Sida 6 av 8

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 24 maj 2022 22:28
av MWall
ReNewAble skrev:

Så du står personligen och väljer mellan om du ska köra elbil eller om du ska bygga kolkraftverk i Asien? Så vi kan fortsätta svina och smutsa ner bara för att de finns de som är värre? Härlig logik…..
Nej men jag är ingen fanatiker. Tycker dessutom inte om när det ska raljeras på det sätt du håller på med.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 24 maj 2022 22:58
av martinot
Blipblop skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
wheels skrev:
Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".
Exakt. Det beror på hur man ställer frågan ifrån vilket perspektiv.

Om de hade specificerat ur sammhällsperspektiv och miljösynpunkt (som ni flesta verkar ha tolkat frågan) så hade nog även jag svarat ja. Nu valde jag att tolka frågan om det var bra eller dåligt ur mitt personliga perspektiv. Så i grunden så håller jag med dig om bägge perspektiven.
Misstänker att tesla är ungefär nästan inte ett dugg intresserad av din personliga åsikt. Dom gör ju enligt plan bara! Teslafrälst är du ju redan också. Hehe (kan inte lägga in smileys).

Jag förstår att många teslaägare är griniga över detta, men bilen blir inte sämre av detta. We shall overcome!
Inte så Teslafrälst som ni Teslahatare tror.

Till skillnad från Teslafrälsta så kan jag se att både Tesla och Elon kan göra fel. Att plocka bort regensensor och öppna upp SuC är två exempel på vad jag tror är felaktiga beslut av Elon och Tesla.

Teslafrälsta accepterar precis allt som Elon och Tesla gör - inklusive att öppna upp SuC. Det gör inte jag.

Finns massor av andra trevliga bilar att välja på!

Speciellt om man inte enbart snöar in sig på och begränsar sig till elbilar. :)

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 24 maj 2022 23:01
av martinot
Gustafsson skrev:
Låter som att många köpt sin Tesla bara för laddnätverket.
Nej, inte bara för laddnätet. Hade aldrig köpt en Nissan Leaf även om de haft ett 10 x bättre laddnät än SuC.

Däremot så hade jag aldrig skaffat elbil/Tesla om inte SuC fanns. Då hade jag fortsatt att köra fossilbil.

Vilket jag nu kanske går tillbaka till.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 24 maj 2022 23:02
av martinot
Maw skrev:
Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh ;)
Kommer nog inte hända. VAG har ju misslyckats totalt med Ionity. Ser inte hur det skulle gå till.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 08:00
av mikebike
martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Låter som att många köpt sin Tesla bara för laddnätverket.
Nej, inte bara för laddnätet. Hade aldrig köpt en Nissan Leaf även om de haft ett 10 x bättre laddnät än SuC.

Däremot så hade jag aldrig skaffat elbil/Tesla om inte SuC fanns. Då hade jag fortsatt att köra fossilbil.

Vilket jag nu kanske går tillbaka till.
Samma här....

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 08:07
av Teslaspolen
Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.

:roll:

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 08:24
av mati
Teslaspolen skrev:
Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.

:roll:
Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 09:16
av Teslaspolen
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.

:roll:
Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.
Nåja, det ger fler fördelar för icke-Tesla också. Tänker mitt egna fall då jag ofta färdas genom Sälen och in i Norge. På vintern behöver jag ladda i just Sälen för att komma fram. Hittils har jag inte behövt köa, men sist i vintras så kom jag fram till laddaren en halv minut innan en etron på laddplatsen. Hade varit mindre roligt att behöva stå och vänta på den när det finns en hel drös med helt oanvända Superchargers runt husknuten.

För att inte tala om att det gör det säkrare att köra mot destinationer, man blir mindre beroende av att den där enda 50 kW laddaren på orten fungerar.

Men med tanke på att det faktiskt fungerar att köra Hyundai och VW med nuvarande undermåliga laddinfra så har jag svårt att se hur det skulle ge någon nämnvärd negativ påverkan på SuCs enorma kapacitet.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 09:31
av Maw
martinot skrev:
Maw skrev:
Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh ;)
Kommer nog inte hända. VAG har ju misslyckats totalt med Ionity. Ser inte hur det skulle gå till.
Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?

I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 09:56
av mikebike
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.

:roll:
Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.
Nej, jag vill inte hemskt gärna återgå till fossilbil, men det har varit både krångligare och dyrare att köra Tesla jämfört med begagnad bensinbil. Att ladda på andra snabbladdare är inte aktuellt eftersom det är för krångligt.

Det är 19 månader sedan jag beställde min nuvarande bil och 17 månader sedan jag köpte min första Tesla. Under tiden har priset för SuC mer än fördubblats och tillgängligheten minskat, trots att det byggts ganska många SuC längs E4 som jag främst trafikerar. Jag har varit med om att både Jönköping och Linköping varit fulla. Bredden är numera alltid full när jag vill ladda (trots att den inte är öppen för andra).

Detta innan ett antal SuC öppnats för andra. Det är ok att det tar längre tid att ladda jämfört med att tanka eftersom man kan lämna bilen eller titta på "TV". Äta är sällan aktuellt för oss.
Att köa är däremot extremt stressande eftersom man måste vara uppmärksam på vad som händer och vara beredd att flytta bilen omedelbart.

Eftersom jag är för snål för att sälja bilen innan jag fått bonusen blir tiden fram till september en testperiod för oss.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 10:14
av MWall
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Porsche har väl pratat om att bygga ett eget nätverk, om något år kanske man kan köpa en bil som kostar 2-10 ggr så mycket som en M3 och ladda garanterat köfritt för 50-100 kr/kWh ;)
Kommer nog inte hända. VAG har ju misslyckats totalt med Ionity. Ser inte hur det skulle gå till.
Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?

I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.

Här älskar vi att hata Ionity. Det är ju så DYRT!!! :roll: (Att det faktiskt i praktiken är billigare än SuC nuförtiden låtsas vi inte om... ;))

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 10:22
av fth
Maw skrev:
Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?

I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.
Takten i utbyggnaden har dom ju tyvärr misslyckats rejält med, iaf i förhållande till vad din själva lovade initialt, det är ju först nu i dagarna dom nått den nivå som dom skulle ha haft 2020. Antalet stolpar per plats är ju inte heller något att skryta med, även om dom nu verkar utvidga från fyra till sex stolpar på många ställen så är snittet i hela nätverket fortfarande bara drygt fyra stolpar

Att Ionity är "näst bästa nätverk" stämmer nog, men det säger nog mer om hur dåliga "alla andra" är än om hur bra Ionity är.

SuC spelar ju fortfarande i en helt egen liga, det enda egentliga fördelen hos Ionity jmfört med SuC är väl den teoretiska maxeffekten på 350kW, som i princip ingen bil idag kan utnyttja.

/fth

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 10:25
av MWall
fth skrev:
Maw skrev:
Hur menar du att Ionity är totalt misslyckat? Det är väl Europas näst bästa nätverk efter Tesla SuC?

I vissa avseenden t o m bättre än Tesla SuC.
Takten i utbyggnaden har dom ju tyvärr misslyckats rejält med, iaf i förhållande till vad din själva lovade initialt, det är ju först nu i dagarna dom nått den nivå som dom skulle ha haft 2020. Antalet stolpar per plats är ju inte heller något att skryta med, även om dom nu verkar utvidga från fyra till sex stolpar på många ställen så är snittet i hela nätverket fortfarande bara drygt fyra stolpar

Att Ionity är "näst bästa nätverk" stämmer nog, men det säger nog mer om hur dåliga "alla andra" är än om hur bra Ionity är.

SuC spelar ju fortfarande i en helt egen liga, det enda egentliga fördelen hos Ionity jmfört med SuC är väl den teoretiska maxeffekten på 350kW, som i princip ingen bil idag kan utnyttja.

/fth

Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 10:34
av fth
MWall skrev:
Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
Så är det ju förstås, dom kraftiga prishöjningarna i SuC på senare tid gjort nätverket rätt dyrt jämförelsevis, men för en "normalbilist" är det nog hugget som stucket, och kravet på 12 månaders abonnemang hos Ionity är ju ett rejält hinder för många.

Tid är ju sen också pengar, dom flesta verkar vara beredda att betala mer för att slippa köa, det är ju iaf så det låter i alla trådar där öppnandet av SuC diskuteras.

/fth

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 11:44
av mati
MWall skrev:
Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
Det är ju lite svårt att räkna på det. För mig är Ionity ointressant eftersom jag inte har nåt abonnemang där. Då är SuC lite billigare. Men valet står ju inte mellan Ionity och SuC eftersom det finns så få Ionity-stationer, i synnerhet där jag brukar köra. Jag jämför främst med andra laddoperatörer såsom Ck, Eon, Recharge osv. Och de är oftast billigare än SuC och kräver inget abonnemang heller. Det är där jag laddar om det går. Ionity står nog längst nere på listan. Efter SuC till och med.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 11:47
av MWall
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
Det är ju lite svårt att räkna på det. För mig är Ionity ointressant eftersom jag inte har nåt abonnemang där. Då är SuC lite billigare. Men valet står ju inte mellan Ionity och SuC eftersom det finns så få Ionity-stationer, i synnerhet där jag brukar köra. Jag jämför främst med andra laddoperatörer såsom Ck, Eon, Recharge osv. Och de är oftast billigare än SuC och kräver inget abonnemang heller. Det är där jag laddar om det går. Ionity står nog längst nere på listan. Efter SuC till och med.

Du är väl för fasiken inte någon med den profilen som jag nämnde?

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 12:35
av mati
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
Det är ju lite svårt att räkna på det. För mig är Ionity ointressant eftersom jag inte har nåt abonnemang där. Då är SuC lite billigare. Men valet står ju inte mellan Ionity och SuC eftersom det finns så få Ionity-stationer, i synnerhet där jag brukar köra. Jag jämför främst med andra laddoperatörer såsom Ck, Eon, Recharge osv. Och de är oftast billigare än SuC och kräver inget abonnemang heller. Det är där jag laddar om det går. Ionity står nog längst nere på listan. Efter SuC till och med.

Du är väl för fasiken inte någon med den profilen som jag nämnde?
Lungt nu. Även som resande säljare har man ju inte nödvändigtvis någon större nytta av ett Ionity abonnemang, t. ex om man huvudsakligen rör sig i landets norra två tredjedelar. Ionity finns ju inte överallt.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 13:15
av RagWal
Bjelke skrev:
Tydligen blir det 8 stolpar till där och alla blir V3, så stationen var faktiskt nere ett tag…
Blir det 8 till eller byter de de 8 V2-stolparna till V3?

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 14:47
av mikebike
RagWal skrev:
Bjelke skrev:
Tydligen blir det 8 stolpar till där och alla blir V3, så stationen var faktiskt nere ett tag…
Blir det 8 till eller byter de de 8 V2-stolparna till V3?
De byter ut V2 till V3.


Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 14:58
av OfarligTesla
mikebike skrev:
De byter ut V2 till V3.

Synd, hade nog behövts byta ut V2 till V3 och lägga till minst 8 nya stolpar inför vintern. Blev redan fullt en del i vintras (inte sportlov) och nu kommer det finnas andra bilar som laddar där och fler Teslor på vägarna som vill ladda.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 14:59
av Teslaspolen
Debatten mellan Ionity eller Supercharger beror väl på var man bor också. Här är det en jättestor öken, närmsta Ionity i norr/syd ligger liksom i Östersund/Kalmar, Elverum/Gävle i väst/öst. Och ingen av dom sträckorna traffikerar jag själv. Så i Dalarna och närliggande områden är det helt klart SuC eller resterande med 1-2 laddare per ort som kan vara trasig eller upptagen.
mikebike skrev:
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Supercharger finns kvar, är mångdubbelt bättre idag än för 3-4 år sedan, och kommer att fortsätta bli bättre, snabbare, större stationer.

:roll:
Ja exakt. De som nu så hemskt gärna vill återgå till fossilbil har väl haft sina Teslor i ett antal år. Och det funkade ju då, trots att SuC var sämre utbyggt med färre stationer, färre laddare per station och långsammare laddning. Och nu är det plötsligt ramaskri eftersom den ena eller andra icke-Tesla kanske tar upp en plats på SuC.
Är det för att exklusiviteten går förlorad?
Jag ser verkligen inte problemet. Vi som inte har Tesla tjänar inget på att ladda på SuC. Det är dyrt och det är krångligt pga korta sladdar och eftersom man tvingas använda appen för att starta laddningen. Återigen, varför skulle man ställa sig och ladda på SuC så länge det finns andra laddare i närheten som är både billigare och på sätt och vis bättre lämpade för icke-Teslor?
Det är ju i princip bara SuC-laddarna i Norrland som är utan konkurrens och som vi måste använda om vi vill åka norrut. Men att det blir långa köer i Dorotea eller Jokkmokk på grund av pöbelladdning ter sig ganska osannolikt för mig.
Nej, jag vill inte hemskt gärna återgå till fossilbil, men det har varit både krångligare och dyrare att köra Tesla jämfört med begagnad bensinbil. Att ladda på andra snabbladdare är inte aktuellt eftersom det är för krångligt.

Det är 19 månader sedan jag beställde min nuvarande bil och 17 månader sedan jag köpte min första Tesla. Under tiden har priset för SuC mer än fördubblats och tillgängligheten minskat, trots att det byggts ganska många SuC längs E4 som jag främst trafikerar. Jag har varit med om att både Jönköping och Linköping varit fulla. Bredden är numera alltid full när jag vill ladda (trots att den inte är öppen för andra).

Detta innan ett antal SuC öppnats för andra. Det är ok att det tar längre tid att ladda jämfört med att tanka eftersom man kan lämna bilen eller titta på "TV". Äta är sällan aktuellt för oss.
Att köa är däremot extremt stressande eftersom man måste vara uppmärksam på vad som händer och vara beredd att flytta bilen omedelbart.

Eftersom jag är för snål för att sälja bilen innan jag fått bonusen blir tiden fram till september en testperiod för oss.
Jämför du din nya Tesla med en begagnad bensinare?

Man ska nog köra rätt mycket om man ska räkna hem en Tesla på så vis, och helst på hemmaladdning.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 15:09
av MrRun
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity är ju billigare för de som laddar mycket och har abonnemang. Är man typ "resande säljare" så lönar det sig nog en del att välja Ionity.
Det är ju lite svårt att räkna på det. För mig är Ionity ointressant eftersom jag inte har nåt abonnemang där. Då är SuC lite billigare. Men valet står ju inte mellan Ionity och SuC eftersom det finns så få Ionity-stationer, i synnerhet där jag brukar köra. Jag jämför främst med andra laddoperatörer såsom Ck, Eon, Recharge osv. Och de är oftast billigare än SuC och kräver inget abonnemang heller. Det är där jag laddar om det går. Ionity står nog längst nere på listan. Efter SuC till och med.
Vänta nu, från en I5-ägare till en annan :). Du kan ju skaffa chargeMyHyundai-kortet och aktivera det innan 30/6 (tror jag det är) så får du ett års abonnemang på Ionity gratis och kan då ladda där för typ 3,20kr. Har själv skaffat det och satt det till att aktiveras nu 1/6 inför sommarens bilsemester.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 20:09
av LarsL
Jag ser det som positivt att Tesla öppnar Superchargers för andra märken. Jag tror det kommer göra det möjligt och lättare att för Tesla att öppna fler Superchargers. Dels kommer de kunna få bidrag, men framför allt lättare att övertyga markägare och politiker, ofta samma. Fler Superchargers innebär mer frihet och lättare planering av resor. Förhoppningsvis kommer man om bara några år inte alls behöva fundera utan stanna där man vill och där finns det en Supercharger, inte tvärtom att man stannar där det finns laddare.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 25 maj 2022 22:05
av Bjelke
mikebike skrev:
RagWal skrev:
Bjelke skrev:
Tydligen blir det 8 stolpar till där och alla blir V3, så stationen var faktiskt nere ett tag…
Blir det 8 till eller byter de de 8 V2-stolparna till V3?
De byter ut V2 till V3.

Ja så var det tydligen (”kul för dom som inte konverterat till CCS än förresten)…

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 26 maj 2022 07:36
av Dinsdale
En omedelbar fördel med öppningen är att det nu i går att se priserna på superchargerstationerna i teslaappen. Det gick för ett år sedan eller så, men bara superchargers i närheten. Sen försvann den möjligheten helt, och nu är den tillbaka. Ökad transparens alltså, tidigare var det en överraskning vad man skulle få betala.
Det går även se beläggningen, men det går givetvis inte se hur pass många lediga som är blockerade och därmed oåtkomliga.