Sida 1 av 2
Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 18:25
av Maw
Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen

Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 18:40
av bjelkeman
En kompis provkörde en BMW i4 idag, och en Polestar och tyckte att BMW var en ordentligt steg bättre än en Polestar. Han tycker min Tesla är för spartan.

Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 19:28
av OfarligTesla
Personligen gjorde jag nyss det valet och då hamnade jag på att byta ut min Model 3 med en ny Model 3. Egentligen tycker jag att BMWn är lite bättre men rätt specad hamnade jag på 870k med rabatt och 13 månaders leveranstid, så att få bonus på den bilen är inte troligt vilket gör att skillnaden i faktisk kostnad jag i slutändan kommer ha betalat blir för hög för det extra jag tyckte man fick. Hade den hafts samma laddtid när man kör A till B som Model 3 så hade jag varit mer intresserad faktiskt.
Rent generellt är det dåligt med bilar i storleksklassen "mellanstor sedan/halvkombi" så det är inget jättekul utbud.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 20:40
av Maw
OfarligTesla skrev:Personligen gjorde jag nyss det valet och då hamnade jag på att byta ut min Model 3 med en ny Model 3. Egentligen tycker jag att BMWn är lite bättre men rätt specad hamnade jag på 870k med rabatt och 13 månaders leveranstid, så att få bonus på den bilen är inte troligt vilket gör att skillnaden i faktisk kostnad jag i slutändan kommer ha betalat blir för hög för det extra jag tyckte man fick. Hade den hafts samma laddtid när man kör A till B som Model 3 så hade jag varit mer intresserad faktiskt.
Rent generellt är det dåligt med bilar i storleksklassen "mellanstor sedan/halvkombi" så det är inget jättekul utbud.
Ja, den långa leveranstiden på BMW är en nackdel och kanske priset också, jag har inte räknat ännu.
Vilken M3 blev det?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 20:50
av MWall
Tror du tänker fel. Visst kan du "säkra vinsten" genom att byta mot en ny bil men om du är nöjd med bilen så tjänar du antagligen ändå på att behålla den du har.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 21:07
av OfarligTesla
Maw skrev:
Ja, den långa leveranstiden på BMW är en nackdel och kanske priset också, jag har inte räknat ännu.
Vilken M3 blev det?
Blev en LR igen, mest för jag inte vill ha 20". Ingen perfekt bil och hatar lacken på Model 3, får bli stenskottsfolie igen så den håller sig fin, tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. Hade jag kunnat få en i4 M50 relativt snabbt hade jag kanske valt en sådan ändå men men.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 21:26
av Maw
MWall skrev:Tror du tänker fel. Visst kan du "säkra vinsten" genom att byta mot en ny bil men om du är nöjd med bilen så tjänar du antagligen ändå på att behålla den du har.
Jag tänker inte att jag ska göra vinst på bilägandet över tid men att det goda andrahandsvärdet ger en ovanlig möjlighet att ägaven ny/annan rolig bil utan att det kostar jättemycket. Den allrra roligaste perioden i bilägandet är för mig från någon månad innan man fått bilen och går och drömmer tull några månader efter att man har fått den innan nyhetens behag klingat av

Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 22:22
av MWall
Maw skrev:MWall skrev:Tror du tänker fel. Visst kan du "säkra vinsten" genom att byta mot en ny bil men om du är nöjd med bilen så tjänar du antagligen ändå på att behålla den du har.
Jag tänker inte att jag ska göra vinst på bilägandet över tid men att det goda andrahandsvärdet ger en ovanlig möjlighet att ägaven ny/annan rolig bil utan att det kostar jättemycket. Den allrra roligaste perioden i bilägandet är för mig från någon månad innan man fått bilen och går och drömmer tull några månader efter att man har fått den innan nyhetens behag klingat av

Jaha, men sen då?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 22:48
av Maw
MWall skrev:Maw skrev:MWall skrev:Tror du tänker fel. Visst kan du "säkra vinsten" genom att byta mot en ny bil men om du är nöjd med bilen så tjänar du antagligen ändå på att behålla den du har.
Jag tänker inte att jag ska göra vinst på bilägandet över tid men att det goda andrahandsvärdet ger en ovanlig möjlighet att ägaven ny/annan rolig bil utan att det kostar jättemycket. Den allrra roligaste perioden i bilägandet är för mig från någon månad innan man fått bilen och går och drömmer tull några månader efter att man har fått den innan nyhetens behag klingat av

Jaha, men sen då?
Jag kanske missförstår frågan men genom att beställa nu och byta i höst så skulle jag vara i samma läge som när jag fick min Polestar för ett år sedan med en ny rolig bil och jag skulle ha haft nöjet att få köra Polestar under 1,5 år helt utan kostnad. Jag skulle förstås också kunna byta min gamla Polestar till en helt ny Polestar vilket inte heller skulle kosta mig något. Märklig tid vi lever i
Eller helt utan kostnad har det inte varit, eftersom jag har en personalbil så har jag fått skatta på förmånsvärdet, men alla löneavdrag får jag tillbaka eftersom bilen inte har haft någon värdeminskning utan snarare stigit i värde.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 22:58
av MWall
Maw skrev:MWall skrev:Maw skrev:MWall skrev:Tror du tänker fel. Visst kan du "säkra vinsten" genom att byta mot en ny bil men om du är nöjd med bilen så tjänar du antagligen ändå på att behålla den du har.
Jag tänker inte att jag ska göra vinst på bilägandet över tid men att det goda andrahandsvärdet ger en ovanlig möjlighet att ägaven ny/annan rolig bil utan att det kostar jättemycket. Den allrra roligaste perioden i bilägandet är för mig från någon månad innan man fått bilen och går och drömmer tull några månader efter att man har fått den innan nyhetens behag klingat av

Jaha, men sen då?
Jag kanske missförstår frågan men genom att beställa nu och byta i höst så skulle jag vara i samma läge som när jag fick min Polestar för ett år sedan med en ny rolig bil och jag skulle ha haft nöjet att få köra Polestar under 1,5 år helt utan kostnad. Jag skulle förstås också kunna byta min gamla Polestar till en helt ny Polestar vilket inte heller skulle kosta mig något. Märklig tid vi lever i

Ja, men om man hittar en bil man trivs med, varför byta?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 23:00
av Maw
MWall skrev:
Ja, men om man hittar en bil man trivs med, varför byta?
Bara för nöjet att prova något nytt, det har ett värde i sig för mig.

Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 13 maj 2022 23:13
av MWall
Maw skrev:MWall skrev:
Ja, men om man hittar en bil man trivs med, varför byta?
Bara för nöjet att prova något nytt, det har ett värde i sig för mig.

Riskerar att bli sämre också.
Jag är nöjd som det är. Är ibland sugen på att byta men då tänker jag på vad jag förlorar och så går det över.

Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 07:43
av HelectriC
För mig uppfyller i4 M50 allt det som jag saknade hos Polestar 2 performance: bl.a. inställbar fjädring inne i bilen, HUD, upplevd kvalitet ändå högre än PS2, bättre förbrukning/räckvidd, bättre laddhastighet. Men leveranstiden är naturligtvis svår att göra något med. Men kommer du över en M50, så har jag svårt att tro att du blir missnöjd när du redan gillar PS2.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 07:48
av Edward123
Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen

Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 12:21
av taliz
MYP eller EQE?
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 17:02
av martinot
Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen

Var i liknande sits förra sommaren när jag skulle byta min gamla M3 innan förmånsvärdena höjdes. Var inne på PS2 och Taycan eller M3P. PS2 föll bort då jag är rätt lång och slog i högerknät i mittkonsolen, och Taycan föll bort på priset på all extrautrustning (även om den startade på 800-900, så hamnade den på 1,5 mille när den hade all utrustning som motsvarade en M3 eller PS2). Orsaken till att M3P gick bort var sjukt mycket högre förmånsvärde, så blev (lite trist kanske) en M3 LR igen, men i annan färg och med en hel del förbättringar.
Har inte hunnit testa i4 50, men är ju BMW-fan, och tror att det är en mycket intressant bil att utvärdera. Skulle jag köpt en bil privat så hade jag inte heller skippar M3 P (var som sagt förmånsvärdet det föll på för mig).
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 18:20
av SwedishAdvocate
Maw verkar inte intresserad av en SUV/Crossover.
EQE däremot är väl det enda kvarvarande alternativet som inte diskuterats...
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 20:50
av Fredrik j
Edward123 skrev:Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen

Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.
Skulle tro att alla dom tre är ett eller flera snäpp upp i pris jämfört med en polestar2. Macan ICE börjar t.ex. på 670’. Jag skulle gissa på strax under miljonen.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 21:21
av Edward123
Fredrik j skrev:Edward123 skrev:Maw skrev:Jag har nu haft min Polestar 2 i 11 månader och kört lite över 3300 mil. Den har uppfyllt alla förväntningar, är lagom stor, "tillräckligt" snabb, snygg, har inga skavanker och är fortfarande riktigt kul att köra men den har en egenskap som gör att jag funderar på att byta ut den. Egenskapen som gör att den riskerar att åka ut är ett galet högt andrahandsvärde, det ser ut som att jag kan få tillbaka mer pengar för den som begagnad än vad jag betalat för den.. tänker att det är bra läge att skaffa en ny bil...
Så om man skulle byta från Polestar 2 till något annat minst lika kul, vad kan det i så fall vara?
En vanlig Tesla M3 LR känns som ett nerköp eller i bäst fall lika bra som PS2 men en M3P skulle kunna vara riktigt kul. BMW I4 M50 är också en kandidat. Vad finns det mer?
Vad hade ni ersatt en Polestar 2 med i samma kategori men bättre och med ett pris som ligger åtminstone ett par hundra tusen söder om miljonen

Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.
Skulle tro att alla dom tre är ett eller flera snäpp upp i pris jämfört med en polestar2. Macan ICE börjar t.ex. på 670’. Jag skulle gissa på strax under miljonen.
Tänket att de kommer vara något billigare än Taycan/Etron GT så strax under miljonen känns rimligt.
Fisker Ocean ligger dock lite lägre även på toppmodellen som de säger att de ska börja leverera i år.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 14 maj 2022 22:00
av martinot
Edward123 skrev:Fredrik j skrev:Edward123 skrev:
Är i exakt samma position men hittar inget kul med vettig leveranstid. Fisker Ocean är den det lutar mest åt nu då Polestar 3, Porsche Macan, Audi Q6 osv verkar ligga minst ett år framåt gällande leverans. Å andra sidan så är det just det som håller uppe värdet på P2.
Skulle tro att alla dom tre är ett eller flera snäpp upp i pris jämfört med en polestar2. Macan ICE börjar t.ex. på 670’. Jag skulle gissa på strax under miljonen.
Tänket att de kommer vara något billigare än Taycan/Etron GT så strax under miljonen känns rimligt.
Fisker Ocean ligger dock lite lägre även på toppmodellen som de säger att de ska börja leverera i år.
Låter taskigt, då man gärna ser nya biltillverkare som Fisker (precis som Tesla var en gång), men själv så kan jag inte låta bli att vara lite försiktig att inte våga satsa på en helt oetablerad aktör med okänd framtid. Men det är lite dubbelt för samtidigt som jag känner den skepsisen själv att inte chansa på en ny oprövad aktör, så vill jag ju gärna se att någon annan gör det.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 15 maj 2022 08:03
av Maw
OfarligTesla skrev:Maw skrev:
Ja, den långa leveranstiden på BMW är en nackdel och kanske priset också, jag har inte räknat ännu.
Vilken M3 blev det?
Blev en LR igen, mest för jag inte vill ha 20". Ingen perfekt bil och hatar lacken på Model 3, får bli stenskottsfolie igen så den håller sig fin, tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. Hade jag kunnat få en i4 M50 relativt snabbt hade jag kanske valt en sådan ändå men men.
Vilken färg var det på den som hade känslig lack?
Var den byggd i USA?
Tyvärr så är väl åldrande interiör lite typiskt för Amerikanska bilar, lite "slit och släng"-tänk
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 15 maj 2022 08:23
av OfarligTesla
Maw skrev:
Vilken färg var det på den som hade känslig lack?
Var den byggd i USA?
Tyvärr så är väl åldrande interiör lite typiskt för Amerikanska bilar, lite "slit och släng"-tänk
Blå är det på den Model 3 jag har nu som inte är speciellt rolig, hade en vit också men den hade stenskottsfolie. Tyvärr tycker jag inte det finns något klockrent alternativ just nu, Polestar 2 vinner på design för mig, Model 3 vinner på effektivitet/laddhastighet/infotainment/utrymme och BMW i4 vinner på körkänsla/upplevd kvalitet/komfort, men tycker väl egentligen att alla är ganska nära varandra. Allt som allt var Model 3 LR det jag tyckte var vettigast för pengarna även om det blir en kostnad i att lägga stenskottsfolie på den, blev en grå denna gång.
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 15 maj 2022 11:06
av SwedishAdvocate
OfarligTesla skrev:.../ tycker också att den åldras sämre än andra bilar jag haft vad gäller interiören. /...
Kan du några konkreta exempel på hur detta manifesterade sig?...
Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 15 maj 2022 11:42
av OfarligTesla
SwedishAdvocate skrev:
Kan du några konkreta exempel på hur detta manifesterade sig?...
Alla 3 Teslor jag haft har fått något litet skaller efter ett tag, visst kan man lösa det och det brukar gå att få Tesla att ordna det men tycker det är fler än det varit i andra bilar. Nu senast är det "spakarna" för att fälla baksätet som är väldigt lösa och verkar skallra över ojämn väg, oklart om det är knapparna i sig eller något i mekanismen inne i sätet. Sedan är det vissa plastdelar som helt enkelt ser smutsiga ut trots att de inte blivit smutsiga och de går inte att göra rent, t.ex. handsfacket, se nedan för ett extremt exempel tagit från internet. Sedan tycker jag det blir fler smårepor på sina ställen i interiören än jag haft tidigare.

Re: Vad kommer efter Polestar 2?
Postat: 15 maj 2022 11:49
av Imolarot
OfarligTesla skrev:Sedan är det vissa plastdelar som helt enkelt ser smutsiga ut trots att de inte blivit smutsiga och de går inte att göra rent, t.ex. handsfacket, se nedan för ett extremt exempel tagit från internet. Sedan tycker jag det blir fler smårepor på sina ställen i interiören än jag haft tidigare.
Ja, materialvalen är gjorda enbart för att spara pengar och är billig skit. Ingen har ens tänkt tanken att folk skall använda bilen. Jag är extremt försiktig och har fler märken interiört i Teslan än jag haft på samtliga bilar senaste 20 åren totalt. Bara man nuddar något blir det ett märke eller repa.