Sida 7 av 29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 jun 2022 12:25
av AAKEE
Jerker skrev:

:lol: Tack! Jag har legat sömnlös sedan jag läste detta!
Inte ”legat söimnåis” över det? ;)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 jun 2022 12:26
av Jojje167
joel80 skrev:
Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren! :lol:
Ligger också i hårdträning. Kommer bli några glasspauser längs vägen
Screenshot_20220626-122308_Gallery.jpg

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 jun 2022 18:18
av iAkita
joel80 skrev:
Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren! :lol:
Screenshot_20220625-145017_Gallery.jpg[/attachment Lite intressanta data jag får fram beroende på procent vid start av laddning. [attachment=1]FB_IMG_1656238764266.jpg
]
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året :D
20220626_114709~2.jpg

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 jun 2022 22:53
av Generalbogge
iAkita skrev:
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året :D
Jisses, det blir inga glassar på dina stopp. :)

Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll :D

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 jun 2022 23:25
av iAkita
Generalbogge skrev:
iAkita skrev:
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året :D
Jisses, det blir inga glassar på dina stopp. :)

Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll :D
Visst är det så, även om det kanske inte är just Joel jag får vänta på vid laddarna. Kommer fortfarande på mig själv med att emellanåt småskratta åt hans episka avvikelse från E4 rätt in i skogen någonstans i Småland förra året! Men du har kanske lärt dig vägen sen dess Joel :D

I vilket fall, tror resan kommer bli både jobbigare och mindre njutbar för mig i år jämfört med tidigare år, om laddstoppen blir så här korta. Har svårt att först hur Model 3:orna fixade det hela vägen förra året. Jag gillar att dricka mitt kaffe i lugn och ro, men det blir nog inte mycket av det i år.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 27 jun 2022 12:48
av Sofie
iAkita skrev:
Generalbogge skrev:
iAkita skrev:
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året :D
Jisses, det blir inga glassar på dina stopp. :)

Men du kanske måste vänta på Joel vid laddstoppen, och då spelar det mindre roll :D
Visst är det så, även om det kanske inte är just Joel jag får vänta på vid laddarna. Kommer fortfarande på mig själv med att emellanåt småskratta åt hans episka avvikelse från E4 rätt in i skogen någonstans i Småland förra året! Men du har kanske är dig vägen sen dess Joel :D

I vilket fall, tror resan kommer bli både jobbigare och mindre njutbar för mig i år jämfört med tidigare år, om laddstoppen blir så här korta. Har svårt att först hur Model 3:orna fixade det hela vägen förra året. Jag gillar att dricka mitt kaffe i lugn och ro, men det blir nog inte mycket av det i år.

Plötsligt händer det! I lördags han bilen ladda klart innan maten var färdig, Jag skulle handla dryck och tänkte att nu passar jag på att prova en Plant based burger, efter en halv evighet kommer burgarflipparen fram och säger att vego osten är tyvärr slut, jag svarar det är ok, efter det gick hen förmodligen ut och odlade fram råvarorna. Han till destinationen med 2 minuter tillgodo. Vilken härlig känsla att komma till en färdigladdad bil, som jag saknat den känslan

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 28 jun 2022 17:06
av joel80
iAkita skrev:
joel80 skrev:
Jag hårdtränar för att hitta optimal laddkurva med Polestaren! :lol:
Screenshot_20220625-145017_Gallery.jpg[/attachment Lite intressanta data jag får fram beroende på procent vid start av laddning. [attachment=1]FB_IMG_1656238764266.jpg
]
Jag med. Drygt 190 kW i snitt idag mellan 24-71%. Du får träna hårt för att ta revansch för förra året :D
20220626_114709~2.jpg
Du fuskar ju och har bytt bil, då blir det ju ingen sport! Fegt rent av! ;)
:lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 jun 2022 13:10
av Dansson
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..

Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/

Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 jun 2022 13:41
av Jojje167
Dansson skrev:
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..

Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/

Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Drygt 4km vägarbete och pågår även vid nästa års tävling
Screenshot_20220629-133805_Chrome.jpg

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 jun 2022 21:40
av Bjelke
Fan va surt ju :(

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 jun 2022 21:44
av roffe_s
Jojje167 skrev:
Dansson skrev:
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..

Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/

Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Drygt 4km vägarbete och pågår även vid nästa års tävling
Screenshot_20220629-133805_Chrome.jpg
Tyvärr är det ta mig tusan vägarbetet från Helvetet som pågår - NYAB börjar bli legendariska för sina usla kringarrangemang vid sina byggen. Här i kommunens lokalblaska var det en platschef som försvarade kringvägar med kattskallar och jättegropar med att ”det var ju bra för det höll nere hastigheterna”… Dessutom Nordens absolut tråkigaste del av E4, men det vet Du ju redan.

Jag brukar personligen ta omvägen via Sävar - Bullmark - Robertsfors - Töreboda, Era hjulupphängningar kommer att vara Er evigt tacksamma. Gillar Ni kurvor kommer Ni inte att bli besvikna på den första delen av omvägen ;)

Mina 2p, ha en fin tur!

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 jun 2022 08:03
av Dansson
Massa vägarbeten.. gräsklippning mm.. ca 2h i förseningar.. laddar i töre just nu legat ca 130 där det har gått har ett snitt på 217kwh

Startade ca 19.30 i täby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 jun 2022 08:08
av Robin_j
Dansson skrev:
Massa vägarbeten.. gräsklippning mm.. ca 2h i förseningar.. laddar i töre just nu legat ca 130 där det har gått har ett snitt på 217kwh

Startade ca 19.30 i täby
Låter som det kommer bli sämre tider i år även om det även förra året var ganska många vägbyggen

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 jun 2022 11:48
av Dansson
Förhppningsvis så är de klara med gräset.. inge kul att ligga i 7 kmh precis när det blev enkelfil och omkörning inte möjlig på en bra bit.. slapp precis stoppet som borde blivit av lastbilen som precis hade åkt i diket.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 jun 2022 15:42
av fth
Dansson skrev:
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..

Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/

Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det? :?

/fth

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 jun 2022 16:58
av OfarligTesla
fth skrev:
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det? :?

/fth
Gissningsvis går det snabbare på sträckorna med högre hastighetsbegränsning än att man kör 130 km/h oavsett vad skylten säger.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jul 2022 09:54
av Jimel
fth skrev:
Dansson skrev:
Ska testa sträckan Sthlm Haparanda i kväll/natt..

Hörde att det var vägarbete mellan Umeå och Robertsfors :-/

Med bensinbil har jag åkt på strax under 8h men brukar oftast snitta på ca 10h
Ska bli intressant att se vad det blir med el .. är lite över 100 mil som ska avverkas
Sthlm-Haparanda på 8h motsvarar ju en snitthastighet på närmare 130km/h, vilket väl betyder att du stundtals ligger i typ dubbla lagstadgade hastigheten, du har inga problem med det? :?

/fth
Märkligt att ”skryta” om sådant beteende tycker jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jul 2022 15:26
av Jerker
Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.

Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jul 2022 15:37
av joel80
Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.

Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.

Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå. :)
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.) :D

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jul 2022 15:53
av fth
Jerker skrev:
Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.

Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.
Det var precis min poäng, om vi antar att "strax under 8h" är 7:45h, och det behövdes sammanlagt 30 minuter för fika/toa/tanka under vägen så blir snitthastigheten >140 km/h. :shock: :shock:

För att hålla den snittfarten på en sträcka av 1020 km så måste man ha kört 50-100% för fort hela vägen, oavsett hastighetsbegränsning, som är 80-100 km/h huvuddelen av den sträckan.

Fullkomligt ansvarslöst om det är sant, det är synd att det inte är fler hastighetskontroller längs vägarna, då skulle nog många, med all rätt, bli av med körkortet.

/fth

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jul 2022 15:56
av MWall
Jerker skrev:
Det här med snitthastighet är rätt intressant. Det är ju inte så att man automatiskt har en snitthastighet på 110 på en sträcka skyltad med 110. Den minsta lilla inbromsning gör att man måste kompensera den med att köra mycket fortare sen. Dessutom har man inte flygande start. På- och avfarter från motorvägar sänker snitthastigheten häpnadsväckande mycket. Det konstaterade jag när jag testkörde olika sträckor med min Zoe när den var ny och svängde av för laddstopp.

Så, om man hävdar att man kört en viss sträcka (som inte enbart består av motorväg) på ett antal timmar och det ger en snitthastighet på t.ex. 130 km/h så lär det med nödvändighet vara så att visa sträckor har körts väldigt fort. Oansvarigt fort.

På glest trafikerad motorväg är det inga större problem att åtminstone köra 160-170 km/h. Vid uppåt 200 km/h så börjar det kännas lite knepigt dock.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jul 2022 09:36
av iAkita
joel80 skrev:
Tycker vi hamnat en bit ifrån trådämnet nu.

Reglerna för tävlingen hqr tidigare varit qtt man ska hålla hastighetern. Enstaka km/h över är okej men inte mer. Att jämföra med nån som tok-kör kanske 30-50km/h över hastighetsgränsen blir rätt ointressant.

Vägbyggen var det förra året också på rätt många sträckor, tror det kommer gå fortare för många av oss i år ändå. :)
Både bilar och laddnätverk har förbättras.
(Och Robin tar med sig alla verktyg han kan tänka sig så att han inte ska behövq åka hem för att reparera sin Model S.) :D
Jepp, och jag utgår från att vi kommer hålla oss till samma regler i år så man kan jämföra tidena? Skyltad hastighet gäller strikt, förutom när man behöver öka farten för att köra om på ett säkert sätt. Och hastighetsvisning på i Glympse. Rätt eller fel, det var iallafall så vi gjorde förra året.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jul 2022 17:37
av joel80
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jul 2022 18:29
av Lophornis
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jul 2022 21:11
av krille
Lophornis skrev:
joel80 skrev:
Känns vettigt att vi kör på typ samma regler som förra året.
Vid omkörning får man överskrida gränsen ett kortare tag. Man får dock inte köra om de som redan kör enligt hastighetsgränsen.
Det är väl hastighetsmätaren som gäller?
GPS-fart är väl det enda som är likvärdigt och rättvist?