Sida 1 av 2

3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 18:21
av kontakten2

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 18:47
av ovelundkvist
Vad ska jag ha den till?

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 19:57
av HelectriC
Helt löjligt att köpa en laddkabel för runt 8000kr. Finns det verkligen nån som gör det? Är inte detta typ samma kabel som någon från Tjeckien (?) annonserade om här på forumet för några dagar sen?

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 20:02
av LarsL
Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 20:21
av HelectriC
LarsL skrev:
Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Verkar som tillverkarna försöker gräva guld så länge det går innan ordentlig konkurrens kommer igång. Nånting säger mig att när elbilförsäljningen kommer igång på riktigt i Kina, så kommer även betydligt billigare laddkablar därifrån, vilket förhoppningsvis får de europeiska tillverkarna att sänka sina priser.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 20:49
av Jerker
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ja, priserna på dessa kablar är verkligen i nivå med vad skrivarkablar var... Är de gjorda av guld? Om jag förstått det hela rätt så är det en vanlig elsladd med elektronik som skickar en puls för att tala om vilken typ av ström och spänning som erbjuds. För mig låter sånt som borde kosta 500-1000kr på Jula eller Biltema, vilket det också kommer göra om några år.
Verkar som tillverkarna försöker gräva guld så länge det går innan ordentlig konkurrens kommer igång. Nånting säger mig att när elbilförsäljningen kommer igång på riktigt i Kina, så kommer även betydligt billigare laddkablar därifrån, vilket förhoppningsvis får de europeiska tillverkarna att sänka sina priser.
Jag har också tänkt så. Samma med laddboxar för hemmabruk. Jag tycker att 10000-15000 för en sån box är rent löjeväckande och spräcker alla kalkyler för att köra elbil billigt.

Men redan nu finns åtminstone ett 10-tal laddkablar på europeiska marknaden för 3-fas. Priserna ligger mellan 5000 och 12000. Den som det gjordes reklam för här på forumet är den klart billigaste där man kan ställa om laddströmmen på. Det finns billigare utan möjlighet att ställa laddströmmen på.

Men jag håller med. En sån kabel borde inte kosta mer än nån tusenlapp. Max.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 26 nov 2015 22:08
av Svenssons
Problemet är antagligen inte i första hand själva materialet även ifall delarna i laddaren inte är särskilt billiga utan certifiering och krav på kabeln gör antagligen dessa rätt dyra. Det skulle gå att sätta ihop en själv men det blir ändå ett antal tusen kronor. Kabel, kontakter, EVSE, relä, jordfelsbrytare, låda m.m. går sannolikt på minst 3500-4000 kronor och sedan måste du ha kunskap att programmera EVSE och att sätta ihop allt. Tror inte man vill chansa när konsekvensen kan vara att bilens laddare eller huset brinner upp eller värre...

Här kan man läsa lite om en holländare som gjort detta för sin framtida Model S:
http://blog.widodh.nl/tag/evse/

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 06:53
av Martinen
Funderade på att göra en egen. Sen kom jag på att det var ganska meningslöst och att jag inte hade tid.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 07:15
av jonas
Idag är modulerna väldigt enkla att hantera, finns färdigprogrammerade och bara koppla in din fasta typ2-kabel till. Det som behövs är kapsling, modul, kabel och kontaktor. Förutsätter att den kopplas in av elektriker som drar fram rätt ledning och rätt avsäkring från det redan jordfelsskyddade huvudskåpet. Om du inte har den behörigheten själv.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 10:53
av mickeisol
Den där kabeln var ju smidigare än denna.

http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
som kostade 745€ plus moms

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
kostar 939,9€
Men den verkar ha mera finesser.

Ifall man har röd 32A uttag så är ju dessa kablar perfekta
Jag tror att tesla tar mellan runt 6-7 tusen kronor för en 16A umc kabel och då kan bara teslor ladda på dom och bara max 11kw.

så egentligen är ju dessa kablar ett enkelt och billigt sätt att sätta upp destinationsladdare för vilken elbil som helst.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 11:30
av TiborBlomhall
Det är fortfarande alldeles för låga serier på grejerna för att rasa i pris.

Och kontaktdonen är fullständigt hiskeliga i pris :o
Inte ens om du direktimporterar från Kina kan du komma under 800 spänn för en Type 2 kontakt. Då är det svårt att fixa billiga kablar, liksom.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 14:05
av apkungen
Det här med laddning är fortfarande en djungel. Jag som är rejält insatt gått inte ens full koll. Jag hoppas att alla tillverkare går över till typ 2 så att det kan sitta fasta kablar i alla boxar och att de kan stödja minst upp till 7,4kw enfas eller 22kW trefas. Kanske inte är så dyrt att fixa 43kW trefas t.o.m.?

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 14:13
av TiborBlomhall
Fast Typ 2 kontakt på laddboxen (alltså bara kontakt, ingen sladd) har fördelen att den passar alla bilar, båda dem som har Typ 1 kontakt och dem som har Typ 2 kontakt. Bring your own cable.

Och så slipper man också besväret med att komma till en laddare som har trasig sladd eller laddkontakt. Det som framför allt tar mekaniskt stryk på en laddbox är just sladden och laddkontakten.

Hemmaladdare finns redan idag med fast kabel, men publika laddare bör nog ha Typ 2 kontakt även i framtiden, av ovanstående skäl.

43 kW trefas är inte så dyrt att fixa att boxen stödjer - men desto dyrare att fixa strömmatningen till.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 15:24
av kontakten2
Jag har annan åsikt. Precis som en pump har en slang så ska laddboxen ha en kabel. Väldigt sällan dessa går sönder och dumt om alla ska asa kablar med sig :?

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 19:18
av HelectriC
kontakten2 skrev:
Jag har annan åsikt. Precis som en pump har en slang så ska laddboxen ha en kabel. Väldigt sällan dessa går sönder och dumt om alla ska asa kablar med sig :?
Jag tycker också det känns lite väl vilda västern att köra runt med 5! Olika laddlösningar i trunken.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 19:59
av Martinen
Lite kluven.

Tycker å ena sidan att det är störigt att behöva ha med sig sladd, men å andra sida om det bara är ett uttag, så finner ofta fler som kan använda den eftersom dom har med egen kabel som passar till just deras bil.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 23:49
av Erik
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 23:53
av HelectriC
Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Har du dubbelladdare, så är väl 22kW att rekommender annars räcker väl 11? Uttag är nog bättre om d vill kunna ladda en annan bil med annan kontakt nån gång i framtiden

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 23:55
av HelectriC
Ähh, jag tycker du ska slå på stort och köpa en sån här
http://www.ladduttag.se/shop/product/ab ... dc-20-50kw

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 27 nov 2015 23:58
av Martinen
HelectriC skrev:
Ähh, jag tycker du ska slå på stort och köpa en sån här
http://www.ladduttag.se/shop/product/ab ... dc-20-50kw
Varför inte bara slå till med en fast charger från Tesla istället.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 28 nov 2015 00:01
av HelectriC
Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt här :shock:

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 28 nov 2015 00:03
av Martinen
HelectriC skrev:
Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt här :shock:
Lätt hänt när man inte läser hela meddelandet :D.

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 28 nov 2015 00:04
av HelectriC
Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Erik skrev:
billiga laddboxar av en ny modell med rfid och kw mätare i sej
http://www.ladduttag.se/wallbox-enelion[url][/url]

vad ska vi sätta upp för stolpar och laddboxar om ni får bestämma

med fast kabel typ2 eller uttag Typ2?

Erik
Ahh missade att du vill sälja boxarna till oss? Eller? Trodde först du frågade om råd vilken du skulle ha, men i den andra tråden på samma tema, så erbjuder du oss att köpa? Nu blev det snurrigt här :shock:
Lätt hänt när man inte läser hela meddelandet :D.
Var står det det att han säljer då?

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 28 nov 2015 00:34
av lator
TiborBlomhall skrev:
Fast Typ 2 kontakt på laddboxen (alltså bara kontakt, ingen sladd) har fördelen att den passar alla bilar, båda dem som har Typ 1 kontakt och dem som har Typ 2 kontakt. Bring your own cable.

Och så slipper man också besväret med att komma till en laddare som har trasig sladd eller laddkontakt. Det som framför allt tar mekaniskt stryk på en laddbox är just sladden och laddkontakten.
Häruppe sitter det fasta sladdar på alla stolpar och hittills har jag inte sett någon trasig kontakt. Enda problemet är att sladdarna kan frysa fast i marken ibland... Dessutom så har jag en type2 / type 1-kabel i bilen så att jag kan ladda både från stolpar med bara uttag samt från type 2-kabel... (Leaf)

Re: 3fas 22kw laddare

Postat: 28 nov 2015 08:38
av Erik
1. I Örebro tillsammans med Kommunen i (Garaget på Conventum) ska vi sätta upp 3 eller 4 st Wallbox för elbilar