Vi som hämtat ut MYP!
Postat: 19 maj 2022 18:51
Tråd för upplevelser och recensioner av MYP efter leverans
Lägg gärna till bilder också!Tellus skrev:Tråd för upplevelser och recensioner av MYP efter leverans
Källa: viewtopic.php?f=53&t=26534&p=630656#p630656SugSnigel skrev:Minirecension:Teslicious skrev:Ut med språket
Bra saker?
Mindre bra saker?
Hur är den i jämförelse med andra Teslor ni ägt?
Osv
Hämtade upp bilen på Trosta, superenkel upphämtningsrutin som var klar på 5 min. Som man kanske får säga vid det här laget van Tesla upphämtare så tyckte jag det var skönt att bara få "nycklarna" i handen och sen adjö för att sen titta på bilen själv i lugn och ro. Förstagångsköpare kanske skulle bli lite förvirrade att bli lämnad själv för sen få sköta sig själv, möjligt att det hade varit en annan rutin om man berättat att man var nybörjare. Hursom, för mig var det en bra upplevelse.
Bilen såg perfekt ut, inga smårepor eller panelgap. Dokumenterade den för säkerhetsskull ifall man upptäcker något senare så har man bilder runt om från parkeringen.
Är ju en fan av M3 interiör vs S så givet gillade jag denna också. Kommer från en M3 2019 så den uppdaterade interiören var trevlig.
Har åkt ca 50 mil nu och min upplevelse av bilen är mestadels positivt, tycker min S är för stor och osmidig om än sjukt skön att åka i. M3'an är riktigt rolig och modern men trång och sämst bagage så detta blev det bästa av 2 världar. Så rolig en suv kan vara i kurvor med bra tryck i. Lite oväntat att den kändes lite klen dock, tycker min M3 LR känns rappare men det kanske kan bero på sitthöjden samt lite tystare?
Är ju som sagt stenskottsmagneter dessa bilar och som jag skrivit tidigare i tråden så sprack rutan efter 5 minuters körning, kul.... Förmodligen sjukt otur dock.
Lite minus som jag upplever det.
- Lite orolig i högre hastigheter, då menar jag inte överdrivna utan kanske 120. Förmodligen däckbredd osv som spelar in.
- Trodde att allting satt löst när jag började åka eftersom det klonkade vid varje liten sten. Visade sig vara passagerarbältet som ligger och slår mot b stolpen så jag fick dra bältet runt sätet för att den skulle bli tyst. Liten designmiss.
- Tyckte inte ljudet i stereon riktigt var lika bra som i M3 men kanske behöver spela in sig lite, fortfarande väldigt bra dock.
- Som skrivet tidigare, tyckte inte det var någon jättepunch när man tryckte på. Mera som S att den mjukt drog iväg. 0-100 på 3,7 borde ju vara lite hästspark ändå?
Överlag, sjukt nöjd och byter in både M3 och S till förmån för MYP.
Edit: Barnen uppskattade boombox så man kan prutta vid avlämning på skolan
Jag hör inget pipande ljud annat än det normala från elmotorerna som jag hade på min M3.Tellus skrev:Hör ni något högt pipljud vid kraftig acceleration? Bättre fjädring vs Y och 3 ?
Jag har bara provkört MYP men hörde kraftigt pipljud redan vid typ 25% acceleration. Mycket högre och tidigare tjut/pip än vår MYLRTellus skrev:Hör ni något högt pipljud vid kraftig acceleration? Bättre fjädring vs Y och 3 ?
Hur långt innan fick du besked om hämtning?spezializten skrev:Har idag min MYP i Mölndal. Har inte reagerat å på det tidigare men varför har inte MYP stänkskydd? Vet att dessa ingick till Modell 3 och monterades även i efterhand från Tesla!?
För övrigt väldigt fin kvalité på den bilen som jag hämtade. Har inte hittat något att anmärka på ännu.
Har ägt modell S75D samt M3 performance. MYP är bästa av båda världar.
I staterna har jag sett att de tar bakdäcken (275) och sätter dem på framfälgarna, och köper 295 till bakfälgarna.kamger skrev:några tankar kring fälgarna som "sticker ut" och skrap samt hur man ska skydda de (byta däck kanske eller andra tips?)
Fick välja tid ett par dagar innan.Dahla1975 skrev:Hur långt innan fick du besked om hämtning?spezializten skrev:Har idag min MYP i Mölndal. Har inte reagerat å på det tidigare men varför har inte MYP stänkskydd? Vet att dessa ingick till Modell 3 och monterades även i efterhand från Tesla!?
För övrigt väldigt fin kvalité på den bilen som jag hämtade. Har inte hittat något att anmärka på ännu.
Har ägt modell S75D samt M3 performance. MYP är bästa av båda världar.
Kolla bältena, ligger och skramlarToja skrev:Min var perfekt I lack och panelgap.
Det är något som vibrerar i baksätet i kupén när man kör.
Infotainment. Det gick inte välja radio eller Spotify.
Tillslut hittade jag det under källor.
Det var bara kryssa i de jag ville ha så funkade allt.
Väldigt nöjd annars
Kolla pinnen som baksätets mittensektion fäster i också. Den skramlade i fästet i ryggstödet på sätet, så jag satte lite tunn tejp runt pinnen så att det inte är metall mot metall. Ska lite på mittensektionen när den är i uppfällt läge så hör du om det är där skramlet kommer ifrån.Toja skrev:Min var perfekt I lack och panelgap.
Det är något som vibrerar i baksätet i kupén när man kör.
Infotainment. Det gick inte välja radio eller Spotify.
Tillslut hittade jag det under källor.
Det var bara kryssa i de jag ville ha så funkade allt.
Väldigt nöjd annars
Ja tyvärr verkar inte den vita vara av bättre kvalitétslaqqq skrev:Den är väl lika tunn o "mjuk" på den svarta från Berlin som Shanghai. Mjuk använder Tesla personalen som uttryck o tyckte man skulle ta den hårdare (dyrare) metallic lacken. Den lacken man nu har massa mysiga stenskott i så kan man väl tycka vad man vill om.
Men strömlinjeform + tunn lack av kostnadsskäl = ej underhållsfri
Gällde fö MIC MY LR men ändå
Ska inte alla Model Y ha både stänkskydd och PPF på bakdörrarna?spezializten skrev:Har idag min MYP i Mölndal. Har inte reagerat å på det tidigare men varför har inte MYP stänkskydd? Vet att dessa ingick till Modell 3 och monterades även i efterhand från Tesla!?
För övrigt väldigt fin kvalité på den bilen som jag hämtade. Har inte hittat något att anmärka på ännu.
Har ägt modell S75D samt M3 performance. MYP är bästa av båda världar.