När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
Kö idag vid 15 i linköping. Vi hade kisspaus så sladd krävdes ej.

Kö Ödeshög 15.30, vi skippade den också, 3 bilar i Kö tror jag, dålig struktur dock.

Enligt nav är det Kö i Jönköping, är där om 30min med 2% så får vi se.
Det blir till att resa nattetid i fortsättningen...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

3 lediga, varav en funkade dåligt. EQS, PS2, IDx... 5 icke-tesla, men ingen blockerad vad jag såg. Fick 246kW

I mantorp var det 4 bilar i kö på ionity. En trasig laddare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av Remuz »

4 upptagna i Ulricehamn just nu, bara tesla
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: När är det kö?

Inlägg av maccis »

Här kan ni se lite mer gällande beläggning:
https://teslalogger.de/suc-map.php

Kör man teslalogger så kan man se statistik kring de närmaste SuC också över tid.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Storjord i Norge igår kl 14. 2 lediga vid ankomst. Polestar försökte ladda på SuC, gick inte. Han fick ställa sig i kö på en dubbel 50kW där nyss en Mercedes och en Mustang laddade. Alla tre stod kvar både när vi kom och när vi åkte. Dorotea idag 15:15, skärmen indikerar 1 ledig plats, men alla 4 var lediga. Teslas skärm visar 1 ledig, ChargeFinder 2-3 lediga. Ingen stämmer således.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: När är det kö?

Inlägg av Bo G »

Tanum 9/7 klockan 15.05 5 fullt. Fem Tesla i kö. Samtidigt visar skärmen att det är kö i Strömstad. Ingen av dessa SuC är öppna för andra märken. Skärmen visade Fullt på Hogstorp och en ledig plats i Uddevalla. Jag åkte vidare norrut och nådde mitt mål med 18%.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: När är det kö?

Inlägg av niklas12 »

Kö nu i mellbystrand hade tur väntade 5min men flera laddplatser upplåsta pga andra märken en id4 samt Kia Niro blockerade 2 laddare.

Blir väldigt missvisande när det ser ut som det finns lediga laddare men i själva verket är blockerade.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev:
Kö nu i mellbystrand hade tur väntade 5min men flera laddplatser upplåsta pga andra märken en id4 samt Kia Niro blockerade 2 laddare.

Blir väldigt missvisande när det ser ut som det finns lediga laddare men i själva verket är blockerade.
Ja tesla har byggt de väldigt dumt.. De borde tänkt på detta långt tidigare..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: När är det kö?

Inlägg av MangeT »

Eller bars tillåta märken som har laddport på rätt ställe.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: När är det kö?

Inlägg av mrdn »

Jönköping idag strax före 12. Kom fram och fick sista platsen men sen dök en annan Model Y upp runt hörnet var han på plats innan mig? oklart? dåligt att det inte finns uppstyrt för kö. När jag lämnade 10 min senare fanns det 1 ledig plats.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Kö nu i mellbystrand hade tur väntade 5min men flera laddplatser upplåsta pga andra märken en id4 samt Kia Niro blockerade 2 laddare.

Blir väldigt missvisande när det ser ut som det finns lediga laddare men i själva verket är blockerade.
Dit med längre kablar eller nåt. Blir ju skitjobbigt annars.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
niklas12 skrev:
Kö nu i mellbystrand hade tur väntade 5min men flera laddplatser upplåsta pga andra märken en id4 samt Kia Niro blockerade 2 laddare.

Blir väldigt missvisande när det ser ut som det finns lediga laddare men i själva verket är blockerade.
Dit med längre kablar eller nåt. Blir ju skitjobbigt annars.
Ja något behöver de göra tror jag om de ska funka i praktiken. Men han kanske ångrar sig plötsligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Ja något behöver de göra tror jag om de ska funka i praktiken. Men han kanske ångrar sig plötsligt.
Ja det är det som är lite läskigt med att köpa annan bil än Tesla, Elon kan ju få för sig imorgon att det inte blir något öppet nätverk och stänga ned för andra.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ja något behöver de göra tror jag om de ska funka i praktiken. Men han kanske ångrar sig plötsligt.
Ja det är det som är lite läskigt med att köpa annan bil än Tesla, Elon kan ju få för sig imorgon att det inte blir något öppet nätverk och stänga ned för andra.
Eller så får han för sig att robotar is the shit och slutar med bilar. Skämt och sidor, han kan göra vad som helst och om tillväxten med andra laddare fortsätter i samma takt som senaste 6 månaderna så behöver man inte överväga tesla utan köpa en bättre byggd bil.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ja något behöver de göra tror jag om de ska funka i praktiken. Men han kanske ångrar sig plötsligt.
Ja det är det som är lite läskigt med att köpa annan bil än Tesla, Elon kan ju få för sig imorgon att det inte blir något öppet nätverk och stänga ned för andra.
Eller så får han för sig att robotar is the shit och slutar med bilar. Skämt och sidor, han kan göra vad som helst och om tillväxten med andra laddare fortsätter i samma takt som senaste 6 månaderna så behöver man inte överväga tesla utan köpa en bättre byggd bil.
Jo och jag tycker man märker att beläggningen är ganska hög, dvs de börjar tjäna pengar på detta och då fin sde såklart incitament att bygga ut mer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: När är det kö?

Inlägg av niklas12 »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ja något behöver de göra tror jag om de ska funka i praktiken. Men han kanske ångrar sig plötsligt.
Ja det är det som är lite läskigt med att köpa annan bil än Tesla, Elon kan ju få för sig imorgon att det inte blir något öppet nätverk och stänga ned för andra.
Eller så får han för sig att robotar is the shit och slutar med bilar. Skämt och sidor, han kan göra vad som helst och om tillväxten med andra laddare fortsätter i samma takt som senaste 6 månaderna så behöver man inte överväga tesla utan köpa en bättre byggd bil.
Jo och jag tycker man märker att beläggningen är ganska hög, dvs de börjar tjäna pengar på detta och då fin sde såklart incitament att bygga ut mer.
Tyvärr tror jag Tesla nu sett och börjat räknat med de ökade intäkterna från att öppna upp supercharging så då blir det svårt att dra tillbaka igen.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: När är det kö?

Inlägg av Dizzycap »

Kört Stockholm-Malmö idag. Cirka halvfullt på Norrköping vid 11-tiden.
Jönköping vid 14-tiden var 100% belagt men ingen kö direkt. Absoluta merparten Teslor. Någon enstaka e-Tron.

Noterar att det ser ut som att det byggs ut med ett 20-tal laddare i Jönköping
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

Dizzycap skrev:
Kört Stockholm-Malmö idag. Cirka halvfullt på Norrköping vid 11-tiden.
Jönköping vid 14-tiden var 100% belagt men ingen kö direkt. Absoluta merparten Teslor. Någon enstaka e-Tron.

Noterar att det ser ut som att det byggs ut med ett 20-tal laddare i Jönköping
Dom förberedde med 20 extra när dom byggde men dessa borde dom ta och driftsätta. Jönköping känns som en riktig knutpunkt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Eller så får han för sig att robotar is the shit och slutar med bilar. Skämt och sidor, han kan göra vad som helst och om tillväxten med andra laddare fortsätter i samma takt som senaste 6 månaderna så behöver man inte överväga tesla utan köpa en bättre byggd bil.
Ja vad som helst kan ju hända. Om SuC däremot skulle stänga för andra så måste det byggas något brutalt i övriga nätverk för att jag skall våga byta från Tesla i var fall, rätt tomt på 150+ kW på väg till fjällen förutom Tesla (som inte öppnat alla där heller). När jag byter lär jag köra mycket Superchargers ändå bara för att slippa hålla på med olika appar och veta vilken man skall använda, det och Ionity antar jag.
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: När är det kö?

Inlägg av Bo G »

Kan vi inte använda denna tråden till rapporter om faktiska köer och undvika så mycket kommentarer om policy hitan och ditan?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: När är det kö?

Inlägg av B99 »

Bo G skrev:
Kan vi inte använda denna tråden till rapporter om faktiska köer och undvika så mycket kommentarer om policy hitan och ditan?
Haha, är du ny här? Ingen tråd handlar om rubriken. Mod har tagit semester.
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: När är det kö?

Inlägg av mios »

Fortsätter styra lite on-topic då:

Söndag verkar inte vara lika stor resedag! Toftaholm vid 11-snåret var halvfullt, någon enstaka eNiro som laddade förutom Teslor!

Jönköping någon timme senare visades som helt tom men när vi kom fram var den förstås +75% full men fick plats direkt!

Pratade med ID4-ägare som fått upp stolpen jag laddade på som trasig - men för min Tesla fungerade det, så frågan är om det görs någon smart blockering av antalet stolpar som är öppna för andra märken?!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Kö Ödeshög, kö Lödde, nyss kö i Linköping.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: När är det kö?

Inlägg av Dinsdale »

Laddade i ödeshög igår vid 12-tiden. En timme innan ankomst visades omväxlande en plats ledig/kö, en halvtimme innan blev det fem lediga och höll sig så till ankomst. Vid ankomst, två eller tre lediga. Hade tur att ingen tog stolpen bredvid så jag fick full effekt tills bilen själv gått ner under 75 kW. Efter att jag kopplade loss 40 min senare eller något sådant körde jag förbi tre bilar i kö, en tog min plats så två köande kvar.

Höll koll på Linköping också som alternativ, en ledig. Men det går ju inte lita på nu längre.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Kö Kungälv, Uddevalla och Varberg.
Skriv svar