Sida 1 av 1

Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 11:23
av spacecowboy
Så har man äntligen fått egen laddstolpe. Fasen så skönt det var att kunna ladda hemma under natten.

Bostadsrättsföreningen verkar ha gjort så många rätt val dessutom.
  • Maximal effekt på 22kW per stolpe (2-uttag i varje) med lastbalansering så bilen med störst behov får mest. Leverantören ville själv sätta in 7.2kW-boxar från början.
  • Spotpris på elen och föreningen sköter faktureringen själv.
  • RFID-kort så ingen obehörig kan tjuvladda om man åker bort.
Finns inte så mycket mer att säga. Det funkar och jag är supernöjd :D

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 11:35
av fth
Låter som en perfekt lösning, något som tyvärr verkar tillhöra undantagen.

Många föreningar verkar göra detta mer eller mindre motvilligt, vilket leder till att dom lejer ut hela lösningen till tredje part, som förstås vill tjäna pengar, med konsekvensen att laddpriset för dom boende blir minst lika högt som hos dom kommersiella operatörerna.

Det borde ju finnas utrymme här för leverantörer att bygga helhetslösningar som både medför rimliga laddpriser och förenklar hanteringen för föreningen. :?

/fth

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 11:51
av kallekula
Hur vet den vilken bil som behöver mest? Får man fylla i hur viktig man är?

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 13:20
av spacecowboy
kallekula skrev:
Hur vet den vilken bil som behöver mest? Får man fylla i hur viktig man är?
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 13:25
av fth
spacecowboy skrev:
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Låter lite osannolikt att det skulle vara en så avancerad lösning, jag skulle gissa att den helt enkelt fördelar effekten över uttagen efter ”tillgång och efterfrågan”.

Det finns ju ingen kommunikation i Type 2 som skulle göra detta möjligt, i så fall skulle det krävas en app som både kommunicerar med bilen och boxen och ”förhandlar” vilken effekt som levereras, det har iaf inte jag hört talas om. :?

/fth

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 13:45
av Pontus
fth skrev:
spacecowboy skrev:
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Låter lite osannolikt att det skulle vara en så avancerad lösning, jag skulle gissa att den helt enkelt fördelar effekten över uttagen efter ”tillgång och efterfrågan”.

Det finns ju ingen kommunikation i Type 2 som skulle göra detta möjligt, i så fall skulle det krävas en app som både kommunicerar med bilen och boxen och ”förhandlar” vilken effekt som levereras, det har iaf inte jag hört talas om. :?

/fth
Det går att få den kommunikationen även i Type 2 men det är inte många bilar som stöder detta och därav inga vad jag vet laddboxar som gör det heller. Vår (CaCharge) nya är förberedd för att sätta in ett uppgraderat kort som klarar av det, men just nu erbjuder vi inte detta till kunderna.
Vore intressant att veta vilken box ni använder er av och vad dom krävde för ström på säkringen till er laddslinga?
Det finns inga andra än våra boxar som verkligen tar hänsyn till hur mycket effekt varje bil laddar med utan alla andra ger typ 11 kW till 6 stolpar om man har 95A och ger sedan ström till andra bilar först när någon av de första är färdigladdad och detta kallar man för lastbalansering. Mer eller mindre så brukar det fungera i varje fall.
Men det är ju ett lyft att få en egen laddbox på varje plats och det fungerar ju bra om föreningen är beredd att lägga en massa pengar på en högre säkring.

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 16:04
av spacecowboy
Pontus skrev:
fth skrev:
spacecowboy skrev:
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Låter lite osannolikt att det skulle vara en så avancerad lösning, jag skulle gissa att den helt enkelt fördelar effekten över uttagen efter ”tillgång och efterfrågan”.

Det finns ju ingen kommunikation i Type 2 som skulle göra detta möjligt, i så fall skulle det krävas en app som både kommunicerar med bilen och boxen och ”förhandlar” vilken effekt som levereras, det har iaf inte jag hört talas om. :?

/fth
Det går att få den kommunikationen även i Type 2 men det är inte många bilar som stöder detta och därav inga vad jag vet laddboxar som gör det heller. Vår (CaCharge) nya är förberedd för att sätta in ett uppgraderat kort som klarar av det, men just nu erbjuder vi inte detta till kunderna.
Vore intressant att veta vilken box ni använder er av och vad dom krävde för ström på säkringen till er laddslinga?
Det finns inga andra än våra boxar som verkligen tar hänsyn till hur mycket effekt varje bil laddar med utan alla andra ger typ 11 kW till 6 stolpar om man har 95A och ger sedan ström till andra bilar först när någon av de första är färdigladdad och detta kallar man för lastbalansering. Mer eller mindre så brukar det fungera i varje fall.
Men det är ju ett lyft att få en egen laddbox på varje plats och det fungerar ju bra om föreningen är beredd att lägga en massa pengar på en högre säkring.

Som sagt, detta e vad som berättats för mig.

Boxarna är DEFA eRange Duo om jag ska tro DEFAs hemsida.

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 16:09
av fth
spacecowboy skrev:
Som sagt, detta e vad som berättats för mig.

Boxarna är DEFA eRange Duo om jag ska tro DEFAs hemsida.
Ok, i så fall är det som sagt "vanlig" lastbalansering enligt DEFAs hemsida:
[...]vars grundläggande funktion är att utnyttja anläggningens tillgängliga ström och att allokera tillgänglig ström lika mellan laddpunkterna[...]
Det är inget fel med det, det låter som en jättebra installation, men den "behovsstyrda" varianten var nog en viss överdrift ;)

/fth

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 18:54
av Off Grid Byggaren
Jag har funderat på om det skulle kunna finnas en knapp som ger 11 kW under fyra timmar med högsta prioritet.

Tänker mig någon som kommer hem med akut behov att ladda för en senare körning på kvällen.

Sen kunde den laddplatsen vara blockerad ett antal timmar.

Eller om knappen bara gick att använda typ fyra gånger per månad.

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 19:27
av jonasl
Låter som våran installation ungefär, men vi körde med Easee charge, kostar ungefär en fjärdedel per uttag jämfört med Defaboxarna. Vet inte om Defa har någon annan fördel.

Hos oss har vi ställt ner huvudsäkringen till fiktiva 32A för att inte effekttaxan ska bli så hög, fyra laddbara bilar just nu. Den maxeffekten delas också med föreningens gemensamma förbrukning för hissar, fläktar, pumpar, tvättstuga osv, normalt sett bara 3-4kW men peakar ibland på 15kW. Vartefter det blir fler bilar att fördela effekttaxan på kan vi öka inställningen om det behövs. Nu är det i princip aldrig mer än en som laddar samtidigt, och alla bilar utom min är hybrider som laddar enfas 16A så det räcker gott och väl.

Jag är med i styrelsen och har drivit projektet, hade inte jag gjort det hade vi nog inte haft laddmöjlighet på länge och sannolikt landat i en tredjepartslösning där någon annan driftar och tar rundligt betalt. Nu betalar man självkostnadspris för laddningen istället.

En "boost"-knapp vore trevligt. En mera detaljerad mätning av laddade kWh / timme är något jag saknar också, nu har vi ett portföljabonnemang hos Tälje Energi som senaste månaden kostat ca 1,50kr / kWh, egentligen skulle jag kunna ladda avsevärt billigare via mitt hemmaabonnemang med timpriser. Jag är dock en av få medlemmar som har (hyrt en extra) parkering nära min egen fasad..

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 17 maj 2022 19:44
av HenricL
Har egen laddstople. Vår förening har självkostnadspris för elen samt en extra avgift om 150kr per månad. Det tycker jag är ett bra upplägg.

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 18 maj 2022 15:39
av Lacho
Grattis!

Hur sköter ni administration och fakturering?

Vi har cloudcharge som tar 9% (om jag inte missminner mig) av priset vid laddning samt adminkostnad på 35kr/mån per aktiverat uttag... Funderar på att föreslå till styrelsen att vi ska göra det själva istället.

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Postat: 18 maj 2022 18:58
av spacecowboy
Lacho skrev:
Grattis!

Hur sköter ni administration och fakturering?

Vi har cloudcharge som tar 9% (om jag inte missminner mig) av priset vid laddning samt adminkostnad på 35kr/mån per aktiverat uttag... Funderar på att föreslå till styrelsen att vi ska göra det själva istället.
Den ansvarige i föreningen läser av med jämna mellanrum och skickar ut fakturor på antal kWh som konsumerats. Priset per kWh är medelpriset över alla bilars laddning.