Endast Tesla startar laddningen automatiskt på SuC. Alla andra behöver aktivera det via Tesla-appen. Så nej, i3 laddar inte automatiskt om man pluggar in den igen.Swede1 skrev:Bmw i3 förare är coola! Så det går inte att parkera i3 an korrekt pga uttag höger bak?Dafro skrev:Jag förstår dig Martinot som inte gillar att tesla har öppnat upp för andra. Men att koppla bort någon annans kabel är aldrig ok, tur det inte var jag för jag hade blivit skogstokig, tills du ev hade opresenterat dig som Martinot men bra att den andra föraren tog det bra.
Sätter i3ans laddning igång automatiskt när man kopplar in den igen?
Varför kom i3 föraren tillbaka? Såg han att laddningen avbrutits?
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: När är det kö?
Låser inte Tesla SuC fast CCS kontakten i bilen under pågående laddning?
Finns det något nödstopp som kan användas för att lossa andras laddkablar under pågående laddning?
Verkar som att bilen behöver vaktas på SuC när den laddas.
Finns det något nödstopp som kan användas för att lossa andras laddkablar under pågående laddning?
Verkar som att bilen behöver vaktas på SuC när den laddas.
Re: När är det kö?
Antar man kan avsluta med tesla knappen..Off Grid Byggaren skrev:Låser inte Tesla SuC fast CCS kontakten i bilen under pågående laddning?
Finns det något nödstopp som kan användas för att lossa andras laddkablar under pågående laddning?
Verkar som att bilen behöver vaktas på SuC när den laddas.
Men på alla andra laddare (tror jag) så hade man inte kunnat sno laddaren på detta sättet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: När är det kö?
[ på förslag från annan tråd så lägger jag denna informationen om mina problem med SuC i söndags även i denna tråden ]
På hemvägen i dag så var det fullt på Tesla Jönköping SuC. Första gången någonsin för mig, och då har jag kört problemfritt i tre års tid med Tesla. Dessutom 5 st trasiga laddpunkter. Har aldrig heller varit med om det innan hos Tesla SuC. Kanske har varit Ioniq5/EV6 som varit där och laddat, eller annan bil, som slagit de ur spel?
Skyller dock inte på de elbilarna (även om det verkar vara ett känt problem att Hyndai/KIA och Tesla SuC kan slå ut varandra). Känns som Tesla inte gjort sitt jobb och testat saker ordentligt innan de öppnade upp SuC-nätet. Ansvaret ligger helt på Tesla här.
Hade först tänkt att skippa Jönköping och åka till nästa SuC, men vi hade inte så mycket batteri så vi ändrade oss och åkte tillbaka. Som tur var så hade någon precis åkt när vi anlände, och fick den sista hela laddplatsen!
Puh!
De fem som var trasiga gjorde ju inte mycket nytta.
Nu efter att Tesla öppnat upp SuC så har jag som Teslaägare fått känna på mycket av den rädsla och oro på långa bilresor som många icke-Teslaägare berättat om.
Tänk vad snabbt saker kan ändra sig...
Får väl vara glad för de tre underbara "guldår" jag haft med bekymmersfritt långresande med elbil med Tesla SuC. Nu är tydligen sötebrödsdagarna över. Efter att de öppnat upp så sitter vi alla i samma båt (på gott och ont).
På hemvägen i dag så var det fullt på Tesla Jönköping SuC. Första gången någonsin för mig, och då har jag kört problemfritt i tre års tid med Tesla. Dessutom 5 st trasiga laddpunkter. Har aldrig heller varit med om det innan hos Tesla SuC. Kanske har varit Ioniq5/EV6 som varit där och laddat, eller annan bil, som slagit de ur spel?
Skyller dock inte på de elbilarna (även om det verkar vara ett känt problem att Hyndai/KIA och Tesla SuC kan slå ut varandra). Känns som Tesla inte gjort sitt jobb och testat saker ordentligt innan de öppnade upp SuC-nätet. Ansvaret ligger helt på Tesla här.
Hade först tänkt att skippa Jönköping och åka till nästa SuC, men vi hade inte så mycket batteri så vi ändrade oss och åkte tillbaka. Som tur var så hade någon precis åkt när vi anlände, och fick den sista hela laddplatsen!
Puh!
De fem som var trasiga gjorde ju inte mycket nytta.
Nu efter att Tesla öppnat upp SuC så har jag som Teslaägare fått känna på mycket av den rädsla och oro på långa bilresor som många icke-Teslaägare berättat om.
Tänk vad snabbt saker kan ändra sig...
Får väl vara glad för de tre underbara "guldår" jag haft med bekymmersfritt långresande med elbil med Tesla SuC. Nu är tydligen sötebrödsdagarna över. Efter att de öppnat upp så sitter vi alla i samma båt (på gott och ont).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: När är det kö?
Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Re: När är det kö?
Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Hur då?
Re: När är det kö?
Ja de undrar jag med? Råkade sladden trilla ut den bilen som laddade eller får jag helt fel bild framför mig?MWall skrev:Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Hur då?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: När är det kö?
Kan berätta när jag sålt bilen!MWall skrev:Hur då?Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Det funkar för övrigt bara på V2.
Re: När är det kö?
Laddaren som martinot snodde i Linköping var ju en V3 så det lär väl funka där också?Curik skrev:Kan berätta när jag sålt bilen!MWall skrev:Hur då?Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Det funkar för övrigt bara på V2.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: När är det kö?
Curik skrev:Kan berätta när jag sålt bilen!MWall skrev:Hur då?Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Det funkar för övrigt bara på V2.
Vilken handske har prio? Eller är det den senast istoppade?
Re: När är det kö?
Först vill jag påpeka att du har fel i dina anklagelser; det var någon annan som hade snott min laddpunkt till att börja med.DanneLKPG skrev:Laddaren som martinot snodde i Linköping var ju en V3 så det lär väl funka där också?Curik skrev:Kan berätta när jag sålt bilen!MWall skrev:Hur då?Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Det funkar för övrigt bara på V2.
Misstänker att det var två olika fall:
På V2 är det troligen så att man kanske kan avbryta den som laddar genom att plugga in den andra laddsladden.
För V3 så fungerar det bara att avbryta icke-Teslor. Dvs. de som laddar vi appen. Teslor vars bilar är låsta går inte att avbryta med knappen på handtaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: När är det kö?
Hoppas du stöter på någon som inte är lika tolerant mot det här oacceptabla beteendet nästa gång. Att du dessutom pluggade ut någon annan för att sen gå och sätta dig och äta lunch i 40 minuter gör det än värre. Då känns det mest som du var ute efter att jävlas.
Hoppas andra Teslaägare inte resonerar på ett lika självupptaget sätt som du. Blir ingen rolig sommar vid laddarna annars.
Hoppas andra Teslaägare inte resonerar på ett lika självupptaget sätt som du. Blir ingen rolig sommar vid laddarna annars.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: När är det kö?
På vilket sett snodde han din laddpunkt? Genom att stå i fel ruta?martinot skrev:Först vill jag påpeka att du har fel i dina anklagelser; det var någon annan som hade snott min laddpunkt till att börja med.DanneLKPG skrev:Laddaren som martinot snodde i Linköping var ju en V3 så det lär väl funka där också?Curik skrev:Kan berätta när jag sålt bilen!MWall skrev:Hur då?Curik skrev:Det går att "sno" laddare från andra som laddar på SuC om man tänker efter lite. Det hände oss både i Enköping och Norrköping men löste sig när jag sade till. Förmodligen var det av misstag.
Det funkar för övrigt bara på V2.
Misstänker att det var två olika fall:
På V2 är det troligen så att man kanske kan avbryta den som laddar genom att plugga in den andra laddsladden.
För V3 så fungerar det bara att avbryta icke-Teslor. Dvs. de som laddar vi appen. Teslor vars bilar är låsta går inte att avbryta med knappen på handtaget.
Ja jag vet inte, är väl tveksamt om du hade rätt men jag tackar dig för insatsen. Hoppas det sprider sig att icke-Teslor är andra klassens laddare och kommer bli straffade om de gör fel.
Re: När är det kö?
Nej, inte alls. Jag pluggade ur och väntade i bilen. Gissade att den andra personen skulle dyka upp när hen fick notering i appen. Efter att jag förklarat för den personen att hen tagit fel laddare, så hjälpte jag personen att back in till rätt laddare så att hen kunde ladda direkt.iAkita skrev:Att du dessutom pluggade ut någon annan för att sen gå och sätta dig och äta lunch i 40 minuter gör det än värre.
Laddade själv i ca 10-12 minuter, och inte till mer än vad jag behövde i SoC då det var fullt på laddplatsen. Så fort jag laddat klart i 10-12 så flyttade jag direkt på bilen och ställde på vanlig parkeringsruta som jag letade upp. Först därefter så åt jag lunch.
På detta sättet så optimerade jag det hårda trycket på laddplatsen;
* BMW i3- föraren, som ockuperade två stycken laddplatser i över 30-40 min reducerades till att bara ta en plats.
* Jag flyttade direkt på min bil så att den platsen blev ledig för någon annan efter redan 10-12 minuter.
* En ny person har fått info om hur det fungerar på SuC och vet nästa gång lite mer vilken plats som tillhör vilken laddare (inte lätt att veta, och skyller felet helt på Tesla här).
Så totalt sätt så frigjorde jag för kanske 2-3 andra att kunna ladda medans jag åt lunch. Hade jag inte gjort detta så hade det varit färre laddmöjligheter tillgängliga. Nu kunde BMW ladda, jag fick laddat, och troligen fler efter mig slapp vänta på ledig plats.
Ingen förlorare. Alla vinnare.
Sedan om ni vill tycka att jag var en hemsk person, och skälla på mig; fritt fram. Hata på. Vet att vissa älskar att "bråka". Kan ta det.
Jag vet att jag hjälpte till att det blev bättre iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: När är det kö?
Om du nu är helt övertygad om att du gjorde rätt, varför skapade du inlägget och frågade om du var en hemsk person?martinot skrev:Nej, inte alls. Jag pluggade ur och väntade i bilen. Gissade att den andra personen skulle dyka upp när hen fick notering i appen. Efter att jag förklarat för den personen att hen tagit fel laddare, så hjälpte jag personen att back in till rätt laddare så att hen kunde ladda direkt.iAkita skrev:Att du dessutom pluggade ut någon annan för att sen gå och sätta dig och äta lunch i 40 minuter gör det än värre.
Laddade själv i ca 10-12 minuter, och inte till mer än vad jag behövde i SoC då det var fullt på laddplatsen. Så fort jag laddat klart i 10-12 så flyttade jag direkt på bilen och ställde på vanlig parkeringsruta som jag letade upp. Först därefter så åt jag lunch.
På detta sättet så optimerade jag det hårda trycket på laddplatsen;
* BMW i3- föraren, som ockuperade två stycken laddplatser i över 30-40 min reducerades till att bara ta en plats.
* Jag flyttade direkt på min bil så att den platsen blev ledig för någon annan efter redan 10-12 minuter.
* En ny person har fått info om hur det fungerar på SuC och vet nästa gång lite mer vilken plats som tillhör vilken laddare (inte lätt att veta, och skyller felet helt på Tesla här).
Så totalt sätt så frigjorde jag för kanske 2-3 andra att kunna ladda medans jag åt lunch. Hade jag inte gjort detta så hade det varit färre laddmöjligheter tillgängliga. Nu kunde BMW ladda, jag fick laddat, och troligen fler efter mig slapp vänta på ledig plats.
Ingen förlorare. Alla vinnare.
Sedan om ni vill tycka att jag var en hemsk person, och skälla på mig; fritt fram. Hata på. Vet att vissa älskar att "bråka". Kan ta det.
Jag vet att jag hjälpte till att det blev bättre iaf.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: När är det kö?
Det var för att skapa lite diskussion i ämnet.lloydfabege skrev:Om du nu är helt övertygad om att du gjorde rätt, varför skapade du inlägget och frågade om du var en hemsk person?
Har dock lyst rätt mycket med frånvaro. Noterar att detta dessutom endast är den enda frågan som kommenterats. Övriga 5-6 frågor inga kommentarer alls.
Lite märkligt faktiskt. Var ju så extremt många här innan som var övertygade att Tesla inte kan göra fel. De var helt övertygade om att det inte skulle bli problem om Tesla öppnade upp. De har ju verkligen koll på läget och all data. Kan inte bli fel på vad Tesla än gör verkade vara övertygelsen.
Nu när vi börjar se konsekvenserna så har många tystnat. Märkligt nog. Diskussionen lyser helt med sin frånvaro kring vad Tesla ser ut att ha missat, och vad de skulle kunna förbättra.
Rätt intressant!
Det skulle ju inte kunna gå fel sa nästan alla; Tesla har ju redan öppnat upp innan i Nederländerna och Norge.
De har koll på allt. Se glaset som fullt. Osv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: När är det kö?
En annan tolkning är ju att det inte blivit något kaos, därför är det ingen diskussion. Annars skulle denna tråd vara fylld av bilder på köande bilar och anekdoter. I stället har vi uppgifter om 5-10 minuters kö på en stor resehelg och förstås din anekdot om allmän världsförbättrare, där den enda verifierbara beskrivningen är att du ordnade kortare laddtid för dig själv och längre laddtid för bilen du ryckte laddsladden från med en vag spekulation om att situationen blev bättre för alla (inkl. BMW-ägaren konstigt nog, han fick plötsligt kortare laddtid hur nu det gick till).martinot skrev:Det var för att skapa lite diskussion i ämnet.lloydfabege skrev:Om du nu är helt övertygad om att du gjorde rätt, varför skapade du inlägget och frågade om du var en hemsk person?
Har dock lyst rätt mycket med frånvaro. Noterar att detta dessutom endast är den enda frågan som kommenterats. Övriga 5-6 frågor inga kommentarer alls.
Lite märkligt faktiskt. Var ju så extremt många här innan som var övertygade att Tesla inte kan göra fel. De var helt övertygade om att det inte skulle bli problem om Tesla öppnade upp. De har ju verkligen koll på läget och all data. Kan inte bli fel på vad Tesla än gör verkade vara övertygelsen.
Nu när vi börjar se konsekvenserna så har många tystnat. Märkligt nog. Diskussionen lyser helt med sin frånvaro kring vad Tesla ser ut att ha missat, och vad de skulle kunna förbättra.
Rätt intressant!
Det skulle ju inte kunna gå fel sa nästan alla; Tesla har ju redan öppnat upp innan i Nederländerna och Norge.
De har koll på allt. Se glaset som fullt. Osv.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: När är det kö?
Nej, den blev ca 4 minuter längre för honom.lloydfabege skrev:inkl. BMW-ägaren konstigt nog, han fick plötsligt kortare laddtid hur nu det gick till
Men som sagt intressant lite diskussion om att det inte skulle bli fullt på de SuC som Tesla valde att öppna upp. Många som hävdade det (även om kanske inte du).
Skall ju ge det lite mer tid, och mer erfarenhet. Men efter att rest problemfritt utan köer eller tekniska problem i tre års tid, så känns det så här långt (även om det givetvis är för lite data) som det kanske nog är lite mer än en enbart en slump att första helgen som jag gör en långresa med familjen så blir det plötsligt köer. I bägge riktningarna och dagarna dessutom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: När är det kö?
Fattar inte ens diskussionen.martinot skrev:Det var för att skapa lite diskussion i ämnet.lloydfabege skrev:Om du nu är helt övertygad om att du gjorde rätt, varför skapade du inlägget och frågade om du var en hemsk person?
Har dock lyst rätt mycket med frånvaro. Noterar att detta dessutom endast är den enda frågan som kommenterats. Övriga 5-6 frågor inga kommentarer alls.
Lite märkligt faktiskt. Var ju så extremt många här innan som var övertygade att Tesla inte kan göra fel. De var helt övertygade om att det inte skulle bli problem om Tesla öppnade upp. De har ju verkligen koll på läget och all data. Kan inte bli fel på vad Tesla än gör verkade vara övertygelsen.
Nu när vi börjar se konsekvenserna så har många tystnat. Märkligt nog. Diskussionen lyser helt med sin frånvaro kring vad Tesla ser ut att ha missat, och vad de skulle kunna förbättra.
Rätt intressant!
Det skulle ju inte kunna gå fel sa nästan alla; Tesla har ju redan öppnat upp innan i Nederländerna och Norge.
De har koll på allt. Se glaset som fullt. Osv.
Man tar inte någon annans laddning oavsett om du ansåg att han stod fel eller ej.
För jag trodde vi lärt oss nu att sålänge man inte står tvärs över linjerna så står man rätt, det är tesla som designat stationerna och tillåter laddning oavsett vart du har laddporten.
Håller med iAkita här att du nog skall vara glad att han var förstående och knöt handen i fickan istället för att han valde att ta din laddlucka eller en backspegel med hem.
De flesta övriga laddare går att stoppa men en knapp på displayen, tycker du ärligt att det skulle vara ok om någon annan gjorde det på din bil om du tex var tyngden att ta ett stopp på Ionity eller liknande??
För att de ansåg att du parkerat fel och de behövde verkligen ladda mer än dig.
Verkligen tur att WeCharge har bra priser så man ens slipper att fundera att stanna på SuC.
Re: När är det kö?
Ok.R_Edvinsson skrev:Fattar inte ens diskussionen.
Om jag hade tagit någon annans laddpunkt, ja.R_Edvinsson skrev:De flesta övriga laddare går att stoppa men en knapp på displayen, tycker du ärligt att det skulle vara ok om någon annan gjorde det på din bil om du tex var tyngden att ta ett stopp på Ionity eller liknande??
Speciellt om det inte gick att lösa på något annat sätt (tex. att de kunde ta min laddpunkt istället om jag tagit fel och hindrade de).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 26 dec 2018 22:14
Re: När är det kö?
Låter som att det inte är möjligt att lämna bilen då man behöver ladda på SUC i sommar om det tydligen för vissa är ok rycka bort laddkabeln från icke tesla (och nej, laddningen startar inte automatiskt om kabeln pluggas in igen)
Iom Teslas öppnande så hade vi tänkt ta inlandet uppåt då vi lämnar Åre.
Denna väg hade inte varit ett alternativ innan pga riktigt dåligt med laddare där och reser med barn som vill komma fram fortare än föräldrarna så köa till enstaka 50kw laddare är inte ett alternativ.
Och vår Ioniq 5 går verkligen inte ställa sig i rätt ruta pga den har laddluckan på fel sida och bilen är så stor.
Kollar väldigt ofta chargefinder och ser ju ut som Teslas stationer har grym överkapacitet trots dom öppnat för andra?
Får nog följa denna tråden tills det är dags att åka å se hur mkt bråk som uppstår.
Iom Teslas öppnande så hade vi tänkt ta inlandet uppåt då vi lämnar Åre.
Denna väg hade inte varit ett alternativ innan pga riktigt dåligt med laddare där och reser med barn som vill komma fram fortare än föräldrarna så köa till enstaka 50kw laddare är inte ett alternativ.
Och vår Ioniq 5 går verkligen inte ställa sig i rätt ruta pga den har laddluckan på fel sida och bilen är så stor.
Kollar väldigt ofta chargefinder och ser ju ut som Teslas stationer har grym överkapacitet trots dom öppnat för andra?
Får nog följa denna tråden tills det är dags att åka å se hur mkt bråk som uppstår.
Re: När är det kö?
Ionity är både snabbare och billigare för oss med IONIQ 5 så försök ändå prioritera att använda deras nätverk så gott det går.Techno_Bass skrev:Låter som att det inte är möjligt att lämna bilen då man behöver ladda på SUC i sommar om det tydligen för vissa är ok rycka bort laddkabeln från icke tesla (och nej, laddningen startar inte automatiskt om kabeln pluggas in igen)
Iom Teslas öppnande så hade vi tänkt ta inlandet uppåt då vi lämnar Åre.
Denna väg hade inte varit ett alternativ innan pga riktigt dåligt med laddare där och reser med barn som vill komma fram fortare än föräldrarna så köa till enstaka 50kw laddare är inte ett alternativ.
Och vår Ioniq 5 går verkligen inte ställa sig i rätt ruta pga den har laddluckan på fel sida och bilen är så stor.
Kollar väldigt ofta chargefinder och ser ju ut som Teslas stationer har grym överkapacitet trots dom öppnat för andra?
Får nog följa denna tråden tills det är dags att åka å se hur mkt bråk som uppstår.
Tesla är en bra plan B. Dock fungerar ej V3 på våra bilar ännu, endast gamla V2-laddarna.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: När är det kö?
Det var en annan Tesla som snurrade runt och väntade på laddning strax efter att jag kom.iAkita skrev:Det har du ingen aning om. Vad gjorde dig så säker på att nästa bil som anlände skulle ha laddporten placerad vänster bak? Det skulle lika gärna ha kunnat vara en ID4, Ioniq 5, eller någon av alla andra bilar som har laddporten placerad på motsatt sida jämfört med Tesla. Då hade det varit ditt agerande som resulterade i att stationen inte utnyttjades optimalt och fler fick vänta på laddning.
Vilket var precis vad jag _inte_ gjorde.iAkita skrev:I synnerhet om man sen går och sätter sig i lunch i godan ro
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: När är det kö?
Alltså ärligt talat, förstår du verkligen inte att ditt resonemang inte håller, eller tycker du bara det är roligt att provocera?
Enligt vad du skrivit tidigare var in i3-ägaren inte där när du pluggade ut hans bil. Din intention var att plugga in den igen när du laddat klart om inte ägaren dök upp innan dess (för att sen gå iväg och äta din 40-minuters lunch antar jag). Eller missförstår jag något här, inklusive att det inte var mer bråttom till festen än att ni kunde äta i lugn och ro efter laddningen var klar:
Tycker du det är ok så fine, inget jag kan göra åt det. Jag hoppas dock att det inte är fler som resonerar på det sättet, för laddfridens skull. Än så länge tycker jag det varit trevligt att köra elbil. Folk man stöter på vid laddarna är trevliga, hjälpsamma och förstående. Det är kanske slut på det nu.
Enligt vad du skrivit tidigare var in i3-ägaren inte där när du pluggade ut hans bil. Din intention var att plugga in den igen när du laddat klart om inte ägaren dök upp innan dess (för att sen gå iväg och äta din 40-minuters lunch antar jag). Eller missförstår jag något här, inklusive att det inte var mer bråttom till festen än att ni kunde äta i lugn och ro efter laddningen var klar:
Så länge du inte flyttade i3:an fysiskt så var den laddare du anser att i3:an blockerade fortsatt blockerad. Den riskerade dessutom förbli blockerad onödigt länge, eftersom i3.ans skulle behöva stå kvar där längre i och med att du kopplade ifrån laddningen och den inte hade gått igång igen förrän ägaren dök upp. Den enda som tjänade något på att du kopplade ur i3:an var alltså du. Ägaren till i3:an fick ett längre laddstopp än vad han räknat med, och den laddare du anser han blockerade var fortsatt blockerad även efter att du kopplat ur laddningen.martinot skrev:Problem; när jag ställer mig på sista ledia rutan så ser jag att en annan bil, BMW i3, har tagit min laddkabel. Behöver verkligen ladda och komma vidare då vi har en 50-årsfest att komma fram till i tid. Tyvärr har föraren lämnat bilen som tagit min laddkabel. Som tur är så kan jag vara så "fräck" att jag kan koppla ur "min" kabel ur i3:an och plugga in i min. Behöver bara ladda 10 minuter, så kommer inte föraren tillbaka så kan jag plugga in den i i3:an igen.
Tycker du det är ok så fine, inget jag kan göra åt det. Jag hoppas dock att det inte är fler som resonerar på det sättet, för laddfridens skull. Än så länge tycker jag det varit trevligt att köra elbil. Folk man stöter på vid laddarna är trevliga, hjälpsamma och förstående. Det är kanske slut på det nu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: När är det kö?
Helt fantastiskt när man själv inte fattar men gjort fel. Var hittar du någon kommunikation överhuvudtaget från tesla att de är fel att stå i vad du kallar fel ruta?martinot skrev:Det var en annan Tesla som snurrade runt och väntade på laddning strax efter att jag kom.iAkita skrev:Det har du ingen aning om. Vad gjorde dig så säker på att nästa bil som anlände skulle ha laddporten placerad vänster bak? Det skulle lika gärna ha kunnat vara en ID4, Ioniq 5, eller någon av alla andra bilar som har laddporten placerad på motsatt sida jämfört med Tesla. Då hade det varit ditt agerande som resulterade i att stationen inte utnyttjades optimalt och fler fick vänta på laddning.
Vilket var precis vad jag _inte_ gjorde.iAkita skrev:I synnerhet om man sen går och sätter sig i lunch i godan ro
Ja ibland blir de kö på en laddare, då får man vänta eftersom andra står där och laddar precis så som tesla önskat. Om de inte önskat detta så skulle de inte öppnat laddaren.
Obs du är inte en Tesla representant och dämed sätter inte du reglerna oavsett hur fel du tycker de är.
Däremot att koppa ur en bil från laddning är fel alltid, ja tom om han hade stått över linjerna anser jag de är fel men ja du kommer väl hävda de inte finns någon regel om detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19