Elbilshatare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilshatare

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. /...
Nu kan jag ju tyvärr inte belägga det här med ngn slags undersökning, men anekdotiskt så verkar 'veteransbils'-intresset inte vara särskilt högt i de yngre generationerna...
Nej, det kommer nog mer med åldern. Jag var inte heller så intresserad när jag var yngre.
Eller så blir de intresserade av andra saker. Eller helt andra bilar än du är intresserad av. De var ju unga 20, 30 eller 40(?) år efter dig... Vem vet – de kanske vill samla på riktig FETA coola elbilar istället...
Sonen vill ta körbart för manuell bil för att kunna skaffa vintage bil tex Porsche, så det finns några. Men coola elbilar finns väl inte, nämn någon som man skulle vilja samla på.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. /...
Nu kan jag ju tyvärr inte belägga det här med ngn slags undersökning, men anekdotiskt så verkar 'veteransbils'-intresset inte vara särskilt högt i de yngre generationerna...
Nej, det kommer nog mer med åldern. Jag var inte heller så intresserad när jag var yngre.
Eller så blir de intresserade av andra saker. Eller helt andra bilar än du är intresserad av. De var ju unga 20, 30 eller 40(?) år efter dig... Vem vet – de kanske vill samla på riktig FETA coola elbilar istället...
Sonen vill ta körbart för manuell bil för att kunna skaffa vintage bil tex Porsche, så det finns några. Men coola elbilar finns väl inte, nämn någon som man skulle vilja samla på.
Tesla Roadster, Model S med uppdaterade stolarna, Model 3, Model X
Audi E-tron GT
Taycan
BMW i4
Merca EQE
Honda e
Mini electric
Båda eldrivna versionerna av Fiat 500
Cupra Born
Zoe (originalet)
Opel Corsa-e, Peugeot e-208
Sen finns det ju alltid några som tycker att bilar som i3, Leaf och i-MiEV ser coola ut precis som vissa samlar 'udda' bilar idag med... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vad brukar man ha 'veteran'-bilar till? Är väl mest att åka och köpa en glass. Och det funkar ju elbilar rätt bra för. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. /...
Nu kan jag ju tyvärr inte belägga det här med ngn slags undersökning, men anekdotiskt så verkar 'veteransbils'-intresset inte vara särskilt högt i de yngre generationerna...
Nej, det kommer nog mer med åldern. Jag var inte heller så intresserad när jag var yngre.

Det handlar om nostalgi för de allra flesta. Tror inte den uppväxande generationen kommer känna nostalgi på samma sätt som de som var unga på 60-talet t ex.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Vad brukar man ha 'veteran'-bilar till? Är väl mest att åka och köpa en glass. Och det funkar ju elbilar rätt bra för. ;)
Precis. Och glassturen handlar inte om transport utan om upplevelse och känsla. Det är heller inget hot mot "klimatet".

Jag är själv rätt ointresserad av just den aspekten av bilar. Mycket pengar och besvär för en ganska tveksam upplevelse. Men alla är ju olika.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Vad brukar man ha 'veteran'-bilar till? Är väl mest att åka och köpa en glass. Och det funkar ju elbilar rätt bra för. ;)
Så du begriper inte fenomenet och därför tror du inte att det borde minska i framtiden?
Det är ett intresse och en hobby som många andra. Varför har t.ex. folk hund eller andra husdjur? Resor? Matlagning? Jakt? Idrott av alla slag? Segling?
Bara för att man själv inte är intresserad kan man ju försöka ta till sig att andra är det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilshatare

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
Jag slabbade med att fylla på en gräsklippare häromdagen med förhoppningsvis sista tanken bensin någonsin (har köpt en eldriven som jag väntar på men den är försenad och roboten här hemma behöver fixas till) och det slog mig hur ålderdomligt det kändes. Kladdigt, slabbigt, och hur jag än gjorde så lyckades jag svämma över bensindunken vid öppnandet. Sedan konstant dåligt samvete vid själva klippandet. Har inte tankat något fossilt på ett par år nu så konceptet med bensin känns väldigt konstigt och omodernt.
Jag fick häromdagen äran att köpa bensin till en gammal gräsklippare som svärfar vill använda (han nöjer sig inte med att jag eller sambon klipper gräsmattan med elektriska åkgräsklipparen, han ska minsann klippa med en bensindriven)
Det var första gången på typ hundra år att jag fick fylla en reservdunk med bensin. En jättekonstig känsla.
Ungefär så måste det kännas för folk som köper knark. Man vill inte att andra ser, man vet att det är fel och man skäms och så. Usch.
Sen fick man ju välja vilket belopp man ville tanka för och jag valde 100kr. Det var det lägsta man kunde välja och redan det kändes som ett rån. Till min förvåning så avbröts laddningen eller vad det heter långt innan 5-litersdunken var full. Första reflexen var att pumpjäveln hade slutat fungera. Men det var bara beloppsgränsen som hade uppnåtts. 100 spänn! Det måste ju ta typ 10 år innan man kommer upp i det beloppet för elen som går åt för vår elektriska gräsklippare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Vad brukar man ha 'veteran'-bilar till? Är väl mest att åka och köpa en glass. Och det funkar ju elbilar rätt bra för. ;)
Så du begriper inte fenomenet och därför tror du inte att det borde minska i framtiden?
Det är ett intresse och en hobby som många andra. Varför har t.ex. folk hund eller andra husdjur? Resor? Matlagning? Jakt? Idrott av alla slag? Segling?
Bara för att man själv inte är intresserad kan man ju försöka ta till sig att andra är det.
Varför skulle jag inte "begripa" det här?

Jag är helt j---a ointresserad! Det är en annan sak.

Du och jag får enas om att vara oense (som vid X antal tidigare tillfällen...).

Och om 10-20 år så vet vi vem som fick rätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Vad brukar man ha 'veteran'-bilar till? Är väl mest att åka och köpa en glass. Och det funkar ju elbilar rätt bra för. ;)
Så du begriper inte fenomenet och därför tror du inte att det borde minska i framtiden?
Det är ett intresse och en hobby som många andra. Varför har t.ex. folk hund eller andra husdjur? Resor? Matlagning? Jakt? Idrott av alla slag? Segling?
Bara för att man själv inte är intresserad kan man ju försöka ta till sig att andra är det.
Varför skulle jag inte "begripa" det här?

Jag är helt j---a ointresserad! Det är en annan sak.

Du och jag får enas om att vara oense (som vid X antal tidigare tillfällen...).

Och om 10-20 år så vet vi vem som fick rätt...
Är du själv intresserad av något fritidsintresse/hobby?
Något du inte behöver göra av rationella skäl?

Som vid x antal tidigare tillfällen får du enas om att vara oense när du inte förstår andras perspektiv.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilshatare

Inlägg av LarsL »

Men det är klart att det kommer finnas veteranbilar i framtiden också. Det är ju ganska många som har hästar idag helt i ”onödan”. Och det är vansinnigt mycket dyrare med hästar idag än för 150 år sedan. Då hade man eget billigt hö inte köpt provtaget hö och dyrt. På samma sätt kommer man köpa dyrt bränsle på dunkar till veteranfordonet.

Finns ju ingen vettig människa som om 10-20 år kommer köra en fossilbil till vardags. Precis som att ingen vettig tar hästen till affären. Men de sista 5-10% tar tid att omvända.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Men det är klart att det kommer finnas veteranbilar i framtiden också. Det är ju ganska många som har hästar idag helt i ”onödan”. Och det är vansinnigt mycket dyrare med hästar idag än för 150 år sedan. Då hade man eget billigt hö inte köpt provtaget hö och dyrt. På samma sätt kommer man köpa dyrt bränsle på dunkar till veteranfordonet.

Finns ju ingen vettig människa som om 10-20 år kommer köra en fossilbil till vardags. Precis som att ingen vettig tar hästen till affären. Men de sista 5-10% tar tid att omvända.
Precis. Det kommer antagligen bli som med hästar eller segelbåtar. Det finns fler nu än när dom användes för ren transport.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Men det är klart att det kommer finnas veteranbilar i framtiden också. Det är ju ganska många som har hästar idag helt i ”onödan”. Och det är vansinnigt mycket dyrare med hästar idag än för 150 år sedan. Då hade man eget billigt hö inte köpt provtaget hö och dyrt. På samma sätt kommer man köpa dyrt bränsle på dunkar till veteranfordonet.

Finns ju ingen vettig människa som om 10-20 år kommer köra en fossilbil till vardags. Precis som att ingen vettig tar hästen till affären. Men de sista 5-10% tar tid att omvända.
Dom som kommer klamra sig kvar vid fossilbil kommer ju sannolikt inte köra veteranbil till vardags.
Precis som hästintresserade inte använder djuret i vardagen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Som vid x antal tidigare tillfällen får du enas om att vara oense när du inte förstår andras perspektiv.
...när jag inte pallar tjafsa om det här i en halv oändlighet.

There. Corrected that one for you. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Som vid x antal tidigare tillfällen får du enas om att vara oense när du inte förstår andras perspektiv.
...när jag inte pallar tjafsa om det här i en halv oändlighet.

There. Corrected that one for you. ;)
Vad är det du inte pallar med? Jag frågade dig bara om du själv har något intresse så vi kan dra relevanta paralleller till motorintresse. Det skulle ju kunna hjälpa dig att sätta dig in i hur andra människor tänker och du skulle kanske se på företeelser i samhället på ett annat sätt istället för att bara avfärda dom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilshatare

Inlägg av mati »

Som en liten motpol till alla elbilshatare som beskrivs denna tråd så kan jag berätta att vi idag gjorde en liten utflykt med elmoppen, sambon och jag. När vi susade uppför den branta backen upp mot Billingen så stod det en snubbe i vägkanten och gjorde nånting. När han såg oss (han hörde oss givetvis inte) så fick vi se en tumme upp och ett brett leende över hela hans ansikte. Det påminde om gamla Tesla-tider när folk stirrade och pekade nyfiket på oss. Elmoppen med sitt klassiska Vespa-liknande utseende väcker många känslor som hittills alltid har varit positiva.
Det finns hopp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilshatare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Som en liten motpol till alla elbilshatare som beskrivs denna tråd så kan jag berätta att vi idag gjorde en liten utflykt med elmoppen, sambon och jag. När vi susade uppför den branta backen upp mot Billingen så stod det en snubbe i vägkanten och gjorde nånting. När han såg oss (han hörde oss givetvis inte) så fick vi se en tumme upp och ett brett leende över hela hans ansikte. Det påminde om gamla Tesla-tider när folk stirrade och pekade nyfiket på oss. Elmoppen med sitt klassiska Vespa-liknande utseende väcker många känslor som hittills alltid har varit positiva.
Det finns hopp. :)
Visar väl också att det är lite jante över det hela. Ingen blir ju avundsjuk på en moped, åtminstone inte en gubbe på en moped. Men tydligen sticker en Tesla med överlägsen teknik och prestanda i ögonen. :o
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilshatare

Inlägg av Dafro »

Sonen vill ta körbart för manuell bil för att kunna skaffa vintage bil tex Porsche, så det finns några. Men coola elbilar finns väl inte, nämn någon som man skulle vilja samla på.[/quote]
Tesla Roadster, Model S med uppdaterade stolarna, Model 3, Model X
Audi E-tron GT
Taycan
BMW i4
Merca EQE
Honda e
Mini electric
Båda eldrivna versionerna av Fiat 500
Cupra Born
Zoe (originalet)
Opel Corsa-e, Peugeot e-208
Sen finns det ju alltid några som tycker att bilar som i3, Leaf och i-MiEV ser coola ut precis som vissa samlar 'udda' bilar idag med... ;)[/quote]

Nope ingen känns som en vettig veteran, inser nu att jag skrev visst coola men menar ”coola” eller sällan köra bil. Roadster, audi GT och Fiat 500 är coola, men det här med elbil och köra sällan rimmar illa.

Porsche 356 funderar jag lite på men lite för dyr.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Porsche 356 funderar jag lite på men lite för dyr.
Astronomiskt dyra. Dock blir replikor på 356 ganska bra tack vare att det är ganska enkla bilar och har så mycket gemensamt med typ1.
Sen finns det även modernare replikor av dom med rörram och dubbel-länkar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

Jag hade köpt en BMW 1M om jag haft intresse. Börjat gå upp i pris men kostar fortfarande under halvmiljonen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbilshatare

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
Porsche 356 funderar jag lite på men lite för dyr.
Astronomiskt dyra. Dock blir replikor på 356 ganska bra tack vare att det är ganska enkla bilar och har så mycket gemensamt med typ1.
Sen finns det även modernare replikor av dom med rörram och dubbel-länkar.
Jo har övervägt replika, vanliga kommer bara ske om jag vinner på något jag inte spelar på.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilshatare

Inlägg av jonasl »

Gen 1 Roadster är väl det enda med lite vintagekvaliteer när det gäller elbilar, redan nu finns en stark community och priserna går upp så den tycker jag redan kan räknas som samlarbil. Annars är det rätt dåligt med kandidater tycker jag. Honda E kanske, den ser ju fantastiskt rolig ut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilshatare

Inlägg av tesla newbie »

Ticker fördelen med en Tesla 3 eller Y är att den är så rolig att köra att jag inte känner behov av någon andrabil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilshatare

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
Ticker fördelen med en Tesla 3 eller Y är att den är så rolig att köra att jag inte känner behov av någon andrabil.
Fast att köra ned fönstren på en Model Y är inte samma sak som att köra nedcabbat. ;)

Jag har haft en Z3, en elkonverterad sådan vore kul att ha....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Ticker fördelen med en Tesla 3 eller Y är att den är så rolig att köra att jag inte känner behov av någon andrabil.
Lite som att göra sig av med sin hund för att det ju går utmärkt att promenera utan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilshatare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Ticker fördelen med en Tesla 3 eller Y är att den är så rolig att köra att jag inte känner behov av någon andrabil.
Lite som att göra sig av med sin hund för att det ju går utmärkt att promenera utan.

Att hålla sig med sportbil är som att ha en pool för en halv miljon. Kostar flera tusen spänn per bad/tur till glasskiosken. :D
Skriv svar