.. och vasaloppsvecka
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
Ja två timmar senare är det inte färre, blir väl så när 9 el 10 av 12 laddare används
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: När är det kö?
Haha! Ja, jag skrev CCS sen ändrade jag när jag läste om frågan. Man vill ju ge ett relevant svar!
Re: När är det kö?
Just nu 6-7 bilar i kö i Ljusdal. Mest VW … . Bilen sa 1 plats ledig och 10 minuter väntetid, det stämmer inte alls. Hur kommer det att den säger fel?
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: När är det kö?
Tesla vet ju bara hur många Teslas som står i kö. Om det är ett gäng VW så har du svaret där.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Tjockt i Borlänge ca 10 bildar i kö ca 20 minuters väntan. Även fullt på okq8 intill 6 platser.
Men 10 lediga 150kW på Ikea när jag kollade.
Men 10 lediga 150kW på Ikea när jag kollade.
Model Y LR AWD 2022
Re: När är det kö?
Jo Ikea kanske behöver lite reklam, eller löser sig väl till nästa års sportlov.
27,8 kWp solceller
Re: När är det kö?
3 bilar i kö vid lunchtid i Åsarna idag. Däremot gick det ganska fort att få en plats ledig i takt med att andra laddat klart.
Jag släppte förbi två Teslor i kön då jag iaf inte kunna ladda på den platsen som blev ledig med anledning av e-trons placering av ladduttaget.
Ingen av platserna blev blockerad under tiden jag var där, utan det löste sig ganska smidigt trots olika placeringar av ladduttag.
Jag släppte förbi två Teslor i kön då jag iaf inte kunna ladda på den platsen som blev ledig med anledning av e-trons placering av ladduttaget.
Ingen av platserna blev blockerad under tiden jag var där, utan det löste sig ganska smidigt trots olika placeringar av ladduttag.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: När är det kö?
Rejält tryck idag i både Söderhamn och Hudiksvall på eftermiddagen… många takboxar och
lådor på kroken… rätt många icke teslor också…
Inte fullt på någon dock när vi passerade
lådor på kroken… rätt många icke teslor också…
Inte fullt på någon dock när vi passerade
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: När är det kö?
Just nu kö i Åsarna, i övrigt inga köer vad jag kan se enligt displayen, men ganska trångt på flera ställen mot fjällen.
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: När är det kö?
Just nu kö i Åsarna, i övrigt inga köer vad jag kan se enligt displayen, men ganska trångt på flera ställen mot fjällen.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: När är det kö?
Malung var nyss fullt men ingen kö. Ändå häftigt att se 20 bilar ladda samtidigt, brukar vara rätt öde där. En hel del Skoda, Audi och VW och de flesta felparkerade vilket gjorde att det blev rätt ändå, eftersom dom valt stolparna mot varandra. Funkade fint.
Re: När är det kö?
Fullt i Norrköping vid 16 idag. Jag tog näst sista platsen och när jag åkte var det en i kö.
P85D svart/svart med gratis SuC
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
En eller ett par i kö på en större laddare är ändå ingen katastrof, det omsätter ju rätt bra. Senast jag såg kö var förra julen i Arboga, men jag tror inte någon fick vänta mycket längre än 5 minuter då, ofta var det någon ledig plats. Det var innan det öppnats för andra (vet inte om Arboga är öppen) men det var uppenbart att S och X laddade långsammare/har högre förbrukning, de stod kvar länge på sina platser jämfört med 3:orna.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: När är det kö?
Håller med även om just principen för kö inte finns/funkar, men på stora stationer så rullarjonasl skrev: ↑05 mar 2023 21:03En eller ett par i kö på en större laddare är ändå ingen katastrof, det omsätter ju rätt bra. Senast jag såg kö var förra julen i Arboga, men jag tror inte någon fick vänta mycket längre än 5 minuter då, ofta var det någon ledig plats. Det var innan det öppnats för andra (vet inte om Arboga är öppen) men det var uppenbart att S och X laddade långsammare/har högre förbrukning, de stod kvar länge på sina platser jämfört med 3:orna.
det på bra ändå oftast
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Nu har jag ju sluppit köa men det faktumet att det ofta är otydligt hur man ska köa (och svårt att se o en plats är ledig eller ej iom att uttagen sitter på olika ställen) stressar mig mer än det skulle göra att sitta i en tydlig kö.
Fast det byggs ju ofantligt mycket nu, det känns som att ökningen av snabbladdare taktar bra eller över ökningen av antalet bilar.
Model Y LR AWD 2022
Re: När är det kö?
Tänkte nog också så först nör jag kollade läget inför sportlovet men tror tyvärr att det inte räcker till och att för många ny bilat laddar för långsamt och det laddas lite väl långt upp i soc, iallafall vad man hör.jonasl skrev: ↑06 mar 2023 17:53Nu har jag ju sluppit köa men det faktumet att det ofta är otydligt hur man ska köa (och svårt att se o en plats är ledig eller ej iom att uttagen sitter på olika ställen) stressar mig mer än det skulle göra att sitta i en tydlig kö.
Fast det byggs ju ofantligt mycket nu, det känns som att ökningen av snabbladdare taktar bra eller över ökningen av antalet bilar.
27,8 kWp solceller
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Dom jag pratat med som åkte på sportlovet hade inga större problem, sen kan man ju vara bara en liten aning smart och kanske göra sitt stopp tidigare eller senare än alla andra så duckar man det värsta.
Bara att tänka utanför sina vanliga Tesla SuC eller Ionity-cirklar verkar göra livet markant lättare, kanske planera sitt stopp på en plats där de finns många operatörer t.ex.
Bara att tänka utanför sina vanliga Tesla SuC eller Ionity-cirklar verkar göra livet markant lättare, kanske planera sitt stopp på en plats där de finns många operatörer t.ex.
Model Y LR AWD 2022
Re: När är det kö?
Nu har jag under mina snart 3 år aldrig behövt köa för att ladda men tänker att det förmodligen kommer bli vanligare framöver.
Hur funkar det egentligen? Om det är många som köar och det inte är uppenbart hur kön går (man kanske kan komma in från 2-3 olika håll) har ni som köat upplevt att det blir irritation och kanske bråk? Tänker på parkeringsplatser om det är många bilar och få lediga platser, då kan det ju bli nästan handgemäng...
Funderar också på om inte laddstationerna (ivf SUC) skulle kunna ha en automatisk köbildning som kommuniceras med bilarna. Tex när man kommer nära en laddstation och angivit att man vill ladda så blir man tilldelad en slot och meddelad när en laddare blir ledig och då kan endast min bil ladda där... borde ju vara en hyfsat enkel lösning..?
Sen tycker jag också att kostnaden bör vara progressiv på något sätt, tex att det kostar mer när man laddar över 80% och att kostnaden ökar konstant så att det blir svindyrt att ladda när batteriet är på 95% och sen blir ännu dyrare när det är färdigladdat men ändå sitter kvar i bilen...
Skulle då också önska att man kunde bevaka kostnaden i realtid, en sorts laddtaxameter, samma som hur många kwh man laddar.
Hur funkar det egentligen? Om det är många som köar och det inte är uppenbart hur kön går (man kanske kan komma in från 2-3 olika håll) har ni som köat upplevt att det blir irritation och kanske bråk? Tänker på parkeringsplatser om det är många bilar och få lediga platser, då kan det ju bli nästan handgemäng...
Funderar också på om inte laddstationerna (ivf SUC) skulle kunna ha en automatisk köbildning som kommuniceras med bilarna. Tex när man kommer nära en laddstation och angivit att man vill ladda så blir man tilldelad en slot och meddelad när en laddare blir ledig och då kan endast min bil ladda där... borde ju vara en hyfsat enkel lösning..?
Sen tycker jag också att kostnaden bör vara progressiv på något sätt, tex att det kostar mer när man laddar över 80% och att kostnaden ökar konstant så att det blir svindyrt att ladda när batteriet är på 95% och sen blir ännu dyrare när det är färdigladdat men ändå sitter kvar i bilen...
Skulle då också önska att man kunde bevaka kostnaden i realtid, en sorts laddtaxameter, samma som hur många kwh man laddar.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Re: När är det kö?
Funkar och funkar. Ibland funkar det ju inte alls, det beror ju lite på vilka det är som köar. Men oftast noterar jag vilka som står där när jag kommer dit och så vinkar jag åt dom när jag ser en ledig plats. När det sedan inte är någon kvar från "ursprungsgänget" så knycker jag en plats. Ibland kommer någon och gnäller då, ibland försöker någon ta platsen men oftast ger folk sig. Oftast funkar det bra. För mig är det lite stressigt med hela grejen då jag är genomärlig och aldrig skulle luras, så jag brukar undvika att ladda när det är kö.Nikk skrev: ↑07 mar 2023 11:33Nu har jag under mina snart 3 år aldrig behövt köa för att ladda men tänker att det förmodligen kommer bli vanligare framöver.
Hur funkar det egentligen? Om det är många som köar och det inte är uppenbart hur kön går (man kanske kan komma in från 2-3 olika håll) har ni som köat upplevt att det blir irritation och kanske bråk? Tänker på parkeringsplatser om det är många bilar och få lediga platser, då kan det ju bli nästan handgemäng...
Funderar också på om inte laddstationerna (ivf SUC) skulle kunna ha en automatisk köbildning som kommuniceras med bilarna. Tex när man kommer nära en laddstation och angivit att man vill ladda så blir man tilldelad en slot och meddelad när en laddare blir ledig och då kan endast min bil ladda där... borde ju vara en hyfsat enkel lösning..?
Sen tycker jag också att kostnaden bör vara progressiv på något sätt, tex att det kostar mer när man laddar över 80% och att kostnaden ökar konstant så att det blir svindyrt att ladda när batteriet är på 95% och sen blir ännu dyrare när det är färdigladdat men ändå sitter kvar i bilen...
Skulle då också önska att man kunde bevaka kostnaden i realtid, en sorts laddtaxameter, samma som hur många kwh man laddar.
Det är klart det skulle gå att lösa med en köapp av något slag. Det skulle dock säkerligen innebära något lägre throughput (folk lär "ställa sig i kö" innan dom dyker upp o.s.v.) på stationerna. Men det hade ju varit fantastiskt och lätt värt lite ineffektivitet.
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 2 gång.