När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

lloydfabege skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Det är svårt att tro när man hör vissa dysterkvistar här i trådarna men det ser verkligen ut som att snabbladdningens framtid är ljus :)

Beror på hur man ser det och vad man jämför mot. Dagarna med noll kö under högtrafik är nog över för "all framtid". Visst kommer man bygga ut men det kommer aldrig bli den överkapacitet som fanns i SuC-nätet förut.

Jag har varit med i BMW i3-gruppen på FB sen mars 2017 och i början så räknade folk kallt med att alla 50kW-laddare längs en rutt var lediga. Ofta gratis dessutom. Det kommer vi inte heller att se framöver.
Då tillhör du nog pessimist-lägret. Det var precis en högtrafikshelg. Jag kollade rätt många gånger under söndagseftermiddagen i Chargefinder och det var _aldrig_ fullt i den trånga sektorn nämnd ovan Norrköping-Jönköping (inte heller ned mot Värnamo). Det tjocknade till några korta 10-minuters-stunder på SuC i Norrköping och Linköping men då var det laddare i närheten som var lediga på OKQ8, Ionity, Circle K.
Det var kö i Jönköping, Linköping och Norrköping, samt fullt i Gävle.
För det första är inte Teslas redovisning korrekt alla gånger, för det andra visas en icke-Tesla som tar upp två platser som att en är ledig.

Att det finns lediga laddare hos andra bolag är ingen tröst för en inbiten Teslaägare som aldrig använt andra snabbladdare än SuC och anländer till en full SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

lloydfabege skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Det är svårt att tro när man hör vissa dysterkvistar här i trådarna men det ser verkligen ut som att snabbladdningens framtid är ljus :)

Beror på hur man ser det och vad man jämför mot. Dagarna med noll kö under högtrafik är nog över för "all framtid". Visst kommer man bygga ut men det kommer aldrig bli den överkapacitet som fanns i SuC-nätet förut.

Jag har varit med i BMW i3-gruppen på FB sen mars 2017 och i början så räknade folk kallt med att alla 50kW-laddare längs en rutt var lediga. Ofta gratis dessutom. Det kommer vi inte heller att se framöver.
Då tillhör du nog pessimist-lägret. Det var precis en högtrafikshelg. Jag kollade rätt många gånger under söndagseftermiddagen i Chargefinder och det var _aldrig_ fullt i den trånga sektorn nämnd ovan Norrköping-Jönköping (inte heller ned mot Värnamo). Det tjocknade till några korta 10-minuters-stunder på SuC i Norrköping och Linköping men då var det laddare i närheten som var lediga på OKQ8, Ionity, Circle K.
Det kommer aldrig bli samma överkapacitet som förr. Det blir för lågt utnyttjande. Kalla det vad du vill.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Tesla förberedde för öppnandet genom att bygga mycket åren innan. Underbeläggningssituationen som varit senaste månaderna eller året på SuC kommer vi nog inte att komma tillbaka till. Däremot kommer vi snabbt få fler ställen att ladda på edterhand som utbyggnaden forskridwr.
Ja, då blev det ju alltså en försämring för Teslaägarna nu när de öppnade som jag sa? Och om vi inte kommer tillbaka till den situationen som du säger så är det en försämring för bilkunderna framöver, alltså har Tesla reducerat värdet av Teslabilar. Själv hoppas jag såklart att de kommer bygga ikapp snabbt så vi får tillbaka den gamla nivån av laddare per bil som utnyttjar dem igen, men då får de börja jobba snabbt.
taliz skrev:

"Helt klart"? Att det är tillfällig kö på SUC är inget nytt. Det lär också fortsatta hända titt som tätt.
Det som är intressant är ju om det händer oftare än tidigare, men hittills har iaf inte jag sett något som tyder på det. Sverige var ju inte först att öppna heller, utan man har ju öppnat flera andra länder innan oss. Tex Norge som har BETYDLIGT fler elbilar. Om det skulle betyda kaos borde vi hört det därifrån by now.
Jasså du tycker att det varit vanligt med kö på SuC? Har jag aldrig hört förut faktiskt då det brukar låta motsatsen, visst att kunnat vara lite trångt på väg till fjällen och sådana saker men kö hör inte till vanligheten av vad folk pratat om tidigare.

Att de öppnat i Norge och Nederländerna tidigare säger inte så mycket eftersom det är två länder där det finns många andra välutbyggda laddnätverk att använda vilket man inte kan säga om Sverige direkt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När är det kö?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

"Helt klart"? Att det är tillfällig kö på SUC är inget nytt. Det lär också fortsatta hända titt som tätt.
Det som är intressant är ju om det händer oftare än tidigare, men hittills har iaf inte jag sett något som tyder på det. Sverige var ju inte först att öppna heller, utan man har ju öppnat flera andra länder innan oss. Tex Norge som har BETYDLIGT fler elbilar. Om det skulle betyda kaos borde vi hört det därifrån by now.
Jasså du tycker att det varit vanligt med kö på SuC? Har jag aldrig hört förut faktiskt då det brukar låta motsatsen, visst att kunnat vara lite trångt på väg till fjällen och sådana saker men kö hör inte till vanligheten av vad folk pratat om tidigare.

Att de öppnat i Norge och Nederländerna tidigare säger inte så mycket eftersom det är två länder där det finns många andra välutbyggda laddnätverk att använda vilket man inte kan säga om Sverige direkt.
Vem har sagt att det är "vanligt"? Återigen, det lär ske titt som tätt. Det betyder inte att det är "vanligt", eller att det blir "vanligare".

Skitsnack, finns hur många alternativ som helst nu. Gå in på chargefinder och sortera på 100+kW tex. Även innan de öppnade SUC såg jag inga som helst problem att ta mig fram med min ID4. Enda problemet är att den laddar förhållandevis långsamt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Tesla förberedde för öppnandet genom att bygga mycket åren innan. Underbeläggningssituationen som varit senaste månaderna eller året på SuC kommer vi nog inte att komma tillbaka till. Däremot kommer vi snabbt få fler ställen att ladda på edterhand som utbyggnaden forskridwr.
Ja, då blev det ju alltså en försämring för Teslaägarna nu när de öppnade som jag sa? Och om vi inte kommer tillbaka till den situationen som du säger så är det en försämring för bilkunderna framöver, alltså har Tesla reducerat värdet av Teslabilar. Själv hoppas jag såklart att de kommer bygga ikapp snabbt så vi får tillbaka den gamla nivån av laddare per bil som utnyttjar dem igen, men då får de börja jobba snabbt.
taliz skrev:

"Helt klart"? Att det är tillfällig kö på SUC är inget nytt. Det lär också fortsatta hända titt som tätt.
Det som är intressant är ju om det händer oftare än tidigare, men hittills har iaf inte jag sett något som tyder på det. Sverige var ju inte först att öppna heller, utan man har ju öppnat flera andra länder innan oss. Tex Norge som har BETYDLIGT fler elbilar. Om det skulle betyda kaos borde vi hört det därifrån by now.
Jasså du tycker att det varit vanligt med kö på SuC? Har jag aldrig hört förut faktiskt då det brukar låta motsatsen, visst att kunnat vara lite trångt på väg till fjällen och sådana saker men kö hör inte till vanligheten av vad folk pratat om tidigare.

Att de öppnat i Norge och Nederländerna tidigare säger inte så mycket eftersom det är två länder där det finns många andra välutbyggda laddnätverk att använda vilket man inte kan säga om Sverige direkt.
När det gäller Nederländerna beror det nog också på att landet bara är 30x15mil stort ungefär. Dom flesta kommer fram till sin desitination utan att ladda. Jämför med en svensk som ska från stockholm till malmö eller upp i fjällvärlden. Laddning blir ju nödvändig.
Samma sak i norge. Bor man i Oslo har man 20mil till skidorterna och det mesta i Östlandet når man utan att ladda.
När jag var i Trysil i vintras var det mest svenska som snabbladdade för att man inte kommer ända fram.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När är det kö?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Tesla förberedde för öppnandet genom att bygga mycket åren innan. Underbeläggningssituationen som varit senaste månaderna eller året på SuC kommer vi nog inte att komma tillbaka till. Däremot kommer vi snabbt få fler ställen att ladda på edterhand som utbyggnaden forskridwr.
Ja, då blev det ju alltså en försämring för Teslaägarna nu när de öppnade som jag sa? Och om vi inte kommer tillbaka till den situationen som du säger så är det en försämring för bilkunderna framöver, alltså har Tesla reducerat värdet av Teslabilar. Själv hoppas jag såklart att de kommer bygga ikapp snabbt så vi får tillbaka den gamla nivån av laddare per bil som utnyttjar dem igen, men då får de börja jobba snabbt.
Att det blir något större risk för kö efter öppnandet än det var precis innan är väl självklart. Jag tror inte många har argumenterat emot det. Om Tesla inte hade planerat för att öppna hade de inte heller byggt upp en så stor överkapacitet.

Att det skulle bli vanligt med enorma köer, fullständigt kaos och jordens undergång pga att Tesla öpnnar upp SuC är det däremot många som inte håller med om.

Man kan välja att se negativa saker i förändringar eller positiva. Det stora positiva i att Tesla öppnar överväger kraftigt det lilla negativa i mina ögon. Detta trots att vi snart bara har Teslor i familjen. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

När det gäller Nederländerna beror det nog också på att landet bara är 30x15mil stort ungefär. Dom flesta kommer fram till sin desitination utan att ladda. Jämför med en svensk som ska från stockholm till malmö eller upp i fjällvärlden. Laddning blir ju nödvändig.
Samma sak i norge. Bor man i Oslo har man 20mil till skidorterna och det mesta i Östlandet når man utan att ladda.
När jag var i Trysil i vintras var det mest svenska som snabbladdade för att man inte kommer ända fram.
Ja det också, min ståndpunkt är att det inte är jämförbara nyttjandemönster med Sverige så det är svårt att säga att bara för att det fungerar där så kommer det fungera lika bra här.

Maw skrev:

Att det blir något större risk för kö efter öppnandet än det var precis innan är väl självklart. Jag tror inte många har argumenterat emot det. Om Tesla inte hade planerat för att öppna hade de inte heller byggt upp en så stor överkapacitet.

Att det skulle bli vanligt med enorma köer, fullständigt kaos och jordens undergång pga att Tesla öpnnar upp SuC är det däremot många som inte håller med om.

Man kan välja att se negativa saker i förändringar eller positiva. Det stora positiva i att Tesla öppnar överväger kraftigt det lilla negativa i mina ögon. Detta trots att vi snart bara har Teslor i familjen. :)
Fast du sa också just att du inte tror vi kommer tillbaka till hur det var innan, då finns det ingenting positivt med öppnandet för Teslaägare. Så vad är det stora positiva? Argumentet har ju hela tiden låtit att det kommer bli fler laddare per bil som vill ladda så det blir mindre kö och mer tillgänglighet. Gäller inte det längre?
taliz skrev:

Vem har sagt att det är "vanligt"? Återigen, det lär ske titt som tätt. Det betyder inte att det är "vanligt", eller att det blir "vanligare".

Skitsnack, finns hur många alternativ som helst nu. Gå in på chargefinder och sortera på 100+kW tex. Även innan de öppnade SUC såg jag inga som helst problem att ta mig fram med min ID4. Enda problemet är att den laddar förhållandevis långsamt...
Vilka nätverk tänker du på som man kan använda en app/tag till och åka runt i åtminstone stora delar av Sverige med bara det nätverket? För det är ju precis det som finns i länder som Norge och Nederländerna, stora nätverk som faktiskt konkurrerar med SuC i enkelhet och tillgänglighet med flera laddare på samma plats. Att det finns massvis med olika laddare i Sverige är ju bra men det är inte samma sak som att ha en app för laddning var man än skall åka.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
När det gäller Nederländerna beror det nog också på att landet bara är 30x15mil stort ungefär. Dom flesta kommer fram till sin desitination utan att ladda. Jämför med en svensk som ska från stockholm till malmö eller upp i fjällvärlden. Laddning blir ju nödvändig.
Samma sak i norge. Bor man i Oslo har man 20mil till skidorterna och det mesta i Östlandet når man utan att ladda.
När jag var i Trysil i vintras var det mest svenska som snabbladdade för att man inte kommer ända fram.
Ja, det där skrev jag för nån månad sen också. Är dessutom oftast lägre hastighetsgränser i Norge vilket bidrar till mindre behov av snabbladdning. Dels kör man inte så långt eftersom det tar sån tid och dels räcker strömmen längre när man inte kör så fort. Skiljer många procent i räckvidd mellan 80 och 120 km/h.

Vi har helt enkelt ett annat nyttjande av SuC i Sverige. Därför hoppades jag in i det längsta att Sverige skulle undantas från öppnandet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:

Fast du sa också just att du inte tror vi kommer tillbaka till hur det var innan, då finns det ingenting positivt med öppnandet för Teslaägare. Så vad är det stora positiva? Argumentet har ju hela tiden låtit att det kommer bli fler laddare per bil som vill ladda så det blir mindre kö och mer tillgänglighet. Gäller inte det längre?
Det positiva är väl att nätverket blir mer finmaskigt. Det gör att man kan utnyttja batteriet bättre och därigenom nå en högre genomsnittlig laddhastighet. Samt förstås bli mer flexibel vad gäller matstopp, resvägar o dyl.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När är det kö?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Fast du sa också just att du inte tror vi kommer tillbaka till hur det var innan, då finns det ingenting positivt med öppnandet för Teslaägare. Så vad är det stora positiva?
Känns lite som att prata med en vägg här... återigen så var det gynnsamma läget precis före öppnandet orsakat av att Tesla sedan många år planerat att öppna. Om de inte planerat att öppna så hade de inte byggt en stor överkapacitet. Det är helt enkelt de "dolda" laddarna dom du efterfeågade tidigarw. Bara det att det inte var solda.

Positiva saker med öppnandet är:
- övergången till elbilar snabbas på
- Tesla SuC byggs ut snabbare
- Tesla tjänar mer pengar
- [fyll på om du vill]

Att det är just Teslaägare som personligen ska känna sig gynnade av öppnandet är ingen självklarhet för mig men helt klart så finns det fördelar för oss också. Jag tror dock inte att Tesla öppnar för att i första hand gynna befintliga kunder utan för att locka nya.
OfarligTesla skrev:
Argumentet har ju hela tiden låtit att det kommer bli fler laddare per bil som vill ladda så det blir mindre kö och mer tillgänglighet. Gäller inte det längre?
Halmgubbe. Jag har inte påstått att det ska bli fler laddpunkter per bil. Tveksamt att någon annan skulle sagt det heller men du får gärna motbevisa mig :)
OfarligTesla skrev:
Vilka nätverk tänker du på som man kan använda en app/tag till och åka runt i åtminstone stora delar av Sverige med bara det nätverket? För det är ju precis det som finns i länder som Norge och Nederländerna, stora nätverk som faktiskt konkurrerar med SuC i enkelhet och tillgänglighet med flera laddare på samma plats. Att det finns massvis med olika laddare i Sverige är ju bra men det är inte samma sak som att ha en app för laddning var man än skall åka.
Om du tvunget vill hålla dig till ett kort så funkar väl Plugsurfing med många nätverk. Men ärligt talat så är det inte jättejobbigt att ha 3-4 kort/taggar eller appar
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Känns lite som att prata med en vägg här... återigen så var det gynnsamma läget precis före öppnandet orsakat av att Tesla sedan många år planerat att öppna. Om de inte planerat att öppna så hade de inte byggt en stor överkapacitet. Det är helt enkelt de "dolda" laddarna dom du efterfeågade tidigarw. Bara det att det inte var solda.

Positiva saker med öppnandet är:
- övergången till elbilar snabbas på
- Tesla SuC byggs ut snabbare
- Tesla tjänar mer pengar
- [fyll på om du vill]

Att det är just Teslaägare som personligen ska känna sig gynnade av öppnandet är ingen självklarhet för mig men helt klart så finns det fördelar för oss också. Jag tror dock inte att Tesla öppnar för att i första hand gynna befintliga kunder utan för att locka nya.
Källa på att Tesla byggt extra mycket tidigare för att öppna upp nu? Menar du att de byggt överkapacitet i 5-6 år för att öppna nu? Det var inte kö 2018 heller och jag tror knappast Tesla satsade massvis med kapital på att bygga laddare till icke Teslor 4 år senare under en period där de enligt Elon hade väldigt begränsat med kapital. Så att det varit köfritt senaste åren tror jag inte beror på det faktiskt då de verkar ha haft en målbild om att man kan räkna med att få en plats när man kommer till en supercharger ganska länge. Mer troligt om vi ser på hur de gjort senaste åren med annat är att det helt enkelt blev dags att försämra upplevelsen på SuC för att tjäna mer pengar. Service var mycket bättre 2018 när jag fick min första Tesla jämfört med nu, leveransupplevelsen var mycket bättre då också så de har gradvis försämrat massa saker, det blev väl helt enkelt laddnätverkets tur nu.

Jag ser inte en enda fördel för mig som Teslaägare av att de öppnar faktiskt, flera nackdelar/risker med det däremot.
Maw skrev:
Halmgubbe. Jag har inte påstått att det ska bli fler laddpunkter per bil. Tveksamt att någon annan skulle sagt det heller men du får gärna motbevisa mig :)
Folk har sagt att det blir större nätverk som kan ge mindre kö av att nå fler kunder, för att det skall stämma krävs det fler stationer/stolpar per bil. Du själv har ju "SuC" byggs ut snabbare" som en positiv punkt ovan, det är ju bara positivt om utbyggnationen sker snabbare än tillkommande laddkunder för annars blir det negativ påverkan istället.
Maw skrev:
Om du tvunget vill hålla dig till ett kort så funkar väl Plugsurfing med många nätverk. Men ärligt talat så är det inte jättejobbigt att ha 3-4 kort/taggar eller appar
Att ens använda kort är jobbigare än att bara plugga in, har alla möjliga taggar i bilen och använder dem bara i nödfall och får gräva fram rätt kort. Tror garanterat det är en del av dragningskraften för SuC även för andra, ha en app som fungerar överallt. För om andra nätverk var så väl utbyggda och det var så enkelt att använda dem så finns det ju ingen som helst anledning att spendera resurser på att öppna SuC-nätverket då ingen annan kommer vilja använda det ändå.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Känns lite som att prata med en vägg här... återigen så var det gynnsamma läget precis före öppnandet orsakat av att Tesla sedan många år planerat att öppna. Om de inte planerat att öppna så hade de inte byggt en stor överkapacitet. Det är helt enkelt de "dolda" laddarna dom du efterfeågade tidigarw. Bara det att det inte var solda.

Positiva saker med öppnandet är:
- övergången till elbilar snabbas på
- Tesla SuC byggs ut snabbare
- Tesla tjänar mer pengar
- [fyll på om du vill]

Att det är just Teslaägare som personligen ska känna sig gynnade av öppnandet är ingen självklarhet för mig men helt klart så finns det fördelar för oss också. Jag tror dock inte att Tesla öppnar för att i första hand gynna befintliga kunder utan för att locka nya.
Källa på att Tesla byggt extra mycket tidigare för att öppna upp nu? Menar du att de byggt överkapacitet i 5-6 år för att öppna nu? Det var inte kö 2018 heller och jag tror knappast Tesla satsade massvis med kapital på att bygga laddare till icke Teslor 4 år senare under en period där de enligt Elon hade väldigt begränsat med kapital. Så att det varit köfritt senaste åren tror jag inte beror på det faktiskt då de verkar ha haft en målbild om att man kan räkna med att få en plats när man kommer till en supercharger ganska länge. Mer troligt om vi ser på hur de gjort senaste åren med annat är att det helt enkelt blev dags att försämra upplevelsen på SuC för att tjäna mer pengar. Service var mycket bättre 2018 när jag fick min första Tesla jämfört med nu, leveransupplevelsen var mycket bättre då också så de har gradvis försämrat massa saker, det blev väl helt enkelt laddnätverkets tur nu.

Jag ser inte en enda fördel för mig som Teslaägare av att de öppnar faktiskt, flera nackdelar/risker med det däremot.
Maw skrev:
Halmgubbe. Jag har inte påstått att det ska bli fler laddpunkter per bil. Tveksamt att någon annan skulle sagt det heller men du får gärna motbevisa mig :)
Folk har sagt att det blir större nätverk som kan ge mindre kö av att nå fler kunder, för att det skall stämma krävs det fler stationer/stolpar per bil. Du själv har ju "SuC" byggs ut snabbare" som en positiv punkt ovan, det är ju bara positivt om utbyggnationen sker snabbare än tillkommande laddkunder för annars blir det negativ påverkan istället.
Maw skrev:
Om du tvunget vill hålla dig till ett kort så funkar väl Plugsurfing med många nätverk. Men ärligt talat så är det inte jättejobbigt att ha 3-4 kort/taggar eller appar
Att ens använda kort är jobbigare än att bara plugga in, har alla möjliga taggar i bilen och använder dem bara i nödfall och får gräva fram rätt kort. Tror garanterat det är en del av dragningskraften för SuC även för andra, ha en app som fungerar överallt. För om andra nätverk var så väl utbyggda och det var så enkelt att använda dem så finns det ju ingen som helst anledning att spendera resurser på att öppna SuC-nätverket då ingen annan kommer vilja använda det ändå.
Vill man inte se möjligheter så ser man de inte..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av themax »

mikebike skrev:
Det var kö i Jönköping, Linköping och Norrköping, samt fullt i Gävle.
Nja, när jag laddade i Linköping idag vid två var det bara en Model Y där och en Model 3 kom när jag åkte, annars var det tomt. Toftaholm tomt vid 12 och Lödde tre Tesla idag vid nio. Precis hemma efter en 450-milaresa till London och tillbaka och det har varit lugnt på alla laddare i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och England som jag laddat på.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Tycker vi ska undvika ”det har varit kö” utan att ange hur lång den var och när på dygnet detta inträffade. Annars blir det som Thore Skogmans storfiskare av de här historierna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

themax skrev:
mikebike skrev:
Det var kö i Jönköping, Linköping och Norrköping, samt fullt i Gävle.
Nja, när jag laddade i Linköping idag vid två var det bara en Model Y där och en Model 3 kom när jag åkte, annars var det tomt. Toftaholm tomt vid 12 och Lödde tre Tesla idag vid nio. Precis hemma efter en 450-milaresa till London och tillbaka och det har varit lugnt på alla laddare i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och England som jag laddat på.
Idag är det måndag. :roll:

Det är mer trafik på söndagar generellt, och särskilt i slutet av en långhelg. Även på Påskdagen var det kö i Linköping, trots att det inte var sista dagen på långhelgen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av themax »

mikebike skrev:
themax skrev:
mikebike skrev:
Det var kö i Jönköping, Linköping och Norrköping, samt fullt i Gävle.
Nja, när jag laddade i Linköping idag vid två var det bara en Model Y där och en Model 3 kom när jag åkte, annars var det tomt. Toftaholm tomt vid 12 och Lödde tre Tesla idag vid nio. Precis hemma efter en 450-milaresa till London och tillbaka och det har varit lugnt på alla laddare i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och England som jag laddat på.
Idag är det måndag. :roll:

Det är mer trafik på söndagar generellt, och särskilt i slutet av en långhelg. Även på Påskdagen var det kö i Linköping, trots att det inte var sista dagen på långhelgen.
Ja, men igår laddade jag nere i Nederländerna, Belgien, Frankrike och England. Ingen kö. Om det blir kö några minuter på någon laddare en söndag så är det kanske synd om den som stressar sönder sig över det. Jag rekommenderar den att i så fall åka fossilbil. Eller inte. I Folkestone var det lång kö till bensinmacken vid Eurotunnel igår. Ingen aning om varför, men stressar man upp sig så otroligt i detta forum över någon enstaka kösituation måste det vara väldigt jobbigt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Vill man inte se möjligheter så ser man de inte..
Ser gärna möjligheter men då måste det finnas vettiga resonemang för att de faktiskt är realistiska, att bara säga "det är bra därför X" och inte förklara varför X är troligt att det kommer ske eller hur det faktiskt kommer påverka till det bättre ger inte så mycket. Teslas agerande senaste åren tyder på att de inte verkar bry sig om att försämra kundupplevelsen mot att tjäna eller spara mer pengar så det är klart man måste misstänka att detsamma kan ske nu med SuC.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Själv blir jag inte stressad alls om det bara finns en plats kvar, då räcker ju kapaciteten. Jag står även ut med kort kö. Blir dock förundrad över att kö till laddare på fjällresan är outhärdlig, medan halvtimmeslånga liftköer i skidanläggningarna tolereras bättre.. På samma sätt som det inte hjälper att byta till bättre skidor i liftkön, hjälper det inte att byta till annan elbil i laddkön.
Min ambition är att förstå när jag ska behöva ladda lite taktiskt. Googles statistik föreslogs, nån som använt den ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Själv blir jag inte stressad alls om det bara finns en plats kvar, då räcker ju kapaciteten. Jag står även ut med kort kö. Blir dock förundrad över att kö till laddare på fjällresan är outhärdlig, medan halvtimmeslånga liftköer i skidanläggningarna tolereras bättre.. På samma sätt som det inte hjälper att byta till bättre skidor i liftkön, hjälper det inte att byta till annan elbil i laddkön.
Min ambition är att förstå när jag ska behöva ladda lite taktiskt. Googles statistik föreslogs, nån som använt den ?
Folk tycker antagligen det är skönt att slippa åka så mycket skidor. :lol:

Jag gillar inte liftköer heller. Tar singelkön. Men de är naturliga köer och det finns regler. På en SuC är det svårare att köa. Särskilt Ödeshög. Man är i vägen för parkerade bilar, det finns två köer då man inte når alla laddare från en enda kö osv osv. Plus att jag i regel har lågt blodsocker och en hungrig familj i bilen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Själv blir jag inte stressad alls om det bara finns en plats kvar, då räcker ju kapaciteten. Jag står även ut med kort kö. Blir dock förundrad över att kö till laddare på fjällresan är outhärdlig, medan halvtimmeslånga liftköer i skidanläggningarna tolereras bättre.. På samma sätt som det inte hjälper att byta till bättre skidor i liftkön, hjälper det inte att byta till annan elbil i laddkön.
Min ambition är att förstå när jag ska behöva ladda lite taktiskt. Googles statistik föreslogs, nån som använt den ?
Jag brukar inte vara i fjällen när det är halvtimmeslånga liftköer faktiskt och jag hade nog slutat åka skidor om det alltid var det. Men jag säger samma sak om fjällen som jag säger om superchargers, hade inte haft några problem om det var en stängd klubb man kan köpa in sig i på något vis (som det varit med Tesla tidigare) eller om de höll en prisnivå så att det alltid är lägre belastning.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: När är det kö?

Inlägg av lloydfabege »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Själv blir jag inte stressad alls om det bara finns en plats kvar, då räcker ju kapaciteten. Jag står även ut med kort kö. Blir dock förundrad över att kö till laddare på fjällresan är outhärdlig, medan halvtimmeslånga liftköer i skidanläggningarna tolereras bättre.. På samma sätt som det inte hjälper att byta till bättre skidor i liftkön, hjälper det inte att byta till annan elbil i laddkön.
Min ambition är att förstå när jag ska behöva ladda lite taktiskt. Googles statistik föreslogs, nån som använt den ?
Jag brukar inte vara i fjällen när det är halvtimmeslånga liftköer faktiskt och jag hade nog slutat åka skidor om det alltid var det. Men jag säger samma sak om fjällen som jag säger om superchargers, hade inte haft några problem om det var en stängd klubb man kan köpa in sig i på något vis (som det varit med Tesla tidigare) eller om de höll en prisnivå så att det alltid är lägre belastning.
En sådan klubb skulle bli väldigt dyr misstänker jag. Säkert 30-40 kr per kW, om inte mer. Redan idag när det skiljer någon krona så laddar ju även Tesla-ägare på billigare laddare i närheten av SuC. Inte särskilt många Tesla-ägare skulle jag tro som ens skulle betala över 10 kr per kW och då tappar man ännu mer kunder på SuC och behöver således höja priset ännu mer tills det bara är kvar ett litet antal.

Det är väl det som ligger bakom öppnandet av SuC antar jag, det bär sig helt enkelt inte idag. Och bara för att något var förmånligt tidigare betyder det inte att det är det för alltid. Tidigare var alla dagstidningar gratis på nätet, det bär sig inte, tidigare var alla Circle K-laddarna gratis, det bär sig såklart inte heller, förut var alla spår gratis i fjällen, det bär sig inte heller. Finns massor med exempel där man lockar in kunder med förmånliga erbjudanden och sen försämrar det för att det inte bär sig. Det är vanlig business. Det är bara att gå tillbaka till fossilbil.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När är det kö?

Inlägg av MWall »

Hett tips är att lämna ungarna hemma och åka utanför sportlovsveckorna. Blir fyra ggr så roligt och en fjärdedel så dyrt. Och fyra ggr så mycket åkt.

Bara fakirer åker till fjällen under 08:ornas sportlov.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: När är det kö?

Inlägg av lloydfabege »

MWall skrev:
Hett tips är att lämna ungarna hemma och åka utanför sportlovsveckorna. Blir fyra ggr så roligt och en fjärdedel så dyrt. Och fyra ggr så mycket åkt.

Bara fakirer åker till fjällen under 08:ornas sportlov.
+1. Jag åker på sportlovet med familjen (Idre, Sälen etc från Stockholm) men väljer att köra en hotellnatt nära fjällen dagen innan man får stugan, så har man hela dagen i fjällen på vanliga bytesdagen på söndagen och slipper köerna (inkl. ladd) och sen drar vi hem en dag tidigare och slipper då också karavanen. Hur enkelt som helst :)
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

lloydfabege skrev:
MWall skrev:
Hett tips är att lämna ungarna hemma och åka utanför sportlovsveckorna. Blir fyra ggr så roligt och en fjärdedel så dyrt. Och fyra ggr så mycket åkt.

Bara fakirer åker till fjällen under 08:ornas sportlov.
+1. Jag åker på sportlovet med familjen (Idre, Sälen etc från Stockholm) men väljer att köra en hotellnatt nära fjällen dagen innan man får stugan, så har man hela dagen i fjällen på vanliga bytesdagen på söndagen och slipper köerna (inkl. ladd) och sen drar vi hem en dag tidigare och slipper då också karavanen. Hur enkelt som helst :)
Vi åkte hem en dag tidigare i Påsk. Funkade inte, kö i Linköping.
På Midsommarafton åker vi före 7, och sedan åker vi hem på måndan efter Midsommar. Återstår att se om det funkar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: När är det kö?

Inlägg av lloydfabege »

mikebike skrev:
lloydfabege skrev:
MWall skrev:
Hett tips är att lämna ungarna hemma och åka utanför sportlovsveckorna. Blir fyra ggr så roligt och en fjärdedel så dyrt. Och fyra ggr så mycket åkt.

Bara fakirer åker till fjällen under 08:ornas sportlov.
+1. Jag åker på sportlovet med familjen (Idre, Sälen etc från Stockholm) men väljer att köra en hotellnatt nära fjällen dagen innan man får stugan, så har man hela dagen i fjällen på vanliga bytesdagen på söndagen och slipper köerna (inkl. ladd) och sen drar vi hem en dag tidigare och slipper då också karavanen. Hur enkelt som helst :)
Vi åkte hem en dag tidigare i Påsk. Funkade inte, kö i Linköping.
På Midsommarafton åker vi före 7, och sedan åker vi hem på måndan efter Midsommar. Återstår att se om det funkar.
Då skulle du laddat i Norrköping, problemet löst. Med tanke på din tidigare post om kaos och köer igår (som var löst på max 20 minuter) undrar jag dock hur länge det var kö i påskas, 5-10 minuter? Hur många timmar tillbringade du i liftkön?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Skriv svar