SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
MattiasH skrev:
Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.
DanneLKPG skrev:

Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".
Jo, för mig är det inte en fråga om “snobberi” (får nog en finare och lyxigare bil än Tesla om jag valt efter det, som tex. Taycan), och inte heller en fråga om miljö (det är inte huvudorsak att jag valt Tesla), utan en praktisk fråga.

Precis som andra föreslagit kanske jag börjar flyga mer, eller kanske byter elbilen mot en hybrid. Finns många balanserade och rationella alternativ att överväga för mig.
Fast har man en dieselmerca på uppfarten redan idag så kan man kanske hålla igen lite? ;) Hur ofta är ni i behov av två separata långfärdsbilar?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av B99 »

Avbeställde min Tesla så fort jag såg att de kom in med 20 ansökningar om bidrag till snabbladdare. Då visste man ju var det skulle sluta med öppning för andra märken. Undrar om inte denna öppning kommer att kortsiktigt bli mer lönsam än att sälja bilar. Framtiden får utvisa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
Ni har ju redan en oljebrännare i familjen. Kan ju inte vara så ofta ni båda är ute på långkörning?

För mig är det inte värt det. Kör mycket i vardagen och behöver nästan aldrig snabbladda. Vore vidrigt att behöva stånka runt i en diesel 365 dgr om året för att det ska vara lite smidigare 5 av de dagarna.
Beställde en MYP (i dag innan jag läst om nyheten, ironiskt nog), med tanke på att överväga att ersätta vår E-klass med en MYP. Därmed skulle vi endast ha elbilar i familjen om vi hade vågat gå på det spåret. Nu kommer nog balansskålen att väga över för att det istället blir den nya E-klass kombi som lanseras nästa år. Men vi vår se. Har redan lassat in kontant som inte är återbetalningsbart (iofs. var det bara 2-3 papp). Låter beställningen vara kvar och se om det kommer påverka mig när jag rese i tjänsten, eller med frugan på helgerna. Bilen kommer inte förens in aug-okt, så hinner se hur den här sommaren blir innan jag plockar ut den.

Vill jag byta min nuvarande M3 LR så kommer jag ändå få mer än vad jag gav för den för ett år sedan skulle jag misstänka. Så inget är kört, utan jag har god tid att låta verkligheten avgöra och ta ett balanserat beslut i god tid utan stress.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
Ni har ju redan en oljebrännare i familjen. Kan ju inte vara så ofta ni båda är ute på långkörning?

För mig är det inte värt det. Kör mycket i vardagen och behöver nästan aldrig snabbladda. Vore vidrigt att behöva stånka runt i en diesel 365 dgr om året för att det ska vara lite smidigare 5 av de dagarna.
Beställde en MYP (i dag innan jag läst om nyheten, ironiskt nog), med tanke på att överväga att ersätta vår E-klass med en MYP. Därmed skulle vi endast ha elbilar i familjen om vi hade vågat gå på det spåret. Nu kommer nog balansskålen att väga över för att det istället blir den nya E-klass kombi som lanseras nästa år. Men vi vår se. Har redan lassat in kontant som inte är återbetalningsbart (iofs. var det bara 2-3 papp). Låter beställningen vara kvar och se om det kommer påverka mig när jag rese i tjänsten, eller med frugan på helgerna. Bilen kommer inte förens in aug-okt, så hinner se hur den här sommaren blir innan jag plockar ut den.

Vill jag byta min nuvarande M3 LR så kommer jag ändå få mer än vad jag gav för den för ett år sedan skulle jag misstänka. Så inget är kört, utan jag har god tid att låta verkligheten avgöra och ta ett balanserat beslut i god tid utan stress.
Ok, ja då förstår jag.

Jag funderar på att övertyga min far att byta till nåt lite större så att vi kan byta bil under semestern. En XC70 kanske.

Men först ska jag se hur det fungerar i sommar. Det kanske inte blir sån anstormning trots allt?
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jordgubben »

Kommer lediga platser i appen visa tokfel om det står en massa icketeslor med laddluckan på fel sida? Batterivärmningen kan ställa till en del problem om man tror att det finns flera platser ledigt men det i själva verket är kö.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Choke »

EnTraktor skrev:
slugger75 skrev:
Åh nej.
Visst är det hemskt?! Enköping gick precis från 15 till 14 lediga laddare. KATASTROF!
Var där vid 18-tiden - bara två Teslor där -inga andra
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av joel80 »

MattiasH skrev:
MattiasH skrev:
Blir ju lite intressant att följa årets SECC. :D
Såklart alltid intressant, men i år blir det EXTRA intressant. :)
Umeå SuC är den stora skillnaden. Tyvärr fick vi inte med Örnsköldsvik och Skellefteå. Det hade varit bra... alltså för mig och tävlingen. :lol:
Men det ger helt klart ett annat ladd-landskap och man kommer lättare kunna köra taktiskt. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av iAkita »

Jordgubben skrev:
Kommer lediga platser i appen visa tokfel om det står en massa icketeslor med laddluckan på fel sida? Batterivärmningen kan ställa till en del problem om man tror att det finns flera platser ledigt men det i själva verket är kö.
Om det står en massa icke-teslor med laddluckan på "fel" sida och laddar så står de förhoppningsvis inte så utspridda så att var och en av dem "blockerar" två rutor. (Det kan ladda lika många bilar med laddporten på "fel" sida samtidigt som det kan ladda teslor samtidigt.)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Jordgubben skrev:
Kommer lediga platser i appen visa tokfel om det står en massa icketeslor med laddluckan på fel sida? Batterivärmningen kan ställa till en del problem om man tror att det finns flera platser ledigt men det i själva verket är kö.
Om det står en massa icke-teslor med laddluckan på "fel" sida och laddar så står de förhoppningsvis inte så utspridda så att var och en av dem "blockerar" två rutor. (Det kan ladda lika många bilar med laddporten på "fel" sida samtidigt som det kan ladda teslor samtidigt.)
Slumpen beter sig inte så. Är det högt tryck på en laddstation så ramlar det in bilar med laddluckan åt höger och vänster slumpvis. Tror inte nån är jättesugen på att lämna en ledig laddare åt nån annan bara för att det ökar nyttjandegraden på hela stationen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

iAkita skrev:
Jordgubben skrev:
Kommer lediga platser i appen visa tokfel om det står en massa icketeslor med laddluckan på fel sida? Batterivärmningen kan ställa till en del problem om man tror att det finns flera platser ledigt men det i själva verket är kö.
Om det står en massa icke-teslor med laddluckan på "fel" sida och laddar så står de förhoppningsvis inte så utspridda så att var och en av dem "blockerar" två rutor. (Det kan ladda lika många bilar med laddporten på "fel" sida samtidigt som det kan ladda teslor samtidigt.)
Att det ska vara en så kort stump till laddkabel på Tesla SuC gör ju inte saken bättre.
Tesla_SuC.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
MattiasH skrev:
MattiasH skrev:
Blir ju lite intressant att följa årets SECC. :D
Såklart alltid intressant, men i år blir det EXTRA intressant. :)
Umeå SuC är den stora skillnaden. Tyvärr fick vi inte med Örnsköldsvik och Skellefteå. Det hade varit bra... alltså för mig och tävlingen. :lol:
Men det ger helt klart ett annat ladd-landskap och man kommer lättare kunna köra taktiskt. :)
Årets twist: alla Teslor får INTE ladda på SuC och icke Teslor får BARA ladda på SuC :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Jordgubben skrev:
Kommer lediga platser i appen visa tokfel om det står en massa icketeslor med laddluckan på fel sida? Batterivärmningen kan ställa till en del problem om man tror att det finns flera platser ledigt men det i själva verket är kö.
Om det står en massa icke-teslor med laddluckan på "fel" sida och laddar så står de förhoppningsvis inte så utspridda så att var och en av dem "blockerar" två rutor. (Det kan ladda lika många bilar med laddporten på "fel" sida samtidigt som det kan ladda teslor samtidigt.)
Slumpen beter sig inte så. Är det högt tryck på en laddstation så ramlar det in bilar med laddluckan åt höger och vänster slumpvis. Tror inte nån är jättesugen på att lämna en ledig laddare åt nån annan bara för att det ökar nyttjandegraden på hela stationen.
Och framförallt kanske inte folk tänker på det när de väljer laddare. Om jag skulle ladda vid SuC v3 någon gång och där redan stod en bil med laddluckan höger bak skulle jag ställa mig bredvid den, i en ruta som alltså ändå inte kan utnyttjas av teslor. På så vis är det fortfarande bara en laddare som inte kan användas av Teslor, trots att det nu är två istället för en bil med laddporten höger bak som laddar där.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av CrazyGang »

Om man har en icke-Tesla som andrabil till Teslan och vill ladda med sin app, hur gör man? Hittar inget sätt att starta laddare, bara skicka till M3:an.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av current »

Väldigt bra nyheter. Tror inte jag representerar någon större kundgrupp men jag kommer avboka min model Y och beställa en E-tron istället. Jag har velat mycket fram och tillbaka men detta avgör det till Audis fördel. Det börjar även ploppa upp många 150kw-laddare på både Cirke K och OKQ8. Jag kan leva med 25 mils räckvidd på motorväg istället för 35 mils räckvidd om jag i gengäld får använda Teslas nätverk, får luftfjädring en knäpptyst kupé samt slipper fis-appar och ljus-shower.

Men jag undrar mer i praktiken hur detta ska fungera, E-tron har en väldigt rak och fin laddkruva. Man får 150kw upp till 70-80% är det då befogat att ta två platser om man laddar på V2? För det blir ju så om luckan sitter vänster fram.

För egentligen går det väl inte snabbare om man ställer sig ut med rumpan för att möjliggöra en till bil, Tesla eller annat märke? För direkt den kopplar in halveras min laddhastighet och tiden jag behöver ladda fördubblas. Den andra bilens laddning går väl då också i endast 70-80kw?

Så det borde inte försena någons laddning om man tar två stall så länge man laddar i 150kw?
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
.

Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen :)
Roligt några timmar
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MrRun »

Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ioniq 5 FE AWD
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av dfa »

CrazyGang skrev:
Om man har en icke-Tesla som andrabil till Teslan och vill ladda med sin app, hur gör man? Hittar inget sätt att starta laddare, bara skicka till M3:an.
Kan du inte välja "Ladda din elbil som inte är en Tesla" om du väljer din användarprofil i appen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Zalman3 »

Äntligen kan elbilsägare i Umeå som inte kör Tesla ladda snabbare än 50kW.

Men Umeå har bara 12 st 150kW stolpar. Så redan vid 7 laddande bilar så får någon dela på 150kW.
Priset 7.05kr per kWh kanske gör att mängden icke Teslor blir så stor.

Jag kan fortfarande inte ladda hemma. Och har laddat knappt 30.000 kWh gratis hos Tesla.
Att då byta till ett annat märke skulle då kosta ca 150.000kr för 30.000kWh.

Screenshot_20220518-212830_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av CrazyGang »

dfa skrev:
CrazyGang skrev:
Om man har en icke-Tesla som andrabil till Teslan och vill ladda med sin app, hur gör man? Hittar inget sätt att starta laddare, bara skicka till M3:an.
Kan du inte välja "Ladda din elbil som inte är en Tesla" om du väljer din användarprofil i appen?
Det kunde jag - tack!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av spacecoin »


Select Supercharger stations now open to non-Tesla EVs in Belgium, the UK, Austria, Spain and Sweden
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Highfoot »

Så här säger Tesla och jag tycker det låter fördelaktigt för alla.

“More customers using the Supercharger network enables faster expansion. Our goal is to learn and iterate quickly, while continuing to aggressively expand the network, so we can eventually welcome both Tesla and non-Tesla drivers at every Supercharger worldwide.”

Dessutom, har ni hört något om att det skulle vara katastrof i länderna där man redan öppnar upp tidigare? Jag har då inte hört något. Om någon har det, dela gärna med er.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Zalman3 »

Kommer du köpa ett Tesla medlemskap?
Screenshot_20220518-214638_Tesla.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jjonas »

Är det långsökt att tro att Tesla förlänger kablarna något?

Om det skulle bli ett problem alltså... Redan idag bygger ju Tesla fler laddpunkter än någon annan. Tror knappast dom bromsar i och med detta.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

Jjonas skrev:
Om det skulle bli ett problem alltså... Redan idag bygger ju Tesla fler laddpunkter än någon annan. Tror knappast dom bromsar i och med detta.
Frågan är om de kan bygga mycket snabbare än de redan gjort, för de senaste årens utbyggnation har bara gjort att de lyckats klara egna försäljningen. Så om det faktiskt är många med andra elbilar som kommer använda SuC så behövs det en snabbare takt än de haft.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av joel80 »

Jag hoppas och tror att det kan bli lite lättare att få tillstånd och mark att bygga på när de öppnat upp för alla.
Så förhoppningsvis kan de öka takten på utbyggnad. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar