Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Postat: 25 maj 2022 14:07
Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Nej, men att det krävs fungerande kommunikation för att det skall fungera med andra. Något var det iaf som strulade, får testa igen när det inte regnar.mati skrev:Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Som sagt, du vill nog inte testa V3 igen. Vida känt även i Norge och Frankrike att det inte funkar. Laddningen kan hoppa igång men avbryts och då står du där med reserverat belopp på kortet. Skulle jag testa så skulle jag nog ha över 80% SoC för att se om det funkar bättre när den håller sig under 50kW. Vissa påstår att det är när laddhastigheten är däröver som problem uppstår.Klintan skrev:Nej, men att det krävs fungerande kommunikation för att det skall fungera med andra. Något var det iaf som strulade, får testa igen när det inte regnar.mati skrev:Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...MrRun skrev:Som sagt, du vill nog inte testa V3 igen. Vida känt även i Norge och Frankrike att det inte funkar. Laddningen kan hoppa igång men avbryts och då står du där med reserverat belopp på kortet. Skulle jag testa så skulle jag nog ha över 80% SoC för att se om det funkar bättre när den håller sig under 50kW. Vissa påstår att det är när laddhastigheten är däröver som problem uppstår.Klintan skrev:Nej, men att det krävs fungerande kommunikation för att det skall fungera med andra. Något var det iaf som strulade, får testa igen när det inte regnar.mati skrev:Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Respekt, du tar smällarna för teamet!Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
Ja bra där. Ju fler som ligger på desto bättre.fth skrev:Respekt, du tar smällarna för teamet!Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
/fth
Ni Hyundai-ägare får dra igång en GoFundMe el dyl och sponsra Klintans alla misslyckade laddningarMrRun skrev:Ja bra där. Ju fler som ligger på desto bättre.fth skrev:Respekt, du tar smällarna för teamet!Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
/fth
Ska se om jag får något svar i mitt ärende på om dom jobbar på att lösa problemet med I5 och EV6.
Oj, respekt. Du hoppas alltså att det löser sig inom en snar framtid? Så optimistisk är inte jag. Problemet har ju varit känt sen SuC öppnades i Norge och det har inte hänt nånting.Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.Pingu skrev:Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Man lär inte kunna dra några slutsatser alls efter denna helg eftersom det (som redan påpekats) är långt ifrånMWall skrev:Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.Bjelke skrev:Man lär inte kunna dra några slutsatser alls efter denna helg eftersom det (som redan påpekats) är långt ifrånMWall skrev:Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
alla som ens känner till att det går att ladda på SuC än…
Såvida det nu inte blir totalt kaos direkt såklart, då är ju slutsatsen given nu i början iaf…
Finns gott om teslor som laddar frekvent med den Max effekten vid lite högre SoC, så borde inte vara något problem.mati skrev:Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.Pingu skrev:Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Exakt! Är ju ca 6000 Model Y och ett antal tusen fler Model 3 (drygt 7000 st med facelift nu) som ska få plats också jämfört med förra sommaren.Dinsdale skrev:Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.
Ännu en fördel att SuC inte har någon skärm som visar hastigheten.mati skrev:Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.Pingu skrev:Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Från Teslas hemsida:mati skrev:Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.mikebike skrev:Från Teslas hemsida:mati skrev:Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Står man på fel plats så har man ju hela bilen utanför linjerna. Dessutom hindrar man andra bilar, vilket framgår av texten att man inte får göraDanneLKPG skrev:Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.mikebike skrev:Från Teslas hemsida:mati skrev:Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Det är sjukt enkelt.mati skrev:Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.R_Edvinsson skrev:Det är sjukt enkelt.mati skrev:Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.