Vehicle 2 grid, vehicle 2 load
Postat: 27 maj 2022 16:08
Någon som hittat info om Teslas syn på dessa standarder? Kommer de stödjas? Retrofit på redan levererade bilar?
Tesla är ju inte jättestora på standarder. Vi får väl se om CT har någon V2L. De andra pickuperna har ju de i olika grad. Tror inte på någon generell retrofit, då man behöver byta ut hårdvara. Tesla vill ju sälja nya bilar, dessutom.WindMaster skrev:Någon som hittat info om Teslas syn på dessa standarder? Kommer de stödjas? Retrofit på redan levererade bilar?
Vad är syftet med begränsningen? 10000kWh är ingenting om man hade tänkt att använda bilen som hemmabatteri för att t.ex. lagra solel.spacecoin skrev:Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.
Precis. Det är ju VW som tvingas stå för byte enligt garantin annars.mati skrev:Vad är syftet med begränsningen? 10000kWh är ingenting om man hade tänkt att använda bilen som hemmabatteri för att t.ex. lagra solel.spacecoin skrev:Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.
Vill man inte slita ut batteriet eller varför?
Det kommer säkerligen att komma batterier som är mer slitstarka och klarar fler ladd-cykler än dagens kemier. Om 10-15 år tror jag det kan vara en möjlighet att använda bilen som hemmabatteri för att lagra solel, men inte i närtid. V2L kan ha andra användningsområden, som t ex reservkraft vid strömavbrott. Det är ju bra att bil-tillverkarna börjar nu så man får till standarder osv.taliz skrev:Precis. Det är ju VW som tvingas stå för byte enligt garantin annars.mati skrev:Vad är syftet med begränsningen? 10000kWh är ingenting om man hade tänkt att använda bilen som hemmabatteri för att t.ex. lagra solel.spacecoin skrev:Smart av VW att sätta hårda gränser. 10000 kWh / 4000 timmar per bil.
Vill man inte slita ut batteriet eller varför?
Single crystal Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2//graphite (NMC532) pouch cells with only sufficient graphite for operation to 3.80 V (rather than ≥4.2 V) were cycled with charging to either 3.65 V or 3.80 V to facilitate comparison with LiFePO4//graphite (LFP) pouch cells on the grounds of similar maximum charging potential and similar negative electrode utilization. The NMC532 cells, when constructed with only sufficient graphite to be charged to 3.80 V, have an energy density that exceeds that of the LFP cells and a cycle-life that greatly exceeds that of the LFP cells at 40 °C, 55 °C and 70 °C. Excellent lifetime at high temperature is demonstrated with electrolytes that contain lithium bis(fluorosulfonyl)imide (LiFSI) salt, well beyond those provided by conventional LiPF6 electrolytes. Ultra-high precision coulometry and electrochemical impedance spectroscopy are used to complement cycling results and investigate the reasons for the improved performance of the NMC cells. NMC cells, particularly those balanced and charged to 3.8 V, show better coulombic efficiency, less capacity fade and higher energy density compared to LFP cells and are projected to yield lifetimes approaching a century at 25 °C.
Finns det inte klara fördelar att använda batteriet i en bil? Tänker i en sommarstuga t.ex.tesla newbie skrev:Tesla vill väl hellre att folk köper powerwall för hemmabruk. Så har svårt att se att de kommer stödja V2G