Sida 1 av 2

Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 12:54
av Chris82
Jag har en fråga till er som har kört med den nya Autopilot funktionaliteten (mjukvara 7.0) ett tag:
När ni åker fram och tillbaka till jobbet (eller sommarstugan), finns det tillfällen när ni vill avaktivera styrningen och bara köra med adaptiv cruise control?

/Nyfiken på framtidens teknologi

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 13:16
av SpaceAce
På mindre landsvägar utan tydliga vägmarkeringar, eller där det bara finns markering på ena sidan filen bör man inte aktivera autopiloten - även om det går. Sensorerna kommer då betrakta hela vägbanan som "sin" fil och det blir inte bra. Därutöver är det i stadstrafik med rödljus och rondeller som den inte kan hantera, så där bör man köra själv, eller vara beredd att ta över styrningen titt som tätt. Om det är tät trafik fungerar det dock perfekt och bilden stannar och startar helt själv utan någon input från föraren - så länge det finns en annan bil framför.

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 13:45
av apkungen
Hur gör ni på motorvägen. Använder ni autopilot eller kör ni själva?

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 13:51
av Chris82
apkungen skrev:
Hur gör ni på motorvägen. Använder i autopilot eller kör ni själva?
- mycket bra fråga!

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 15:04
av lejon1
Har just kört Torrevieja (Spanien) till Halmstad på Ca 99% autopilot. Passerat bla. Barcelona, Lyon och Hamburg utan många "övertaganden". I tyska köer är det underbart att ha. En gång gjorde den en otäck gir in mot mitten. Nu väntar jag bara på Super Charge utbyggnaden i Spanien som är starkt försenad. Jag skulle dock vilja ha över bilen ett par decimeter till vänster vid omkörningar, särskilt frugan tycker vi är väldigt nära speciellt lastbilar och för guds skull ta bort det löjliga i att man mäster dra lite i ratten vid omkörningar, dessutom lite mindre tvära ut/inkörnigar vid filbyte. För övrigt toppen mycke mindre trött!

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 15:25
av jjmaskin
Det är plösligt väldigt jobbigt när man kör utan AP tycker jag, bilen far hit o dit specielt när det blåser då måste man parera hela tiden samt det är lätt att vingla ut åt något håll om man ska leta upp vattenflaskan och få av korken med bägge händerna. Andra problem är tex om man vid telsamtal måste kolla ett nummer eller kontakt i tel. AP är bättre då har den hand om att hålla bilen sin fil och jag kan kolla trafiken, cyklister, fotgängare och vilt även på småvägar i mörker ser den bra och har jag dn hand på ratten så känns det direkt om den skulle tappa kontakt med en linje, bilen hinner inte vingla ens. Förbjud bilar utan AP och måla linjer på mer vägar gör om vissa markeringar i 1+2 vägar mm där AP har svårt att bestämma sig

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 15:34
av TiborBlomhall
jjmaskin skrev:
Förbjud bilar utan AP
Lugn, förbud kommer så snart Volvo har en fungerande autopilot ;)

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 15:50
av Elektrokungen
TiborBlomhall skrev:
jjmaskin skrev:
Förbjud bilar utan AP
Lugn, förbud kommer så snart Volvo har en fungerande autopilot ;)
År 2025?

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 16:51
av joel80
Volvo ligger längre fram än Tesla med sin Autopilot. Sen i våras när första XC90 började rulla.) Däremot har dom bara släppt en version som fungerar i högst 50km/h. Dom attackerar det hela lite annorlunda och försiktigare än Tesla bara.. Kanske inte så överraskande då det är Volvo vi pratar om.

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 16:52
av Martinen
Jag använder autosteer ibland, men oftast bara adaptiv farthållare.
Använder autostyrningen mest när det är väldigt lite trafik eller väldigt mycket och på motorväg.

Re: Autopilot beteende

Postat: 27 nov 2015 16:57
av Martinen
joel80 skrev:
Volvo ligger längre fram än Tesla med sin Autopilot. Sen i våras när första XC90 började rulla.) Däremot har dom bara släppt en version som fungerar i högst 50km/h. Dom attackerar det hela lite annorlunda och försiktigare än Tesla bara.. Kanske inte så överraskande då det är Volvo vi pratar om.
Dessutom ska man skilja på autopilot (som är driver assistance) och en autonom bil. Volvo utvecklar ju båda på olika spår känns det som.
Dom jag ju även semi-autonoma (eller vad man väljer att kalla det) bilar ute på vissa sträckor.

Re: Autopilot beteende

Postat: 28 nov 2015 18:58
av dstr
2+1-väg början/slut verkar generera rejält vingel.

Vissa andra ställen är läskiga att passera, tex en busshållsplats österut på stäketleden. Sidolinjen är heldragen in vid hållplatsen och enbart streckad förbi.

Sen har vi det här med krön. E18 österut, strax innan Bro-avfarten, så kastar sig bilen i sidled.

Det är en bit kvar tills man avslappnat kan sitta och slösurfa på telefon medan man åker bil.

Re: Autopilot beteende

Postat: 28 nov 2015 21:10
av pegs
dstr skrev:
Det är en bit kvar tills man avslappnat kan sitta och slösurfa på telefon medan man åker bil.
Ja, eller ta en längre tupplur... :-)

Håller med om krön och start på 2-1 väg.
Känns som tillfällen då man ska hålla hårt i ratten om man har passagerare.
Helst ska ju en passagerare inte behöva märka att AP:n är igång.

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 09:12
av danni
dstr skrev:
Det är en bit kvar tills man avslappnat kan sitta och slösurfa på telefon medan man åker bil.
Inte om du frågar Herr X :D

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 10:45
av dstr
danni skrev:
dstr skrev:
Det är en bit kvar tills man avslappnat kan sitta och slösurfa på telefon medan man åker bil.
Inte om du frågar Herr X :D
På för mig OCH autopiloten kända vägar så gör jag iofs det. Igår tog jag en vända till Avesta, och då var det inte läge för det...

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 13:06
av bullen
Körde E6 Malmö - Uddevalla igår. Det var många mil man kunde sitta med armarna i kors. Otroligt så utvilad man kom fram.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 13:23
av kontakten2
Hur kommer det sig att med tacc igång så saktar bilen in i kurvor? Hur vet den det? Progressiv fart beroende på rattrörelse?
Det är på kurvig väg utan någon bil framför.
Beteende med autopilot är inte detsamma. Då försöker den hålla inställd fart eller samma fart som framförvarande bil.

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 16:32
av apkungen
Det ska komma fartanpassning i kurvor för autopilot också har jag läst.

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 16:57
av leiflodde
Har senaste veckorna kör många ggr till Ronneby och Karlshamn och på nya E22 utanför Sölvesborg flippar den ur.

Helt utan anledning sänker bilen farten ibland bara 10 till 15 kmh men ibland ända ner till 50 kmh helt utan trafik framför och till synes utan anledning.

Fart sänkningen kommer på både full autopilot och på vanliga farthållaren någon som har haft samma problem?

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 17:02
av SR-71-BlackBird
Rotebroleden mot Rotebro, drygt halvvägs finns en ficka, där ville herr A Pilot svänga in i 80km/h, bilen bakom undrade nog en del :shock:

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 17:03
av HelectriC
leiflodde skrev:
Har senaste veckorna kör många ggr till Ronneby och Karlshamn och på nya E22 utanför Sölvesborg flippar den ur.

Helt utan anledning sänker bilen farten ibland bara 10 till 15 kmh men ibland ända ner till 50 kmh helt utan trafik framför och till synes utan anledning.

Fart sänkningen kommer på både full autopilot och på vanliga farthållaren någon som har haft samma problem?
Det hade minst sagt varit intressant att veta hur den där hastighetssänkningen egentligen fungerar. Jag har också några sträckor där hastigheten sänks och där jag håller med bilen om att det är ok. Men på samma väg är det några platser där inget händer trots att vägen kräver i stort sett samma sänkning som på de andra platserna. Så hur funkar det egentligen och vad är kriterier för ingrepp i hastighet?

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 17:16
av Mistafrizz
HelectriC skrev:
leiflodde skrev:
Har senaste veckorna kör många ggr till Ronneby och Karlshamn och på nya E22 utanför Sölvesborg flippar den ur.

Helt utan anledning sänker bilen farten ibland bara 10 till 15 kmh men ibland ända ner till 50 kmh helt utan trafik framför och till synes utan anledning.

Fart sänkningen kommer på både full autopilot och på vanliga farthållaren någon som har haft samma problem?
Det hade minst sagt varit intressant att veta hur den där hastighetssänkningen egentligen fungerar. Jag har också några sträckor där hastigheten sänks och där jag håller med bilen om att det är ok. Men på samma väg är det några platser där inget händer trots att vägen kräver i stort sett samma sänkning som på de andra platserna. Så hur funkar det egentligen och vad är kriterier för ingrepp i hastighet?
Min sänker farten om jag närmar mig/kör förbi en avfart som GPSen tycker att jag skall ta.. Tex om GPSen vill att jag skall vända tillbaka till en SuC.

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 17:20
av leiflodde
Mistafrizz skrev:
HelectriC skrev:
leiflodde skrev:
Har senaste veckorna kör många ggr till Ronneby och Karlshamn och på nya E22 utanför Sölvesborg flippar den ur.

Helt utan anledning sänker bilen farten ibland bara 10 till 15 kmh men ibland ända ner till 50 kmh helt utan trafik framför och till synes utan anledning.

Fart sänkningen kommer på både full autopilot och på vanliga farthållaren någon som har haft samma problem?
Det hade minst sagt varit intressant att veta hur den där hastighetssänkningen egentligen fungerar. Jag har också några sträckor där hastigheten sänks och där jag håller med bilen om att det är ok. Men på samma väg är det några platser där inget händer trots att vägen kräver i stort sett samma sänkning som på de andra platserna. Så hur funkar det egentligen och vad är kriterier för ingrepp i hastighet?


Min sänker farten om jag närmar mig/kör förbi en avfart som GPSen tycker att jag skall ta.. Tex om GPSen vill att jag skall vända tillbaka till en SuC.
I mitt fall är det på en raksträcka och har nog hänt 20-30 ggr ungefär på samma sträcka och filmade igår beteendet och tänkte skicka till TM så får de kolla på det.

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 19:22
av danni
Jag har ett ställe där både TACC och autopilot sänker farten helt i onödan. Just där har vägen byggts om och bilens kartor är inte up to date. Sannolikt tror den att vägen ser helt annorlunda ut där och jag kör alldeles, alldeles för fort för hur vägen ser ut.

Re: Autopilot beteende

Postat: 29 nov 2015 23:04
av Martinen
leiflodde skrev:
I mitt fall är det på en raksträcka och har nog hänt 20-30 ggr ungefär på samma sträcka och filmade igår beteendet och tänkte skicka till TM så får de kolla på det.
Jag är helt säker på att det är pga att kartorna inte är uppdaterade. Har kört där flera gånger och skrivit om detta fenomen på just denna strecka.
Ställer du in en destination så ser du att nav-kartorna är helt fel. Den tror man kör på åkern, och den brukar sakta ner precis innan man korsar en av dom gamla vägarna som den vill att man ska köra in på.