Sida 2 av 9

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 13:56
av Maw
dstr skrev:
roffe_s skrev:
Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.

Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
I så fall så är det väl bara att köra på Model 3 :)

Alla bilar är kompromisser och har för och nackdelar, om du tycker att Tesla har gjort rätt kompromisser med Model 3 så blir valet enkelt.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:01
av OfarligTesla
dstr skrev:
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.

Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Håller helt med, har försökt hitta något annat ett tag nu men det är rätt stora kompromisser på det grundläggande för en bil, transport A till B. Även om man som jag värderar komfort/ljudnivå relativt högt blir det svårt, BMW i4 är bättre på den punkten men går väl mer eller mindre inte att få tag på men resten är mer eller mindre samma eller sämre än en Model 3 på de punkterna. Kan du ge upp vettig laddning/räckvidd så är ändå i4 M50 roligare att köra än Model 3 enligt mig, mer tryck i den också.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:05
av rsk
Nu finns den inte ännu... men Zeekr 001 klappar hjärtat lite för. Bra prestanda utlovas och läcker bil.

Men bland bilar som finns så är ju absolut både BMW i4 och Taycan Sport Turismo riktigt läckra, med bra prestanda.

Dock har jag märkt att jag numera blir väldigt överväldigad av alla knappar i bilen. Jag är väl Model 3-skadad på det viset. Jag kör ganska många olika bilar, men ingen är lika skön som att sätta mig i min Model 3 intrycksmässigt... Jag behöver en ratt, växelväljare och pedaler för att köra. Allt annat kan komma sedan, men i många bilar med mycket knappar tar de för mycket fokus.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:05
av VilkenElbilBlirDet
Det är väl ganska subjektivt från ett konsumentperspektiv vad som är konkurrenskraftigt.

Kommer avbeställa min MYLR och har köpt en Mach-e istället.

Jag värderar design, komfort och byggkvalitet högst, dom två förstnämnda ganska subjektiva saker.

Tycker Mach-e är milslängder snyggare exteriört och interiört, MY tycker jag egentligen ser ut som en badanka. Provkört två MY och en Mach-e och gillade fordens köregenskaper otroligt mkt bättre.

Båda MY skramlade och skorrade även en del, trots att en bara var någon månad gammal. Sånt klarar jag bara inte av, retar mig galen på missljud.

Fullt medveten om att MY är bättre på bokstavligt talat allt annat än dom tre faktorerna, men det är dom tre som är viktigast för mig.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:23
av NiklasTesla
Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.

Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.

MVH

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:25
av martinot
dstr skrev:
tslaqqq skrev:
Definiera konkurrenter,
En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikt
Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:37
av roffe_s
dstr skrev:
roffe_s skrev:
Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.

Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Det låter som att Du redan bestämt Dig ;) Det finns andra bilar med bättre strålkastare, komfort, regnsensor, materialval och finish samt minst lika goda köregenskaper och kanske till och med bättre under vintertid. Det handlar som alltid om personliga preferenser.

När det gäller varvtider kring banor har jag sedan 2005 kört rätt mycket bana på MC. Jag har varit rätt snabb men det finns förare som skulle köra åttor runt mig på samma hoj. Accelerera rakt fram kan en dresserad apa klara av, när det gäller prestanda runt en bana hänger mer på föraren än materialet, det är i alla fall min ödmjuka erfarenhet ;)

Är Du kalasnöjd med M3 och överser med eventuella svagheter - fortsätt för all del med den. Min poäng är att det finns idag konkurrenter i samma storleksklass som överträffar M3 på flera områden - mer eller mindre viktiga för oss potentiella ägare…

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:58
av dstr
martinot skrev:
dstr skrev:
tslaqqq skrev:
Definiera konkurrenter,
En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikt
Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?
Jag har ju en av varje, en trackdaybil och en "familjesuv" - för att slippa den kompromissen.

Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 14:59
av spacecoin
dstr skrev:
Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.
Om kravet är att den ska kännas som en Tesla, se ut som en Tesla, och åka som en Tesla, så tror jag att du blir lyckligast med en Tesla...

Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 16:26
av MWall
dstr skrev:
roffe_s skrev:
Att ersätta Model 3 kan ju inte vara jättesvårt, där finns numera en hel drös konkurrenter, var och en med sina för- och nackdelar.
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.

Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.

Många säger att de trivs bättre med konkurrenternas lane keep assists än med Teslas nervösa skapelse.

I övrigt känns det faktiskt som att du skapade det här ämnet för att visa att det inte finns bättre alternativ. Du trycker ju på Teslas starka sidor men inte alls på de svagare. Då är ju Tesla rätt för dig. :)

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 16:28
av martinot
spacecoin skrev:
Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
Har du beställt en EQS? Vad är leveranstid isf?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 16:30
av martinot
dstr skrev:
martinot skrev:
dstr skrev:
tslaqqq skrev:
Definiera konkurrenter,
En bättre produkt för mig som konsument. Snabbare, längre räckvidd, roligare teknik, högre dragvikt
Sedan/sportig eller SUV/lastutrymme?
Jag har ju en av varje, en trackdaybil och en "familjesuv" - för att slippa den kompromissen.

Frågan är ställd på båda fronterna - vad finns det för konkurrenter jag borde titta på? Jag har svårt att hitta några.
Helt rätt taktik håller jag med om. Svårt att få båda i en.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 16:56
av OfarligTesla
MWall skrev:
Många säger att de trivs bättre med konkurrenternas lane keep assists än med Teslas nervösa skapelse.

I övrigt känns det faktiskt som att du skapade det här ämnet för att visa att det inte finns bättre alternativ. Du trycker ju på Teslas starka sidor men inte alls på de svagare. Då är ju Tesla rätt för dig. :)
Fast visst är det ganska deppigt att man behöver välja mellan så grundläggande saker när det gäller elbilar? Det är mycket större saker man gör avkall på oavsett vad man väljer jämfört med hur det var att välja fossilbil.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 17:07
av spacecoin
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Bortser du från skrammel, panelgaps, och bristande ljudisolering, halvdant helljus/automatik, torkarautomatik, dragkrok som man måste krypa på backen för att "fälla ut", så är ju Tesla väldigt bra. Personligen önskar jag mindre av detta och kan leva med acc på 5s 0-100 och 1800kg dragvikt. Därför tycker jag att EQS SUV är ett slagkraftigt alternativ till MX.
Har du beställt en EQS? Vad är leveranstid isf?
Finns inget pris i Sverige ännu och "höst" har jag hört.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 17:36
av Legato
SwedishAdvocate skrev:
Om det inte spelar någon roll var laddluckan sitter så finns ju Merca EQE också. Men den verkar det inte skrivas så mycket om på forumet...

Audi e-tron GT finns ju med, men den kostar väl lika mycket som en Taycan... Eller?
Tycker också EQE känns riktigt intressant. Ser fram emot att nån gång ha en sedan igen när kidsen växt lite :D

Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 17:41
av Legato
NiklasTesla skrev:
Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.

Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.

MVH
Ser fram emot vår Born som bör komma om några veckor. Givetvis är Model 3 en bättre bil på många punkter, men jag ser fram emot att ha en elbil som jag verkligen tycker är snygg!

Var i Europa ska du åka där du tycker det känns problematiskt med Ionity + Tesla-laddare idag?

På pappret tycker jag min resa med e-tron genom hela Europa i sommar ser ganska smidig ut, särskilt nu när det tillkommit ett antal Tesla-laddare. Det är egentligen bara mellersta/södra Spanien som ser lite bökigt ut. I Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien tycker jag det verkar finnas väldigt gott om laddare. Uppriktigt sagt så upplever jag att det ser lättare ut med "icke-Tesla" nu än det var med Tesla 2017-2019 och då tyckte jag ändå det senare funkade smidigt då.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 17:52
av martinot
Legato skrev:
Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
Gillar inte alls e-tron GT. Tycker det är en riktigt ful bil. Föredrar helt klart Taycan som är grymt mycket snyggare (förutom luftintagen vid lamporna).

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 18:08
av OfarligTesla
När får vi se fler bilar i storleksklass Model 3, i4, Polestar 2 där man satsat lite på förbrukning och laddning utöver prestanda? Finns många andra roliga bilar men de brukar inte vara lika bra på laddtid på resorna, med elbil så skall det inte längre behöva vara antingen eller så är det mågra på G som verkar bra?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 18:26
av MWall
martinot skrev:
Legato skrev:
Gällande GT så tycker jag personligen den känns mycket intressantare än Taycan. Aningen billigare, snyggare utvändigt och invändigt samt bättre kvalitetskänsla IMO.
Gillar inte alls e-tron GT. Tycker det är en riktigt ful bil. Föredrar helt klart Taycan som är grymt mycket snyggare (förutom luftintagen vid lamporna).
GT har en märklig front. Man får välja en svart isf. Men jag skulle välja en Taycan "kombi" som andrabil om jag hade råd.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 20 maj 2022 21:42
av NiklasTesla
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Börjar fundera på att byta till något mindre och billigare än Model 3 ex Seat Cupra Born.

Hade varit trevligt med drag dock och vill se att det finns möjlighet att åka i hela Europa på i stort alla Teslas laddare innan jag byter alternativ att Ionity blir bättre utvecklat.

MVH
Ser fram emot vår Born som bör komma om några veckor. Givetvis är Model 3 en bättre bil på många punkter, men jag ser fram emot att ha en elbil som jag verkligen tycker är snygg!

Var i Europa ska du åka där du tycker det känns problematiskt med Ionity + Tesla-laddare idag?

På pappret tycker jag min resa med e-tron genom hela Europa i sommar ser ganska smidig ut, särskilt nu när det tillkommit ett antal Tesla-laddare. Det är egentligen bara mellersta/södra Spanien som ser lite bökigt ut. I Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien tycker jag det verkar finnas väldigt gott om laddare. Uppriktigt sagt så upplever jag att det ser lättare ut med "icke-Tesla" nu än det var med Tesla 2017-2019 och då tyckte jag ändå det senare funkade smidigt då.
Haft Tesla sedan 2019 så det är det jag jämför med. Vill kunna åka till östra Europa (Warszawa mm) och södra Spanien så det blir att behålla Teslan ett tag till.

MVH

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 22 maj 2022 21:52
av martinot
OfarligTesla skrev:
dstr skrev:
Autopiloten, 1.03 runt Sviestad, 0-100 långt under 4 sek, 250kw laddning, räckvidden.

Jag ser bara massor av kompromisser när jag tittar på alternativen.
Håller helt med, har försökt hitta något annat ett tag nu men det är rätt stora kompromisser på det grundläggande för en bil, transport A till B. Även om man som jag värderar komfort/ljudnivå relativt högt blir det svårt, BMW i4 är bättre på den punkten men går väl mer eller mindre inte att få tag på men resten är mer eller mindre samma eller sämre än en Model 3 på de punkterna. Kan du ge upp vettig laddning/räckvidd så är ändå i4 M50 roligare att köra än Model 3 enligt mig, mer tryck i den också.
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.

Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.

Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.






Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 22 maj 2022 22:07
av OfarligTesla
martinot skrev:
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.

Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.

Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
Beror helt på vad man är ute efter, Model 3 har mer direkt styrning men den är väldigt bortkopplad från vägen i jämförelse med BMWn, för mig är direkt styrning i sig inget som gör bilen sportigare. Tycker också chassit/fjädringen är bättre i kurvorna i BMWn kontra Model 3.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 23 maj 2022 00:23
av martinot
OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
Har inte hunnit att testa i 4M50 än, men de tester som jag sett verkar tycka att den är mindre sportig och mindre snärtig än M3P. Både i siffror och även subjektivt. Får mer plus som tystare och bekvämare landsvägs/autobahnmaskin, men M3P slår både M50 och Taycan gällande sportighet och precisionsstyrning (och räckvidd). M50 och Taycan får dock plus för byggkvalitet och bekväm tyst körning.

Så vad man väljer, bekvämlighet/byggkvalitet vs sportighet/kurvkörning, beror nog lite på vad man prioriterar som förare.

Ingen av bilarna är (som väntat) perfekta på allt.
Beror helt på vad man är ute efter, Model 3 har mer direkt styrning men den är väldigt bortkopplad från vägen i jämförelse med BMWn, för mig är direkt styrning i sig inget som gör bilen sportigare. Tycker också chassit/fjädringen är bättre i kurvorna i BMWn kontra Model 3.
Helt OK och fritt att tycka.

Dock så stämmer det inte med de tester som jag läst och sett (som de ovan - var de som jag refererade till). Där tycker de styrkänslan är bättre i M3 vs M50 och Taycan. Där tycker de även att chassi/fjädring på M3 är bättre i kurvor, men M50 och Tyacan bekvämare på motorväg.

Men bra med olika input och tyckanden! :D

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 23 maj 2022 04:58
av tslaqqq
Får du ens en hel Taycan el i4 för priset av en M3P ?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 23 maj 2022 08:48
av OfarligTesla
martinot skrev:
Helt OK och fritt att tycka.

Dock så stämmer det inte med de tester som jag läst och sett (som de ovan - var de som jag refererade till). Där tycker de styrkänslan är bättre i M3 vs M50 och Taycan. Där tycker de även att chassi/fjädring på M3 är bättre i kurvor, men M50 och Tyacan bekvämare på motorväg.

Men bra med olika input och tyckanden! :D
Finns tester som går åt båda hållen, det är dock enkelt att gå ut och testa själv och se vad man tycker. Tycker t.ex. det är mer ”body-roll” i en Model 3 jämfört med i4 vilket inte hjälps av att stolarna är så osportiga så de inte har tillräckligt med sidostöd.