Om du tänker på Model 3, så tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, verkar inte som om Tesla uppdaterat någon av de ”långsamma” laddarna norrut till V3. Minns det som att jag alltid fick Max laddeffekt direkt förra året. Är även osäker på hur det stora batteriet från LG står sig jämfört med Panasonics stora batteri? Om det har högre kapacitet och eller laddar snabbare, så kan det gå att putsa tiden en del. För egen del, så är ju batteriet naturligtvis sämre än förra året…ChristofferG skrev:Det ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det kommer bli på laddtiderna 2022 vs 2021 med mjukvaruuppdateringarna som gjorts. Framförallt introducerandet av förkonditionering av batteriet.joel80 skrev:Det tycker jag är någon som ska stå i första inlägget Redigera dit vad akronymen står för!
Swedish Electric Car Championship
Jag kör med en Polestar LRDM, 19" däck (ej performance pack).
SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Segelflygaren skrev:Om du tänker på Model 3, så tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, verkar inte som om Tesla uppdaterat någon av de ”långsamma” laddarna norrut till V3. Minns det som att jag alltid fick Max laddeffekt direkt förra året. Är även osäker på hur det stora batteriet från LG står sig jämfört med Panasonics stora batteri? Om det har högre kapacitet och eller laddar snabbare, så kan det gå att putsa tiden en del. För egen del, så är ju batteriet naturligtvis sämre än förra året…ChristofferG skrev:Det ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det kommer bli på laddtiderna 2022 vs 2021 med mjukvaruuppdateringarna som gjorts. Framförallt introducerandet av förkonditionering av batteriet.joel80 skrev:Det tycker jag är någon som ska stå i första inlägget Redigera dit vad akronymen står för!
Swedish Electric Car Championship
Jag kör med en Polestar LRDM, 19" däck (ej performance pack).
Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts. Sen har det utökats skapligt bra med laddalternativ på resan från förra året, så ens taktik (för oss utan Tesla) kan förbättras, bl.a så tänker jag att jag inte kör rakt ut i skogen på småvägar p.g.a felaktiga uppgifter i ABRP den här gången!
Me du ska alltså vara med igen Segelflygarn?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Hur ser laddkurvan ut efter uppdateringarna?joel80 skrev:Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag hoppas att det ska fungera, men jag tror att jag max kan förbättra tiden ca 15 min, och då kommer det krävas bra väder och i princip 0% laddnivå vid varje laddstopp…joel80 skrev:Segelflygaren skrev:Om du tänker på Model 3, så tror jag inte det kommer bli så stor skillnad, verkar inte som om Tesla uppdaterat någon av de ”långsamma” laddarna norrut till V3. Minns det som att jag alltid fick Max laddeffekt direkt förra året. Är även osäker på hur det stora batteriet från LG står sig jämfört med Panasonics stora batteri? Om det har högre kapacitet och eller laddar snabbare, så kan det gå att putsa tiden en del. För egen del, så är ju batteriet naturligtvis sämre än förra året…ChristofferG skrev:Det ska bli väldigt spännande att se hur stor skillnad det kommer bli på laddtiderna 2022 vs 2021 med mjukvaruuppdateringarna som gjorts. Framförallt introducerandet av förkonditionering av batteriet.joel80 skrev:Det tycker jag är någon som ska stå i första inlägget Redigera dit vad akronymen står för!
Swedish Electric Car Championship
Jag kör med en Polestar LRDM, 19" däck (ej performance pack).
Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts. Sen har det utökats skapligt bra med laddalternativ på resan från förra året, så ens taktik (för oss utan Tesla) kan förbättras, bl.a så tänker jag att jag inte kör rakt ut i skogen på småvägar p.g.a felaktiga uppgifter i ABRP den här gången!
Me du ska alltså vara med igen Segelflygarn?
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Om förhållandena är rätt:Niklas Z skrev:Hur ser laddkurvan ut efter uppdateringarna?joel80 skrev:Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts.
150-154kW upp till ca 35%. Sen ca 125kW upp till runt 45%, ner till ca 105kW sen till 55%, därefter runt 95kW till typ 65%, då droppar det till ca 80kW.
Sen är dessutom chansen för att förhållandena är rätt mycket större då bilen förkonditionerar batteriet nu om man navigerar till en snabbladdare, det hade inte införts förra sommaren.
Kanske inte superavgörande sommartid men det gjorde stor skillnad under vintermånaderna. Gör säkert lite sommartid också, hur upplever ni att förvärmningen på Tesla påverkar på sommaren?
Även förbrukningen ska vara lite tweakad så kanske ett par procent lägre förbrukning, samt att man nu också har ett eco-läge för klimatanläggningen som minskar effekten den har tillgänglig.
Google maps är också uppdaterad så att den visar mer information om både laddare och sin egen procent vid ankomst. Bl.a såg man bara 0% om man inte skulle nå fram men nu ser man ett minusvärde så att man vet hur körd man är om man råkar ut för en regn-storm!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Med en sådan laddkurva är den nästan lika bra som jag får med panasonic-batteriet i min M3LR om jag laddar på 150 kW SuC. På 250 kW SuC blir det naturligtvis större skillnad.joel80 skrev:Om förhållandena är rätt:Niklas Z skrev:Hur ser laddkurvan ut efter uppdateringarna?joel80 skrev:Jag ser att jag i allafall kan förbättra tiden för min Polestar rätt bra om vi inte åker på skitväder hela resan. Tror att försämringen av batteriet på min bil gör mindre skillnad än de uppdateringar för bättre laddkurva som gjorts.
150-154kW upp till ca 35%. Sen ca 125kW upp till runt 45%, ner till ca 105kW sen till 55%, därefter runt 95kW till typ 65%, då droppar det till ca 80kW.
Sen är dessutom chansen för att förhållandena är rätt mycket större då bilen förkonditionerar batteriet nu om man navigerar till en snabbladdare, det hade inte införts förra sommaren.
Kanske inte superavgörande sommartid men det gjorde stor skillnad under vintermånaderna. Gör säkert lite sommartid också, hur upplever ni att förvärmningen på Tesla påverkar på sommaren?
Även förbrukningen ska vara lite tweakad så kanske ett par procent lägre förbrukning, samt att man nu också har ett eco-läge för klimatanläggningen som minskar effekten den har tillgänglig.
Google maps är också uppdaterad så att den visar mer information om både laddare och sin egen procent vid ankomst. Bl.a såg man bara 0% om man inte skulle nå fram men nu ser man ett minusvärde så att man vet hur körd man är om man råkar ut för en regn-storm!
Jag har alltid förvärmt, så det är svårt att veta vilken laddeffekt jag skulle ha fått annars. Men förra helgen laddade jag på en 300 kW Circle K station. Jag hade bara kört fyra mil (med förvärmning hela tiden), men fick trots det över 190 kW. Jag anlände med 30 % i batteriet. Inte så bra som jag hade fått om bilen fått förvärma längre tid, men rätt Ok ändå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Fn att man bor nästan mittemellan ändpunkterna. Hade varit kul att vara med på hela.
Ioniq 5 FE AWD
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Låter som att du ska köra en av sträckorna i alla fallMrRun skrev:Fn att man bor nästan mittemellan ändpunkterna. Hade varit kul att vara med på hela.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5336
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Hur dags stänger köket?Jerker skrev:Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?
Model Y P
Model S P
Model S P
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Cirka 26 timmar enligt ABRP, så ni hinner nog till middagenJerker skrev:Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?
Men med en sådan bil, så kanske man ska få 2 timmars försprång gentemot de bilar som har större batterier.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Låter bra!Generalbogge skrev:Cirka 26 timmar enligt ABRP, så ni hinner nog till middagen
Men med en sådan bil, så kanske man ska få 2 timmars försprång gentemot de bilar som har större batterier.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
På jakt starten till Ystad får ni en bra start iallafall och kommer leda längeJerker skrev:Sambon och jag överväger att delta med en 2019 e-Golf. Väntar ni med middagen i Haparanda tills vi kommer fram?
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Man borde kunna ha ett system för handikapp relaterat till batteristorlek.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Det var aldrig tal om handikap system när jag körde med vår ioniq 28kWh. Det är bara bita ihop och planera:)Jerker skrev:Man borde kunna ha ett system för handikapp relaterat till batteristorlek.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Dessutom sänder det nog fel signaler som skulle kunna misstolkas som att elbilar är ”handikappade”.Lophornis skrev:Det var aldrig tal om handikap system när jag körde med vår ioniq 28kWh. Det är bara bita ihop och planera:)Jerker skrev:Man borde kunna ha ett system för handikapp relaterat till batteristorlek.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Nej, självklart ska ingen få några fördelar. Med bara 40 kW laddning så tar det sin tid med en e-Golf.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Men försprånget vid jaktstarten lär ju bli nästan episkt iaf
Dom andra kan det ganska lugnt om man säger så…
Dom andra kan det ganska lugnt om man säger så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
En riktig vinnarbilJojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Potentialen finns, men det gäller att köra/ladda den rätt också.Segelflygaren skrev:En riktig vinnarbilJojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Nu i år dessutom mycket tuffare konkurrens av med ganska flat/rak kurva snabbladdande och (relativt e-tron) snåla EV6 mflr. Så konkurrensen till Tesla hårdnar helt klart för varje race (som det skall vara)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ser fram emot konkurrens från andra mer snabbladdande bilar, men det gäller att ha förbrukningen med sig ocksåmartinot skrev:Potentialen finns, men det gäller att köra/ladda den rätt också.Segelflygaren skrev:En riktig vinnarbilJojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Nu i år dessutom mycket tuffare konkurrens av med ganska flat/rak kurva snabbladdande och (relativt e-tron) snåla EV6 mflr. Så konkurrensen till Tesla hårdnar helt klart för varje race (som det skall vara)!
Ska inte göra dig besviken Segelflygaren!
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Model 3 tror jag inte min EV6 kommer ha en chans mot, men det hade varit kul om det kom med en Model Y att få jämföra den mot! Tror det kan bli jämt, om det inte är köer vid Ionity och laddarna i Skellefteå levererar vad de ska, för första gången i SECCs historia.martinot skrev:Potentialen finns, men det gäller att köra/ladda den rätt också.Segelflygaren skrev:En riktig vinnarbilJojje167 skrev:Jag bor också i mitten av landet (Sundsvall), men överväger ändå att deltaga. Följde fjolårets tävling med spänning via joels livesändning under hela natten på väg ned mot Ystad och kunde inte släppa det förrän han var i mål. Så ska jag vara uppe hela natten i år också så kan jag lika gärna sitta bakom ratten själv.
Kör en M3 LR 2021 82kWh 18" med aerokåpor
Nu i år dessutom mycket tuffare konkurrens av med ganska flat/rak kurva snabbladdande och (relativt e-tron) snåla EV6 mflr. Så konkurrensen till Tesla hårdnar helt klart för varje race (som det skall vara)!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Är det nån som bara vill vara med en del av resan skulle jag kunna ta upp en co-driver någonstans på mitten, så länge ni är med på att vara med i livesändningen.
Det här är en nyhet som kan påverka ganska mycket för oss utan Tesla!
https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraf ... det-ratta/
Får dom igång det innan slutet av juli så förändrar den ladd-landskapet rätt bra för oss andra. Speciellt hastighetsmässigt när det gäller Norrlandskusten.
Det här är en nyhet som kan påverka ganska mycket för oss utan Tesla!
https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraf ... det-ratta/
Får dom igång det innan slutet av juli så förändrar den ladd-landskapet rätt bra för oss andra. Speciellt hastighetsmässigt när det gäller Norrlandskusten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Enligt Elon så har det redan hänt om du läser artikeln du länkar till:joel80 skrev:Är det nån som bara vill vara med en del av resan skulle jag kunna ta upp en co-driver någonstans på mitten, så länge ni är med på att vara med i livesändningen.
Det här är en nyhet som kan påverka ganska mycket för oss utan Tesla!
https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraf ... det-ratta/
Får dom igång det innan slutet av juli så förändrar den ladd-landskapet rätt bra för oss andra. Speciellt hastighetsmässigt när det gäller Norrlandskusten.
– Vi har redan öppnat Tesla Superchargers för andra elbilar i Europa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik