Sida 1 av 1

Milersättning

Postat: 11 maj 2022 19:35
av Are1980
Vi går över till elbilar på jobbet och jag väntar i nuläget på min Model Y LR.

Vi har förmånsbilar där företaget tar kostnaden för allt bränsle och privatmilen dras på lönen. Nu pratar man från företagets håll om att istället köra på lösningen där den anställde tar hela bränslekostnaden, d v s elkostnader, och får 9,50 i ersättning per tjänstemil.

Min fråga är då om kalkylen går ihop sig för min del. Jag kör 370-450 tjänstemil per månad och en del längre resor och en del övernattningar med utflykter till både Norge och Danmark.

Tror ni att 9,50 kr/mil kommer täcka mina kostnader för tjänstemilen?

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 19:52
av martinot
Are1980 skrev:
Vi går över till elbilar på jobbet och jag väntar i nuläget på min Model Y LR.

Vi har förmånsbilar där företaget tar kostnaden för allt bränsle och privatmilen dras på lönen. Nu pratar man från företagets håll om att istället köra på lösningen där den anställde tar hela bränslekostnaden, d v s elkostnader, och får 9,50 i ersättning per tjänstemil.

Min fråga är då om kalkylen går ihop sig för min del. Jag kör 370-450 tjänstemil per månad och en del längre resor och en del övernattningar med utflykter till både Norge och Danmark.

Tror ni att 9,50 kr/mil kommer täcka mina kostnader för tjänstemilen?
Räkna grovt med ca 2 kWh/mil.

Kostar snabbladdning på dina resor mer än 4,25 kr/kW så går du minus. Kostar det mindre går du plus.

När du laddar hemma så går du i snitt plus.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:00
av Smygisen
Are1980 skrev:
Vi går över till elbilar på jobbet och jag väntar i nuläget på min Model Y LR.

Vi har förmånsbilar där företaget tar kostnaden för allt bränsle och privatmilen dras på lönen. Nu pratar man från företagets håll om att istället köra på lösningen där den anställde tar hela bränslekostnaden, d v s elkostnader, och får 9,50 i ersättning per tjänstemil.

Min fråga är då om kalkylen går ihop sig för min del. Jag kör 370-450 tjänstemil per månad och en del längre resor och en del övernattningar med utflykter till både Norge och Danmark.

Tror ni att 9,50 kr/mil kommer täcka mina kostnader för tjänstemilen?
Kort svar, Nej.
Laddar du hemma så klarar du dig, men så fort du ör ute på vägarna så skulle jag påstå att du går back.
Jag snittade ca 220kwh/km med vinterdäcken. Med sommarsulor på ligger jag på ca 190kwh/km. Jag kör dock rätt lagligt.
På mitt jobb får man 6kr/mil för sin tjänstebil. Det går. Inte alls ihop sig, dessutom så bor ju inte alla så att man kan ladda över natten, och till bra pris.

Men stort grattis till en MY, den har sina brister men är den bästa bil jag har ägt ;)

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:09
av MWall
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:10
av martinot
MWall skrev:
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.
Skulle aldrig ha en tjänstebil som jag var beroende av snabbladdning utanför SuC. Är inte värt den tiden och det strulet. Då tar jag hellre en fossilbil.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:14
av Are1980
MWall skrev:
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.
Har redan beställt en Y men är Ionity billigare än SuC?

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:24
av MWall
Are1980 skrev:
MWall skrev:
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.
Har redan beställt en Y men är Ionity billigare än SuC?

Skodas abonnemang "Charge Faster" kostar 99:-/mån och så får man ladda på Ionity för 3,15 kr/kWh. Kör man mycket i tjänsten så lönar det sig mot att betala i snitt drygt 5:-/kWh på Superchargers.

Dessutom, och det gäller ju alla elbilar, så blir ju snittet lägre eftersom man inte ens på resa behöver ladda ALLT på snabbladdare. Man kan ladda hemma innan man åker och komma hem med nästan tomt batteri. Och så kan man ju ladda på hotell osv över natten till ett billigare pris. Så även om du är en resande säljare så behöver inte andelen snabbladdade elektroner bli så mycket mer än 20-30%.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:26
av Off Grid Byggaren
Tyvärr vill ju regeringen sänka det skattefria beloppet från 9,50 till 6:- per mil för elbilar.

Så arbetsgivaren behöver nog betala minst 15-20:- i milersättning om det ska gå runt med snabbladdning för större delen av tjänsteresorna..

https://www.tjanstebilsfakta.se/nyheter ... gs-fragan/

SuC har väl varit uppe runt 5,50:- per kWh och debitering är väl före likriktningen så det blir 10% upp.

2,2 Kwh x 6,05 = 13,30 Sek.

20:- varav 6:- är skattefritt samt 7:- skatt på resten blir då 13:- kvar.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:26
av MWall
martinot skrev:
MWall skrev:
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.
Skulle aldrig ha en tjänstebil som jag var beroende av snabbladdning utanför SuC. Är inte värt den tiden och det strulet. Då tar jag hellre en fossilbil.
Jag tror det funkar bra under vardagar. Värre med semester och helger. Dvs kör man i tjänsten så är det lugnare än om man kör på fritiden.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:35
av martinot
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.
Skulle aldrig ha en tjänstebil som jag var beroende av snabbladdning utanför SuC. Är inte värt den tiden och det strulet. Då tar jag hellre en fossilbil.
Jag tror det funkar bra under vardagar. Värre med semester och helger. Dvs kör man i tjänsten så är det lugnare än om man kör på fritiden.
Det är säkert värre privat på helger, men har själv upplevt att Ionity varit fullt på vardagar, när Tesla SuC samtidigt varit ledigt. Åker en hel del i tjänsten till bla. Norge, och i höstas så såg det ut så här på en vardag i Rygge längs E6 när jag stannade för att ladda min bil:

6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

Bild

Bild

Bild

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:37
av A76
Ditt företag kan betala mer än 9:50/mil. Överstigande blir beskattat. Så förklara att på resande fot förlorar du pengar. 15-20kr/mil gör att du klara dig.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:41
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
SuC har väl varit uppe runt 5,50:- per kWh och debitering är väl före likriktningen så det blir 10% upp.
Helt OT men jag måste fråga hur det går till.

Om debiteringen är innan likriktningen, hur kan man då avgöra hur mycket ström som går till varje bil på Teslas SuC V2 där en laddare förser 2 stolpar med ström?

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:43
av Maw
9 50 kr/mil i elkostnad bör inte vara något problem alls att klara sig under med en Model Y. Åtminstone om man har möjlighet till laddning över natten antingen hemma eller på stan.

Vår MY ligger hittills på 1,8 kWh per mil på de 500 mil vi kört sedan den 21/3. Vi kör oftast 5-10 km/h över hastighetsgränserna och till största delen över 5 mil per resa och på landsväg. Laddar man på natten på destinationsladdare för 3 kr/kWh kommer de första 35-40 milen varje dag att kosta undet 6 kr per mil. Därefter ca 10 kr per mil vid laddning på Tesla SuC.

Vi ligger hitills troligtvis på högst 3-4 kr per mil i elkostnad men då har vi möjlighet att ladda gratis på stan på nätterna om vi ids gå 700 meter för att parkera bilen.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:47
av Off Grid Byggaren
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
SuC har väl varit uppe runt 5,50:- per kWh och debitering är väl före likriktningen så det blir 10% upp.
Helt OT men jag måste fråga hur det går till.

Om debiteringen är innan likriktningen, hur kan man då avgöra hur mycket ström som går till varje bil på Teslas SuC V2 där en laddare förser 2 stolpar med ström?
Det gjordes ju någon ändring i hur SuC laddning mäts för ett par år sedan. Kanske var det hur mycket DC energi som skickas in i bilen istället för hur mycket som hamnade i batteriet?

Det blir ju lite förluster när elektronerna ska in i Litium-batterier.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 20:52
av Nicke Nyfiken
MWall skrev:
Kör man i tjänsten mycket så finns det bättre och billigare val än Tesla. Skoda Enyaq t ex. Ionity är inte fullt på vardagar så det går nog bra.
Helt anekdotiskt, men de senaste två gångerna jag laddat på vardagar i Varberg, så har det varit kö på Ionity. 3 bilar ena gången och senast var det 4 bilar i kö till de 4 laddstolparna.

Samtidigt var vi 5 - 7 bilar på de 20 SuC-stolparna båda gångerna. Kan säga att jag skjutit ut mig fullständigt om det var 20 bilar i kö till SuC. Då hade jag bytt till fossilbil.

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 21:01
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
SuC har väl varit uppe runt 5,50:- per kWh och debitering är väl före likriktningen så det blir 10% upp.
Helt OT men jag måste fråga hur det går till.

Om debiteringen är innan likriktningen, hur kan man då avgöra hur mycket ström som går till varje bil på Teslas SuC V2 där en laddare förser 2 stolpar med ström?
Det gjordes ju någon ändring i hur SuC laddning mäts för ett par år sedan. Kanske var det hur mycket DC energi som skickas in i bilen istället för hur mycket som hamnade i batteriet?

Det blir ju lite förluster när elektronerna ska in i Litium-batterier.
Har faktiskt helt missat att det skulle ha skett en förändring i mätningen. Kanske för att jag har gratis SuC, så det spelar mig ingen roll. ;)
Låter helt sjukt om man skulle skilja ut och bara ta betalt för det som hamnar i batteriet. :o

Re: Milersättning

Postat: 11 maj 2022 21:07
av Off Grid Byggaren
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
SuC har väl varit uppe runt 5,50:- per kWh och debitering är väl före likriktningen så det blir 10% upp.
Helt OT men jag måste fråga hur det går till.

Om debiteringen är innan likriktningen, hur kan man då avgöra hur mycket ström som går till varje bil på Teslas SuC V2 där en laddare förser 2 stolpar med ström?
Det gjordes ju någon ändring i hur SuC laddning mäts för ett par år sedan. Kanske var det hur mycket DC energi som skickas in i bilen istället för hur mycket som hamnade i batteriet?

Det blir ju lite förluster när elektronerna ska in i Litium-batterier.
Har faktiskt helt missat att det skulle ha skett en förändring i mätningen. Kanske för att jag har gratis SuC, så det spelar mig ingen roll. ;)
Låter helt sjukt om man skulle skilja ut och bara ta betalt för det som hamnar i batteriet. :o
Så här är det tydligen:

viewtopic.php?f=8&t=19778

Re: Milersättning

Postat: 18 dec 2022 14:25
av Pontus
Hur fungerar det om man har tjänstebil får man då använda en privat bil till tjänsteresor och få 18,5 kr/mil skattefria ersättning?
Tänka att man har en liten tjänstebil och behöver göra en resa med en större bil som man har privat.

Re: Milersättning

Postat: 18 dec 2022 14:41
av LarsOJ
Pontus skrev:
Hur fungerar det om man har tjänstebil får man då använda en privat bil till tjänsteresor och få 18,5 kr/mil skattefria ersättning?
Tänka att man har en liten tjänstebil och behöver göra en resa med en större bil som man har privat.
Yes upp till 18,50kr är skattefritt. Därutöver arbetsgivaravgifter mm.

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01472.html

Re: Milersättning

Postat: 18 dec 2022 14:51
av Pontus
LarsOJ skrev:
Pontus skrev:
Hur fungerar det om man har tjänstebil får man då använda en privat bil till tjänsteresor och få 18,5 kr/mil skattefria ersättning?
Tänka att man har en liten tjänstebil och behöver göra en resa med en större bil som man har privat.
Yes upp till 18,50kr är skattefritt. Därutöver arbetsgivaravgifter mm.

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01472.html
Så har man en tjänstebil och en privat bil så kan jag själv välja vilken jag vill använda på tjänsteresan och då också hur mycket jag kan få i ersättning skattefritt (så länge arbetsgivaren är med på det).

Re: Milersättning

Postat: 19 dec 2022 10:04
av Gustafsson
En väl ifylld körjournal är att rekommendera + kvitton på evt tankningar. Gissar att myndigheterna kan vara lite intresserade av vilken bil man faktiskt använde.

Re: Milersättning

Postat: 05 jan 2023 20:25
av Walker
LarsOJ skrev: 18 dec 2022 14:41
Pontus skrev:
Hur fungerar det om man har tjänstebil får man då använda en privat bil till tjänsteresor och få 18,5 kr/mil skattefria ersättning?
Tänka att man har en liten tjänstebil och behöver göra en resa med en större bil som man har privat.
Yes upp till 18,50kr är skattefritt. Därutöver arbetsgivaravgifter mm.

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01472.html
Det var då det, anno 2022
Nu gäller 25.-/milen.

Re: Milersättning

Postat: 05 jan 2023 20:49
av LarsOJ
Walker skrev: 05 jan 2023 20:25
LarsOJ skrev: 18 dec 2022 14:41
Pontus skrev:
Hur fungerar det om man har tjänstebil får man då använda en privat bil till tjänsteresor och få 18,5 kr/mil skattefria ersättning?
Tänka att man har en liten tjänstebil och behöver göra en resa med en större bil som man har privat.
Yes upp till 18,50kr är skattefritt. Därutöver arbetsgivaravgifter mm.

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01472.html
Det var då det, anno 2022
Nu gäller 25.-/milen.
Nice det är ju en glad nyhet! Även om det fortfarande är ljusår från verklig kostnad.

Re: Milersättning

Postat: 05 jan 2023 21:17
av Gargamel
Sais1961 skrev: 05 jan 2023 20:15
Jag köpte inte en ny Tesla och den tidigare ägaren fyllde inte i den här boken. Är detta dåligt för en framtida försäljning?
Tidigare ägares milersättning är inget som kommer påverka varesig dig eller framtida ägare.
Det är något mellan ägaren och företaget personen jobbar på för att få ersättning att använda privat bil i tjänsten.