När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Lödde växlar mellan Short wait och medium wait.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Kö Kungälv, Uddevalla och Varberg.
Spännande, jag tror aldrig jag sett mer än två upptagna i Varberg tidigare. Och då har ändå Halmstad öppnat sedan jag passerade senast.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Long wait nu. Får nog undvika Lödde.
Screenshot_2022-07-10-14-19-42-33_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Kö här och där.
Screenshot_2022-07-10-14-22-29-13_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja vi var väl ett gäng som sa att det finns risk för kö vid ett öppnande då det inte ens är säkert om nätverket helt bär alla Teslor som sålts men det är rätt dystert när man kollar appen nu och ser hur ofta det är väntetid.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

mios skrev:
Fortsätter styra lite on-topic då:

Söndag verkar inte vara lika stor resedag! Toftaholm vid 11-snåret var halvfullt, någon enstaka eNiro som laddade förutom Teslor!

Jönköping någon timme senare visades som helt tom men när vi kom fram var den förstås +75% full men fick plats direkt!

Pratade med ID4-ägare som fått upp stolpen jag laddade på som trasig - men för min Tesla fungerade det, så frågan är om det görs någon smart blockering av antalet stolpar som är öppna för andra märken?!

Smart eller dumt, man kaniner säga att man öppnar upp och sedan fulblockar, utan då får man säga att man bara öppnar X % tex, tycker jag.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När är det kö?

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Ja vi var väl ett gäng som sa att det finns risk för kö vid ett öppnande då det inte ens är säkert om nätverket helt bär alla Teslor som sålts men det är rätt dystert när man kollar appen nu och ser hur ofta det är väntetid.
Blir intressant och se om Tesla lever upp till sitt ord att bygga ut nätverket i takt med att beläggningen ökar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Blir intressant och se om Tesla lever upp till sitt ord att bygga ut nätverket i takt med att beläggningen ökar.
Ja, men det är ju kö nu för att de inte gjort det hittills så de kanske ändrat inriktning och tänker sig att det får bli kö de perioder där folk vill använda laddarna för att hålla kostnaderna nere. Som så mycket annat de försämrat de senaste åren för att få högre vinst.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:

Blir intressant och se om Tesla lever upp till sitt ord att bygga ut nätverket i takt med att beläggningen ökar.
Ja, men det är ju kö nu för att de inte gjort det hittills så de kanske ändrat inriktning och tänker sig att det får bli kö de perioder där folk vill använda laddarna för att hålla kostnaderna nere. Som så mycket annat de försämrat de senaste åren för att få högre vinst.
Att dom skulle bygga så att det aldrig bli kö kommer väl aldrig ske, finns ingen ekonomi i det, folk får lära sig att åka andra tider, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:

Att dom skulle bygga så att det aldrig bli kö kommer väl aldrig ske, finns ingen ekonomi i det, folk får lära sig att åka andra tider, tyvärr.
Det är den nivån de historiskt haft, inte behövt tänka på om det var kö tidigare så det blir en förändring. Det var det som jag såg som risk med öppnandet, att de ändrat inriktning och på så vis gör att man inte kan lita på att få en plats på SuC ifall man reser på semestern. Det är i linje med andra kostnadsbesparingar de gjort med avseende på leverans, service, delar i bilarna och så vidare.

Får hoppas att andra nätverk börjar bygga ordentligt om det skall fungera.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: När är det kö?

Inlägg av Anderzzon »

Laddade i Markaryd för ca två timmar sedan. Navigatorn sa short wait även när vi var framme men det fanns ändå 3-4 platser lediga. Så det känns inte som att man kan lita på den helt och hållet.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Curik »

Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö? :roll: Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen? :lol:

Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Curik skrev:
Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö? :roll: Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen? :lol:

Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.
Sen har jag en egen teroi om att ladd infrastruktur hamnat på efterkälken pågrund av att vi haft corona under en period då försäljning av elbilar ökat enormt och nu är detta första sommaren utan restriktioner.
Men ja spännande att se vart de bär.. Oavsett om du kör tesla eller annan bev så vill man inte hamna i laddkö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: När är det kö?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.
Precis. Och även när det rapporterats om kö på stationer som är öppna för andra bilar så verkar det vara Teslor som utgör den stora merparten av bilarna på stationen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När är det kö?

Inlägg av Nect »

chaffis75 skrev:
Curik skrev:
Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö? :roll: Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen? :lol:

Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.
Sen har jag en egen teroi om att ladd infrastruktur hamnat på efterkälken pågrund av att vi haft corona under en period då försäljning av elbilar ökat enormt och nu är detta första sommaren utan restriktioner.
Men ja spännande att se vart de bär.. Oavsett om du kör tesla eller annan bev så vill man inte hamna i laddkö.
Nån som har siffror på antalet elbilar som är ute på vägarna nu kontra sommaren 2021? Känns som att det måste vara väldigt många fler nu?

Det rapporteras om köer på IONITY varje söndag i stort sett. Så hela laddinfrastrukturen hänger inte med utvecklingen. Nästan så jag önskar att det fanns en hybrid typ som i3 REX fast men ett 70 kWh batteri. Då skulle köerna vara ett icke problem iaf för dem som kan tänka sig tanka dinosauriejuice.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Är galet många Teslor ute på vägarna. Och även andra elbilar. På Circle K i Ödeshög står det 6 st 150 kW-laddare. Var fullt och fyra bilar i kö. Kan inte vara kul. Jag fick köa 2 minuter i Ödeshög. I Markaryd var det kö en stund innan vi kom dit men väl där så var det 4-5 lediga. Samma i Slagelse. Var lugnt när vi kom dit.

Egentligen hade vi tänkt köra direkt till Lödde från Ödeshög men vågade inte. Så tog en halvtimme i Markaryd så att vi tog oss över till Danmark. Lödde verkar helt hopplöst.

Ska bli spännande att se hur det är nere i Tyskland imorgon.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: När är det kö?

Inlägg av bonath »

Vad är tidsskillnaden på short, medium och long wait????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

bonath skrev:
Vad är tidsskillnaden på short, medium och long wait????
Ingen aning. Och jag fattar inte riktigt hur det räknas ut. Måste ju vara via appen de ser hur många som är där med låg SOC och förväntas ladda.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: När är det kö?

Inlägg av CrazyGang »

Har senaste 10 dagarna kört Östersund-Lofoten via Dorotea-Bodö dit och hem via Björkliden-Gällivare-Jokkmokk-Arvidsjaur.

All bilåka mellan 9-19. Inga köer förutom 3 min i Svolvaer som bara har 4st v2. Har i regel varit minst 2-3 stompar lediga på samtliga stationer. Alltid minst en eller ett par icke-Tsla.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av themax »

Tre minuters kö i Køge idag. Men när vi laddat klart var säkert 10 lediga. Det som då var extra förvånande var att flera Teslor köade till Clever istället för att ladda vid SuC.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När är det kö?

Inlägg av Maw »

Curik skrev:
Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö? :roll: Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen? :lol:
Kan du visa några inlägg där någon påstått att det aldrig kommer bli kö? Det vore intressant att se för jag tror inte att jag sett några.

Däremot har jag sett några dysterkvistar påstå att det kommer komma horder av icke-Teslor och att det kommer bli helt omöjligt att köra elbil pga tims-långa köer varenda gång man ska snabbladda.. fullständigt kaos och omedelbar övergång till fossilbil... typ.. ;)

Jag tycker att det blivit som förväntat. Kortare köer då och då. Man får ha otur alternativt väldigt ofta köra i rusning om man ska hamna i kö mer än någon enstaka gång per år och då troligen mindre än 10-15 minuter.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

themax skrev:
Tre minuters kö i Køge idag. Men när vi laddat klart var säkert 10 lediga. Det som då var extra förvånande var att flera Teslor köade till Clever istället för att ladda vid SuC.
Säkert abonnemang. Vissa tycker det är värt att köa ibland för att betala ett mycket lägre pris (eller kWh som ingår per månad).

Ser samma sak här i Sverige. Tesla som kör på MER-laddarna av den anledningen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: När är det kö?

Inlägg av lloydfabege »

Nect skrev:
chaffis75 skrev:
Curik skrev:
Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö? :roll: Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen? :lol:

Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.
Sen har jag en egen teroi om att ladd infrastruktur hamnat på efterkälken pågrund av att vi haft corona under en period då försäljning av elbilar ökat enormt och nu är detta första sommaren utan restriktioner.
Men ja spännande att se vart de bär.. Oavsett om du kör tesla eller annan bev så vill man inte hamna i laddkö.
Nån som har siffror på antalet elbilar som är ute på vägarna nu kontra sommaren 2021? Känns som att det måste vara väldigt många fler nu?

Det rapporteras om köer på IONITY varje söndag i stort sett. Så hela laddinfrastrukturen hänger inte med utvecklingen. Nästan så jag önskar att det fanns en hybrid typ som i3 REX fast men ett 70 kWh batteri. Då skulle köerna vara ett icke problem iaf för dem som kan tänka sig tanka dinosauriejuice.
Jag skulle säga att laddinfrastrukturen faktiskt hängt med nu under våren, främst längs den sträckan jag kör Stockholm-Malmö, som måste vara den mest trafikerade i Sverige. Jag kollar ofta på söndagseftermiddagarna och det är nästan alltid fullt på Ionity och MER, MEN jag har nu senaste tiden _aldrig_ sett att det varit fullt på samtliga laddare i närheten. I t ex Linköping kan det vara fullt på SuC men har alltid funnits plats på närliggande OKQ8 och Circle K (och nu även Allego). I Mjölby är det ofta fullt på MER men har alltid funnits plats på mycket närliggande ReCharge. Ibland är det fullt i Värnamo men alltid ledigt på Toftaholm och lite längre bort i Ljungby på Allego, Ljungby elservice och ReCharge. Det blir extra tydligt i just Mjölby där jag laddat några gånger i somras då det var fullt på MER och _alla_ 5 st laddare på Recharge bara 50 meter bort har varit lediga.

Det är den "ekonomiska medvetenheten"(lägre priser pga abonnemang)/okunskapen/rutiner som gör att det blir fullt på Ionity, MER och SuC men ledigt på ReCharge, OKQ8, Circle K, Allego.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Kan du visa några inlägg där någon påstått att det aldrig kommer bli kö? Det vore intressant att se för jag tror inte att jag sett några.

Däremot har jag sett några dysterkvistar påstå att det kommer komma horder av icke-Teslor och att det kommer bli helt omöjligt att köra elbil pga tims-långa köer varenda gång man ska snabbladda.. fullständigt kaos och omedelbar övergång till fossilbil... typ.. ;)

Jag tycker att det blivit som förväntat. Kortare köer då och då. Man får ha otur alternativt väldigt ofta köra i rusning om man ska hamna i kö mer än någon enstaka gång per år och då troligen mindre än 10-15 minuter.
Det har ju varit det argumentet som förts, att Tesla kommer få mer intäkter och kan bygga ut snabbare så det är bättre för alla så Teslaägare hade inget att klaga på. Börjar det bli kö så blir det inte bättre utan sämre för Teslaägare vilket är precis det som lyfts fram som risken, att Tesla vill ha färre stolpar per bil som skall använda dem för att tjäna mer pengar. På samma sätt som de försämrat massa annat under åren.

Att köa mycket mer än 10-15 minuter per år innebär nog fossilbil för mig faktiskt, köa är hemskt och slöseri med tid. Och som det ser ut nu kan man nog räkna med att köa de där 10-15 minutrarna innan man ens lämnat Sverige på en Europaresa på sommaren.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: När är det kö?

Inlägg av Dexter »

Väntetid på 10-15 min per år är ju inget att bry sig om.
Däremot om det är vid varje laddning så tar det alldeles för lång tid. Priserna på SuC vs Diesel blir ganska lika ute i Europa.
Diesel 1,85 - 2 Euro litern mot nära 0,6Euro/kW.
Så det blev dieseln ner till Kroatien denna gång.
Behövde bara tanka diesel 1 gång på vägen ner och ingen kö.
Man får räkna med att man kommer fram 1,5-2 tim senare med elbil för varje 80 mils körning då utan kötid för laddning.
Skriv svar