När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

Körde Mantorp som första, sedan Norrköping och sist Sille (Alingsås - Stockholm)
P85D svart/svart med gratis SuC
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

Remuz skrev: 29 dec 2023 14:39
Körde Mantorp som första, sedan Norrköping och sist Sille (Alingsås - Stockholm)
Mantorp är bra eftersom den är så stor och ligger nära E4. Norrköping är lite längre att ta sig in till.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

Bengt-re skrev: 29 dec 2023 16:33
Remuz skrev: 29 dec 2023 14:39
Körde Mantorp som första, sedan Norrköping och sist Sille (Alingsås - Stockholm)
Mantorp är bra eftersom den är så stor och ligger nära E4. Norrköping är lite längre att ta sig in till.
Ja, Norrköping ligger lite yxigt till. Jag köpte skidvalla på Intersport i Mantorp idag ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

mikebike skrev: 29 dec 2023 17:31
Bengt-re skrev: 29 dec 2023 16:33
Remuz skrev: 29 dec 2023 14:39
Körde Mantorp som första, sedan Norrköping och sist Sille (Alingsås - Stockholm)
Mantorp är bra eftersom den är så stor och ligger nära E4. Norrköping är lite längre att ta sig in till.
Ja, Norrköping ligger lite yxigt till. Jag köpte skidvalla på Intersport i Mantorp idag ;)
Brukar köpa hundleksaker och hundschampo om jag laddar i norrköping när afförer har öppet ;-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När är det kö?

Inlägg av martinot »

fth skrev: 28 dec 2023 12:58
Jimel skrev: 28 dec 2023 09:06
Fast jag vill ju gärna slippa ha 10 extra appar och lika många laddbrickor i bilen, köar gärna lite extra, har iof aldrig varit med om någon större kö.
Jag håller helt med, jag har dock redan massor av brickor, appar, abbonnemang etc, men trots det så strular det alltid för mig när jag vågar mig utanför SuC-nätverket. Det kanske är enklare och bättre i Sverige, men nere i Europa så har jag i princip aldrig lyckats hitta en "alternativ" laddare där det funkat problemfritt på första försöket.

Jag får det iofs att funka till slut i kanske 90% av fallen, t.ex till ett högre "drop in"-pris istf det jag förväntade mig, via en roaming-app när "native"-appen vägrar samarbeta av någon outgrundlig anledning, etc etc.

För mig är det helt enkelt inte värt det, jag väntar hellre 10 min på SuC än brottas med något bedrövligt UI, oftast dessutom på lokalt språk utan möjlighet att ändra, med i bästa fall lokalt supportnummer där personalen i 99% av fallen inte pratar ett ord engelska etc.

Jag har dessutom som sagts tidigare bara fått vänta på SuC i Sverige nu under julen, aldrig tidigare och aldrig nere i Europa, även om det har varit nära ett par gånger i Danmark.

/fth
Har också med mig en massa brickor/kort för många laddnät i bilen (främst svenska, norska, danska). Men det är mest bekymmersfritt på SuC håller jag med.

Dock så har jag märkt något lite mer tekniska problem sedan öppnandet av SuC (extremt ovanligt innan), och även råkat ut för köer/fulla platser på somrarna. Typiskt har jag haft mest problem i Linköping, men även Jönköping. Brukar därför försöka undvika dessa två tidigare (innan öppnandet) favoriter under populära helger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När är det kö?

Inlägg av martinot »

xms67 skrev: 29 dec 2023 02:04
Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Ja, jag brukar plocka upp Chargefinder på telefonen då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När är det kö?

Inlägg av martinot »

mans71 skrev: 29 dec 2023 08:43
I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Instämmer. Har laddat där en gång för ca en månad sedan. Var väldigt kaotiskt och trångt, men hade tur att kunna ta mig fram i kaoset, och även tur att få en plats som precis blev ledig (var fullt när jag kom fram).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

Han hade rätt den där Lindkvist:
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... -laddkaos/

Stannar hemma imorgon- blir ingen resa norröver. Det är kaos.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

tor-ake skrev: 29 dec 2023 11:53
Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.

Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Inte är det kul att komma fram sent på kvällen pga det är laddkaos. Känns inte flexibelt. Inne på min tredje säsong med elbil och det här året så märks det att infrastrukturen ej hängt med antalet elbilar.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Verdi_ »

Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.

Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

Verdi_ skrev: 29 dec 2023 21:11
Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.

Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.

Svårt när man har barn. Jullov? Påsk? Midsommar… alla stora helger…

Att resa mitt i natten för att kunna ladda bilen, nä det känns inte som ett alternativ för mej.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: När är det kö?

Inlägg av mans71 »

Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: När är det kö?

Inlägg av Verdi_ »

Electron skrev: 29 dec 2023 21:30
Verdi_ skrev: 29 dec 2023 21:11
Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.

Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.

Svårt när man har barn. Jullov? Påsk? Midsommar… alla stora helger…

Att resa mitt i natten för att kunna ladda bilen, nä det känns inte som ett alternativ för mej.
Ja absolut. Bytesdagar i fjällen osv. Det är inte jätteenkelt att få ihop. Och än så länge har vi bara en liten minoritet som kör på el... Tror man måste acceptera nackdelarna. Så långa är ju inte köerna än heller.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När är det kö?

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 29 dec 2023 21:11
Att elbilar inte skalar så bra har jag varnat för i många år. Kommer bli ännu större problem i framtiden. Går inte att bygga laddinfra som pallar storhelger då det inte finns någon lönsamhet i det.

Det kommer krävas förändringar i våra beteenden. Vi kommer behöva sprida ut oss mer tidsmässigt.
Samma sak slog mig efter den här resan. Och det kommer inte bli bättre. Så jag kommer nog göra tvärtom. Köpa en bra kombi (diesel/bensin) och ha den som andra bil och en mindre elbil som första bil. Så tar vi kombin på alla långresor.

Köer kommer bli längre framöver för att bygga ut laddare som nyttjas fullt ut 2-3ggr/året är inte lönsamt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Det är ju egentligen mer i trafiken som inte skalar på de stora trafikhelgerna, inte helt ovanligt med köer och olyckor som gör att det tar flera timmar extra. Men det har vi liksom vant oss med.

Har alltid försökt köra när det är lugnare i trafiken.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När är det kö?

Inlägg av frippe »

jonasl skrev: 29 dec 2023 22:28
Det är ju egentligen mer i trafiken som inte skalar på de stora trafikhelgerna, inte helt ovanligt med köer och olyckor som gör att det tar flera timmar extra. Men det har vi liksom vant oss med.

Har alltid försökt köra när det är lugnare i trafiken.
Ja, det är en vanlig lösning som vi alltid gjort, försökt anpassa åktiden för att undvika de värsta körtiderna. Inget nytt med elbil, bara ytterligare en parameter i ekvationen för att hitta den optimala körtiden.
Model Y LR.
Model S70D
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

frippe skrev: 29 dec 2023 22:32
jonasl skrev: 29 dec 2023 22:28
Det är ju egentligen mer i trafiken som inte skalar på de stora trafikhelgerna, inte helt ovanligt med köer och olyckor som gör att det tar flera timmar extra. Men det har vi liksom vant oss med.

Har alltid försökt köra när det är lugnare i trafiken.
Ja, det är en vanlig lösning som vi alltid gjort, försökt anpassa åktiden för att undvika de värsta körtiderna. Inget nytt med elbil, bara ytterligare en parameter i ekvationen för att hitta den optimala körtiden.
Såklart, men den svåra parametern är: funkar laddplatsen när jag kommer fram? Om inte, har jag tillräckligt med el för att ta mej till nästa laddplats??

Förstår de som laddar till 100 procent, bra med lite extra….

Har upplevt några svettiga situationer…. Laddstolpe som är offlime. Telefonkö till supporten…. familjen undrar om det här med elbil var så bra idé…. Drar vidare till nästa laddare… ser ut att funka och vara ledig på Chargefinder… Upptagen när man kommer fram.

Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Electron skrev: 29 dec 2023 23:34
frippe skrev: 29 dec 2023 22:32
jonasl skrev: 29 dec 2023 22:28
Det är ju egentligen mer i trafiken som inte skalar på de stora trafikhelgerna, inte helt ovanligt med köer och olyckor som gör att det tar flera timmar extra. Men det har vi liksom vant oss med.

Har alltid försökt köra när det är lugnare i trafiken.
Ja, det är en vanlig lösning som vi alltid gjort, försökt anpassa åktiden för att undvika de värsta körtiderna. Inget nytt med elbil, bara ytterligare en parameter i ekvationen för att hitta den optimala körtiden.
Såklart, men den svåra parametern är: funkar laddplatsen när jag kommer fram? Om inte, har jag tillräckligt med el för att ta mej till nästa laddplats??

Förstår de som laddar till 100 procent, bra med lite extra….

Har upplevt några svettiga situationer…. Laddstolpe som är offlime. Telefonkö till supporten…. familjen undrar om det här med elbil var så bra idé…. Drar vidare till nästa laddare… ser ut att funka och vara ledig på Chargefinder… Upptagen när man kommer fram.

Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Detta gäller dock inte för väl fungerande och väl utbyggda laddnätverk, dvs SuC.

Jag har kört >21000 mil dom senaste åren över hela Europa helt problemfritt, det är först nu i dagarna som jag råkat ut för första köerna, och då bara några få minuter, och bara i Sverige.

Sportlovsveckan Stockholm - Sälen och liknande extrema situationer kommer kanske vara ett problem länge till, men i princip alla andra tider och sträckor är iaf enligt mig helt problemfria. SuC med andra märken kan också vara lite knepigt just nu, med otillgängliga stolpar som inte framgår i appen, men även detta bör vara ett övergående fenomen, som Tesla kommer att lösa med v4 och/eller mer kapacitet, dom bygger ju hela tiden så det knakar, jag hittar nya stationer i princip varje resa jag gör.

Att ladda till 100% är inte heller en lösning, det ökar ju restiden rejält, och drar ned kapaciteten i hela nätverket för alla, jag rullar alltid in med typ 10% och drar vidare så fort jag har SoC nog att nå nästa laddare, det har bokstavligen aldrig varit något problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av themax »

Electron skrev:
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.

Jag har personligen aldrig känt ett behov av att äga en långresebil med fossilbränsle som energikälla sen jag bytte till elbil 2019. Men det är klart – jag har heller aldrig varit intresserad av en bil som tillåter mig att kissa i en flaska eller äta i motorvägsfart.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av themax »

11 minuters kö i Gävle Bro nu (enligt bilen), men 5 lediga laddare på McDonalds intill. 150 kW direkt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

Jag har inget emot köer bara anarkin som uppstår
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
hanstoll
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2019 18:05
Ort: Sollentuna

Re: När är det kö?

Inlägg av hanstoll »

Fick sista plats nu i Söderhamn, vänder mig om efter att ha pluggat in - fem bilar i kö.

Verkar som om Hudik är nere igen?
Model X Raven 2019
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

fth skrev: 30 dec 2023 09:11
Electron skrev: 29 dec 2023 23:34
frippe skrev: 29 dec 2023 22:32
jonasl skrev: 29 dec 2023 22:28
Det är ju egentligen mer i trafiken som inte skalar på de stora trafikhelgerna, inte helt ovanligt med köer och olyckor som gör att det tar flera timmar extra. Men det har vi liksom vant oss med.

Har alltid försökt köra när det är lugnare i trafiken.
Ja, det är en vanlig lösning som vi alltid gjort, försökt anpassa åktiden för att undvika de värsta körtiderna. Inget nytt med elbil, bara ytterligare en parameter i ekvationen för att hitta den optimala körtiden.
Såklart, men den svåra parametern är: funkar laddplatsen när jag kommer fram? Om inte, har jag tillräckligt med el för att ta mej till nästa laddplats??

Förstår de som laddar till 100 procent, bra med lite extra….

Har upplevt några svettiga situationer…. Laddstolpe som är offlime. Telefonkö till supporten…. familjen undrar om det här med elbil var så bra idé…. Drar vidare till nästa laddare… ser ut att funka och vara ledig på Chargefinder… Upptagen när man kommer fram.

Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Detta gäller dock inte för väl fungerande och väl utbyggda laddnätverk, dvs SuC.

Jag har kört >21000 mil dom senaste åren över hela Europa helt problemfritt, det är först nu i dagarna som jag råkat ut för första köerna, och då bara några få minuter, och bara i Sverige.

Sportlovsveckan Stockholm - Sälen och liknande extrema situationer kommer kanske vara ett problem länge till, men i princip alla andra tider och sträckor är iaf enligt mig helt problemfria. SuC med andra märken kan också vara lite knepigt just nu, med otillgängliga stolpar som inte framgår i appen, men även detta bör vara ett övergående fenomen, som Tesla kommer att lösa med v4 och/eller mer kapacitet, dom bygger ju hela tiden så det knakar, jag hittar nya stationer i princip varje resa jag gör.

Att ladda till 100% är inte heller en lösning, det ökar ju restiden rejält, och drar ned kapaciteten i hela nätverket för alla, jag rullar alltid in med typ 10% och drar vidare så fort jag har SoC nog att nå nästa laddare, det har bokstavligen aldrig varit något problem.

/fth
Absolut att jag inte laddar 100%. Däremot så är inlärningskurvan brant för dem som inte har läst på ang. hur elbil bör laddats. Dvs max 80% - efter det har elektronerna svårt att hitta lediga platser i batteriet.

Att komma fram till destinationen med 10% kvar, 10 minusgrader och enbart tillgång till enfas…. Ja då förstår jag de som laddar till 100%.

Men men, det blir bättre.
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

themax skrev: 30 dec 2023 09:13
Electron skrev:
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.

Jag har personligen aldrig känt ett behov av att äga en långresebil med fossilbränsle som energikälla sen jag bytte till elbil 2019. Men det är klart – jag har heller aldrig varit intresserad av en bil som tillåter mig att kissa i en flaska eller äta i motorvägsfart.
Jaaaa det beror ju på vart man åker? Jag åkte senast till Ljungdalen. Där finns det 50 kW laddare. Fint tänkte jag.
Kommer fram på kvällen. Ska koppla upp mej med telefonen.
Inte har man mobiltäckning 😂 Aldrig haft problem med Tele2 tidigare i ”fjällen”.

Men the locals sa: ”Meeeeh! Ståckholmsoperatör, vet ju alla att de int’ funkar. He ska va’ Telia!”
Jahapp……. Det löste sej då med hjälp av en schyst norrlänning.
Såna här situationer gör mej lite svettig. Jag kör inte mycket, bara runt 2500 mil/år.
Model 3 LR -21
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: När är det kö?

Inlägg av carlf »

Nån erfaren Värmlandsresenär som kan yttra sig om Torsby i allmänhet? Jag kommer tyvärr tvingas köra en ID.4 upp från västkusten till Branäs på fredag, och har inte destinationsladdning vid stugan.
Bästa sista stopp är på SuC i Torsby.
Nån som vet hur denna SuC ser ut om man som jag har laddporten på fel sida? Kan man ställa sig snart eller blir man automatiskt ett asshole? 🥸
Skriv svar