Sida 1 av 1
Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 07:16
av flipmac
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bran ... oset-losas
"Nu ska det blir lättare att betala för att ladda elbilen längs vägen. En ny branschöverenskommelse klargör nu att det ska gå att betala med kort, och man ska veta vad det kostar.
– Det enda du behöver är ett betalkort, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen."
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 07:21
av chaffis75
Bra men samtidigt är jag inte så glad för läsningen där man ska läsa en qr kod och manuellt slå in kort uppgifter, de där strular alltid.
Sen hjälper ju detta bara i sverige, biltillverkarna behöver lösa detta bättre. Jag serde som de är biltillverkarna ansvaret ligger tungt på då de jobbar över gränserna.
Och jo jag vet tesla har löst problemet men de har ju fakriskt även andra operatörer som jobbar över gränserna, problemet är alla olika operatörer som kanske bara finns i just de landet.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 08:03
av martinot
chaffis75 skrev:Bra men samtidigt är jag inte så glad för läsningen där man ska läsa en qr kod och manuellt slå in kort uppgifter, de där strular alltid.
Det där är inte ett äkta kortbaserade betalsystem.
Äkta kortbetalningssystem kräver inte att man tillhandahåller en egen telefon/terminal och egen Internetloppling. Detta är bara en omskrivning av en förenklad webbbaserad app som kan krångla precis lika djävla mycket som apparna.
Äkta kortbetalningssytem kräver bara kort + kod från kunden, och inget mer (och att det finns täckning/kredit på kortet).
Håller med dig. Nästan 0 progress framåt på problemet.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 08:32
av jonasl
Att standard ska vara debitering per kWh är däremot en förbättring! Frågan är vilka so kommer omfattas av överrenskommelsen bara.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 08:35
av martinot
jonasl skrev:Att standard ska vara debitering per kWh är däremot en förbättring! Frågan är vilka so kommer omfattas av överrenskommelsen bara.
Det beror på.
Det är normalt infrastrukturen som man använder (alltså tiden den är upptagen och inte tillgänglig) som är det absolut dyraste vid snabbladdning, och inte själva elen.
Risken rent praktiskt är att allt fler hybrider och liknade kommer uppta platser, och färre lediga platser åt de som vill snabbladda 10 minuter (som det oftast handlar om för mig) och snabbt komma vidare på sin resa.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 08:44
av Niklas Z
martinot skrev:jonasl skrev:Att standard ska vara debitering per kWh är däremot en förbättring! Frågan är vilka so kommer omfattas av överrenskommelsen bara.
Det beror på.
Det är normalt infrastrukturen som man använder (alltså tiden den är upptagen och inte tillgänglig) som är det absolut dyraste vid snabbladdning, och inte själva elen.
Risken rent praktiskt är att allt fler hybrider och liknade kommer uppta platser, och färre lediga platser åt de som vill snabbladda 10 minuter (som det oftast handlar om för mig) och snabbt komma vidare på sin resa.
Precis. Jag tycker inte alls att det är självklart att pris per kWh enbart är det rätta. I länken ovan säger de dock att "Det är viktigt att det finns ett pris per kWh, men det kan tillkomma ett pris per minut efter en tids laddning, just för att hindra köbildning". Hoppas det blir så.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 09:19
av Bjelke
Allego verkar iaf ha ett äkta kortbetalningssystem, såg det vid deras laddare i Gävle

Vet inte om dom ”slagit på” dom riktigt än men för två veckor sedan så var dom i princip
klara (några hann t.o.m. ladda gratis där några dagar).
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 09:31
av jonasl
martinot skrev:
Risken rent praktiskt är att allt fler hybrider och liknade kommer uppta platser, och färre lediga platser åt de som vill snabbladda 10 minuter (som det oftast handlar om för mig) och snabbt komma vidare på sin resa.
Jag vill bara att det ska vara förutsägbart vad det kostar. Har flera gånger laddat på Incharge 50kW med minutpris och fått 30-35kW när förhållanden i övrigt varit samma som gett mig 50kW på andra laddare. Det är orimligt.
Sen får det gärna vara en minutavgift när man laddar över 80% eller något annat klurigt.
Hybrider brukar sällan kunna ladda DC även om det finns en och annan, men jag ser det inte som ett stort problem. De brukar dessutom ha litet batteri.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 11:10
av tslaqqq
chaffis75 skrev:Bra men samtidigt är jag inte så glad för läsningen där man ska läsa en qr kod och manuellt slå in kort uppgifter, de där strular alltid.
Sen hjälper ju detta bara i sverige, biltillverkarna behöver lösa detta bättre. Jag serde som de är biltillverkarna ansvaret ligger tungt på då de jobbar över gränserna.
Och jo jag vet tesla har löst problemet men de har ju fakriskt även andra operatörer som jobbar över gränserna, problemet är alla olika operatörer som kanske bara finns i just de landet.
Bara tejpa upp sin egen QR kod ovanpå med någon suspekt länk = framgång
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 11:23
av dfa
Kommer att tänka på denna strip

...
How standards proliferate:
https://xkcd.com/927
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 13:28
av flipmac
martinot skrev:chaffis75 skrev:Bra men samtidigt är jag inte så glad för läsningen där man ska läsa en qr kod och manuellt slå in kort uppgifter, de där strular alltid.
Det där är inte ett äkta kortbaserade betalsystem.
Äkta kortbetalningssystem kräver inte att man tillhandahåller en egen telefon/terminal och egen Internetloppling. Detta är bara en omskrivning av en förenklad webbbaserad app som kan krångla precis lika djävla mycket som apparna.
Äkta kortbetalningssytem kräver bara kort + kod från kunden, och inget mer (och att det finns täckning/kredit på kortet).
Håller med dig. Nästan 0 progress framåt på problemet.
I pressmeddelandet står det att de antingen ska erbjuda kortläsare på plats eller qr-kod. Så vi får så klart hoppas att så många som möjligt väljer det förstnämnda för jag håller med om att det andra inte är någon skillnad mot idag.
https://mobilitysweden.se/aktuellt/i-de ... nskommelse
När det gäller vilka aktörer som står bakom hittade jag följande lista i SVT:s artikeln:
Bakom de nya relgerna står Mobility Sweden (fordonstillverkarnas branschorganisation), Drivkraft Sverige (drivmedelsbolagen) och Energiföretagen Sverige.
Till att börja med ingår 12 stora aktörer inom el, drivmedel och laddning: E.On Drive, Vattenfall InCharge, Mer, Recharge, Göteborg Energi, Gävle Energi, Mälarenergi, Ionity, ST1, Circle K, OKQ8 och Preem.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 14:00
av DanneLKPG
flipmac skrev:
I pressmeddelandet står det att de antingen ska erbjuda kortläsare på plats eller qr-kod. Så vi får så klart hoppas att så många som möjligt väljer det förstnämnda för jag håller med om att det andra inte är någon skillnad mot idag.
https://mobilitysweden.se/aktuellt/i-de ... nskommelse
På Circle K och Mer (säkert fler) kostar det 1kr mer per kWh om man direktbetalar med kort istället för deras app. Ska jag ladda 50kWh så reggar jag mig nog första gången ändå... Kanske låter snålt, men för 50 spänn kan jag lägga lite tid på att använda appen. Tycker inte att det borde vara någon prisskillnad. :/
Circle K
Snabbladdning 50 kW
APP: 4,99 kr/kWh
Direktbetalning/kort: 5,99 kr/kWh
Ultrasnabbladdning 150-300 kW
APP: 6,29 kr/kWh
Direktbetalning/kort 7,29 kr/kWh
MER
Mer Direktbetalning (kort)
AC: 3,50 SEK/kWh
DC: 6,50 SEK/kWh
UFC (>150 kW): 6,95 SEK/kWh
Mer Flexible (app/tagg):
AC: 3,0 SEK/kWh
DC: 5,50 SEK/kWh
UFC (>150 kW): 5,95 SEK/kWh
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 21:09
av chaffis75
DanneLKPG skrev:flipmac skrev:
I pressmeddelandet står det att de antingen ska erbjuda kortläsare på plats eller qr-kod. Så vi får så klart hoppas att så många som möjligt väljer det förstnämnda för jag håller med om att det andra inte är någon skillnad mot idag.
https://mobilitysweden.se/aktuellt/i-de ... nskommelse
På Circle K och Mer (säkert fler) kostar det 1kr mer per kWh om man direktbetalar med kort istället för deras app. Ska jag ladda 50kWh så reggar jag mig nog första gången ändå... Kanske låter snålt, men för 50 spänn kan jag lägga lite tid på att använda appen. Tycker inte att det borde vara någon prisskillnad. :/
Circle K
Snabbladdning 50 kW
APP: 4,99 kr/kWh
Direktbetalning/kort: 5,99 kr/kWh
Ultrasnabbladdning 150-300 kW
APP: 6,29 kr/kWh
Direktbetalning/kort 7,29 kr/kWh
MER
Mer Direktbetalning (kort)
AC: 3,50 SEK/kWh
DC: 6,50 SEK/kWh
UFC (>150 kW): 6,95 SEK/kWh
Mer Flexible (app/tagg):
AC: 3,0 SEK/kWh
DC: 5,50 SEK/kWh
UFC (>150 kW): 5,95 SEK/kWh
Nästan konstigt de är tillåtet.. Vi vet väl alla (tja beror kanske på ålder) hur de var med kort avgifter för ett antal år sedan när man förbjöd butiker att ta ut en avgift för kort betalning, iprincip är de ju vad man gör här även om kontanterna är ersatta av en app.
Känns inte som man löst något, bara en snygg rökridå så de ser ut som de är duktiga.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 10 maj 2022 22:18
av MrEarp
Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 11 maj 2022 00:55
av Gargamel
MrEarp skrev:Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.
Minns dock inte vad de heter bara.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 11 maj 2022 07:00
av MrEarp
Gargamel skrev:MrEarp skrev:Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.
Minns dock inte vad de heter bara.
Antar att du tänker på izetlle?
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 11 maj 2022 07:55
av Jerker
chaffis75 skrev:Nästan konstigt de är tillåtet.. Vi vet väl alla (tja beror kanske på ålder) hur de var med kort avgifter för ett antal år sedan när man förbjöd butiker att ta ut en avgift för kort betalning, iprincip är de ju vad man gör här även om kontanterna är ersatta av en app.
Känns inte som man löst något, bara en snygg rökridå så de ser ut som de är duktiga.
Ja, det blir dessutom en avgift som är mycket högre än den som butiker tog ut vid småköp. Det var väl kortföretagen som förbjöd att det skulle tas ut kortavgifter av kunderna? Ganska löjligt det också eftersom det i slutändan alltid är kunden som får betala. Butiken får ju ta ut det via prissättningen av varorna. Det var ju bara att kortföretagen inte gillade att det skyltades med hur mycket de tjänade på att folk betalade med kort. Vissa butiker vägrade dock att ta emot kortbetalning under ett visst belopp eftersom den avgift de fick betala till kortföretagen åt upp hela vinstmarginalen.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 11 maj 2022 09:04
av Gargamel
MrEarp skrev:Gargamel skrev:MrEarp skrev:Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.
Minns dock inte vad de heter bara.
Antar att du tänker på izetlle?
Ja, det är väl en av de större.
De skulle ju gå att anpassa till laddarna till en billigare peng än typ BABS tar för sina apparater.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 11 maj 2022 16:17
av R_Edvinsson
Gargamel skrev:MrEarp skrev:Gargamel skrev:MrEarp skrev:Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.
Minns dock inte vad de heter bara.
Antar att du tänker på izetlle?
Ja, det är väl en av de större.
De skulle ju gå att anpassa till laddarna till en billigare peng än typ BABS tar för sina apparater.
Fast är det verkligen så viktigt att betala just med betalkort att det är värt den prisökningen på laddning?
Fattar faktiskt inte de som jagar på för detta skall bli standard när en laddning blir 30-50:- dyrare för absolut noll mervärde.
Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning
Postat: 11 maj 2022 19:55
av chaffis75
R_Edvinsson skrev:Gargamel skrev:MrEarp skrev:Gargamel skrev:MrEarp skrev:Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.
Minns dock inte vad de heter bara.
Antar att du tänker på izetlle?
Ja, det är väl en av de större.
De skulle ju gå att anpassa till laddarna till en billigare peng än typ BABS tar för sina apparater.
Fast är det verkligen så viktigt att betala just med betalkort att det är värt den prisökningen på laddning?
Fattar faktiskt inte de som jagar på för detta skall bli standard när en laddning blir 30-50:- dyrare för absolut noll mervärde.
Poängen är väl egentligen de ska bli kul nklare att ladda, inte behöva ha 10 appar per land man ska ladda i.. Men nej de är ju inte rimligt att betala 1 kr /kWh mer bara för man använder betalkort.