Sida 1 av 1
BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslateknik
Postat: 16 maj 2022 11:30
av martinot
BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslateknik
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... slateknik/
Spännande utveckling!
Battericellerna i BMW Neue klasse som kommer 2025 ska bli 30 procent billigare att tillverka, tack vare deras nya cylindriska format som även Tesla använder. BMW-chefen Oliver Zipse säger att de nya elbilarna blir lika lönsamma som dagens förbränningsmotorbilar.
Re: BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslatek
Postat: 16 maj 2022 11:34
av HelectriC
Men betyder det verkligen att de använder sig av Teslateknik eller bara liknande form? Runda celler är väl inte helt unikt?
Re: BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslatek
Postat: 16 maj 2022 12:05
av taliz
Det var väl Tesla som började med det.
Re: BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslatek
Postat: 16 maj 2022 12:08
av Maw
Runda batterier har funnits ganska länge så det är nog svårt att tillskriva Tesla den uppfinningen
Runda batterier i just dimensionen 46 x 80 mm defnierades väl däremot av Tesla..
Re: BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslatek
Postat: 16 maj 2022 12:10
av spacecoin
Maw skrev:Runda batterier har funnits ganska länge så det är nog svårt att tillskriva Tesla den uppfinningen
Runda batterier i just dimensionen 46 x 80 mm defnierades väl däremot av Tesla..
Precis.
taliz skrev:Det var väl Tesla som började med det.
Det kan man säga om det mesta när det gäller elbilar...

Sedar är det väl knappast på batteriområdet som Tesla har IP/USP. Det mest unika i "Teslas" (dvs Panasonics) batterier är väl tab-less-designen (om den nu är på plats). Kemin är inte ny och DBE har man inte lyckats med.
BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslateknik
Postat: 16 maj 2022 12:13
av taliz
Maw skrev:Runda batterier har funnits ganska länge så det är nog svårt att tillskriva Tesla den uppfinningen
Runda batterier i just dimensionen 46 x 80 mm defnierades väl däremot av Tesla..
Ja, men det var just att använda dom som dom är i en elbil som var det geniala.
Övriga biltillverkare valde att specialdesigna celler vilket drev upp kostnaderna betydligt.
Re: BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslatek
Postat: 16 maj 2022 12:59
av RagWal
En rätt uppenbar fördel vad gäller processtiden i produktion är det uppenbara med att rulla ihop folier i en rund cell istället för att vika dem till prismatiska/pouch.
Re: BMW ska spara 30 procent i batterikostnader med Teslatek
Postat: 16 maj 2022 13:04
av spacecoin
RagWal skrev:En rätt uppenbar fördel vad gäller processtiden i produktion är det uppenbara med att rulla ihop folier i en rund cell istället för att vika dem till prismatiska/pouch.
Enkla processer > vikt/volymbesparing.