Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 12 aug 2022 21:54
Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Intressant att det är så lite skillnad på din bil.Lophornis skrev:Har testat min bil med att ladda från 5% till 100% på både 250kW och 150kW SUC och det ser ut som det hade gått fortare att ladda från 150kW laddarna.
Kul!Jojje167 skrev:P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här
Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagarNiklas Z skrev:Kul!Jojje167 skrev:P4 Norrbotten intervjuade mig i deras morgonprogram veckan efter tävlingen. Hade glömt att länka till det här
Vid 1:43:45 i klippet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1986672
Hoppas du är med nästa år också.
Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.Jojje167 skrev:Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.Niklas Z skrev:Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.Jojje167 skrev:Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Ja, både Ö-vik och Skellefteå toppade på ungefär 125 kW för mig och det var väl ungefär samma för dig. Där finns helt klart tid att spara om dessa kunde ersättas med V3. Vädret var bra i Götaland och Svealand. I Norrland var det dock ganska kallt på natten. Lite högre nattemperatur hade nog kunnat spara några Wh/km, men å andra sidan kan man råka ut för regnväder av den sort ni fick på vägen söderut.Jojje167 skrev:Ja det är främst snabbare laddare i norr jag ser fram emot. Varken Övik eller Skellefteå levererade ju de förväntade 150kW, så med V3 (250kW) på dessa skulle jag kunna spara ytterligare 8min per laddning.
Dock är jag osäker på om det skulle ge en snabbare tid totalt då vädret var så gynsamt under hela resan upp, vilket säkert bidrog till en del tidsbesparing som kan bli svårt att köra in nästa gång.
Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?Niklas Z skrev:Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.Jojje167 skrev:Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Samma här, och framförallt.... varför hade ni med dom?Datzun skrev:Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?Niklas Z skrev:Jag kan tänka mig att det var segt att köra tillbaka norrut.Jojje167 skrev:Det hoppas jag också. Riktigt spännande upplevelse, men det enda som kändes lite segt var att behöva åka tillbaka ner till Ystad igen. Totalt blev min resa 565mil över 5 dagar
Efter hemkomsten vägde vi alla böckerna som låg i bakluckan. Det var sammanlagt 150 kg böcker. Så totalt sett hade vi nog 230 kg mer i bilen än vad du hade, som körde ensam. Jag testade att mata in den extravikten i ABRP på första etappen och skillnaden blev 7 Wh/km. Om jag inte minns fel hade du 142 och jag 149 Wh/km på första etappen. Det kanske är ett sammanträffande, men det stämmer ju perfekt med vår skillnad i förbrukning. Några 150 kg böcker kommer jag inte att ha med i bilen nästa gång, men din lägre förbrukning när det blev kallare kommer jag inte att kunna göra något åt, för jag tänker inte sitta i jättetjocka kläder och ha värmen avstängd. Lite andra laddstrategier har jag dock klurat på. Det är kul att sitta och planera, men antagligen kommer det väl att byggas en del nya laddstationer till nästa års tävling, så det blir ändå nya förutsättningar. Det skulle vara trevligt om Tesla byggde några fler V3-SuC norr om Hudiksvall.
Vi hade gjort inbrott på ett bibliotekDatzun skrev:Nu blir jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre Niklas Z. Vad var det för böcker ni hade med på resan?
Jepp, såg att de börjat på dem när vi var där i somras. Där är visst två st Virta i Kalix nu också. Nu är det bara ett gäng stolpar runt Skellefteå eller Luleå så blir livet lite enklare med icke-Tesla på ev kommande SECC.Niklas Z skrev:Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Även som Tesla-ägare skulle jag gärna utnyttja andra operatörers laddare i Skellefteå/Luleå om de erbjuder mer än den låga laddeffekt SuC Skellefteå (och även SuC Örnsköldsvik) bjöd på när vi körde SECC. Jag förstår att det är bättre att ha några laddare som man vet ger hygglig effekt än inga laddare alls, men även som förare av Model 3 är det lätt att beklaga sig över laddsituationen norr om Hudiksvall.Datzun skrev:Jepp, såg att de börjat på dem när vi var där i somras. Där är visst två st Virta i Kalix nu också. Nu är det bara ett gäng stolpar runt Skellefteå eller Luleå så blir livet lite enklare med icke-Tesla på ev kommande SECC.Niklas Z skrev:Det verkar som att Eviny satt upp 2x200 kW och 2x180 kW vid ICA Maxi i Haparanda. Blir lite lättare att ladda efter ankomst nästa år.
Jag fick 260kW på en m3 LR loaner igår i Hudiksvall, var inte 250kW max på dom?Jojje167 skrev:Haha, det var bara något jag kom på när jag skrev inlägget. Tänkte att det kanske är bra att ha ett mål med turen.joel80 skrev:Hahaha!! Har jag blivit din arch enemy utan att ens veta om det!Jojje167 skrev:Förbereder inför helgen. Från 19" till 18"
Har som mål att komma före Joel
Tror du faktiskt inte får några problem med det, längre räckvidd, snabbare laddning (har du väl?) samt bättre nätverk än mig ovanför Sundsvall.
Stor risk att jag hamnar på en 50-80kW-stolpe en bra stund någonstans längst norrlandskusten.
Sen är det ju fusk med 18", jag kör ju med 19"!
250kW är max i laddning på min, men den håller inte det så länge
Det sägs att 250 kW är max, men jag har fått över det flera gånger. Som mest 256 kW.Bjelke skrev:Jag fick 260kW på en m3 LR loaner igår i Hudiksvall, var inte 250kW max på dom?
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.Generalbogge skrev:Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Ju långsammare man kör desto billigare blir det. Elbilen är som effektivast runt 30km/h, men optimalast sett till restid runt 190km/h för en Model 3 performance vid snabba snabbladdare (beror mycket på väder och vind också). Men nu vill man väl varken ligga i 30km/h eller 190km/h, så då tycker jag att skyltad hastighet är en bra avvägning.Arctic Drifter skrev:Vilken hastighet är mest ekonomisk skulle ni som kört detta säga?
Alltså förbrukning i relation till laddtid?
Tittar man på vinnaren för resan till Haparanda så är snitthastigheten drygt 96 km/h om man räknar bort laddtiden (Jag har räknat på 163 mil och 16,88 h). Så med tanke på avfarter/påfarter till alla laddställen och gissar jag att 110 km/h har hållits när detta varit hastighetsbegränsningen.
Semesterns resmål låg 100 mil bort och körde 110-120 h som max på vägen dit och höll 140 km/h överallt där det gick på vägen hem. Min och famlijens känsla är att totaltiden blev typ samma, men vi mätte inte så noggrant.
Tack, intressant!Jojje167 skrev:Ju långsammare man kör desto billigare blir det. Elbilen är som effektivast runt 30km/h, men optimalast sett till restid runt 190km/h för en Model 3 performance vid snabba snabbladdare (beror mycket på väder och vind också). Men nu vill man väl varken ligga i 30km/h eller 190km/h, så då tycker jag att skyltad hastighet är en bra avvägning.
Min prio under hela resan var tiden. Oavsett vad så skulle jag hålla hastigheten för att få en bra tid och anpassade därför laddningarna därefter för att klara detta.
Vill man köra sträckan med så låg förbrukning som möjligt så kan man lägga sig bakom en lastbil eller så, men då på bekostnad av tid.
Tabellen här är gjord av Björn Nyland där han testade Model 3 performance i olika hastigheter.
Strategin påverkas helt klart av hur laddarna är belägna och hur mycket effekt de kan leverera, men också av förbrukningen. Min planering inför SECC slog fel i Norrland. Jag hade inte kört E4 norr om Tönnebro på flera år och jag trodde, pga vägstandarden, att det skulle vara ont om sträckor med 110 km/h som fartgräns, vilket visade sig helt fel. Vi körde i Norrland på natten och det blev kallt, vilket jag räknat med. Givetvis driver det upp förbrukningen, men jag hade antagit att lägre fart skulle kompensera för det, något som visade sig vara fel. Norr om Sundsvall är det runt 12 mil mellan SuC-stationerna och jag valde att hoppa över varannan. Det hade varit ett bra beslut om förbrukningen hade varit densamma som under de inledande etapperna, men inte så bra under de faktiska omständigheterna. Jag laddade uppemot 70 %, vilket inte är optimalt. Det hade nog varit bättre att ladda oftare, men mindre.Arctic Drifter skrev:Tack, intressant!Jojje167 skrev:Ju långsammare man kör desto billigare blir det. Elbilen är som effektivast runt 30km/h, men optimalast sett till restid runt 190km/h för en Model 3 performance vid snabba snabbladdare (beror mycket på väder och vind också). Men nu vill man väl varken ligga i 30km/h eller 190km/h, så då tycker jag att skyltad hastighet är en bra avvägning.
Min prio under hela resan var tiden. Oavsett vad så skulle jag hålla hastigheten för att få en bra tid och anpassade därför laddningarna därefter för att klara detta.
Vill man köra sträckan med så låg förbrukning som möjligt så kan man lägga sig bakom en lastbil eller så, men då på bekostnad av tid.
Tabellen här är gjord av Björn Nyland där han testade Model 3 performance i olika hastigheter.
Jo jag helt med på att långsamt är billigt, men det jag var intresserad av var vad som blir den snabbaste totallösningen från A-B, känns som den där tabellen besvarade det.
Min lärdom inför nästa längre tripp blir att optimera utifrån var det finns bra laddare och att rulla in med "rätt" SOC.
T.ex. Supercharger Skellefteå (130 kW) och Mora (120 kW) var nog de som sinkade oss mest sist. Med bättre planering hade jag skippat dessa samt vågat rulla in med lägre SOC till övriga.
Jo, även om det byggs ut mer i Norrland så kommer såklart avstånden mellan orterna spela roll initialt. Ska man optimera Ystad-Haparanda så är det ju tacksamt med snabbladdare var 5'e mil men det tar nog ett tag innan varenda mack har snabbladdare.Niklas Z skrev:Strategin påverkas helt klart av hur laddarna är belägna och hur mycket effekt de kan leverera, men också av förbrukningen. Min planering inför SECC slog fel i Norrland. Jag hade inte kört E4 norr om Tönnebro på flera år och jag trodde, pga vägstandarden, att det skulle vara ont om sträckor med 110 km/h som fartgräns, vilket visade sig helt fel. Vi körde i Norrland på natten och det blev kallt, vilket jag räknat med. Givetvis driver det upp förbrukningen, men jag hade antagit att lägre fart skulle kompensera för det, något som visade sig vara fel. Norr om Sundsvall är det runt 12 mil mellan SuC-stationerna och jag valde att hoppa över varannan. Det hade varit ett bra beslut om förbrukningen hade varit densamma som under de inledande etapperna, men inte så bra under de faktiska omständigheterna. Jag laddade uppemot 70 %, vilket inte är optimalt. Det hade nog varit bättre att ladda oftare, men mindre.
Ja, den i Töre blir ju helt isolerad om det inte kommer några andra mellan. Så det kommer säkert fler och då ligger nog Umeå väldigt bra till.ObscureEconomist skrev:Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.Generalbogge skrev:Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.