Mycket gnäll på att Tesla öppnat för alla. Men inget om att Teslor blockerar Ionity med sina bilar när det har sitt egna fina nätverk som det kan använda.
Tesla borde förbjudas på alla andra stationer än sina egna. Det skulle skapa mer plats åt oss andra och minska trycket på SUC eller vad det heter från oss icke teslor.
Det eller skaffa längre kablar snåla amerikaner.
Det gnälls ju på att folk inte parkerar som folk innanför linjerna så fort de kommer till SuC, det är som att jag skulle åka till Ionity och parkera över 2 rutor. Det spelar ingen roll om det är så de måste parkera för att kunna använda laddarna, kan man inte åtminstone parkera innanför linjerna får man acceptera att ens bil inte är kompatibel med laddarna.
Nej de är inte samma sak för på Ionity räcker sladden till oavett bilmodell (hålle rmig dock öppen föe något undantag).
Och regler är som jag och många andra sagt, ställ dig innaför linjerna..
Nej de är inte samma sak för på Ionity räcker sladden till oavett bilmodell (hålle rmig dock öppen föe något undantag).
Och regler är som jag och många andra sagt, ställ dig innaför linjerna..
Spelar ingen roll om sladden räcker, man skall parkera innanför linjerna annars står man fel. Det är ju det som det klagas på, folk som parkerar utanför sin ruta på SuC och således skapar kaos. Att parkera utanför linjerna är inte okej på varken SuC eller Ionity.
Nej de är inte samma sak för på Ionity räcker sladden till oavett bilmodell (hålle rmig dock öppen föe något undantag).
Och regler är som jag och många andra sagt, ställ dig innaför linjerna..
Spelar ingen roll om sladden räcker, man skall parkera innanför linjerna annars står man fel. Det är ju det som det klagas på, folk som parkerar utanför sin ruta på SuC och således skapar kaos. Att parkera utanför linjerna är inte okej på varken SuC eller Ionity.
Ok.. Ja men vara de innaför linjerna du syftade på så håller jag fakriskt med.. Ja man ska parkera innaför linjerna.
Ok.. Ja men vara de innaför linjerna du syftade på så håller jag fakriskt med.. Ja man ska parkera innaför linjerna.
Ja bara kolla på bilden på sida 54 som diskussionerna handlade om, en ID.4 står på snedden i 2 rutor mellan 2 laddstolpar. Det är ju sådant folk klagar på och det är detsamma som att ställa sig i 2 rutor på Ionity.
Ok.. Ja men vara de innaför linjerna du syftade på så håller jag fakriskt med.. Ja man ska parkera innaför linjerna.
Ja bara kolla på bilden på sida 54 som diskussionerna handlade om, en ID.4 står på snedden i 2 rutor mellan 2 laddstolpar. Det är ju sådant folk klagar på och det är detsamma som att ställa sig i 2 rutor på Ionity.
Jo nej de där är ju helt galet och fel.. Sen tror jag såklart de halnalr med om personen i bilen än om hur bilens egenskaper.. Men jag tror vi är välsigt överens.
Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.
Du kanske väljer att missförstå för att trolla, men SuC har varit en selling-point för Teslor, dvs att köper man en Tesla får man använda SuC som ger fler möjligheter för Teslaägare än för de som kör andra märken. Nu är detta ändrat och även om jag tror det är fel beslut, så är det ju bara att acceptera. Dock lär det finnas ett antal Teslaägare som tycker som jag och det får alla andra också acceptera.
Vad gäller användning av snabbladdare generellt, så ska man givetvis använda korrekt kabel (jag vet faktiskt inte vad du menar med att Teslaägare tar fel kabel på Ionity) samt visa hänsyn i allmänhet genom att inte uppta platsen onödigt länge eller parkera så att andra inte kan komma åt laddare. Inget konstigt där och det gäller även SuC enligt mig.
Så allt handlar egentligen om att teslaägare blivit lurade att tro att SuC enbart kommer vara för tesla i framtiden också. Eller är det mer en rädsla för att tesla inte är så bra som det målas upp ?
Det är en stor anledning till att Tesla-ägare är upprörda när andra tar upp plats på SuC (framförallt när de står i vägen mer än de behöver), ja. Försämringar sker hela tiden i olika tjänster och de som drabbas är oftast inte helt nöjda med det.
Tänk dig själv att du har en väldigt bra förmån - skulle du inte bli det minsta upprörd om den försämras på din bekostnad?
Laddat precis i Falkenberg. Varenda stolpe tagen, salig blandning av Teslor, VW, Skoda, Porsche mfl elbilar.
Men allt flöt på fint. Med så många stolpar blev det alltid någon ledig nästan varje minut. Hög omsättning av bilar (och hög omsättning nog på Teslas inkomstkonto också ).
Mest förundrad över ett antal diesel Volvo som körde in, svängde runt och åkte ut igen. Vad trodde de de skulle hitta här? Inga raggare, typ barnfamiljer.
Laddat precis i Falkenberg. Varenda stolpe tagen, salig blandning av Teslor, VW, Skoda, Porsche mfl elbilar.
Men allt flöt på fint. Med så många stolpar blev det alltid någon ledig nästan varje minut. Hög omsättning av bilar (och hög omsättning nog på Teslas inkomstkonto också ).
Mest förundrad över ett antal diesel Volvo som körde in, svängde runt och åkte ut igen. Vad trodde de de skulle hitta här? Inga raggare, typ barnfamiljer.
Kan de inte vara att man trodde där skulle vara vanlig parkering? Har för mig man fakriskt lätt kan tror de innan man kört in där..
Mest förundrad över ett antal diesel Volvo som körde in, svängde runt och åkte ut igen. Vad trodde de de skulle hitta här? Inga raggare, typ barnfamiljer.
Det har jag upplevt många gånger. Jag tror man är nyfiken helt enkelt och vill se hur det funkar. Många som vill skaffa elbil numera.
Mest förundrad över ett antal diesel Volvo som körde in, svängde runt och åkte ut igen. Vad trodde de de skulle hitta här? Inga raggare, typ barnfamiljer.
Det har jag upplevt många gånger. Jag tror man är nyfiken helt enkelt och vill se hur det funkar. Många som vill skaffa elbil numera.
"Vad de kan hitta där? Framtiden."
Jag gillar tanken
Mest förundrad över ett antal diesel Volvo som körde in, svängde runt och åkte ut igen. Vad trodde de de skulle hitta här? Inga raggare, typ barnfamiljer.
De var kanske ute och letade efter alla de kilometerlånga köer till laddplatser som de har läst om på nätet. Ibland när man är på en parkeringsplats och inte ska ladda ser man någon som går och kollar lite nyfikent på snabbladdarens display. Många börjar närma sig beslutet att deras nuvarande bil blir deras sista med avgasrör.
Laddat precis i Falkenberg. Varenda stolpe tagen, salig blandning av Teslor, VW, Skoda, Porsche mfl elbilar.
Men allt flöt på fint. Med så många stolpar blev det alltid någon ledig nästan varje minut. Hög omsättning av bilar (och hög omsättning nog på Teslas inkomstkonto också ).
Mest förundrad över ett antal diesel Volvo som körde in, svängde runt och åkte ut igen. Vad trodde de de skulle hitta här? Inga raggare, typ barnfamiljer.
Det är ofta ICE:ar inne på FBG SuC. Det ligger ett Max precis jämte och ofta fullt på parkeringen. Det verkar bli så att man letar sig i på SuC för att parkera för att köpa Max-burgare. Det är ofta trångt med både EV: och ICE:ar här. Jag tycker hela infarten är bökig.
Inte är det ofta kö i Tyskland. Här kommer ett exempel från A7. Jag och en ICE:are.
Har inte varit nära halvfullt på någon SuC.
Dessutom extremt få EVs på autobahn. Jag är förvånad. Jag trodde det skulle vara fler nu.
Man ser en och annan tesla, men de flesta är från Norden eller Nederländerna.
Igår vid 14-tiden var det kö i Linköping. Vi och en till. Oklart vem av oss två som kom dit först. Ingen organisation alls, jag parkerade på en slumpmässigt vald sida och väntade, den andra teslan körde runt runt istället. Efter fyra-fem minuter började två personer koppla loss ungefär samtidigt på varsin sida, då var den andra Teslan på andra hållet. Vi kunde därför båda börja ladda ungefär samtidigt.
Tre icke-teslor laddade. En ID4, en Polestar 2 och nån annan som hade uttaget framför förardörren. Tursamt nog slumpade det sig så att id4 och den med ladduttaget fram vid förardörren stod bredvid varann, så ingen blockering uppstod.
En till tesla kom in när vi laddade, de parkerade ganska omgående precis som vi och väntade. De fick vänta tio minuter eller möjligen femton. Vi fick vänta tre-fyra minuter.
Hade det inte varit två trasiga laddare hade vi inte behövt köa alls (eftersom id4an och den andra stod så tursamt till).
Åkte faktiskt förbi OKQ8 först då jag såg att i bilen det var kö på supercharger, samtidigt fanns en ledig plats på OK. Dessvärre backade en bil precis intill där då vi körde in, så det blev supercharger i alla fall. 50kW-laddaren var dock ledig på OKQ8.
Igår vid 14-tiden var det kö i Linköping. Vi och en till. Oklart vem av oss två som kom dit först. Ingen organisation alls, jag parkerade på en slumpmässigt vald sida och väntade, den andra teslan körde runt runt istället. Efter fyra-fem minuter började två personer koppla loss ungefär samtidigt på varsin sida, då var den andra Teslan på andra hållet. Vi kunde därför båda börja ladda ungefär samtidigt.
Tre icke-teslor laddade. En ID4, en Polestar 2 och nån annan som hade uttaget framför förardörren. Tursamt nog slumpade det sig så att id4 och den med ladduttaget fram vid förardörren stod bredvid varann, så ingen blockering uppstod.
En till tesla kom in när vi laddade, de parkerade ganska omgående precis som vi och väntade. De fick vänta tio minuter eller möjligen femton. Vi fick vänta tre-fyra minuter.
Hade det inte varit två trasiga laddare hade vi inte behövt köa alls (eftersom id4an och den andra stod så tursamt till).
Åkte faktiskt förbi OKQ8 först då jag såg att i bilen det var kö på supercharger, samtidigt fanns en ledig plats på OK. Dessvärre backade en bil precis intill där då vi körde in, så det blev supercharger i alla fall. 50kW-laddaren var dock ledig på OKQ8.
Finns Allego 300kW på andra sidan gatan om det är lång kö. Ganska nya så det är inte många som hittat dit ännu.
Mycket snabbare än en 50kW på OKQ8 och det är bara att blippa betalkort för att påbörja laddning.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Jag laddade min E-tron på SuC igår i typ 4-5 min för det var vad jag behövde. Jag kan tänka mig att en del som bytt till elbil laddar mer än det som behövs för det är så man gjort med sin bensinbil. Men visst dessa bilar laddar väl inte heller väldigt snabbt men id4 har ju bättre räckvidd än min E-tron, om jag kommer ihåg rätt. Kan ju även vara så att man passar på att ladda när man väl fått en plats, tyvärr. Vore bättre om alla bara ladda det man behöver.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Är man på långresa med familjen vill man ofta ta ett längre stopp för att äta medan man laddar, då är ju det enklaste att ställa upp laddgränsen till 100% så man slipper springa iväg och flytta bilen mitt i maten.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld