Har nog aldrig åkt på någon sportlovsvecka faktiskt, brukar undvika dem som pesten. I vintras var det likväl fullt eller en plats ledig när jag kom dit varje gång när jag skulle ladda i Hudiksvall så nästa vinter hoppas jag de byggt ut ordentligt med laddare där när det kommer vara vissa som blockeras osv.MWall skrev:Hett tips är att lämna ungarna hemma och åka utanför sportlovsveckorna. Blir fyra ggr så roligt och en fjärdedel så dyrt. Och fyra ggr så mycket åkt.
Bara fakirer åker till fjällen under 08:ornas sportlov.
När är det kö?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: När är det kö?
Re: När är det kö?
Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Tror du att det skulle vara billigare att bygga elbilar med större batterier?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Det billigaste skulle vara om det började presenteras räckvidd i 100 km/h. Då skulle folk kanske inse att det är dumt med högbyggda SUV'ar som elbilar.
Re: När är det kö?
Ja, ökar man räckvidden till 70 verkliga motorvägsmil så minskar nog behovet av snabbladdning med 80-90%.nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Re: När är det kö?
Nej det tror jag inte, men det skulle inte drabba Tesla utan oss som vill ha längre räckvidd.Niklas Z skrev:Tror du att det skulle vara billigare att bygga elbilar med större batterier?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Sedan är det bevisat också att längre räckvidd beror inte alltid på större batterier
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Ja, det stämmer. Det blir dock väldigt dyrt.MWall skrev:Ja, ökar man räckvidden till 70 verkliga motorvägsmil så minskar nog behovet av snabbladdning med 80-90%.nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
50 verkliga motorvägs mil skulle göra mycketMWall skrev:Ja, ökar man räckvidden till 70 verkliga motorvägsmil så minskar nog behovet av snabbladdning med 80-90%.nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
20 minuter per år?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Menar du att vi inte behöver vänta mer än ytterligare 5 minuter i år?
Eller menar du 20 minuter per resa?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Rent samhällsekonomiskt vore det en stor förlust att stoppa in stora batterier i stället för att ha snabbladdning. Förutom att inte bygga högbyggda SUV:ar finns det inte så mycket annat att göra än stoppa in större batterier i bilarna.nek0 skrev:Nej det tror jag inte, men det skulle inte drabba Tesla utan oss som vill ha längre räckvidd.Niklas Z skrev:Tror du att det skulle vara billigare att bygga elbilar med större batterier?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Sedan är det bevisat också att längre räckvidd beror inte alltid på större batterier
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Nej det menar jag inte för att varken du, eller jag, eller någon annan vet på minuten hur länge var och en av oss kommer stå och vänta på en ledig snabbladdare.mikebike skrev:20 minuter per år?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Menar du att vi inte behöver vänta mer än ytterligare 5 minuter i år?
Eller menar du 20 minuter per resa?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
Nej, men jag vet att vi fick vänta 15 minuter på vår senaste* resa och därför är siffran 20 minuter per år inte realistisk.nek0 skrev:Nej det menar jag inte för att varken du, eller jag, eller någon annan vet på minuten hur länge var och en av oss kommer stå och vänta på en ledig snabbladdare.mikebike skrev:20 minuter per år?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Menar du att vi inte behöver vänta mer än ytterligare 5 minuter i år?
Eller menar du 20 minuter per resa?
*Detta var alltså innan öppningen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: När är det kö?
När det gäller räckvidd tror jag man får ett tipping-point scenario när räckvidden blir tillräckligt lång så att man når hela södra sverige/sälen på en laddning från stockholm/göteborg.
Då blir det mer fokus på distinationsladdning vilket ju är betydligt mer rationellt. Framförallt för skidsemestrar där bilen ju normalt står en vecka när man väl kommit fram.
Då blir det mer fokus på distinationsladdning vilket ju är betydligt mer rationellt. Framförallt för skidsemestrar där bilen ju normalt står en vecka när man väl kommit fram.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: När är det kö?
Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?
Re: När är det kö?
Dom som vill köra en stooor SUV måste få betala för det. Min bil har en liten 1,4 liter motor som räcker väldigt långt. En sån motor i en Volvo XC90 hade räckt från garaget till gatan om det inte är längre en 50m .Niklas Z skrev:Rent samhällsekonomiskt vore det en stor förlust att stoppa in stora batterier i stället för att ha snabbladdning. Förutom att inte bygga högbyggda SUV:ar finns det inte så mycket annat att göra än stoppa in större batterier i bilarna.nek0 skrev:Nej det tror jag inte, men det skulle inte drabba Tesla utan oss som vill ha längre räckvidd.Niklas Z skrev:Tror du att det skulle vara billigare att bygga elbilar med större batterier?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Sedan är det bevisat också att längre räckvidd beror inte alltid på större batterier
Man får vara beredd på att få betala själv det man önskar ha. Tesla laddare här i Jönköping står övergivna för det mesta och plockigt kommer det 30 bilar in för laddning. Hur ska Tesla göra för att vi ska slippa vänta? Vem ska stå för kostnaderna?
Re: När är det kö?
Under de 3600 mil på 12 månader som jag kört min Polestar och snabbladdat kanske 40-50 ggr så tror jag inte att jag stått i kö mer än totalt 45-60 minuter fördelat på 3-4 ggr. Med tanke på utbyggnadstakten är jag optimistisk om att den siffran kommer sjunka för det kommande åretmikebike skrev:Nej, men jag vet att vi fick vänta 15 minuter på vår senaste* resa och därför är siffran 20 minuter per år inte realistisk.nek0 skrev:Nej det menar jag inte för att varken du, eller jag, eller någon annan vet på minuten hur länge var och en av oss kommer stå och vänta på en ledig snabbladdare.mikebike skrev:20 minuter per år?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?
Menar du att vi inte behöver vänta mer än ytterligare 5 minuter i år?
Eller menar du 20 minuter per resa?
*Detta var alltså innan öppningen.
Genomsnittsföraren kör betydligt mindre och snabbladdar mer sällan än jag så 20 minuter i snitt per år i köande låter rimligt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: När är det kö?
Kan hoppas på det, när de hade en undersökning förut om vad som var intressant fanns ett alternativ angående att reservera plats. Fast track är mer eller mindre nödvändigt när man flyger idag då flygplatser kan ha långa köer i säkerhetskontrollen så det kanske blir samma för laddning.Off Grid Byggaren skrev:Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?
Re: När är det kö?
På större laddstationer skulle det ju vid kö kunna vara en eller två laddare med kWh-pris på 50-100 kr som de mest stressade och ekonomiskt oberoende förarna här på forumet skulle kunna använda. Det skulle kanske ge bra extrainkomster till nätverken.Off Grid Byggaren skrev:Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Kunderna betalar för snabbladdningen. Det är väl inga konstigheter. Det är så det fungerar idag.nek0 skrev:Man får vara beredd på att få betala själv det man önskar ha. Tesla laddare här i Jönköping står övergivna för det mesta och plockigt kommer det 30 bilar in för laddning. Hur ska Tesla göra för att vi ska slippa vänta? Vem ska stå för kostnaderna?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Jo, frågan är bara om kunderna betalar tillräckligt för att täcka för alla kostnader som oanvända laddare genererar?Niklas Z skrev:Kunderna betalar för snabbladdningen. Det är väl inga konstigheter. Det är så det fungerar idag.nek0 skrev:Man får vara beredd på att få betala själv det man önskar ha. Tesla laddare här i Jönköping står övergivna för det mesta och plockigt kommer det 30 bilar in för laddning. Hur ska Tesla göra för att vi ska slippa vänta? Vem ska stå för kostnaderna?
Re: När är det kö?
Maw skrev:På större laddstationer skulle det ju vid kö kunna vara en eller två laddare med kWh-pris på 50-100 kr som de mest stressade och ekonomiskt oberoende förarna här på forumet skulle kunna använda. Det skulle kanske ge bra extrainkomster till nätverken.Off Grid Byggaren skrev:Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?
Höhö.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Det byggs väldigt mycket snabbladdare idag, av en mängd olika operatörer. Prisnivån skiljer tämligen lite. Om det vore en förlustaffär skulle vi knappast se den utbyggnad som nu sker. Teslas kostnader är dessutom lägre än för övriga, eftersom deras produktion av laddare är billigare.nek0 skrev:Jo, frågan är bara om kunderna betalar tillräckligt för att täcka för alla kostnader som oanvända laddare genererar?Niklas Z skrev:Kunderna betalar för snabbladdningen. Det är väl inga konstigheter. Det är så det fungerar idag.nek0 skrev:Man får vara beredd på att få betala själv det man önskar ha. Tesla laddare här i Jönköping står övergivna för det mesta och plockigt kommer det 30 bilar in för laddning. Hur ska Tesla göra för att vi ska slippa vänta? Vem ska stå för kostnaderna?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: När är det kö?
Jag tror tvärtom det vore en olycklig utveckling.Fredrik j skrev:När det gäller räckvidd tror jag man får ett tipping-point scenario när räckvidden blir tillräckligt lång så att man når hela södra sverige/sälen på en laddning från stockholm/göteborg.
Då blir det mer fokus på distinationsladdning vilket ju är betydligt mer rationellt. Framförallt för skidsemestrar där bilen ju normalt står en vecka när man väl kommit fram.
Skulle behovet av snabbladdning minska med 90% som vissa tror här i tråden så skulle förstås också hela kundunderlaget och affärsmodellen för snabbladdning försvinna.
Det skulle i praktiken innebära att den maximala räckvidden för elbilar begränsas till en laddning, dvs någonstans 20-70 mil beroende på bil, det skulle också göra det i praktiken omöjligt att åka på långresa med billigare bilar med kortare räckvidd, etc etc.
För mig så passar modellen med hyfsad räckvidd och bra snabbladdning perfekt, 70 mil och ingen snabbladdning skulle inte funka, jag kör ofta betydligt längre sträckor än så på en dag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: När är det kö?
Om du tänkte dig att övriga skall liga kvar kring 5 kr/kWh så lär det knappast behövas den multiplikatorn för att det skall vara väldigt lönsamt för Tesla. Sedan behöver man knappast vara eknomiskt oberoende för att tiden som man kan behöva köa är värd mycket, räcker med ett vettigt jobb.Maw skrev:På större laddstationer skulle det ju vid kö kunna vara en eller två laddare med kWh-pris på 50-100 kr som de mest stressade och ekonomiskt oberoende förarna här på forumet skulle kunna använda. Det skulle kanske ge bra extrainkomster till nätverken.
Tesla själva har i var fall själva tagit upp frågan om att reservera laddare vilket inte hade varit helt fel, kanske får vi olika nivåer av abonnemang där man kan betala säg 500-1000 kr/mån för att få förtur eller liknande.
Re: När är det kö?
Har missat att någon skrivit det du påstår. Vem är det som tror att behovet av snabbladdning ska minska med 90%? Har man 50 verkliga motorvägs mil kan man stanna när man vill och ladda. Man behöver inte planera när man måste stanna utan stannar och laddar när man känner för det. Då får man på köpet möjligheten att slippa skapa eller hamna en kö.fth skrev:Jag tror tvärtom det vore en olycklig utveckling.Fredrik j skrev:När det gäller räckvidd tror jag man får ett tipping-point scenario när räckvidden blir tillräckligt lång så att man når hela södra sverige/sälen på en laddning från stockholm/göteborg.
Då blir det mer fokus på distinationsladdning vilket ju är betydligt mer rationellt. Framförallt för skidsemestrar där bilen ju normalt står en vecka när man väl kommit fram.
Skulle behovet av snabbladdning minska med 90% som vissa tror här i tråden så skulle förstås också hela kundunderlaget och affärsmodellen för snabbladdning försvinna.
Det skulle i praktiken innebära att den maximala räckvidden för elbilar begränsas till en laddning, dvs någonstans 20-70 mil beroende på bil, det skulle också göra det i praktiken omöjligt att åka på långresa med billigare bilar med kortare räckvidd, etc etc.
För mig så passar modellen med hyfsad räckvidd och bra snabbladdning perfekt, 70 mil och ingen snabbladdning skulle inte funka, jag kör ofta betydligt längre sträckor än så på en dag.
/fth