Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Lurkern »

VW Multivan T7 är byggd på en personbilsplatta. Hur många köper den? (kanske massor, vad vet jag)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
Nej den är verkligen inte minimal. Aldrig sett en privatägd X? Intressant. Du får väl spana på min då så får du uppleva något (tydligen) unikt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
Dafro skrev:
Hertsh skrev:
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.
IX är en jättefin bil (svärfar har en), men den är ju inte 6/7-sitsig och därmed ingen riktig konkurrent till X. (5-sits X är som bekant ingen storsäljare, personligen skulle jag valt Y framför X alla dagar i veckan om 5-sits räckte).

Mig veterligen är det bara kommande EQS Suv som verkligen kan konkurrera.

Är man OK med kinesiska bilar finns Nio ES8 (för mig är den dock för törstig även om man hade accepterat kinesiskt). Tidigare sas det också att nya Xpeng G9 skulle komma som 6/7 sits men det verkar inte bli av.

Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Men de flesta av de bilarna har förmodligen samma leveranstid som nya X. Med den skillnaden att med X har man ingen aning.

Mercedes har även EQB som 7-sitsig. Den är betydligt billigare. Dock, är den i sig ganska liten. Kombinationen utrymme och möjlighet till 7 säten är oslagbar hittills i X.

Jag tittar aktivt på iX 50, behöver egentligen inte 7 säten (vi är bara fyra i familjen) men använder de ganska ofta till barnens aktiviteter.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
Nej den är verkligen inte minimal. Aldrig sett en privatägd X? Intressant. Du får väl spana på min då så får du uppleva något (tydligen) unikt...
Tro inte på allt du läser på internet, du är inte unik. Jag har också en privatägd 7-sitsig X. ;)
MX LR (Raven) 2019
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av ObscureEconomist »

Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Första gången du såg en X? Fascinerande verkligen. Ser flera dagligen och femsätes-konfigen är ju den minst populära (trots att man får betala dyrt för 6/7-sits).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Hertsh »

ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Wolf78 »

Snart ny konkurrent till Model 3 då det verkar som Hyundai lanserar Ioniq6 slutet juni, början av juli.
Kan vara ett spännande alternativ kanske?
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av ObscureEconomist »

Hertsh skrev:
ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.
Jag var faktiskt in i bilen, men min poäng är att X finns utan sista raden. Sen finns det ganska få X, ser inte speciellt många jämfört med model S/3/Y och det bygger ju bara på att 7-sitsiga bilar inte är någon standard.
Jag ger mig nu och låter er leva med uppfattningen att 7-sitsiga bilar är en stor marknad om ni vill eftersom ni väljer anekdotiska bevis och jag väljer registrerade bilar och visar att skillnaden är enorm.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Hertsh »

ObscureEconomist skrev:
Hertsh skrev:
ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.
Jag var faktiskt in i bilen, men min poäng är att X finns utan sista raden. Sen finns det ganska få X, ser inte speciellt många jämfört med model S/3/Y och det bygger ju bara på att 7-sitsiga bilar inte är någon standard.
Jag ger mig nu och låter er leva med uppfattningen att 7-sitsiga bilar är en stor marknad om ni vill eftersom ni väljer anekdotiska bevis och jag väljer registrerade bilar och visar att skillnaden är enorm.
Bild Anekdotiska bevis? Det var du som skrev att du aldrig sett en 7-sitsig bil som är annat än taxi... Det finns drygt 2 tusen X i Sverige, 5-sitsiga är i absolut minoritet. Med det sagt 2000 bilar är väldigt lite och det är den Tesla-modell det finns färst av. Det skulle funnits fler 7-sitsiga elbilar på våra vägar om det fanns billigare alternativ och detta är ju lätt att förstå om man ser hur många Ford smax, VW Turan etc som rullar på vägarna. Det säljs fler 5-sitsiga SUVar, javisst men det är ingen pytteliten marknad, oavsett om man räknar med Taxi, eller ej.

PS. Taxibilar är en del av marknaden, de säljs också av en biltillverkare
MX LR (Raven) 2019
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hertsh skrev:
.../ Det finns drygt 2 tusen X i Sverige, 5-sitsiga är i absolut minoritet. Med det sagt 2000 bilar är väldigt lite och det är den Tesla-modell det finns färst av. /...
Det hade väl vidare funnits ytterligare ett antal 7-sitsiga X om det inte vore för den lilla tråkiga omständigheten att Tesla (förhoppningsvis tillfälligt) tagit bort möjligheten att köpa en ny 7-sitsig X...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar