Sida 1 av 1

Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 16:08
av WindMaster
Någon som hittat info om Teslas syn på dessa standarder? Kommer de stödjas? Retrofit på redan levererade bilar?

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 16:25
av Zalman3
ID3-4 har det ju det med 3.1 programvaran.

First Look at VW Id Software 3.1 - It is AWESOME !!!

Skärmavbild 2022-05-27 kl. 16.22.52.png

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 17:03
av spacecoin
Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 17:07
av spacecoin
WindMaster skrev:
Någon som hittat info om Teslas syn på dessa standarder? Kommer de stödjas? Retrofit på redan levererade bilar?
Tesla är ju inte jättestora på standarder. Vi får väl se om CT har någon V2L. De andra pickuperna har ju de i olika grad. Tror inte på någon generell retrofit, då man behöver byta ut hårdvara. Tesla vill ju sälja nya bilar, dessutom.

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 19:10
av mati
spacecoin skrev:
Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.
Vad är syftet med begränsningen? 10000kWh är ingenting om man hade tänkt att använda bilen som hemmabatteri för att t.ex. lagra solel.
Vill man inte slita ut batteriet eller varför?

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 21:41
av taliz
mati skrev:
spacecoin skrev:
Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.
Vad är syftet med begränsningen? 10000kWh är ingenting om man hade tänkt att använda bilen som hemmabatteri för att t.ex. lagra solel.
Vill man inte slita ut batteriet eller varför?
Precis. Det är ju VW som tvingas stå för byte enligt garantin annars.

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 27 maj 2022 22:07
av tesla newbie
Tesla vill väl hellre att folk köper powerwall för hemmabruk. Så har svårt att se att de kommer stödja V2G

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 29 maj 2022 11:48
av spacecoin
taliz skrev:
mati skrev:
spacecoin skrev:
Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.
Vad är syftet med begränsningen? 10000kWh är ingenting om man hade tänkt att använda bilen som hemmabatteri för att t.ex. lagra solel.
Vill man inte slita ut batteriet eller varför?
Precis. Det är ju VW som tvingas stå för byte enligt garantin annars.
Det kommer säkerligen att komma batterier som är mer slitstarka och klarar fler ladd-cykler än dagens kemier. Om 10-15 år tror jag det kan vara en möjlighet att använda bilen som hemmabatteri för att lagra solel, men inte i närtid. V2L kan ha andra användningsområden, som t ex reservkraft vid strömavbrott. Det är ju bra att bil-tillverkarna börjar nu så man får till standarder osv.

Det finns ju flera exempel på detta som start-ups som t ex solidpower och quantumscape osv jobbar att kommersialisera. Ett forskarlag som Tesla sponsrat visat framsteg nyligen med NMC532.

https://nickelinstitute.org/en/blog/202 ... a-reality/

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 111/ac67b5
Single crystal Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2//graphite (NMC532) pouch cells with only sufficient graphite for operation to 3.80 V (rather than ≥4.2 V) were cycled with charging to either 3.65 V or 3.80 V to facilitate comparison with LiFePO4//graphite (LFP) pouch cells on the grounds of similar maximum charging potential and similar negative electrode utilization. The NMC532 cells, when constructed with only sufficient graphite to be charged to 3.80 V, have an energy density that exceeds that of the LFP cells and a cycle-life that greatly exceeds that of the LFP cells at 40 °C, 55 °C and 70 °C. Excellent lifetime at high temperature is demonstrated with electrolytes that contain lithium bis(fluorosulfonyl)imide (LiFSI) salt, well beyond those provided by conventional LiPF6 electrolytes. Ultra-high precision coulometry and electrochemical impedance spectroscopy are used to complement cycling results and investigate the reasons for the improved performance of the NMC cells. NMC cells, particularly those balanced and charged to 3.8 V, show better coulombic efficiency, less capacity fade and higher energy density compared to LFP cells and are projected to yield lifetimes approaching a century at 25 °C.

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 29 maj 2022 15:11
av Fredrik j
tesla newbie skrev:
Tesla vill väl hellre att folk köper powerwall för hemmabruk. Så har svårt att se att de kommer stödja V2G
Finns det inte klara fördelar att använda batteriet i en bil? Tänker i en sommarstuga t.ex.

Re: Vehicle 2 grid, vehicle 2 load

Postat: 29 maj 2022 21:24
av mati
Jag tycker att det finns uppenbara fördelar att använda bilen som powerbank istället för att köpa ett separat hemmabatteri.
Bilens batteri är mycket större än de flesta hemmabatterier, och det finns ju redan där. Det mesta av bilens kapacitet används ju ändå aldrig. Det är ju bara ett bättre utnyttjande av resurser om man kan använda en del av bilens batteri för att driva hemmet.
Sen finns förvisso även nackdelar. Bilen måste rimligen vara hemma, annars funkar det ju inte. Står bilen halva dagen på parkeringen på jobbet så är det ingen jättestor fördel att ha V2G.
Men visst, om hela V2G-grejen tar död på batteriet så att det kanske inte håller hela bilens livslängd så har man ju inte vunnit nånting.