Sida 27 av 29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 18:12
av Generalbogge
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
Ystad - Haparanda.
Men Joel som kommer strax bakom hinner jag före. Så det blir en lite överraskande 5:e plats för mig. Joel kryper dock närmre inne i Haparanda, och jag slår honom bara med en billängd.

Min tid från 2020 var 20.33, och lite chockartat ser jag att det nu blev 19.34. Nästan en timmes förbättring. Det är nytt rekord för en MS på sträckan i SECC sammanhang.
Jag ser det helt klart som delad 5:e plats på samma tid till Umeå! Jag svängde dessutom in framför Stadshotellet före dig då du svängde in på parkeringen till höger!!! ;) :lol: :lol: :lol:


Men det var galet jämnt, inte bara mellan oss! Sjukt att vi var så många med så enormt liten margial mellan varandra i Haparanda.
Mellan 19:30h till 19:41h kom 6 st av oss i mål (placering 3-8) Lägger vi till 25 minuter så var vi 8st inom den perioden!
Men jag startade efter dig, så jag slog dig med två bil längder :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 18:17
av joel80
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
Ystad - Haparanda.
Men Joel som kommer strax bakom hinner jag före. Så det blir en lite överraskande 5:e plats för mig. Joel kryper dock närmre inne i Haparanda, och jag slår honom bara med en billängd.

Min tid från 2020 var 20.33, och lite chockartat ser jag att det nu blev 19.34. Nästan en timmes förbättring. Det är nytt rekord för en MS på sträckan i SECC sammanhang.
Jag ser det helt klart som delad 5:e plats på samma tid till Umeå! Jag svängde dessutom in framför Stadshotellet före dig då du svängde in på parkeringen till höger!!! ;) :lol: :lol: :lol:


Men det var galet jämnt, inte bara mellan oss! Sjukt att vi var så många med så enormt liten margial mellan varandra i Haparanda.
Mellan 19:30h till 19:41h kom 6 st av oss i mål (placering 3-8) Lägger vi till 25 minuter så var vi 8st inom den perioden!
Men jag startade efter dig, så jag slog dig med två bil längder :)
Gjorde du? Trodde alla Model S startade först?
Du missade alltså starten? Det kan inte jag lastas för! ;)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 18:21
av mikaELbil
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
Ystad - Haparanda.
Men Joel som kommer strax bakom hinner jag före. Så det blir en lite överraskande 5:e plats för mig. Joel kryper dock närmre inne i Haparanda, och jag slår honom bara med en billängd.

Min tid från 2020 var 20.33, och lite chockartat ser jag att det nu blev 19.34. Nästan en timmes förbättring. Det är nytt rekord för en MS på sträckan i SECC sammanhang.
Jag ser det helt klart som delad 5:e plats på samma tid till Umeå! Jag svängde dessutom in framför Stadshotellet före dig då du svängde in på parkeringen till höger!!! ;) :lol: :lol: :lol:


Men det var galet jämnt, inte bara mellan oss! Sjukt att vi var så många med så enormt liten margial mellan varandra i Haparanda.
Mellan 19:30h till 19:41h kom 6 st av oss i mål (placering 3-8) Lägger vi till 25 minuter så var vi 8st inom den perioden!
Men jag startade efter dig, så jag slog dig med två bil längder :)
Joel: Nästa år blir det till att springa ut ur bilen och få igång laddningen 5 sekunder tidigare. Slita ur laddkabeln och slänga dig in i bilen för att spara ytterligare 5 sekunder. Upprepa vid varje laddstopp. Då slår du honom med hästlängder!!! :lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 19:45
av joel80
mikaELbil skrev:
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
Ystad - Haparanda.
Men Joel som kommer strax bakom hinner jag före. Så det blir en lite överraskande 5:e plats för mig. Joel kryper dock närmre inne i Haparanda, och jag slår honom bara med en billängd.

Min tid från 2020 var 20.33, och lite chockartat ser jag att det nu blev 19.34. Nästan en timmes förbättring. Det är nytt rekord för en MS på sträckan i SECC sammanhang.
Jag ser det helt klart som delad 5:e plats på samma tid till Umeå! Jag svängde dessutom in framför Stadshotellet före dig då du svängde in på parkeringen till höger!!! ;) :lol: :lol: :lol:


Men det var galet jämnt, inte bara mellan oss! Sjukt att vi var så många med så enormt liten margial mellan varandra i Haparanda.
Mellan 19:30h till 19:41h kom 6 st av oss i mål (placering 3-8) Lägger vi till 25 minuter så var vi 8st inom den perioden!
Men jag startade efter dig, så jag slog dig med två bil längder :)
Joel: Nästa år blir det till att springa ut ur bilen och få igång laddningen 5 sekunder tidigare. Slita ur laddkabeln och slänga dig in i bilen för att spara ytterligare 5 sekunder. Upprepa vid varje laddstopp. Då slår du honom med hästlängder!!! :lol:
:lol:
Får vi bara ett par bra laddare i Skellefteå så spar jag minst 15-20 minuter per etapp mot för i år! :)
Jag får väl glömma den där billängden och kolla på totaltiden istället! Där blev det större marginal! ;)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 20:23
av Esterox
Skulle varit kul att se er åka normal tid istället för att åka sent. Typ åka från Ystad kl 7 på morgonen som en familj gör.

Resultatet hade nog inte sett likadant ut då.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 20:25
av Niklas Z
Esterox skrev:
Skulle varit kul att se er åka normal tid istället för att åka sent. Typ åka från Ystad kl 7 på morgonen som en familj gör.

Resultatet hade nog inte sett likadant ut då.
På vilket sätt hade det skilt sig tror du?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 20:44
av Tessi19
Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
Skulle varit kul att se er åka normal tid istället för att åka sent. Typ åka från Ystad kl 7 på morgonen som en familj gör.

Resultatet hade nog inte sett likadant ut då.
På vilket sätt hade det skilt sig tror du?
Då hade man skilt sig som en familj gör ;)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 20:56
av iAkita
Esterox skrev:
Skulle varit kul att se er åka normal tid istället för att åka sent. Typ åka från Ystad kl 7 på morgonen som en familj gör.

Resultatet hade nog inte sett likadant ut då.
Har svårt att tänka mig en familj sträckköra resan som vi gör. Dessutom med så korta pauser som möjligt. Jag hann inte ens äta vid laddstoppen.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 21:06
av Niklas Z
iAkita skrev:
Esterox skrev:
Skulle varit kul att se er åka normal tid istället för att åka sent. Typ åka från Ystad kl 7 på morgonen som en familj gör.

Resultatet hade nog inte sett likadant ut då.
Har svårt att tänka mig en familj sträckköra resan som vi gör. Dessutom med så korta pauser som möjligt. Jag hann inte ens äta vid laddstoppen.
Nej, hade det inte varit tävling hade jag inte ens kört på natten. Jag hade nog startat på morgonen och tagit laddstopp i Linköping eller Norrköping medan jag äter lunch. Det hade räckt för att bilen skulle få i stort sett fullt batteri. Därefter cirka 40 mils körning följt av kvällsmat och samtidig laddning. Ytterligare en etapp efter kvällsmålet innan det är dags att sova. Under natten får bilen ladda. Hur dag 2 skulle ha sett ut beror på hur länge på kvällen jag kört.

Men det är en annan situation än en tävling.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 22:31
av Esterox
Det var ju en del laddköer den dagen. Ionity hade ju till och med utsända som bjöd på kaffe och visade vart kön var osv. Förarna var ju oroliga också så det säger ju en del. Åka snabbt med elbil går, om man åker vid vissa tider.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 22:37
av iAkita
Jag kollade hur det såg ut i Gränna flera gånger efter starten kl. 13 och det var alltid minst en laddare ledig. Inga problem i Södertälje heller, även om jag lyckades få sista lediga platsen. Leo som kom strax efter fick också plats direk. Så det där känns väldigt överdrivet.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 23:29
av Wilson
iAkita skrev:
Jag kollade hur det såg ut i Gränna flera gånger efter starten kl. 13 och det var alltid minst en laddare ledig. Inga problem i Södertälje heller, även om jag lyckades få sista lediga platsen. Leo som kom strax efter fick också plats direk. Så det där känns väldigt överdrivet.
Både ja och nej. Det är en jäkla skillnad mot förra året. 167' reggade elbilar nu, varav 75' har tillkommit sista året. Och såå mycket har inte laddarantalet ökat. Beläggningen är helt klart högre och under de senaste veckorna har jag hamnat i kö rätt många gånger,på Ionity, iaf i södra Sverige. Om man ser att en laddare är ledig i appen kan det lika gärna bero på att någon håller på att koppla in/ur just då. Körde ju förbi Gränna under tävlingen på vägen upp för att det var fullt. På vägen hem från ystad hamnade jag i kö i såväl Värnamo som Mantorp. Men man skall inte göra problemet större än vad det är. Genomströmningen är (oftast) rätt bra, så väntetiden är inte galen. Har kört 1000 mil i Sverige/Norge under de tre senaste veckorna, och som mest väntat i 20 minuter. Längre väntetider än så känns som outlier-obeservatoner och inte representativt för läget. Men visst.. jag skulle gärna se att antalet laddare ökade markant till nästa sommar, för nu är det på gränsen under högsäsongen.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 23:51
av Esterox
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 aug 2022 23:59
av Wilson
Zalman3 skrev:
Wilson skrev:
Förresten, det här med laddutbudet i Norrland. Det är i princip bara Tesla som tagit någon form av ansvar här, och Ionity funkar fint upp till Sundsvall. Men sedan då? Det är lite av ett mysterium för det finns hyggligt stora städer i form av Umeå/Skellefteå/Luleå. Visst har det funnits enskaka initiativ för att få till lite snabbare laddning, men ensamma laddare som visar sig fungera dåligt, eller inte alls gör ingen glad. Skellefteå borde visa på lite ambition här, speciellt nu när batterifabriken tar form och många resor dit kommer ske med elbil.
Det handlar säkerligen om kundunderlag och därför har satsningarna fokuserats till södra Sverige. Men jag vill hävda att yttäckning, med laddare av bra kvalitet är viktig för att omställningen till eldrift skall gå så fort som möjligt. Varje enstaka laddstolpe behöver inte gå med vinst. Bara att den finns där är viktig för viljan gå över till eldrift. Bilen har alltid varit en frihetssymbol. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill. Och även om jag aldrig får för mig att åka till Korpolombolo, vill jag ändå ha möjligheteten och det måste finnas laddare som stöder det.
Och här borde stödsystemen från staten och dylikt utformas för att premiera detta. ”Visst hjälper vi dig att sätta upp 30 laddare på prime-locations, men då får du också åta dig att sätta upp ett par likadana i Korpolombolo”.

Finnarna verkar resonera annorlunda, för precis över gränsen finns en Kempower-anläggning på delade 250kW och en Recharge stolpe som delar upp 300kW vid behov. Förutom SuC är nästa snabbare laddare på svenska sidan en rätt sorglig syn. På en grusplan i Luleå finns en ensam 175kW stolpe, som i helgen inte gav mer än ca 60kW. 2022 borde vi ha kommit lite längre.

Gillar den här intervjun med en representant Fortum inför att ett nätverk av 150kW laddare skulle sättas upp i norska Finnmark. En bra bit norr om Haparanda alltså. Visar på hur diskussionerna gått mellan myndigheter och operatörer, för att kunna få till en affärsmodell och tekniska förutsättningar för att få detta till stånd. Detta var för tre år sedan, men vi här i Sverige kan nog lära oss en del av deras resa.

Det byggs faktisk febrilt med laddare i Västerbotten och Norrbotten nu.
Målet är att det max ska vara 10 mil mellan laddare med minst 150kW.
Och det ska stå klart i oktober i år.
Dock vet vi redan nu att man inte kommer nå ända fram till oktober. Men det blir klart bättre.

OKQ8 är ju stora i Norrland och de bygger mycket snabbladdare nu.
Exempel IKEA Umeå ska få 24 snabbladdare.

Och landets snabbaste laddare finns faktiskt i Sollefteå med 360kW.

Frågan man ställer sig dock.
Hur många laddare har man per site.
Det kan nog dröja innan BÅDE laddhastihet och antal är tillräckligt.
Detta glädjer mig oerhört! Senfärdigheten i detta har överraskat mig något. Har ändå uppfattat att man i Norrland varit ganska progressiva i många frågor, men tyvärr inte levererat när det gäller detta. Tror att vi kommer att se en ordentlig ketchupeffekt när det väl tar fart där uppe. Elbilar är som gjorda för Norrland. Långa avstånd och många gången goda förutsättningar för hemmaladdning iom motorvärmare. Utan att vara insatt öht tänker jag mig lite fördomsfullt att det borde vara lättare att hitta effekt i näten till några snabbladdare, men det behöver ju inte spegla hur väl utbyggda näten verkligen är. Kul att höra iaf!

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 aug 2022 00:19
av Wilson
Esterox skrev:
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Äsch. Nu skall vi inte bli så dramatiska! Hybrider har sina sidor. Livskvalitet är inte en av dem ;)
Vet inte hur mycket du använder snabbladdarnätverket, men att svälja fossildriftens nackdelar under hela året för att slippa kö under några få sommarvecor känns överilat. Vet iofs inte hur du värderar din tid i kön, och vet inte hur mycket du värderar att ha en tyst, snabb, kul och billig bil all annan tid. Och nej, jag njuter inte heller i laddkön.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 aug 2022 00:37
av Gustafsson
Esterox skrev:
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Elbil är fortfarande inte för alla. Men hybrid finns inte på min karta. Kört laddbart sedan 2012 och ren elbil sedan 2015. Varför är just laddkö på några minuter så laddat (ursäkta vitsen), men inte kö på mc Donalds, vid vägarbete, vid in incheckning på hotell mm, mm, så irriterande för många.? Köerna är få och tillfälliga. Oftast ingen kö alls.
Och det blir fler och fler laddstationer hela tiden.
För mig handlar det om en minimal planering, så ser man öht inte någon kö.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 aug 2022 08:36
av LasseTM
Esterox skrev:
Fastnade i Laddkö och flertalet skulle ladda till 100%. Många teslor som laddar på Ionity också. Så något verkar det vara att det undviker SuC och skapar kö till andra laddare.

Byter nog strax till hybrid
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 aug 2022 08:39
av Niklas Z
LasseTM skrev:
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Precis. Men från denna månad är Bonnet inte längre ett bra alternativ prismässigt.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 aug 2022 09:14
av Jojje167
Niklas Z skrev:
LasseTM skrev:
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Precis. Men från denna månad är Bonnet inte längre ett bra alternativ prismässigt.
Jag laddade med bonnet på ionity inför och efter tävlingen. Hade fått ihop såpass med referrals att jag fick en månad gratis med en pott på 200kWh och därefter 3,1kr/kWh. Potten tog slut i Uppsala på hemvägen, så fick betala i Hudik och trodde givetvis att jag hade det lägre priset åtminstone denna månaden ut då jag köpt en månad, men upptäckte rätt snart när kostnaden för sista laddningen blev 163kr för 21kWh (7,8kr/kWh) att det inte kostade 3,1kr längre.

Alternativet nu är VW's app Elli som ger 3,15kr/kWh för 129kr/mån och det kan alla märken använda. Enda haken är bindningstiden på 12mån, så jag kommer fortsätta hålla mig till SuC framöver. Åker mycket bil, men snabbladdar inte jätteofta då jag klarar mig på hemmaladdningen så länge jag håller mig inom en 20-25mils radie hemifrån.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 aug 2022 16:48
av LasseTM
Jojje167 skrev:
Niklas Z skrev:
LasseTM skrev:
Har man använt appen Bonnet så har det varit billigare för oss Tesla ägare att ladda hos Ionity kontra hos SuC.

Så när jag ska ut på tur har jag senaste tiden försökt använda Ionity istället även om det är lite jobbigare.
Men att betala 3,1:- istället för 5,5:- per kWh är rätt stor skillnad om man ska åka långt.
Precis. Men från denna månad är Bonnet inte längre ett bra alternativ prismässigt.
Jag laddade med bonnet på ionity inför och efter tävlingen. Hade fått ihop såpass med referrals att jag fick en månad gratis med en pott på 200kWh och därefter 3,1kr/kWh. Potten tog slut i Uppsala på hemvägen, så fick betala i Hudik och trodde givetvis att jag hade det lägre priset åtminstone denna månaden ut då jag köpt en månad, men upptäckte rätt snart när kostnaden för sista laddningen blev 163kr för 21kWh (7,8kr/kWh) att det inte kostade 3,1kr längre.

Alternativet nu är VW's app Elli som ger 3,15kr/kWh för 129kr/mån och det kan alla märken använda. Enda haken är bindningstiden på 12mån, så jag kommer fortsätta hålla mig till SuC framöver. Åker mycket bil, men snabbladdar inte jätteofta då jag klarar mig på hemmaladdningen så länge jag håller mig inom en 20-25mils radie hemifrån.
Jo det är så jag också kommer att jobba.
Men när jag vet att jag ska åka långt var det smidigt att köpa 1 månad med Bonnet för att få ett bra pris.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 aug 2022 11:24
av Lophornis
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 aug 2022 11:28
av Jojje167
Lophornis skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Appen tessie. Värvningar ger varsin månad gratis medlemskap
https://tessie.app.link/bYfqVoRfYrb

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 aug 2022 14:39
av Robin_j
Jojje167 skrev:
Lophornis skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Appen tessie. Värvningar ger varsin månad gratis medlemskap
https://tessie.app.link/bYfqVoRfYrb
Spännande testar jag med

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 07 aug 2022 07:16
av Dafro
TiborBlomhall skrev:
Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.

Kul och bra att du skriver artikel om detta och såg att tävlingen var omnämnd i automotorsport också dock med ont om tider. Det har dock smugit sig in ett fel Med 2an Niklas Z laddtider. Han har summerat ihop det till 110 minuter (fast till ditt försvar är inte min utrskrivet) i sitt protokoll som du har skrivit som !: 10 h fast det borde vara 1:50 h. Upptäckte detta när jag läste en kommentar från Jojje på AMS.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 07 aug 2022 08:27
av Niklas Z
Det stämmer bra, Dafro.