Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Hade samma problem med fyrhjulsdriven BMW ;) X6 var ingen höjdare på att ta sig fram...

Men ja, i Stockholm är det ju lite extra segt med dubbat så man ju blir begränsad var man får köra dessutom.

För oss är den största utmaningen den egna uppfarten :o
Haha, ja jag fastnade faktiskt i en fyrhjulsdriven Audi en gång för typ 5 år sedan, tog en bra stund innan jag fick upp den. Däremot har Teslorna jag haft varit riktigt bra.

Såg dock att Mercedes ryktas presentera nya varianter av EQE under juni/juli, skall komma en 350 4Matic som verkar väldigt intressant. Carwow testade också en bakhjulsdriven 350+ i 0-60 och klockade in 4,4 sekunder så den var inte så långsam som jag först trodde.
Oj, det var verkligen oväntat snabbt!

Japp, Teslorna är grymma på att ta sig fram imo, aldrig varit problem med friktion på dem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Oj, det var verkligen oväntat snabbt!

Japp, Teslorna är grymma på att ta sig fram imo, aldrig varit problem med friktion på dem.
Sorry jag kom ihåg fel, han körde EQE 500 när han klockade 4,4 sekunder.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Oj, det var verkligen oväntat snabbt!

Japp, Teslorna är grymma på att ta sig fram imo, aldrig varit problem med friktion på dem.
Sorry jag kom ihåg fel, han körde EQE 500 när han klockade 4,4 sekunder.
OK, det låter mer rimligt. Visste dock inte förrän nu att 500-modellen ens fanns. Fattar inte riktigt Mercedes modellbeteckningar, är det meningen att man per automatik ska förstå att en AMG EQE 43 har mer klös än en EQE 500? :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

OK, det låter mer rimligt. Visste dock inte förrän nu att 500-modellen ens fanns. Fattar inte riktigt Mercedes modellbeteckningar, är det meningen att man per automatik ska förstå att en AMG EQE 43 har mer klös än en EQE 500? :D
Ne det var det som rörde till det för mig också, visste inte att 500-modellen fanns och det nämndes att det var "icke AMG versionen" så trodde det var en 350+ då. Och jag förstår inte heller namnsättningen faktiskt.

Undrar vad en EQE 500 4Matic kommer kosta faktiskt, skall i var fall åka och provköra en EQE i helgen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

På fossilsidan betyder väl 500 en V8 med lägre trimningsgrad och AMG 43 en 6-cylindrig motor med högre. (En 500 kan dock mycket väl ha högre effekt ändå.) Den stora skillnaden är väl styling, lägre, hårdare fjädring osv på 43:an. 500:an är mer för "gubbar" som vill ha en komfortabel bil med stor motor.

Man kan väl säga att AMG 43 är "AMG light". Lillebror till AMG 63. Ungefär som att S4 är lillebror till RS4 osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

500 är också 6cyl sen ett tag tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.

Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
De MS jag provkört/lånat i svart har haft väldigt tunn och känslig lack (sett mycket repor på de).

Om ni inte behöver stora lastutrymmen så kanske en Taycan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
De MS jag provkört/lånat i svart har haft väldigt tunn och känslig lack (sett mycket repor på de).

Om ni inte behöver stora lastutrymmen så kanske en Taycan?
Taycan är för stor och för liten på samma gång, yttermått som en Model S men riktigt trång i baksätet. Då kan jag lika gärna ta en Model S faktiskt, det hade varit billigare också.

Just nu är det nog en ny 3a, en S LR eller EQE som är på toppen av listan faktiskt. Får provköra EQE och testa infotainmentsystemet och se hur det är.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av juristen »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
De MS jag provkört/lånat i svart har haft väldigt tunn och känslig lack (sett mycket repor på de).

Om ni inte behöver stora lastutrymmen så kanske en Taycan?
Taycan är för stor och för liten på samma gång, yttermått som en Model S men riktigt trång i baksätet. Då kan jag lika gärna ta en Model S faktiskt, det hade varit billigare också.

Just nu är det nog en ny 3a, en S LR eller EQE som är på toppen av listan faktiskt. Får provköra EQE och testa infotainmentsystemet och se hur det är.
Har du testat Ioniq 5 eller EV6? De är båda bekväma, stora invändigt, bra att lasta i, har dragkrok och är bra prissatta - billigare än en M3LR till och med. Räckvidden och effektiviteten i hög fart är sämre, men den höga laddeffekten kompenserar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
500 är också 6cyl sen ett tag tillbaka.

Herregud, vart är världen på väg. De där cylindrarna är utrotningshotade. :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
taliz skrev:
500 är också 6cyl sen ett tag tillbaka.

Herregud, vart är världen på väg. De där cylindrarna är utrotningshotade. :shock: :lol:
Cylindrar…? :roll: kan någon vänlig själ förklara? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

juristen skrev:

Har du testat Ioniq 5 eller EV6? De är båda bekväma, stora invändigt, bra att lasta i, har dragkrok och är bra prissatta - billigare än en M3LR till och med. Räckvidden och effektiviteten i hög fart är sämre, men den höga laddeffekten kompenserar.
Ioniq 5 går bort för det är en SUV, EV6 är en kombi så inte riktigt mitt segment men hade kanske varit okej om jag inte tyckt den inte var så gräsligt ful på insidan (och utsidan) med knappar överallt och hårdplast. Frun tyckte det var typisk "billig asiatisk bil" över den, tanken var att gå ett steg upp i kvalitet från Model 3 om möjligt.

Lastning och dragkrok har noll mervärde för mig mer än att man måste få in varsin väska i "carry-on storlek" så man kan åka iväg en vecka på skidsemester vilket en Model 3 är lite overkill för till och med.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
juristen skrev:

Har du testat Ioniq 5 eller EV6? De är båda bekväma, stora invändigt, bra att lasta i, har dragkrok och är bra prissatta - billigare än en M3LR till och med. Räckvidden och effektiviteten i hög fart är sämre, men den höga laddeffekten kompenserar.
Ioniq 5 går bort för det är en SUV, EV6 är en kombi så inte riktigt mitt segment men hade kanske varit okej om jag inte tyckt den inte var så gräsligt ful på insidan (och utsidan) med knappar överallt och hårdplast. Frun tyckte det var typisk "billig asiatisk bil" över den, tanken var att gå ett steg upp i kvalitet från Model 3 om möjligt.

Lastning och dragkrok har noll mervärde för mig mer än att man måste få in varsin väska i "carry-on storlek" så man kan åka iväg en vecka på skidsemester vilket en Model 3 är lite overkill för till och med.
Åker du på en veckas skidsemester med alla kläder i en kabinväska? Imponerande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
juristen skrev:

Har du testat Ioniq 5 eller EV6? De är båda bekväma, stora invändigt, bra att lasta i, har dragkrok och är bra prissatta - billigare än en M3LR till och med. Räckvidden och effektiviteten i hög fart är sämre, men den höga laddeffekten kompenserar.
Ioniq 5 går bort för det är en SUV, EV6 är en kombi så inte riktigt mitt segment men hade kanske varit okej om jag inte tyckt den inte var så gräsligt ful på insidan (och utsidan) med knappar överallt och hårdplast. Frun tyckte det var typisk "billig asiatisk bil" över den, tanken var att gå ett steg upp i kvalitet från Model 3 om möjligt.

Lastning och dragkrok har noll mervärde för mig mer än att man måste få in varsin väska i "carry-on storlek" så man kan åka iväg en vecka på skidsemester vilket en Model 3 är lite overkill för till och med.

Förlåt men hur packar du för en skidsemester? Hjälm, pjäxor, skidor, kläder, underställ, handdukar, sängkläder... Vi har även mat med oss. Senast vi var i Trysil köpte vi nog inte ens en öl ute. Åt frukost, lunch och middag i stugan.

Klart, bor man på hotell, hyr utrustning och äter på restaurang så blir ju behovet av packning mindre. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Åker du på en veckas skidsemester med alla kläder i en kabinväska? Imponerande.
Mer eller mindre, skidkläderna+pjäxor ryms med skidorna i den skidväskan som brukar vara i takboxen alternativt om det finns fällbart mittenbaksäte så är de i mitten. Så det brukar vara ganska löst packat även i kabinväskan när man bara behöver lite underkläder och t-shirts där. Ett större bagage hade egentligen inte hjälpt till alls eftersom det största problemet är att det måste få plats skidor/brädor, får skidorna plats så får allt annat plats och om skidorna får plats bestäms av takbox eller fällbart mittenbaksäte inte huruvida det är en kombi eller liknande.
MWall skrev:

Förlåt men hur packar du för en skidsemester? Hjälm, pjäxor, skidor, kläder, underställ, handdukar, sängkläder... Vi har även mat med oss. Senast vi var i Trysil köpte vi nog inte ens en öl ute. Åt frukost, lunch och middag i stugan.

Klart, bor man på hotell, hyr utrustning och äter på restaurang så blir ju behovet av packning mindre. :)
Handdukar och sängkläder finns i boendet att betala extra för, aldrig hört talas om någon som skulle ta med sig det faktiskt. Och det finns matbutiker på plats att handla i så ser inte varför man skulle släpa med sig det i bilen heller. Vad gäller utrustning så är det som jag skrev ovan ovan, har inte varit några problem att få med mig allt även i en vanlig Golf för massa år sedan.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Åker du på en veckas skidsemester med alla kläder i en kabinväska? Imponerande.
Mer eller mindre, skidkläderna+pjäxor ryms med skidorna i den skidväskan som brukar vara i takboxen alternativt om det finns fällbart mittenbaksäte så är de i mitten. Så det brukar vara ganska löst packat även i kabinväskan när man bara behöver lite underkläder och t-shirts där. Ett större bagage hade egentligen inte hjälpt till alls eftersom det största problemet är att det måste få plats skidor/brädor, får skidorna plats så får allt annat plats och om skidorna får plats bestäms av takbox eller fällbart mittenbaksäte inte huruvida det är en kombi eller liknande.
MWall skrev:

Förlåt men hur packar du för en skidsemester? Hjälm, pjäxor, skidor, kläder, underställ, handdukar, sängkläder... Vi har även mat med oss. Senast vi var i Trysil köpte vi nog inte ens en öl ute. Åt frukost, lunch och middag i stugan.

Klart, bor man på hotell, hyr utrustning och äter på restaurang så blir ju behovet av packning mindre. :)
Handdukar och sängkläder finns i boendet att betala extra för, aldrig hört talas om någon som skulle ta med sig det faktiskt. Och det finns matbutiker på plats att handla i så ser inte varför man skulle släpa med sig det i bilen heller. Vad gäller utrustning så är det som jag skrev ovan ovan, har inte varit några problem att få med mig allt även i en vanlig Golf för massa år sedan.
Det är naturligtvis en kostnadsfråga. När vi var i Trysil i vintras tog vi också med oss mat och alkohol. Vi fick komplettera lite i affären på plats. 45kr för ett paket mjölk eller 65 för korvbröd var häpnadsväckande.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av martinot »

juristen skrev:
OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
De MS jag provkört/lånat i svart har haft väldigt tunn och känslig lack (sett mycket repor på de).

Om ni inte behöver stora lastutrymmen så kanske en Taycan?
Taycan är för stor och för liten på samma gång, yttermått som en Model S men riktigt trång i baksätet. Då kan jag lika gärna ta en Model S faktiskt, det hade varit billigare också.

Just nu är det nog en ny 3a, en S LR eller EQE som är på toppen av listan faktiskt. Får provköra EQE och testa infotainmentsystemet och se hur det är.
Har du testat Ioniq 5 eller EV6? De är båda bekväma, stora invändigt, bra att lasta i, har dragkrok och är bra prissatta - billigare än en M3LR till och med. Räckvidden och effektiviteten i hög fart är sämre, men den höga laddeffekten kompenserar.
Har testat Ioniq 5, och det var den värsta bil jag någonsin kört. Noll körkänsla (svajig, gungig, extremt dålig väghållning i kurvor) och svampig lealös styrning. Hemsk! :(

Då tror jag nya tyska MY Performance eller Mustang Mach-E GT kan vara bättre alternativ att testa om man vill ha en SUV.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Förlåt men hur packar du för en skidsemester? Hjälm, pjäxor, skidor, kläder, underställ, handdukar, sängkläder... Vi har även mat med oss. Senast vi var i Trysil köpte vi nog inte ens en öl ute. Åt frukost, lunch och middag i stugan.

Klart, bor man på hotell, hyr utrustning och äter på restaurang så blir ju behovet av packning mindre. :)
Handdukar och sängkläder finns i boendet att betala extra för, aldrig hört talas om någon som skulle ta med sig det faktiskt. Och det finns matbutiker på plats att handla i så ser inte varför man skulle släpa med sig det i bilen heller. Vad gäller utrustning så är det som jag skrev ovan ovan, har inte varit några problem att få med mig allt även i en vanlig Golf för massa år sedan.

Ja vi som kommer från lite enklare förhållanden brukar ta med oss handdukar och sängkläder av gammal vana. För mig är det faktiskt det normala. Tror vi dessutom hyr stuga av en privat värd och det finns nog inga sådana tjänster att köpa till. Vi städar stugan innan vi åker också. Kan du tänka dig. ;)

Vi har med oss färdiglagad mat. Vi är fyra st som åker tillsammans och vi ansvarar för en middag var. Är riktigt trevligt. Blir som en liten tävling vem som har med sig bästa käket. På senare år så ansvarar var och en även för passande dryck. Oftast ett vin som passar. Men kan även vara öl om det är mer robust eller kryddstark mat.

Vi handlar även frukost, varmkorv, snacks o dyl på svenska sidan. Allt är ju så galet dyrt i Norge. Senast handlade vi i Mora medan bilen laddade. Var helt perfekt.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av juristen »

martinot skrev:
Har testat Ioniq 5, och det var den värsta bil jag någonsin kört. Noll körkänsla (svajig, gungig, extremt dålig väghållning i kurvor) och svampig lealös styrning. Hemsk! :(
Så var inte alls min upplevelse med en Ioniq 5 AWD. Jag provade iofs bara normal stads- och landsvägskörning, ingen bankörning, men jag tyckte den låg bra på vägen för en SUV utan att vara stötig som t.ex. Model Y eller Audis SUV:ar är. Den kändes lite sävlig innan jag slog igång sportläget, den är nog lite nerfad effektmässigt annars. Men med sportläget blev den responsiv och kvick.

Fjädringskomfort och ljudnivå i kupé var hästlängder bättre än Model 3 och Y.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Ja vi som kommer från lite enklare förhållanden brukar ta med oss handdukar och sängkläder av gammal vana. För mig är det faktiskt det normala. Tror vi dessutom hyr stuga av en privat värd och det finns nog inga sådana tjänster att köpa till. Vi städar stugan innan vi åker också. Kan du tänka dig. ;)

Vi har med oss färdiglagad mat. Vi är fyra st som åker tillsammans och vi ansvarar för en middag var. Är riktigt trevligt. Blir som en liten tävling vem som har med sig bästa käket. På senare år så ansvarar var och en även för passande dryck. Oftast ett vin som passar. Men kan även vara öl om det är mer robust eller kryddstark mat.

Vi handlar även frukost, varmkorv, snacks o dyl på svenska sidan. Allt är ju så galet dyrt i Norge. Senast handlade vi i Mora medan bilen laddade. Var helt perfekt.
Jag kör på som mina farföräldrar brukade säga, det enda man behöver ha med sig är "pengar, pass och biljetter" resten kan man ordna på plats ifall man glömmer något. Så vi lagar mycket mat i stugan men vi köper allt på plats, visst är det säkert dyrare men det är en semester också. Kan spara in pengarna på att slippa köpa en större bil som drar mer el resten av året :D .
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Förlåt men hur packar du för en skidsemester? Hjälm, pjäxor, skidor, kläder, underställ, handdukar, sängkläder... Vi har även mat med oss. Senast vi var i Trysil köpte vi nog inte ens en öl ute. Åt frukost, lunch och middag i stugan.

Klart, bor man på hotell, hyr utrustning och äter på restaurang så blir ju behovet av packning mindre. :)
Handdukar och sängkläder finns i boendet att betala extra för, aldrig hört talas om någon som skulle ta med sig det faktiskt. Och det finns matbutiker på plats att handla i så ser inte varför man skulle släpa med sig det i bilen heller. Vad gäller utrustning så är det som jag skrev ovan ovan, har inte varit några problem att få med mig allt även i en vanlig Golf för massa år sedan.

Ja vi som kommer från lite enklare förhållanden brukar ta med oss handdukar och sängkläder av gammal vana. För mig är det faktiskt det normala. Tror vi dessutom hyr stuga av en privat värd och det finns nog inga sådana tjänster att köpa till. Vi städar stugan innan vi åker också. Kan du tänka dig. ;)

Vi har med oss färdiglagad mat. Vi är fyra st som åker tillsammans och vi ansvarar för en middag var. Är riktigt trevligt. Blir som en liten tävling vem som har med sig bästa käket. På senare år så ansvarar var och en även för passande dryck. Oftast ett vin som passar. Men kan även vara öl om det är mer robust eller kryddstark mat.

Vi handlar även frukost, varmkorv, snacks o dyl på svenska sidan. Allt är ju så galet dyrt i Norge. Senast handlade vi i Mora medan bilen laddade. Var helt perfekt.
Ja typ så gör vi alltid också. Tycker de är sjuka priser på att låna lit lakan när de är så enkelt att ta med. Men visst har en obegränsat med pengar så..
Vi brukar ofta handla mat i Karlstad på vägen norrut för de är billigare och fakriskt lättare då de är en stor affär.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar som man måste gå upp på AMG versionen av EQE för att kunna beställa hyperscreen, var lite trist faktiskt. Någon som vet om man kan få vettiga rabatter på en EQE?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Verkar som man måste gå upp på AMG versionen av EQE för att kunna beställa hyperscreen, var lite trist faktiskt. Någon som vet om man kan få vettiga rabatter på en EQE?
Vad är det som lockar med hyperscreen?
IMO andas den gammaldags ”tjocktv”, vs de mindre, fristående, skärmarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Vad är det som lockar med hyperscreen?
IMO andas den gammaldags ”tjocktv”, vs de mindre, fristående, skärmarna.
Passagerardisplay verkar skoj och har viss nytta, snyggare integrerad förardisplay, större mittdisplay i landskapsorientering samt att man kan få bättre materialval än pianolack för mittkonsollen osv tycker jag bidrar tlll ett mer modernt system. Nu har jag inte suttit i en EQE/EQS med någon av skärmarna men har suttit i nya S-klass som har samma skärm som basvarianten och det var ingen modern upplevelse rent visuellt tycker jag. Rent generellt är väl hela designen av operativet rätt gammaldags och påminner mer om Windows Aero från Vista än dagens plattor och smartphones så tror jag vill ha andra moderna attribut om jag skall kunna övertyga mig själv om att köpa bilen.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av CLi »

Men fan, trodde jag skulle kunna ersätta MY med EQB, men ack, den klarar inte dragkrok. Meh
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Skriv svar