Sida 1 av 1

Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 14:57
av arena999
Jag har kört model 3 i två år och tycker det är en underbar bil, ,mestadels...
Men efter jag körde hyrbil förra veckan, Peugeot 3008 hybrid, blev jag påminnd hur tyst och mjukt en bil kan gå.
Såklart saknade jag acccelerationen ;)

Men fick höra att nya Model 3 är tystare och mjukare.
Var iväg och testade den nya med dubbelglas och allt möjligt.
Lite dovare trafikljud men exakt samma buller från vägen och lika stötig.

Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilekn bil ska jag provköra?

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 15:08
av Maw
arena999 skrev:
Jag har kört model 3 i två år och tycker det är en underbar bil, ,mestadels...
Men efter jag körde hyrbil förra veckan, Peugeot 3008 hybrid, blev jag påminnd hur tyst och mjukt en bil kan gå.
Såklart saknade jag acccelerationen ;)

Men fick höra att nya Model 3 är tystare och mjukare.
Var iväg och testade den nya med dubbelglas och allt möjligt.
Lite dovare trafikljud men exakt samma buller från vägen och lika stötig.

Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilekn bil ska jag provköra?
Skulle gärna säga Polestar 2 men det är nog risk att du upplever att den också är för bullrig..

BMW I4 kanske?

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 15:08
av juristen
Hyundai Ioniq 5 tyckte jag var tyst och bekväm och är rätt snabb, men kräver sportläget för att komma till sin rätt. Nya Renault Megane har också fått goda betyg på komfort, men är inte lika snabb.

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 15:11
av MWall
BMW i4 ligger väl närmast till hands?

Eller nån SUV-variant?

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 15:29
av Raptor
Ioniq 5 sägs vara tyst men satan vad tyst Audi Q4 var i jämförelse.
Testade båda vid samma tillfälle och körde samma sträcka.

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 20:37
av SwedishAdvocate
arena999 skrev:
Jag har kört model 3 i två år och tycker det är en underbar bil, ,mestadels...
Men efter jag körde hyrbil förra veckan, Peugeot 3008 hybrid, blev jag påminnd hur tyst och mjukt en bil kan gå.
/.../

Men fick höra att nya Model 3 är tystare och mjukare.
Var iväg och testade den nya med dubbelglas och allt möjligt.
Lite dovare trafikljud men exakt samma buller från vägen och lika stötig.

Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilken bil ska jag provköra?
De model 3 som du har kört – har de haft 18-, 19- eller 20-tumsfälgar? Om 18-tum – är du säker på att du inte har eller har haft för högt däcktryck?

I en annan tråd hyllas e-Golf. Jag har inte kört den, men eftersom jag håller på och byter karriär har jag tyvärr inte råd med elbil utan får köra en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi istället. Den tidiga 2019 Model 3 med 18-tumsfälgar jag har kört tycker jag motsvarar eller slår min Golf både när de gäller drivlina, buller och fjädringskomfort. Men jag har i och för sig bara kört Model 3 på hyfsade landsvägar mellan typ norra Skåne och Växjö. Har heller inte kört snabbare än 104 km/h (motortrafikled)...

Alternativ?
Folk verkar nöjda med BMW i4.
Finns Merca EQE för provkörning?
Renault Megane 60 kWh?
Kia EV6?

Annars finns ju de dyrare och större om de är alternativ...
Beg. Model S? Har själv kört en 2018 med luftfjädring. Den fjädringen är mjukare än i en 3a. Konsensus på forumet verkar vara att S är tystare än 3.
Det ryktas om att Lucid Air ska finnas för provkörning i Juni. Vad kostar den basmodellen?
Sen har vi ju e-tron GT/Taycan och Merca EQS.

Källa på Lucid:
https://www.dagensps.se/motor/lucid-air ... pfNFgLgflc

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 20:39
av martinot
arena999 skrev:
Jag har kört model 3 i två år och tycker det är en underbar bil, ,mestadels...
Men efter jag körde hyrbil förra veckan, Peugeot 3008 hybrid, blev jag påminnd hur tyst och mjukt en bil kan gå.
Såklart saknade jag acccelerationen ;)

Men fick höra att nya Model 3 är tystare och mjukare.
Var iväg och testade den nya med dubbelglas och allt möjligt.
Lite dovare trafikljud men exakt samma buller från vägen och lika stötig.

Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilekn bil ska jag provköra?
BMW i4 eller Porsche Taycan skulle jag nog kika på då.

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 22:29
av NiklasTesla
arena999 skrev:
Jag har kört model 3 i två år och tycker det är en underbar bil, ,mestadels...
Men efter jag körde hyrbil förra veckan, Peugeot 3008 hybrid, blev jag påminnd hur tyst och mjukt en bil kan gå.
Såklart saknade jag acccelerationen ;)

Men fick höra att nya Model 3 är tystare och mjukare.
Var iväg och testade den nya med dubbelglas och allt möjligt.
Lite dovare trafikljud men exakt samma buller från vägen och lika stötig.

Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilekn bil ska jag provköra?
Model Y, S eller X? ;) MVH

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 23:15
av SwedishAdvocate
arena999 skrev:
.../ Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilken bil ska jag provköra?
Jag kör som sagt en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi. Den kan man ha lite olika däcktryck på. Dels ett lite 'sportigare' för lätt last – typ 2 pers. Men det finns även ett 'komforttryck' som är typ 0,3 bar lägre – även det för typ två pers. Sen måste man så klart höja trycket ifall man skall lasta upp bilen till maxlast. Det trycket är ännu högre än 'sport'-trycket...

Gissar att det är likadant med VW ID.3. Så om du inte vill lägga massor med pengar så kanske du gillar en ID.3 med minsta fälgarna och 'komforttrycket' i däcken... Och som med alla elbilar så verkar folk tycka att den också är rätt pigg i lagliga hastigheter...

Vidare borde det ju vara likadant med den Model 3 du kör nu. Det borde ju precis som med min Golf finnas minst tre olika däcktryck i manualen (samt den där dekalen som anger däcktryck som brukar finnas någonstans på karossen). Du kanske har kört omkring med trycket för maxlast...

Och det här med vad folk tycker om fjädringskomfort verkar ju vidare vara 'relativt' individuellt...

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 23:22
av SwedishAdvocate
Forts.

Det här har du ju helt säkert koll på, men bara för säkerhets skull...

Det är skillnad på däcktryck i kalla och varma däck – och med varma däck menas däck som rullat X antal kilometer (kan inte den exakta sträckan utantill...).

VW anger däcktryck för kalla däck. De ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 23:30
av OfarligTesla
Jag har samma problem faktiskt och kollat runt en hel del, försökt hitta något och det jag landat i är väl att om man inte vill gå över miljonen är det väl BMW i4 som är alternativet. Den är märkbart tystare än en ny 3a (som är märkbart tystare än en 2 år gammal 3a), däremot är skillnaden inte natt och dag mellan i4an och nya 3an. Det blir rätt stor prisskillnad också ifall man vill gå på M50 och lite utrustning så man mister miljöbilspremien vilket gör skillnaden större.

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 02 maj 2022 23:34
av Maw
SwedishAdvocate skrev:

VW anger däcktryck för kalla däck – ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...
Det är enkelt att räkna ut, bara ta gaslagens formel rakt upp och ner.
pV=nRT
V, n, R är konstanta om inte volymen, V, varierar så om temperaturen, T, som anges i Kelvin t ex går upp från 293 K till 303 K (20°C till 30°C) så ökar trycket, p, med ca 3.5% i däcken. Så om man t ex har 2.5 bar vid 20°C blir trycket knappt 2.6 bar om temperaturen på luften i däcken ökar till 30°C

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 03 maj 2022 21:30
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:

VW anger däcktryck för kalla däck – ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...
Det är enkelt att räkna ut, bara ta gaslagens formel rakt upp och ner.
pV=nRT
V, n, R är konstanta om inte volymen, V, varierar så om temperaturen, T, som anges i Kelvin t ex går upp från 293 K till 303 K (20°C till 30°C) så ökar trycket, p, med ca 3.5% i däcken. Så om man t ex har 2.5 bar vid 20°C blir trycket knappt 2.6 bar om temperaturen på luften i däcken ökar till 30°C
Och hur mäter du temperaturen på luften inne i däcken?

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 03 maj 2022 21:45
av Maw
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:

VW anger däcktryck för kalla däck – ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...
Det är enkelt att räkna ut, bara ta gaslagens formel rakt upp och ner.
pV=nRT
V, n, R är konstanta om inte volymen, V, varierar så om temperaturen, T, som anges i Kelvin t ex går upp från 293 K till 303 K (20°C till 30°C) så ökar trycket, p, med ca 3.5% i däcken. Så om man t ex har 2.5 bar vid 20°C blir trycket knappt 2.6 bar om temperaturen på luften i däcken ökar till 30°C
Och hur mäter du temperaturen på luften inne i däcken?
Det borde väl vara ungefär samma som däckets temperatur i skuggan? Även om man skulle få temperaturen t ex 5 grader fel så slår det bara på i storleksordningen 0.05 bar :)

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 03 maj 2022 21:55
av Tellus
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:

VW anger däcktryck för kalla däck – ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...
Det är enkelt att räkna ut, bara ta gaslagens formel rakt upp och ner.
pV=nRT
V, n, R är konstanta om inte volymen, V, varierar så om temperaturen, T, som anges i Kelvin t ex går upp från 293 K till 303 K (20°C till 30°C) så ökar trycket, p, med ca 3.5% i däcken. Så om man t ex har 2.5 bar vid 20°C blir trycket knappt 2.6 bar om temperaturen på luften i däcken ökar till 30°C
Och hur mäter du temperaturen på luften inne i däcken?
Den funktionen verkar vara inbyggd i däcktrycksensorn.
På vår bmw i3 kunde man "hacka" programvaran och personanpassa många funtioner, tex DRL bakljus på.
Jag valde där att bland annat visa temp i däcken.
Då dök både temp och lufttryck upp i displayen på bilen.
Skulle vilja ha det på teslan OCH batteritemp

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 03 maj 2022 23:45
av martinot
Tellus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:

VW anger däcktryck för kalla däck – ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...
Det är enkelt att räkna ut, bara ta gaslagens formel rakt upp och ner.
pV=nRT
V, n, R är konstanta om inte volymen, V, varierar så om temperaturen, T, som anges i Kelvin t ex går upp från 293 K till 303 K (20°C till 30°C) så ökar trycket, p, med ca 3.5% i däcken. Så om man t ex har 2.5 bar vid 20°C blir trycket knappt 2.6 bar om temperaturen på luften i däcken ökar till 30°C
Och hur mäter du temperaturen på luften inne i däcken?
Den funktionen verkar vara inbyggd i däcktrycksensorn.
På vår bmw i3 kunde man "hacka" programvaran och personanpassa många funtioner, tex DRL bakljus på.
Jag valde där att bland annat visa temp i däcken.
Då dök både temp och lufttryck upp i displayen på bilen.
Skulle vilja ha det på teslan OCH batteritemp
Finns det kanske i SMT?

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 04 maj 2022 09:41
av Nicke Nyfiken
martinot skrev:
Tellus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
VW anger däcktryck för kalla däck – ska ha stått stilla i 4 timmar (tror jag). Mäter man på varma däck måste man kompensera för det. Det går säkert – men jag kan tyvärr inte hur det ska kompenseras utantill...
Det är enkelt att räkna ut, bara ta gaslagens formel rakt upp och ner.
pV=nRT
V, n, R är konstanta om inte volymen, V, varierar så om temperaturen, T, som anges i Kelvin t ex går upp från 293 K till 303 K (20°C till 30°C) så ökar trycket, p, med ca 3.5% i däcken. Så om man t ex har 2.5 bar vid 20°C blir trycket knappt 2.6 bar om temperaturen på luften i däcken ökar till 30°C
Och hur mäter du temperaturen på luften inne i däcken?
Den funktionen verkar vara inbyggd i däcktrycksensorn.
På vår bmw i3 kunde man "hacka" programvaran och personanpassa många funtioner, tex DRL bakljus på.
Jag valde där att bland annat visa temp i däcken.
Då dök både temp och lufttryck upp i displayen på bilen.
Skulle vilja ha det på teslan OCH batteritemp
Finns det kanske i SMT?
Är det inte bara enklare att följa rekommendationen att kolla lufttrycket med ”okörda” däck?

Varför göra en simpel grej till något komplicerat som kräver att man ”hackar” bilens system med hjälp av dyr extrautrustning (SMT) och matematiska uträkningar enligt specifika formler?

Ibland undrar jag hur folk tänker. :roll:

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 04 maj 2022 10:12
av Tellus
SMT är inte så dyrt och läser bara av bilen, den hackar inte(skriver inte)
Bmwn kunde man dock hacka

På bmwn ändrade jag
- DRL bak alltid på
- Temp i däcken. Nördnivå men va kul att förstå varför plötsligt något däck hade 0,2 bar högre. (Ett däck stått i solen och va varmt)
- Videovisning under färd så barnen kunde kolla på barnprogram (usb minne)
- ändrade graderna på stolsvärmen för att passa mig bättre.

På teslan skulle jag hacka tillbaka färddatorn om det gick :)

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 04 maj 2022 10:39
av MWall
Tellus skrev:
SMT är inte så dyrt och läser bara av bilen, den hackar inte(skriver inte)
Bmwn kunde man dock hacka

På bmwn ändrade jag
- DRL bak alltid på
- Temp i däcken. Nördnivå men va kul att förstå varför plötsligt något däck hade 0,2 bar högre. (Ett däck stått i solen och va varmt)
- Videovisning under färd så barnen kunde kolla på barnprogram (usb minne)
- ändrade graderna på stolsvärmen för att passa mig bättre.

På teslan skulle jag hacka tillbaka färddatorn om det gick :)
På min BMW M2 visades däcktemperatur som standard. Även M3/M4 har den funktionen.

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 04 maj 2022 13:43
av Maw
Nicke Nyfiken skrev:
Är det inte bara enklare att följa rekommendationen att kolla lufttrycket med ”okörda” däck?

Varför göra en simpel grej till något komplicerat som kräver att man ”hackar” bilens system med hjälp av dyr extrautrustning (SMT) och matematiska uträkningar enligt specifika formler?

Ibland undrar jag hur folk tänker. :roll:
Man kan göra som du säger också... men det är inte rätt :D

Re: Model 3 alternativ?

Postat: 04 maj 2022 14:47
av DanneLKPG
Tellus skrev:
SMT är inte så dyrt och läser bara av bilen, den hackar inte(skriver inte)
Bmwn kunde man dock hacka

På bmwn ändrade jag
- DRL bak alltid på
- Temp i däcken. Nördnivå men va kul att förstå varför plötsligt något däck hade 0,2 bar högre. (Ett däck stått i solen och va varmt)
- Videovisning under färd så barnen kunde kolla på barnprogram (usb minne)
- ändrade graderna på stolsvärmen för att passa mig bättre.

På teslan skulle jag hacka tillbaka färddatorn om det gick :)
Det bästa var ju att "hacka" så att bilen kom ihåg senaste körläge och inte ändrade tillbaka till default mellan körningarna.
Jag hade även att belysningen i handtagen tändes när man la i backen. Lite sådär onödigt kul. :D