri.
Viss skillnad är det dock. En bil är ett livsfarligt redskap redan som det är, med begränsningar på hur den får användas och av vem. Vill du göra folk illa med en bil är det inget som hindrar dig oavsett om den har autopilot eller inte.Herr X skrev:Tycker du också att man ska få sälja maskingevär med ammunition om man klart och tydligt skriver att man inte får skjuta någon med dem?Martinen skrev:Det står klart och tydligt när man aktiverar autopilot att man ska hålla ratten.
Då tycker jag att Tesla har ryggen fri.
Som vanligt helt absurda liknelserHerr X skrev:Tycker du också att man ska få sälja maskingevär med ammunition om man klart och tydligt skriver att man inte får skjuta någon med dem?Martinen skrev:Det står klart och tydligt när man aktiverar autopilot att man ska hålla ratten.
Då tycker jag att Tesla har ryggen fri.