När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

tslaqqq skrev:
Dafro skrev:
Curik skrev:
Fullt även i Jönköping men bara jag i kö.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Haha va? Dom är ju öppna bara inte aktiverade i kartan tankade där för 2v sedan i princip tomt
Det är alltså förberett för 20 ytterligare stolpar, utöver dom 20 befintliga, det är nog dom som avses. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: När är det kö?

Inlägg av tslaqqq »

Jaså var inget jag tänkte på iaf, men det är väl trevligt om det kommer fler.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Glöm inte att skriva klockslaget när det är kö, grejen med tråden är att kunna undvika de tiderna…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När är det kö?

Inlägg av Mickep »

Brukar inte google ha koll när det är mycket besök. (kanske inte kan filtrera på elbilsladdare om det är nära en parkeringsplats). (ha sett det på andra platser), ju nu ser jag att det finns.
tittade på en och där kan jag se att det är ,mest besök vid lunchtid på vardagar. på söndagar mest vid 15 tiden.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: När är det kö?

Inlägg av tslaqqq »

Google har inte de senaste SuCs när jag kikade senast, blir ju lite trist då
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

tslaqqq skrev:
Jaså var inget jag tänkte på iaf, men det är väl trevligt om det kommer fler.

De var de 20 som ej är driftsatta än som jag avsåg men troligen ör det som någon skrev förts nör det varit mycket kö en längre tid det är försvarbart, eller så är det ont om effekt. Finns lit enbuske Ri tråden nya supercharger ( eller vad den heter) jag tog lite bilder då, mfl.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: När är det kö?

Inlägg av agehall »

Laddade 15 min vid Upplands-Väsby idag. En laddare ledig när jag kom, men det var den som står längst ut och jag var osäker på hur jag skulle koppla in mig till den så jag väntade 30s på att en annan bil lämnade. När vi åkte vidare var det två bilar i kö. Detta var vi 1130.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

5 laddare trasiga i Varberg nu, d.v.s 25%

Helt olika information beroende på var i appen man tittar.
Informationskaos.
Screenshot_20220801-161820_Tesla.jpg
Screenshot_20220801-162029_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: När är det kö?

Inlägg av JockeX »

Massa laddare som är trasiga nuförtiden. Har inte sett detta fenomen tidigare, är det pga att laddarna inte är fullt kompatibla med andra märken?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: När är det kö?

Inlägg av Dafro »

Och/ eller större nyttjandegrad, även många fler teslor tillsammans med ej utbyggd serviceorganisation.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: När är det kö?

Inlägg av slugger75 »

JockeX skrev:
Massa laddare som är trasiga nuförtiden. Har inte sett detta fenomen tidigare, är det pga att laddarna inte är fullt kompatibla med andra märken?
Borde rimligtvis ha att göra med det, att andra bilmärken stör laddarna, och/eller informationen om laddarnas status, när de pluggar in bilen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Curik »

slugger75 skrev:
JockeX skrev:
Massa laddare som är trasiga nuförtiden. Har inte sett detta fenomen tidigare, är det pga att laddarna inte är fullt kompatibla med andra märken?
Borde rimligtvis ha att göra med det, att andra bilmärken stör laddarna, och/eller informationen om laddarnas status, när de pluggar in bilen.
Knappast rimligt alls faktiskt, du överdriver skillnaden mellan olika bilar.

Däremot används laddarna mer nu. Sladdarna böjs och isoleringen i dom slits. Kontakterna utsätts för värme, smuts och friktion. Lödfogar släpper. Kondensatorer tappar sin förmåga på ungefär samma sätt som ett batteri gör när det laddas upp och ur. Relän slits. Högeffektskomponenter i själva laddaren stressas av temperaturförändringar när dom värms och sedan kyls ned igen. Listan kan göras lång.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: När är det kö?

Inlägg av slugger75 »

Ah ok. Så detta har alltid varit ett problem på den hårt belastade SuC i Upplands Väsby, i alla år innan de byggde ut?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Jag ska göra ett lite mer detaljerat inlägg med datum/tid senare, men nyss hemkommen från tre veckors bilsemester i Europa kan jag rapportera att ett trettiotal SuC-sessioner genomförts utan att någonsin behöva varken köa eller ens dela stolpe på v2.

Det närmaste vi kom kö/dela var i Sverige på hemväg igår, både Jönköping och Norrköping stod tidvis som ”kort väntetid” i bilen, men när vi väl rullade in fanns det gott om plats.

Det är lite mer bilar på superchargers jämfört med tidigare år, och även en och annan ”otesla”, men det verkar faktiskt vara främst i södra/mellersta Sverige som det f.n är något underdimensionerat, i resten av Europa är det (mycket) gott om plats, iaf i de länder jag besökte (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: När är det kö?

Inlägg av holden »

fth skrev:
Jag ska göra ett lite mer detaljerat inlägg med datum/tid senare, men nyss hemkommen från tre veckors bilsemester i Europa kan jag rapportera att ett trettiotal SuC-sessioner genomförts utan att någonsin behöva varken köa eller ens dela stolpe på v2.

Det närmaste vi kom kö/dela var i Sverige på hemväg igår, både Jönköping och Norrköping stod tidvis som ”kort väntetid” i bilen, men när vi väl rullade in fanns det gott om plats.

Det är lite mer bilar på superchargers jämfört med tidigare år, och även en och annan ”otesla”, men det verkar faktiskt vara främst i södra/mellersta Sverige som det f.n är något underdimensionerat, i resten av Europa är det (mycket) gott om plats, iaf i de länder jag besökte (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike).

/fth
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: När är det kö?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: När är det kö?

Inlägg av holden »

OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

holden skrev:
OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
MX LR (Raven) 2019
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: När är det kö?

Inlägg av krille »

Hertsh skrev:
holden skrev:
OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: När är det kö?

Inlägg av d3marcus »

krille skrev:
Hertsh skrev:
holden skrev:
OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Ionity klarar av plug & charge för flera olika bilmärken. Tråkigt att Tesla inte fixar detta utan kör krånglig applösning för många av sina laddkunder. Hoppas de får ordning på sin mjukvaruutveckling någon gång.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: När är det kö?

Inlägg av Hertsh »

krille skrev:
Hertsh skrev:
holden skrev:
OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Körde också tre veckor genom Sverige, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovenien och Kroatien. Inga som helst problem., laddade enbart på SuC. Integrationen i teslas lösning kommer inte att kunna slås med annat än att de stora biltillverkarna går ihop och bygger gemensam infrastruktur med en rasande fart, det tåget har nog dock redan gått.
Det enda som krävs är väl att Plug & Charge stöds av bilen och laddarna så blir det samma sak. Det lär definitivt komma med tiden.
Det är ju inte så lite det, det blir väl som med Sonys Betamax mot VHS för de som minns den tiden, sämsta lösningen vinner.
Tesla är inte ensamma om det. Största laddnätverket i Nederländerna kör med Plug & Charge. Funkar kanon.
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Du är inne i teknikaliteter som jag varken förstår eller bryr mig om. Deras laddare kopplar upp sig mot bilen och startar laddning utan att jag behöver använda kreditkort, bricka eller annat för att starta (efter första laddningen då man måste använda app med registrerat kreditkort).
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Curik »

Hertsh skrev:
krille skrev:
De kör väl inte med riktig Plug&Charge utan en avart som identifierar bilen med ett hårdvaru-id (MAC)… Riktig Plug&Charge har assymetriska kryptonycklar inblandade, så att ingen annan kan låtsas vara du och ladda gratis.
Du är inne i teknikaliteter som jag varken förstår eller bryr mig om. Deras laddare kopplar upp sig mot bilen och startar laddning utan att jag behöver använda kreditkort, bricka eller annat för att starta (efter första laddningen då man måste använda app med registrerat kreditkort).
Du tänker på Autocharge, tror jag? Plug & Charge är det hur som helst inte, hur lite du än bryr dig om det. ;)
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: När är det kö?

Inlägg av krille »

Curik skrev:
Du tänker på Autocharge, tror jag? Plug & Charge är det hur som helst inte, hur lite du än bryr dig om det. ;)
Så hette det ja. Ionity kör ju med riktig P&C, vilket är bra. VW har ju notoriskt vägrat att stödja Autocharge (pga säkerheten enligt de själva), så ser fram enot P&C med min Id3 senare i höst, om nu deras mjukvaruplaner går som de sagt… :roll:
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: När är det kö?

Inlägg av MrRun »

Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: När är det kö?

Inlägg av Nect »

MrRun skrev:
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar