När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: När är det kö?

Inlägg av roffe_s »

Electron skrev: 30 dec 2023 14:14
themax skrev: 30 dec 2023 09:13
Electron skrev:
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.

Jag har personligen aldrig känt ett behov av att äga en långresebil med fossilbränsle som energikälla sen jag bytte till elbil 2019. Men det är klart – jag har heller aldrig varit intresserad av en bil som tillåter mig att kissa i en flaska eller äta i motorvägsfart.
Jaaaa det beror ju på vart man åker? Jag åkte senast till Ljungdalen. Där finns det 50 kW laddare. Fint tänkte jag.
Kommer fram på kvällen. Ska koppla upp mej med telefonen.
Inte har man mobiltäckning 😂 Aldrig haft problem med Tele2 tidigare i ”fjällen”.

Men the locals sa: ”Meeeeh! Ståckholmsoperatör, vet ju alla att de int’ funkar. He ska va’ Telia!”
Jahapp……. Det löste sej då med hjälp av en schyst norrlänning.
Såna här situationer gör mej lite svettig. Jag kör inte mycket, bara runt 2500 mil/år.
Att färdas i Norrlands inland var tidigare definitivt en utmaning, numera betydligt enklare. Jag som färdats de flesta av mina elmil i norr har en knippe gammaldags laddbrickor och kort i bilen med de vanligaste operatörerna. Vanligast är att någon funkar om än det i sällsynta fall kan bli lite dyrare via roaming.

Telia som operatör är nog det bästa fallet men är långt ifrån en garant för täckning.

Så sannolikt har Du redan varit med om det värsta, men ett tips är i alla fall att registrera någon av de laddbrickor Du redan har hos fler operatörer.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

roffe_s skrev: 30 dec 2023 15:08
Electron skrev: 30 dec 2023 14:14
themax skrev: 30 dec 2023 09:13
Electron skrev:
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.

Jag har personligen aldrig känt ett behov av att äga en långresebil med fossilbränsle som energikälla sen jag bytte till elbil 2019. Men det är klart – jag har heller aldrig varit intresserad av en bil som tillåter mig att kissa i en flaska eller äta i motorvägsfart.
Jaaaa det beror ju på vart man åker? Jag åkte senast till Ljungdalen. Där finns det 50 kW laddare. Fint tänkte jag.
Kommer fram på kvällen. Ska koppla upp mej med telefonen.
Inte har man mobiltäckning 😂 Aldrig haft problem med Tele2 tidigare i ”fjällen”.

Men the locals sa: ”Meeeeh! Ståckholmsoperatör, vet ju alla att de int’ funkar. He ska va’ Telia!”
Jahapp……. Det löste sej då med hjälp av en schyst norrlänning.
Såna här situationer gör mej lite svettig. Jag kör inte mycket, bara runt 2500 mil/år.
Att färdas i Norrlands inland var tidigare definitivt en utmaning, numera betydligt enklare. Jag som färdats de flesta av mina elmil i norr har en knippe gammaldags laddbrickor och kort i bilen med de vanligaste operatörerna. Vanligast är att någon funkar om än det i sällsynta fall kan bli lite dyrare via roaming.

Telia som operatör är nog det bästa fallet men är långt ifrån en garant för täckning.

Så sannolikt har Du redan varit med om det värsta, men ett tips är i alla fall att registrera någon av de laddbrickor Du redan har hos fler operatörer.
Jo tack laddbriickor har jag i mämgder som ligger och skramlar 😊 Sedan har vi andra operatörer som förlitar sej på appar. Snart är vi där att det finns fler destinationsladdare som gör det möjligt att färdas i Norrlands inland vintertid.

Visst, Tesla är särklass bästa elbil just nu sammantaget SuC. Därför jag köpte den 😊 Kommer byta upp mej till MY.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När är det kö?

Inlägg av martinot »

mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Det hade helt klart underlättat att inga laddplatser slösas bort på SuC, samt att vid köer begränsa laddning till max 80% SoC. Tillsammans hade det troligen gjort en betydande skillnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

martinot skrev: 30 dec 2023 17:57
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Det hade helt klart underlättat att inga laddplatser slösas bort på SuC, samt att vid köer begränsa laddning till max 80% SoC. Tillsammans hade det troligen gjort en betydande skillnad.
Ja begränsa laddningen kan ju Tesla göra enkelt. Hög beläggning - stäng av laddarna vid 80%
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: När är det kö?

Inlägg av KKER »

mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Detta önskar jag att "någon" som tex Tesla Club Sweden skulle driva på för mot Tesla.

Att bilar blockerar laddplatser är mycket frustrerande och försämrar laddupplevelsen för alla.

Situationen är ju inte sådan att det bara finns Teslas laddare, bättre de tar upp en laddplats på en annan laddare istället för två på Teslas station.
Det skulle på totalen minska belastningen på hela laddinfrastrukturen om inte en andel av platserna ofta är blockerade.

Skulle detta införas som mjukvaruspärr vore det då praktiskt möjligt att använda en skarv/förlängning vid laddaren? Funkar ju att snabbladda med adaptrar så bör inte vara omöjligt.
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: När är det kö?

Inlägg av LarsaR »

Bengt-re skrev: 30 dec 2023 18:06
martinot skrev: 30 dec 2023 17:57
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Det hade helt klart underlättat att inga laddplatser slösas bort på SuC, samt att vid köer begränsa laddning till max 80% SoC. Tillsammans hade det troligen gjort en betydande skillnad.
Ja begränsa laddningen kan ju Tesla göra enkelt. Hög beläggning - stäng av laddarna vid 80%
Det gjorde dom i Hudik i onsdags!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När är det kö?

Inlägg av frippe »

LarsaR skrev: 30 dec 2023 19:41
Bengt-re skrev: 30 dec 2023 18:06
martinot skrev: 30 dec 2023 17:57
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Det hade helt klart underlättat att inga laddplatser slösas bort på SuC, samt att vid köer begränsa laddning till max 80% SoC. Tillsammans hade det troligen gjort en betydande skillnad.
Ja begränsa laddningen kan ju Tesla göra enkelt. Hög beläggning - stäng av laddarna vid 80%
Det gjorde dom i Hudik i onsdags!
Det går att passera 80% om man aktivt gör det, så har det varit alla gånger jag laddat på SuC där jag fått en initial begränsning på 80%.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När är det kö?

Inlägg av Bjelke »

hanstoll skrev: 30 dec 2023 12:57
Fick sista plats nu i Söderhamn, vänder mig om efter att ha pluggat in - fem bilar i kö.

Verkar som om Hudik är nere igen?
Hur var det med Hudiksvall, falsk alarm eller nere igen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: När är det kö?

Inlägg av roffe_s »

Electron skrev: 30 dec 2023 17:52
roffe_s skrev: 30 dec 2023 15:08
Electron skrev: 30 dec 2023 14:14
themax skrev: 30 dec 2023 09:13
Electron skrev:
Nä får nog göra som nån tidigare skrev, skaffa sej en extrabil för långresor. Känns surt.
Kör runt 5000 mil per år med elbil (allting privat) och har aldrig förstått den inställningen. Om man är så rädd för att inte kunna ladda på resan så ta en hyrbil den gången.

Jag har personligen aldrig känt ett behov av att äga en långresebil med fossilbränsle som energikälla sen jag bytte till elbil 2019. Men det är klart – jag har heller aldrig varit intresserad av en bil som tillåter mig att kissa i en flaska eller äta i motorvägsfart.
Jaaaa det beror ju på vart man åker? Jag åkte senast till Ljungdalen. Där finns det 50 kW laddare. Fint tänkte jag.
Kommer fram på kvällen. Ska koppla upp mej med telefonen.
Inte har man mobiltäckning 😂 Aldrig haft problem med Tele2 tidigare i ”fjällen”.

Men the locals sa: ”Meeeeh! Ståckholmsoperatör, vet ju alla att de int’ funkar. He ska va’ Telia!”
Jahapp……. Det löste sej då med hjälp av en schyst norrlänning.
Såna här situationer gör mej lite svettig. Jag kör inte mycket, bara runt 2500 mil/år.
Att färdas i Norrlands inland var tidigare definitivt en utmaning, numera betydligt enklare. Jag som färdats de flesta av mina elmil i norr har en knippe gammaldags laddbrickor och kort i bilen med de vanligaste operatörerna. Vanligast är att någon funkar om än det i sällsynta fall kan bli lite dyrare via roaming.

Telia som operatör är nog det bästa fallet men är långt ifrån en garant för täckning.

Så sannolikt har Du redan varit med om det värsta, men ett tips är i alla fall att registrera någon av de laddbrickor Du redan har hos fler operatörer.
Jo tack laddbriickor har jag i mämgder som ligger och skramlar 😊 Sedan har vi andra operatörer som förlitar sej på appar. Snart är vi där att det finns fler destinationsladdare som gör det möjligt att färdas i Norrlands inland vintertid.

Visst, Tesla är särklass bästa elbil just nu sammantaget SuC. Därför jag köpte den 😊 Kommer byta upp mej till MY.
Mmm, t ex Bilkraft är en bra och uppenbarligen stabil nykomling på denna sidan norska gränsen. Deras anläggningar förefaller väldigt driftsäkra när jag använt dem, i deras app går det att registrera befintliga laddbrickor. När sedan Tesla öppnade upp underlättades naturligtvis inlandsresandet, tidigare var t ex Vildmarksvägen, Kiruna, Björkliden och Riksgränsen ett litet äventyr. Kanske inte så litet heller…

Kul att Du är nöjd med Ert bilval, det börjar ju finnas en hel del bra elbilar att välja bland numera. Ser vi ett par tre år framåt kommer utbudet sannolikt att spänna över alla biltyper och behov :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När är det kö?

Inlägg av martinot »

LarsaR skrev: 30 dec 2023 19:41
Bengt-re skrev: 30 dec 2023 18:06
martinot skrev: 30 dec 2023 17:57
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Det hade helt klart underlättat att inga laddplatser slösas bort på SuC, samt att vid köer begränsa laddning till max 80% SoC. Tillsammans hade det troligen gjort en betydande skillnad.
Ja begränsa laddningen kan ju Tesla göra enkelt. Hög beläggning - stäng av laddarna vid 80%
Det gjorde dom i Hudik i onsdags!
Går att passera i nödfall (vilket kanske är bra), men tyvärr fungerar detta inte på icke-Teslor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: När är det kö?

Inlägg av xms67 »

Jag pratade med en som nyss köpt en Tesla MY och gör en hel del långresor. Han är redan inne på sin fjärde. Han upplever ofta köer på SuC. Så istället siktar han. p åCirkelK och OKQ8 där det nästan alltid finns plats. Vi tänker att det är priset som avskräcker. Men är inte det lite dumsnålt att försöka apar de få kronorna?

Man kan nästan hoppas på att laddnätveken utvecklas som allt annat, det blir ett lågprissegment och en mer lyxigt. Vill man ha det billigaste får man köa medan de som är redo att betala lite mer får bättre tillgänglighet.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 31 dec 2023 12:43
Jag pratade med en som nyss köpt en Tesla MY och gör en hel del långresor. Han är redan inne på sin fjärde. Han upplever ofta köer på SuC. Så istället siktar han. p åCirkelK och OKQ8 där det nästan alltid finns plats. Vi tänker att det är priset som avskräcker. Men är inte det lite dumsnålt att försöka apar de få kronorna?

Man kan nästan hoppas på att laddnätveken utvecklas som allt annat, det blir ett lågprissegment och en mer lyxigt. Vill man ha det billigaste får man köa medan de som är redo att betala lite mer får bättre tillgänglighet.
Jag har fortfarande gratis SuC, samt att det är så mycket enklare att ladda på SuC.
Vi försöker undvika kö genom att välja tid och plats för laddning
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: När är det kö?

Inlägg av Becada »

mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.

Instämmer helt. Detta vore mycket bra. Jag skulle även gärna se laddare som ger ca 30 kW på vissa populära platser som t.ex Linköping och Jönköping. I vår familj tar ett lunch- eller middagsstopp i princip alltid mer en timme. Det skulle vara fullt tillräckligt med 30 kW om man börjar i Stockholm och stannar för lunch i Linköping. DÅ kan man äta i lugn och ro utan att hålla koll på att bilen har laddat klart. Samma sak i Jönköping där man även skulle kunna stanna några extra minuter på på IKEA.
Model Y Long Range
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: När är det kö?

Inlägg av Electron »

Becada skrev: 31 dec 2023 14:28
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.

Instämmer helt. Detta vore mycket bra. Jag skulle även gärna se laddare som ger ca 30 kW på vissa populära platser som t.ex Linköping och Jönköping. I vår familj tar ett lunch- eller middagsstopp i princip alltid mer en timme. Det skulle vara fullt tillräckligt med 30 kW om man börjar i Stockholm och stannar för lunch i Linköping. DÅ kan man äta i lugn och ro utan att hålla koll på att bilen har laddat klart. Samma sak i Jönköping där man även skulle kunna stanna några extra minuter på på IKEA.
Jaa det är verkligen ett steg framåt i utvecklingen 😂
Model 3 LR -21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av R_Edvinsson »

Becada skrev: 31 dec 2023 14:28
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.

Instämmer helt. Detta vore mycket bra. Jag skulle även gärna se laddare som ger ca 30 kW på vissa populära platser som t.ex Linköping och Jönköping. I vår familj tar ett lunch- eller middagsstopp i princip alltid mer en timme. Det skulle vara fullt tillräckligt med 30 kW om man börjar i Stockholm och stannar för lunch i Linköping. DÅ kan man äta i lugn och ro utan att hålla koll på att bilen har laddat klart. Samma sak i Jönköping där man även skulle kunna stanna några extra minuter på på IKEA.
Låter som en ypperlig idé för köpcentrum med foodcourts eller kedjor typ IKEA.
Snabbladdare på dessa platser gör ju att man inte ens överväger att bege sig in för att käka.

Snabbladdning innebär att man äter skräpmat och dricker automatkaffe. 🤷‍♂️🤣
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: När är det kö?

Inlägg av jpetters »

Efter 8 år med Tesla så blev det tydligt att det sålts många elbilar på senare tid.
Körde Stockholm-Trelleborg den 29e och Rostock-Zurich den 30e. Fick köa till 4 (1 SE och 3 DE/AT) av laddningarna och hade tur ett par gånger då det blev kö strax efter jag pluggat in. Innan denna resa har jag bara behövt köa en gång i Jönköping, på 8 år.

Förslaget att begränsa vilka bilar (laddport vänster bak eller höger fram) som kan ladda vore en bra och nödvändig åtgärd. Nu var det ett flertal tillfällen då det "vaskades" laddplatser.

Tesla borde verkligen uppdatera alla gamla SuC till v3/v4. Ladda på v2 är verkligen en pina.

Snabbare laddning, kräver v3/v4, och lite större batteri skulle helt klar underlätta.
110kWh+ i en Model X vore lagom.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

Ingen kö idag när vi körde hem. Vi var två som laddade i Ulricehamn och tio i Mantorp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: När är det kö?

Inlägg av HerrNilsson »

Detta ser fasen inte roligt ut... :cry:

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: När är det kö?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

chaffis75 skrev: 29 dec 2023 08:46
mans71 skrev: 29 dec 2023 08:43
I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Nu har jag aldrig varit där och sett hur de ser ut men kan de vara all jul/rea handel som skapar dessa problem just dessa dagar. Tja inte optimalt såklart men kanske inte så ofta problemet finns?
Är nästan dagligen där (421-center) och det är trångt o köer tämligen ofta från 1’a advent.
Finns ingen vettig plats för laddkö, skapar kaos från tre håll under rusningstid.
Igår lättade det lite vid ca 15-tiden
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: När är det kö?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mans71 skrev: 29 dec 2023 09:03
Jag tycker det är jättebra med laddare på köpcentrum men det måste ju placeras som t.ex. i Jönköping där påverkan på genomflödet av andra billister inte påverkas så mycket. I fallet Västra Frölunda har man alltså placerat superchargers på en plats övriga billister vill passera och det finns ingen plats att köa utan att samtidigt blockera vanliga parkeringsplatser.

VastraFrolundaSupercharger.png
Här syns de tre tillfartsvägarna tydligt.
28 laddare så god omsättning
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: När är det kö?

Inlägg av Freez »

Känns som det börjar bli läge att stänga hårt belastade SuC för andra bilmärken. Enkel tillgång till snabbladdning är ju en av Teslas USP’s.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: När är det kö?

Inlägg av jpetters »

Freez skrev:
Känns som det börjar bli läge att stänga hårt belastade SuC för andra bilmärken. Enkel tillgång till snabbladdning är ju en av Teslas USP’s.
Under perioder med extra hög belastning lär det behövas, åtminstone tills man bytt en majoritet av alla stationer till v4.

Om ett år blir det nog inte kul alls, om försäljningen av elbilar fortsätter med liknande tillväxt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av R_Edvinsson »

Freez skrev: 02 jan 2024 12:52
Känns som det börjar bli läge att stänga hårt belastade SuC för andra bilmärken. Enkel tillgång till snabbladdning är ju en av Teslas USP’s.
Eller bara inse att ett öppnande för alla märken är helt i Teslas intresse och det skapar högre förtjänst på en tjänst man tillhandahåller.

Att stänga ”bra placerade” stationer skulle innebära färre sålda abonnemang och gissningsvis kapa kundkretsen ganska radikalt överlag.

Jag tycker öppnandet är kanon då det skapar utrymme på övriga för oss som har avtal där. 😇🤣
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: När är det kö?

Inlägg av bjornnilsson »

Önskelista för 2024: Dags för montering av längre kablar (eller ännu hellre uppgraderade laddare till V4) + ett gäng portabla laddare monterade på ett par Tesla Semi's som förstärker vid rätt platser under hög belastning! Helst skulle de ju vara självkörande också, skalbarhet on demand.. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: När är det kö?

Inlägg av R_Edvinsson »

jpetters skrev: 02 jan 2024 13:55
Freez skrev:
Känns som det börjar bli läge att stänga hårt belastade SuC för andra bilmärken. Enkel tillgång till snabbladdning är ju en av Teslas USP’s.
Under perioder med extra hög belastning lär det behövas, åtminstone tills man bytt en majoritet av alla stationer till v4.

Om ett år blir det nog inte kul alls, om försäljningen av elbilar fortsätter med liknande tillväxt.
Samtidigt så byggs det som alltid förr och statistiken för 2023 är ganska tydlig.
Detta lär nog inte minska med antalet nya stationer 2024, så för alla laddning utanför högtiderna tycker jag det ser riktigt ljust ut.

Från David Lundback på FB:

• Totalt 427 nya laddsajter med snabbladdare (>100 kW) i Sverige under 2023.

• Totalt 2300 st nya CCS-snabbladdningsuttag i Sverige under 2023 varav 328 av dessa är på över 300kW.
Skriv svar