SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Ja, vi behöver fler olika bilmodeller. Både Mercedes och BMW har sina debuter kvar. Och fortfarande saknas resultat ifrån en MY.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det vore roligt med en större och mer varierad bilpark bland deltagarna nästa år.

Starkt gjort av er som körde i båda riktningarna. Jojje och hans M3LR verkar vara en mycket svårslagen kombination.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

Niklas Z skrev:
Ja, det vore roligt med en större och mer varierad bilpark bland deltagarna nästa år.

Starkt gjort av er som körde i båda riktningarna. Jojje och hans M3LR verkar vara en mycket svårslagen kombination.
Ja, Jojje har nog fått en M3LR SECC edition. :D
Model S 90D -2017 Titanium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5513
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av SwedishAdvocate »

Generalbogge skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, det vore roligt med en större och mer varierad bilpark bland deltagarna nästa år.

Starkt gjort av er som körde i båda riktningarna. Jojje och hans M3LR verkar vara en mycket svårslagen kombination.
Ja, Jojje har nog fått en M3LR SECC edition. :D
Gissar att 18-tums aerofälgarna hjälper till en del om man ska ut och köra mestadels 100-120 km/h i ~37 timmar... Och han var ju den ende som hade dem... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av OfarligTesla »

Generalbogge skrev:
Ja, Jojje har nog fått en M3LR SECC edition. :D
Han har ju den absolut bästa Model 3an för snabb långfärd med det sörre batteriet som fortfarande laddar snabbt och 18" med Aero så det ligger lite sanning i vad du säger :D .
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Generalbogge skrev:
Ja, Jojje har nog fått en M3LR SECC edition. :D
Han har ju den absolut bästa Model 3an för snabb långfärd med det sörre batteriet som fortfarande laddar snabbt och 18" med Aero så det ligger lite sanning i vad du säger :D .
Och bästa blåsan, inte att glömma. Osäker på om han körde själv då är det ännu mer imponerande, en annan blir ju trött framåt kvällen.
27,8 kWp solceller
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Har en Model X varit med nån gång? Det har jag saknat att se senaste två åren i allafall.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Här kommer mina protokoll.

Först resan upp med totaltid på 19:34h, var av laddtid 2:21h.
20220802_202112.jpg
20220802_202147.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Sen nerresan, lite misstag i början samt delvis delad effekt på SuC Umeå och en laddare i Ullången byggde på tiden, för att inte tala om regn och motvind som sabbade förbrukningen rejält ett tag. Hade 28kWh/100km de 3 första milen efter Tönnebro. :lol:


Klarade ändå mig under 20 timmar!
19:56 min och som ni ser lite mer laddtid och lite högre förbrukning.
20220802_202553.jpg
20220802_202618.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

joel80 skrev:
Har en Model X varit med nån gång? Det har jag saknat att se senaste två åren i allafall.
Shven var med 2020. Deras ekipage fick tiderna 21:28 + 21:10 = 42:38
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av guinness »

Generalbogge skrev:
Ja, vi behöver fler olika bilmodeller. Både Mercedes och BMW har sina debuter kvar. Och fortfarande saknas resultat ifrån en MY.
Jag hade planerat att ställa upp med min 2022 MYLR, tjuvtränade dessutom under påsken med att köra Bromölla - Björkliden

Men när tävlingen hamnade samma helg som jag och sonen haft biljetter till konsert på Ullevi sedan 2019 så var jag tvungen att hoppa SECC
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av mikaELbil »

Nackdelen med detta event är att det har fått/får alldeles för lite uppmärksamhet i media. Dagstidningar, biltidningar, motorjournalister och TV borde bearbetas att följa eventet. Några av er körde även livesändning på youtube som väl skulle kunna användas? Joel sysslar väl med video och foto?

Mer uppmärksamhet från media skulle garanterat få flera biltillverkare att få sina bilar in i tävlingen.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av B99 »

Men varför till Haparanda? Sörlänningar tror kanske att det är en nordlig punkt. Kör Riksgränsen-Stockholm istället.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av MWall »

B99 skrev:
Men varför till Haparanda? Sörlänningar tror kanske att det är en nordlig punkt. Kör Riksgränsen-Stockholm istället.
Ystad är inte längst söderut heller men Ystad-Haparanda har blivit ett begrepp. Det trodde jag alla kände till.

Tror det kommer från ett gammalt cykellopp som kördes på 50-60 talen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sverige ... och%201965.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
B99 skrev:
Men varför till Haparanda? Sörlänningar tror kanske att det är en nordlig punkt. Kör Riksgränsen-Stockholm istället.
Ystad är inte längst söderut heller men Ystad-Haparanda har blivit ett begrepp. Det trodde jag alla kände till.

Tror det kommer från ett gammalt cykellopp som kördes på 50-60 talen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sverige ... och%201965.
Ja ystad Haparanda är vedertaget uttryck även om det inte är längst norr ut i Sverige. Och Sveriges baksida räcker det väl att man passerar på vägen, om man vill. ;)
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Dafro »

guinness skrev:
Generalbogge skrev:
Ja, vi behöver fler olika bilmodeller. Både Mercedes och BMW har sina debuter kvar. Och fortfarande saknas resultat ifrån en MY.
Jag hade planerat att ställa upp med min 2022 MYLR, tjuvtränade dessutom under påsken med att köra Bromölla - Björkliden

Men när tävlingen hamnade samma helg som jag och sonen haft biljetter till konsert på Ullevi sedan 2019 så var jag tvungen att hoppa SECC
Samma här, gissar på Rammstein. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
guinness skrev:
Generalbogge skrev:
Ja, vi behöver fler olika bilmodeller. Både Mercedes och BMW har sina debuter kvar. Och fortfarande saknas resultat ifrån en MY.
Jag hade planerat att ställa upp med min 2022 MYLR, tjuvtränade dessutom under påsken med att köra Bromölla - Björkliden

Men när tävlingen hamnade samma helg som jag och sonen haft biljetter till konsert på Ullevi sedan 2019 så var jag tvungen att hoppa SECC
Samma här, gissar på Rammstein. :D
Det verkar som att alla har varit på Rammstein (dock inte jag).
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Anderzzon »

Tibor skriver i dagens artikel att Jojje bara laddade 8 + 5 min upp till Hudiksvall, men det var väl mer än så?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Dafro »

Anderzzon skrev:
Tibor skriver i dagens artikel att Jojje bara laddade 8 + 5 min upp till Hudiksvall, men det var väl mer än så?
Jo 8 plus 17 enligt underlag på sida 50.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Sådärja, här kommer mina resultat från Ioniq 5 RWD.
I det stora hela en lyckad resa i en bekväm bil, men på över 300 mil blir det så klart en del som inte går som man vill. På vägen upp blev det 15 min laddkö i Gävle och ungefär lika mycket laddarstrul i Skellefteå. Så tiden 19:30 borde kunna kapas med minst en halvtimme om allt skulle gå enligt plan. Men det är så klart en del av spelet, och i princip alla råkade väl ut för någon form av missöden. Laddade för mycket i Sundsvall när jag märkte hur tempen påverkade förbrukningen på väg dit. Så farligt blev det inte visade det sig och anlände till Umeå med hela 11%. Lite samma sak i Skellefteå. Hade kunna kapa några minuter då jag anlände till Haparanda med 12%

Nerresan var tyngre och mer svårplanerad pga vädret. Att jag skulle klara mig till Umeå stod klart hyfsat snabbt, men blåsan hade inte samma räckvidd. Kisspaus i redan i Piteå alltså, och tänkte ändå fylla på lite elektroner för att få lite marginal, men Incharge-laddaren närmast motorvägen visade sig ändå vara trasig. 5 minuter åt skogen redan här…
Men jag kom ju ändå fram till Umeå och väl där får man riktigt bra hastighet i laddarna från Eviny. Men det är en norsk operatör som uppenbarligen placerat stationen för att bäst serva de som kommer till och från just Norge. För oss andra blir det en ganska rejäl omväg genom stan som ändå tar en bra stund, speciellt dagtid som idag.
Därefter öppnade sig himlen mellan Timrå och Gävle, och förbrukningen blev därefter. Speciellt med den motvind som var. Sånt gör också att förutsättningarna för bra tider försämras. Faktum är att det nog blev svårt för många att ens komma upp i hastighetsgränsen, så dålig var sikten på sina ställen. För egen del fastnade jag i kö i promenadfart under 15-20 min då vägen blockerades av någon traktor som skulle klippa gräset kring motorvägen. Andra tävlande verkar inte ha drabbats fullt lika mycket av detta.

I5 är lite egen på så vis att det är svårt att förutspå hur laddkurvan kommer att se ut. Även om batteritempen stämmer kan man råka ut för oförklarligt låga laddhastigheter. Så blev det i Gävle och i viss mån S-tälje, där jag i långa stunder fick nöja mig med 120kW innan effekten klättrade upp mot 150kW mot slutet. Ibland funkar det att starta om laddsessionen, andra gånger inte alla. Tycker mig uppleva att detta händer oftare när jag pluggar in med högre SoC (typ >30%), men det var ju inte fallet här. Annars är en trevlig egenskap hos I5/EV6 att man ofta kan få fina effekter även om man pluggar in även om batteriet inte är helt tomt, och man behöver inte jaga så låg SoC som möjligt. Men det funkar inte alltid har det alltså visat sig…

Missbedömde förbrukningen helt, och laddade lite för lite i S-tälje. Fick krypa bakom långtradare i ett par mil för att öht komma fram till Mantorp. Resan till Värnamo gick bra, men tempen sjönk stadigt. Var rädd för att förbrukningen skulle slå i taket igen under sista etappen till Ystad, så laddade hela vägen till 74%. Helt i onödan visade det sig. Kom fram med 16%, vilket var klart i överkant.

Tid upp 19:30
Tid ner 19:36
Tot tid 39:06
BAB268CB-A6FE-466F-838D-94EB88CB0827.jpeg
6D07BDF0-29E6-4597-8EDB-6E49E0310EB6.jpeg
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Vi verkar iallafall ha tolkat hatighetsreglerna på samma sätt @Wilson, och eller haft liknande flyt/oflyt med trafiken. Du laddade 3 minuter kortare än jag på vägen upp och kom fram 3 minuter tidigare, och jag laddade 25 minuter mindre än du på vägen ner och kom fram ca 25 minuter tidigare. Fascinerande! Till och med behovet av ett "comfort brake" mellan Haparanda och Skellefteå var detsamma :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Datzun »

Resan till Haparanda gick helt enligt plan. Vi fick en fin start i Ystad med vad som kan vara bästa vägvalet. Turen på vår sida och fastnade vare sig vid järnvägsövergångar eller i långsam trafik. Inte någon gång på resan upp behövde vi stå i laddkö. Enda plumpen var delsträckans sista laddning i Skellefteå vid InCharge som gav 55 kW. Fastnade där i 37 minuter och blev rejält frånåkta av de flesta men var trots allt bara 1-5 minuter efter "klungan". Nattens köldknäpp skapade en del osäkerhet kring SoC och räckvidd men ställde inte till det alltför mycket.
Laddade 252 kWh på vägen upp och kom fram med 3% kvar. Kostnad 919 kr.

Resan söderöver gick också den fint. Jag hade planerat första laddstopp i Skellefteå men insåg att räckvidden visst skulle ta oss direkt till Umeå och Tesla SuC. Snålkörde onödigt i slutet och kom trots det in i Umeå med 3%. Det häftiga regnandet gjorde att vi fegade och laddade extra mycket vid i princip alla laddstopp söderut. Med facit i hand var det i överkant, vi kom några gånger in med tvåsiffriga SoC. Behövde aldrig stå i laddkö och drabbades inte av laddare som krånglade.
Laddade 273 kWh på vägen ner och anlände Ystad med 7%. Kostnad 925 kr + 220 kr för full laddning i Torneo innan avfärd söderöver.

Ystad - Haparanda 19.35, 6 laddstopp, 252 kWh, 919 kr.
Haparanda - Ystad 19. 43, 6 laddstopp, 273 kWh, 925 kr (+ 220 kr)
Total tid 39.18

Tack Generalbogge för ett väl planerat och genomfört event och tack alla deltagare för fint sällskap, glada tillrop och stenhård konkurrens!
unnamed2.jpg
unnamed.jpg
unnamed1.jpg
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

iAkita skrev:
Vi verkar iallafall ha tolkat hatighetsreglerna på samma sätt @Wilson, och eller haft liknande flyt/oflyt med trafiken. Du laddade 3 minuter kortare än jag på vägen upp och kom fram 3 minuter tidigare, och jag laddade 25 minuter mindre än du på vägen ner och kom fram ca 25 minuter tidigare. Fascinerande! Till och med behovet av ett "comfort brake" mellan Haparanda och Skellefteå var detsamma :D
Exakt! Förbluffande att det inte blir större skillnader än så här på flera hundra mil.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Tessi19 »

Wilson skrev:
iAkita skrev:
Vi verkar iallafall ha tolkat hatighetsreglerna på samma sätt @Wilson, och eller haft liknande flyt/oflyt med trafiken. Du laddade 3 minuter kortare än jag på vägen upp och kom fram 3 minuter tidigare, och jag laddade 25 minuter mindre än du på vägen ner och kom fram ca 25 minuter tidigare. Fascinerande! Till och med behovet av ett "comfort brake" mellan Haparanda och Skellefteå var detsamma :D
Exakt! Förbluffande att det inte blir större skillnader än så här på flera hundra mil.
Det är annat som spelar roll på långdistans än skillnad på 0,08 i Cd :)

Med samma bilägande var jag mest intresserad på dina resultat [mention]Wilson [/mention]
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Wilson »

Det jag tar med mig från denna resa är hur himla jämnt det ändå var. Tror inte att Hollywood kunnat regissera detta bättre.
Dramatik hela vägen. Kommer speciellt ihåg när jag och Henrik (även han med I5) valde helt olika vägar till Gävle men ändå kom in till Ionity med någon billängds avstånd.

Detta gjorde att jag hamnade i laddkö under någon kvart. Lägg till laddarstrul i Skellefteå så var jag långt efter. Men sedan snurrade många bort sig i luleå och jag kom ikapp då jag kunde ta mig hela vägen till Haparanda på det jag hade i batteriet. Per (iAkita i EV6:an) kom ut på E4 ett par minuter bakom mig. Det höll sig naturligt nog hela vägen i mål, och sedan kom ert flertal ekipage in som ett pärlband med bara några sekunders skillnad.

Över hela tävlingen tycker jag att teorin höll riktigt väl i praktiken. EV6 är lite snålare och laddar lite snabbare än I5. Och med en duktig chaufför som Per som kan sin bil, går den också lite snabbare. I5 RWD eller AWD gör i princip ingen skillnad, eller så gör den det och skillnaden mellan 19” på AWD och 20” på RWD lyckas kompensera för det.

I5 faller i detta sammanhang lite på förbrukningen. Alla bilar drar mer i högre hastighet, men tycker att det gäller i högre utsträckning för Hyundaien. Den går riktigt snålt i lägre farter, men på motorväg är det inte mer än acceptabelt.

Min i5 drog 196wh på vägen upp, inte såå mycket snålare än den ökänt törstiga e-tron under förra året. 225wh/km blev det då.

Annars tycker jag att vi såg riktigt, riktigt, bra prestationer från många i år. Att PS2 och ID4 hade liknande tider som Hyundai/Kia visar att laddhastighet i kW inte är allt. Det är laddhastighet i km/h som räknas.

Och även om Model 3 har någon slags särställning i dessa sammanhang, är den inte fullt lika överlägsen som tidigare. Trots att Jojje lyckades putsa rekordet rätt rejält. Det var riktigt snyggt jobbat!

ABRP hade iofs förutspått ett tight race. Tidsuppskattningarna hamnade inom ett snävt intervall. Men fullt så här jämnt hade jag aldrig vågat tro på.

Apropå ABRP var det påfallande många som kommenterade att det inte fungerade lika bra nuförtiden. Något måste ha hänt. Själv tyckte jag att den föreslog konstiga laddstopp och det gick själv att optimera restiden genom att manuellt lägga in var pauserna skulle förläggas.

Att tidsoptimera på detta sätt i verkliga livet skulle vara outhärdligt. Det hade blivit skilsmässa och socialen skulle ta barnen på en gång.

Man kan gott och väl välja elbil på andra premisser än laddhastigheter och förbrukning. Jag får alltid frågan- ”Men hur långt kommer du egentligen på en laddning?”. En naturlig fråga för den som inte levt med elbil så klart, men knappast något som borde hamna så högt som det gör i prioordningen när det är dags att välja bil. Jag har sagt det förr och säger det igen. Räckvidd kan vara jäävligt najs, men ofta vääldigt överskattat. Ta den bil som gör dig lyckligast helt enkelt.

Att resultatet inte spelar såå stor roll i praktiken visste jag redan. Tyckte att min gamla e-tron 50, som kom toksist på nästan 45h förra året, var en utmärkt långresekamrat. Inte ens med den var det ofta att jag upplevde att jag kommit fram snabbare med en fossilbil. Inte inräknat lunchstopp och toalett-/glasspauser iaf.

Och jag vill absolut inte klaga på att min nuvarande bil laddar snabbt. Men faktum är att det blir en annan typ av väntan nuförtiden. På 10-15, kaanske 20 minuter, är det svårt att hinna med mycket annat. Att äta lunch funkar liksom inte, när man vet att andra står i laddkö och vill att man flyttar på sig asap. Det blir lätt att man står och väntar som vid tankningen av en fossil. Sedan flyttar jag på bilen och går in och äter i lugn och ro.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till Jens som anordnat detta så bra! Bra jobbat med körningen av alla inblandade, och framför allt skönt häng i Haparanda och längs vägen gör hela tillställningen så mycket trevligare.
Skriv svar