Sida 27 av 29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 aug 2022 11:24
av Lophornis
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 aug 2022 11:28
av Jojje167
Lophornis skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Appen tessie. Värvningar ger varsin månad gratis medlemskap
https://tessie.app.link/bYfqVoRfYrb

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 aug 2022 14:39
av Robin_j
Jojje167 skrev:
Lophornis skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Vad är det för rolig app du loggar med?
Appen tessie. Värvningar ger varsin månad gratis medlemskap
https://tessie.app.link/bYfqVoRfYrb
Spännande testar jag med

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 07 aug 2022 07:16
av Dafro
TiborBlomhall skrev:
Bilder från tävlingen emottages tacksamt! Speciellt en (högupplöst) bild med de tävlande i rad!
Skriver artikel till tidningen Elbilen i Sverige.

Kul och bra att du skriver artikel om detta och såg att tävlingen var omnämnd i automotorsport också dock med ont om tider. Det har dock smugit sig in ett fel Med 2an Niklas Z laddtider. Han har summerat ihop det till 110 minuter (fast till ditt försvar är inte min utrskrivet) i sitt protokoll som du har skrivit som !: 10 h fast det borde vara 1:50 h. Upptäckte detta när jag läste en kommentar från Jojje på AMS.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 07 aug 2022 08:27
av Niklas Z
Det stämmer bra, Dafro.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 12 aug 2022 21:54
av Lophornis
M3_MIC_SUC_250kW.JPG
M3_MIC_SUC_150kW.JPG
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 13 aug 2022 10:14
av Generalbogge
Lophornis skrev:
M3_MIC_SUC_250kW.JPG
M3_MIC_SUC_150kW.JPG
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Intressant att det är så lite skillnad på din bil.
Men för racets skull så vill man kanske bara ladda upp till 35-50 procent för att komma vidare till nästa laddstation. Och då känns 250kW laddarna som en liten fördel. Aningen snabbare, och ingen risk att behöva dela par med någon annan.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 aug 2022 14:44
av Jojje167
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 aug 2022 15:22
av Niklas Z
Jojje167 skrev:
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Kul!
Hoppas du är med nästa år också.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 aug 2022 15:44
av Jojje167
Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här ;)

Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Kul!
Hoppas du är med nästa år också.
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 aug 2022 16:42
av Niklas Z
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 aug 2022 17:24
av Jojje167
Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 aug 2022 18:37
av Niklas Z
Jojje167 skrev:
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.
Ja, både Ö-vik och Skellefteå toppade på ungefär 125 kW för mig och det var väl ungefär samma för dig. Där finns helt klart tid att spara om dessa kunde ersättas med V3. Vädret var bra i Götaland och Svealand. I Norrland var det dock ganska kallt på natten. Lite högre nattemperatur hade nog kunnat spara några Wh/km, men å andra sidan kan man råka ut för regnväder av den sort ni fick på vägen söderut.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 aug 2022 10:24
av Datzun
Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 aug 2022 10:28
av MrRun
Datzun skrev:
Niklas Z skrev:
Jojje167 skrev:
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.

Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Samma här, och framförallt.... varför hade ni med dom? :D

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 aug 2022 10:42
av Niklas Z
Datzun skrev:
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Vi hade gjort inbrott på ett bibliotek :)
Nej, men det var en rent tillfällig grej. Min farbror gick bort i slutet av förra året och han var en stor bokslukare. Dessutom sammanfaller flera av hans intressen med mina och min sons. Nu skulle hans änka sälja deras hus och det var därför nödvändigt att göra sig av med en stor mängd böcker. På vägen till Ystad tog vi därför rutten förbi hennes hus i Ålem i Småland och tänkte att vi kanske kunde få med oss några få böcker. När vi gick igenom alla hans bokhyllor hittade vi så mycket intressanta böcker att det nog rörde sig om cirka sex hyllmeter. Vi trodde inte vi skulle få in allt i bagageutrymmet, men med noggrann packning gick det bra, delvis tack vare utrymmet under bagagerumsgolvet.
Nu har vi mycket läsning framför oss. Denna extralast var dock inget som ökade chanserna till en bra tid i SECC

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 sep 2022 13:42
av Niklas Z
Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 sep 2022 20:07
av Datzun
Niklas Z skrev:
Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Jepp, såg att de börjat på dem när vi var där i somras. Där är visst två st Virta i Kalix nu också. Nu är det bara ett gäng stolpar runt Skellefteå eller Luleå så blir livet lite enklare med icke-Tesla på ev kommande SECC.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 sep 2022 20:26
av Niklas Z
Datzun skrev:
Niklas Z skrev:
Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Jepp, såg att de börjat på dem när vi var där i somras. Där är visst två st Virta i Kalix nu också. Nu är det bara ett gäng stolpar runt Skellefteå eller Luleå så blir livet lite enklare med icke-Tesla på ev kommande SECC.
Även som Tesla-ägare skulle jag gärna utnyttja andra operatörers laddare i Skellefteå/Luleå om de erbjuder mer än den låga laddeffekt SuC Skellefteå (och även SuC Örnsköldsvik) bjöd på när vi körde SECC. Jag förstår att det är bättre att ha några laddare som man vet ger hygglig effekt än inga laddare alls, men även som förare av Model 3 är det lätt att beklaga sig över laddsituationen norr om Hudiksvall.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 12 sep 2022 12:03
av Generalbogge
Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 22 sep 2022 17:10
av Bjelke
Jojje167 skrev:
joel80 skrev:
Jojje167 skrev:
20220725_145533.jpg
Förbereder inför helgen. Från 19" till 18" :geek:
Har som mål att komma före Joel
Hahaha!! Har jag blivit din arch enemy utan att ens veta om det! :lol:
;)

Tror du faktiskt inte får några problem med det, längre räckvidd, snabbare laddning (har du väl?) samt bättre nätverk än mig ovanför Sundsvall.
Stor risk att jag hamnar på en 50-80kW-stolpe en bra stund någonstans längst norrlandskusten. :)

Sen är det ju fusk med 18", jag kör ju med 19"!

:lol:
Haha, det var bara något jag kom på när jag skrev inlägget. Tänkte att det kanske är bra att ha ett mål med turen. :D

250kW är max i laddning på min, men den håller inte det så länge
Jag fick 260kW på en m3 LR loaner igår i Hudiksvall, var inte 250kW max på dom? :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 22 sep 2022 17:16
av Niklas Z
Bjelke skrev:
Jag fick 260kW på en m3 LR loaner igår i Hudiksvall, var inte 250kW max på dom? :)
Det sägs att 250 kW är max, men jag har fått över det flera gånger. Som mest 256 kW.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 sep 2022 11:02
av ObscureEconomist
Generalbogge skrev:
Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 26 sep 2022 22:43
av iAkita
Jag hade missat att augusti-numret av Elbilen hade en trevlig artikel (av Tibor?) om tävlingen, med snyggt sammanställda resultat. Ändå imponerande att EV6 bara behövde ladda 4 minuter längre på nervägen än vad vinnande Model 3 gjorde på uppvägen när rekordet slogs, trots dryga 30% (!) högre förbrukning.

Det finns en grym potential i eGMP plattformen. Blir Ioniq 6 så snål som utlovats kommer den bli svårslagen, om någon hinner få leverans och ställer upp med den nästa år.
Screenshot_20220926-223345_Readly.jpg

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 27 sep 2022 10:09
av Arctic Drifter
Vilken hastighet är mest ekonomisk skulle ni som kört detta säga?

Alltså förbrukning i relation till laddtid?

Tittar man på vinnaren för resan till Haparanda så är snitthastigheten drygt 96 km/h om man räknar bort laddtiden (Jag har räknat på 163 mil och 16,88 h). Så med tanke på avfarter/påfarter till alla laddställen och gissar jag att 110 km/h har hållits när detta varit hastighetsbegränsningen.

Semesterns resmål låg 100 mil bort och körde 110-120 h som max på vägen dit och höll 140 km/h överallt där det gick på vägen hem. Min och famlijens känsla är att totaltiden blev typ samma, men vi mätte inte så noggrant.