Sida 1 av 1

Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 20:51
av Petrolhead
Ursäkta ännu en tråd i ämnet..

Jag skall köpa en myp, och funderar på bästa lösningen. Jag har ett bolag med en pott pengar i som är mer eller mindre vilande (egenkonsult ab) där jag är 100% ägare. Dock har jag för tillfället anställning med vanlig lön.

Vilket blir då bäst/billigast.. köpa bilen privat eller ha den på företaget? Dvs alla kostnader som företaget har är ju förstås mina.. så det är totalen jag är ute efter. Hur hade ni gjort?

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 20:56
av MWall
Att betala med pengar du skattat för i bolaget och dessutom inte kunna dra halva momsen gör ju att det känns ganska kallt.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 21:03
av pejvic
Ja Wall - men frågan här är ju också vad det uppstår för kostnader. Jag valde att ändra bolagsägandet till privat. För lite kostnader på en ny tesla för att dra i bolaget.(kostnaden är värdeminskningen, inte mkt annat) förutom den halva momsen då.. men sen får du istället böter (förmånsskatt). Jag tycker inte det finns ett självklart svar på detta. Det är så sjukt många parametrar. Uppstår ingen värdeminskning alls år 1 så vete tusan om företagsägandet är garanterat billigare. visst du drar leasingkostnaden som en kostnad. men när man säljer bilen så uppstår en vinst på mellanskillnaden på restvärdet upp till den summa man säljer den för. Och då får man skatta i bolaget på den summan. i mitt fall fick bolaget betala ungefär exakt 1000kr mer per månad i försäkring också än vad jag betalar privat. Man bör ställa upp en lista på för - nackdelar. Gillar man tex att köpa mkt grejer till bilen så är det på plussidan för att ta det på bolaget. Jag tänker på underhåll mm. Det är rätt lätt att minimera det första året dock. Har man mycket pengar privat och en bra lösning på att betala den privat så tror jag det kan vara bättre.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 21:38
av Leo
Räknar på sånt här i stort sett dagligen med min bilrådgivningstjänst.

1) Skattar du fram pengar förmånligt ur företaget (t ex via 3:12 lågbeskattad utdelning)
2) Bilen har högt förmånsvärde som de flesta bilar har idag
3) Bilen har låg värdeminskning som elbilar har
4) Bilen har låga service/reparationskostnader
5) Nya milersättningsförslaget = 6kr/mil i tjänsten, 25kr/mil privat.

När ovanstående gäller gör det att det IDAG ofta är förmånligare att skatta fram pengarna och äga bilen privat. FÖRR var det en "no-brainer" att man i princip alltid tjänade på att ta en laddbar bil på företaget.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 22:19
av bernis
Intressanta diskussioner. Jag gjorde en excelkalkyl för ett tag sen och kom fram till att det var billigare att äga privat.... Men då räknade jag 0 på underhållskostnad. Har ändå tagit bilen i bolaget med ett lågt restvärde då skillnaden ändå inte är enorm :)

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 22:36
av MWall
Låter ju som att bolaget inte har några intäkter. Verkar som att många missar det.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 22:43
av Leo
MWall skrev:
Låter ju som att bolaget inte har några intäkter. Verkar som att många missar det.
Med nettolöneavdrag för förmånsvärdet så skjuter du in pengar i bolaget som blir en "intäkt" som hjälper till/täcker bilens löpande kostnader även om de ordinarie intäkterna är små. Det är många olika parametrar som påverkar och oftast unika förutsättningar som gör att kalkylerna skiljer sig åt från fall till fall när man räknar på det i detalj.

Där man alltså måste väga ihop bilförarens kostnad efter skatt med företagsägarens alternativkostnad efter skatt för att bekosta bilen till föraren. I enmansföretagarens situation =samma person. För att sen jämföra det med att äga bilen helt privat.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 22:47
av current
Det avgörande är restvärdet på bilen. Jag hade kört den privat eftersom att man får så sjukt bra betalt om man säljer.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 11 maj 2022 23:23
av Frippanecci
current skrev:
Det avgörande är restvärdet på bilen. Jag hade kört den privat eftersom att man får så sjukt bra betalt om man säljer.
Fast jag tror dom flesta fortfarande ”tror” att en leasbar bil är bättre = högre försäljningsvärde.

Dom bilar jag sålt som leasbara har gått betydligt dyrare och snabbare, än dom privatägda.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 12 maj 2022 08:37
av Leo
Nyare bil med ”levande moms” =lite mer attraktiv. Något bättre inbytespris hos handlare då de kan leasas ut igen, exporteras ex moms och bilfirman får lyfta momsen på inköpet (lite lägre kapitalbindning)

Lite äldre bil med lite fler mil =inte så viktigt då de flesta ändå säljs till privatperson direkt eller via en bilhandlare.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 12 maj 2022 13:25
av not_sure
Kom ihåg att bilen måste köras 100 mil per år i tjänst också för att den ska vara avdragsgill för företaget. Annars får varken halv moms eller leasingkostnad dras av.

Denna regel blir extra knivig för konsulter med långa uppdrag, då uppdrag över 2 år räknas som ”tjänsteställe” och resor till och från tjänstestället räknas som privatresor.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 12 maj 2022 18:52
av Petrolhead
Tack för alla svar.

Känns som enklast och kanske tom billigast blir att köra på ett privatköp.
Igen.. tack för alla svar. Kul med så aktivt forum som orkar svara på nötta o blötta frågor.

Re: Finansieringsråd igen

Postat: 12 maj 2022 19:28
av Bernard
Mycket bra input i denna tråden!

Hur skulle valet/kalkylen påverkas av om man planerar att ha kvar bilen ganska länge (kanske 5-10 år)?
Alltså leasa 3 år och därefter köpa loss den privat vs. köpa privat från början?