Brukar inte google ha koll när det är mycket besök. (kanske inte kan filtrera på elbilsladdare om det är nära en parkeringsplats). (ha sett det på andra platser), ju nu ser jag att det finns.
tittade på en och där kan jag se att det är ,mest besök vid lunchtid på vardagar. på söndagar mest vid 15 tiden.
Jaså var inget jag tänkte på iaf, men det är väl trevligt om det kommer fler.
De var de 20 som ej är driftsatta än som jag avsåg men troligen ör det som någon skrev förts nör det varit mycket kö en längre tid det är försvarbart, eller så är det ont om effekt. Finns lit enbuske Ri tråden nya supercharger ( eller vad den heter) jag tog lite bilder då, mfl.
Laddade 15 min vid Upplands-Väsby idag. En laddare ledig när jag kom, men det var den som står längst ut och jag var osäker på hur jag skulle koppla in mig till den så jag väntade 30s på att en annan bil lämnade. När vi åkte vidare var det två bilar i kö. Detta var vi 1130.
Massa laddare som är trasiga nuförtiden. Har inte sett detta fenomen tidigare, är det pga att laddarna inte är fullt kompatibla med andra märken?
Borde rimligtvis ha att göra med det, att andra bilmärken stör laddarna, och/eller informationen om laddarnas status, när de pluggar in bilen.
Knappast rimligt alls faktiskt, du överdriver skillnaden mellan olika bilar.
Däremot används laddarna mer nu. Sladdarna böjs och isoleringen i dom slits. Kontakterna utsätts för värme, smuts och friktion. Lödfogar släpper. Kondensatorer tappar sin förmåga på ungefär samma sätt som ett batteri gör när det laddas upp och ur. Relän slits. Högeffektskomponenter i själva laddaren stressas av temperaturförändringar när dom värms och sedan kyls ned igen. Listan kan göras lång.
Jag ska göra ett lite mer detaljerat inlägg med datum/tid senare, men nyss hemkommen från tre veckors bilsemester i Europa kan jag rapportera att ett trettiotal SuC-sessioner genomförts utan att någonsin behöva varken köa eller ens dela stolpe på v2.
Det närmaste vi kom kö/dela var i Sverige på hemväg igår, både Jönköping och Norrköping stod tidvis som ”kort väntetid” i bilen, men när vi väl rullade in fanns det gott om plats.
Det är lite mer bilar på superchargers jämfört med tidigare år, och även en och annan ”otesla”, men det verkar faktiskt vara främst i södra/mellersta Sverige som det f.n är något underdimensionerat, i resten av Europa är det (mycket) gott om plats, iaf i de länder jag besökte (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag ska göra ett lite mer detaljerat inlägg med datum/tid senare, men nyss hemkommen från tre veckors bilsemester i Europa kan jag rapportera att ett trettiotal SuC-sessioner genomförts utan att någonsin behöva varken köa eller ens dela stolpe på v2.
Det närmaste vi kom kö/dela var i Sverige på hemväg igår, både Jönköping och Norrköping stod tidvis som ”kort väntetid” i bilen, men när vi väl rullade in fanns det gott om plats.
Det är lite mer bilar på superchargers jämfört med tidigare år, och även en och annan ”otesla”, men det verkar faktiskt vara främst i södra/mellersta Sverige som det f.n är något underdimensionerat, i resten av Europa är det (mycket) gott om plats, iaf i de länder jag besökte (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike).
/fth
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Ionity klarar av plug & charge för flera olika bilmärken. Tråkigt att Tesla inte fixar detta utan kör krånglig applösning för många av sina laddkunder. Hoppas de får ordning på sin mjukvaruutveckling någon gång.
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Du är inne i teknikaliteter som jag varken förstår eller bryr mig om. Deras laddare kopplar upp sig mot bilen och startar laddning utan att jag behöver använda kreditkort, bricka eller annat för att starta (efter första laddningen då man måste använda app med registrerat kreditkort).
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Du är inne i teknikaliteter som jag varken förstår eller bryr mig om. Deras laddare kopplar upp sig mot bilen och startar laddning utan att jag behöver använda kreditkort, bricka eller annat för att starta (efter första laddningen då man måste använda app med registrerat kreditkort).
Du tänker på Autocharge, tror jag? Plug & Charge är det hur som helst inte, hur lite du än bryr dig om det.
Du tänker på Autocharge, tror jag? Plug & Charge är det hur som helst inte, hur lite du än bryr dig om det.
Så hette det ja. Ionity kör ju med riktig P&C, vilket är bra. VW har ju notoriskt vägrat att stödja Autocharge (pga säkerheten enligt de själva), så ser fram enot P&C med min Id3 senare i höst, om nu deras mjukvaruplaner går som de sagt…
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.