Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 26 jun 2022 12:25
Inte ”legat söimnåis” över det?Jerker skrev:
Tack! Jag har legat sömnlös sedan jag läste detta!
Inte ”legat söimnåis” över det?Jerker skrev:
Tack! Jag har legat sömnlös sedan jag läste detta!
Ligger också i hårdträning. Kommer bli några glasspauser längs vägenjoel80 skrev:Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren!
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra åretjoel80 skrev:Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren!]
Jisses, det blir inga glassar på dina stopp.iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året
Visst är det så, även om det kanske inte är just Joel jag får vänta på vid laddarna. Kommer fortfarande på mig själv med att emellanåt småskratta åt hans episka avvikelse från E4 rätt in i skogen någonstans i Småland förra året! Men du har kanske lärt dig vägen sen dess JoelGeneralbogge skrev:Jisses, det blir inga glassar på dina stopp.iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året
Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll
iAkita skrev:Visst är det så, även om det kanske inte är just Joel jag får vänta på vid laddarna. Kommer fortfarande på mig själv med att emellanåt småskratta åt hans episka avvikelse från E4 rätt in i skogen någonstans i Småland förra året! Men du har kanske är dig vägen sen dess JoelGeneralbogge skrev:Jisses, det blir inga glassar på dina stopp.iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året
Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll
I vilket fall, tror resan kommer bli både jobbigare och mindre njutbar för mig i år jämfört med tidigare år, om laddstoppen blir så här korta. Har svårt att först hur Model 3:orna fixade det hela vägen förra året. Jag gillar att dricka mitt kaffe i lugn och ro, men det blir nog inte mycket av det i år.
Du fuskar ju och har bytt bil, då blir det ju ingen sport! Fegt rent av!iAkita skrev:Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra åretjoel80 skrev:Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren!]
Drygt 4km vägarbete och pågår även vid nästa års tävlingDansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Tyvärr är det ta mig tusan vägarbetet från Helvetet som pågår - NYAB börjar bli legendariska för sina usla kringarrangemang vid sina byggen. Här i kommunens lokalblaska var det en platschef som försvarade kringvägar med kattskallar och jättegropar med att ”det var ju bra för det höll nere hastigheterna”… Dessutom Nordens absolut tråkigaste del av E4, men det vet Du ju redan.Jojje167 skrev:Drygt 4km vägarbete och pågår även vid nästa års tävlingDansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Låter som det kommer bli sämre tider i år även om det även förra året var ganska många vägbyggenDansson skrev:Massa vägarbeten.. gräsklippning mm.. ca 2h i förseningar.. laddar i töre just nu legat ca 130 där det har gått har ett snitt på 217kwh
Startade ca 19.30 i täby
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det?Dansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Gissningsvis går det snabbare på sträckorna med högre hastighetsbegränsning än att man kör 130 km/h oavsett vad skylten säger.fth skrev:Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det?
/fth
Märkligt att ”skryta” om sådant beteende tycker jag.fth skrev:Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det?Dansson skrev:Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..
Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/
Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
/fth
Det var precis min poäng, om vi antar att "strax under 8h" är 7:45h, och det behövdes sammanlagt 30 minuter för fika/toa/tanka under vägen så blir snitthastigheten >140 km/h.Jerker skrev:Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.
Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
Jerker skrev:Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.
Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
Jepp, och jag utgår från att vi kommer hålla oss till samma regler i år så man kan jämföra tidena? Skyltad hastighet gäller strikt, förutom när man behöver öka farten för att köra om på ett säkert sätt. Och hastighetsvisning på i Glympse. Rätt eller fel, det var iallafall så vi gjorde förra året.joel80 skrev:Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.
Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.
Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå.
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.)
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?joel80 skrev:Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?Lophornis skrev:Det är väl hastighetsmätaren som gäller?joel80 skrev:Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.