Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Bjelke »

Vad blir det för effekt på laddarna som dom nu verkar göra klara bredvid SuC i Söderhamn?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Nect »

Nu är Incharges 4st 150 kW laddare vid Max i Bollnäs i drift!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Pontus »

Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

Pontus skrev: 08 jul 2023 10:27
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Pontus »

Niklas Z skrev: 08 jul 2023 10:38
Pontus skrev: 08 jul 2023 10:27
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.
Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

Pontus skrev: 08 jul 2023 13:51
Niklas Z skrev: 08 jul 2023 10:38
Pontus skrev: 08 jul 2023 10:27
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.
Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.
Det har jag också upplevt, men tror att det mest beror på hur bilen förvärmt. Dessutom upplever jag att det problemet är större på V2.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Dafro »

Apropå ej SuC :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 08 jul 2023 17:12
Apropå ej SuC :D
Bra poäng :D
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av borgward »

Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.

Tesla size! :o

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Bengt-re »

borgward skrev: 10 jul 2023 14:46
Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.

Tesla size! :o

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Å fan! Fungerar de än?
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av borgward »

Bengt-re skrev: 10 jul 2023 15:09
borgward skrev: 10 jul 2023 14:46
Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.

Tesla size! :o

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Å fan! Fungerar de än?
Enligt chargefinder.com verkar ju vissa vara upptagna - så det skulle man tro...
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av ObscureEconomist »

Eviny är verkligen toppen, smidig och enkel app. Bra priser och expanderar snabbt, undrar när ionity måste se över sin prissättning.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Skyltspurtaren »

Eviny / Bilkraft - bäst hittills, förutom SuC. Gillar skarpt att man enkelt kan koppla en egen tag. La in min Fortum-tag, sen var det bara o ansluta CCS-kabeln, blippa och klart! Och kvittot, med laddkurva!! Allt en ladd-nörd kan förvänta sig o nästan lite till. Testat två gånger i Falköping. Kanske åker dit igen bara för att få ett nytt sånt där kvitto… :-)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Niklas Z »

Den här artikeln i DN om laddstationer:

https://www.dn.se/motor/laddoperatorern ... addmackar/

är intressant.

Ett lite roligt citat är: "Tesla har ju haft rätt hela tiden, det är smärtsamt att erkänna men så är det", säger Morris Packer, driftansvarig hos Eons nystartade dotterbolag EDRI.

Vi får väl se vad som händer framöver, men om det som nämns i artikeln blir verkligehet, kanske vi får fler stationer med 10+ laddare från andra operatörer än Tesla. Det vore välkommet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Bankiren »

Senaste gången jag var på McDonalds Norra Fäladen (Lund) för någon månad sedan, så grävdes det för fullt. Trodde därför att det skulle dyka upp nya laddare. Därför blev jag väldigt förvånad i dag när jag upptäckte att det nu står 1 laddare där som dessutom inte är i drift.

Min fråga nu är: var det inte fler laddare här förut? :D
IMG_1822.jpeg
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Bankiren »

Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. :shock: Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av LarsaR »

Bankiren skrev: 14 aug 2023 21:16
Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. :shock: Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.
Skillnaden är väl att det kostar ”dubbelt så mycket” att gå via dom än ex direkt genom OKQ8 😏
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Richardk »

Växjö har nog påbörjats nu.


C0F8028D-383C-491C-A0EC-486D3DE57A32.png
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av R_Edvinsson »

Bankiren skrev: 14 aug 2023 21:16
Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. :shock: Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.
Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.

Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Bankiren »

LarsaR skrev: 14 aug 2023 21:49
Skillnaden är väl att det kostar ”dubbelt så mycket” att gå via dom än ex direkt genom OKQ8 😏
Så är det kanske med de nya Elli-priserna, men jag ligger kvar på mina 3,90 kr/kWh till och med november. :D

R_Edvinsson skrev: 14 aug 2023 22:38
Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.

Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.
Jag har inte kollat så noga än eftersom jag upptäckte detta först i dag, men jag ser att både laddarna i Trelleborg och Junsele finns med bland We Charge-laddarna (båda dessa har 150 kW och är - tror jag - ganska nya).

Personligen hoppas jag att den här typen av abonnemang blir överflödiga inom en snar framtid. Jag hoppas verkligen att priserna bland laddoperatörerna harmoniseras och att man bara kan "svänga" in varsomhelst och ladda till en vettig peng. I dag betalar jag ju t ex 3,90 hos ReCharge men om jag betalar med kort på laddaren är det väl 7+ kr/kWh.

Edit: Och om det nu är så att de nyaste OKQ8-laddarna inte ingår, så krånglar det ju till det ytterligare för kunderna... Då ska man för varje station undersöka huruvida man kan använda We Charge-kortet eller om man ska betala med kort på laddaren...
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av samuelsu »

Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av lukin »

McDonalds Nyköping. Populär ”vägkrog”, så laddarna lär också bli populära.

Läsare för kontaktlösa betalkort. Såg ut att vara igång, men testade inte att ladda
IMG_1052.jpeg
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av toppo »

lukin skrev: 21 aug 2023 12:46
McDonalds Nyköping. Populär ”vägkrog”, så laddarna lär också bli populära.

Läsare för kontaktlösa betalkort. Såg ut att vara igång, men testade inte att ladda
Kul att se att EON&Clever bygger laddare igen, var väl två år sedan de öppnade en ny senast? Hoppas de sänker priserna till ca 5kr/kWh som de hade förr. Bra placering också, Nyköping är ju lite utav en laddöken. Tyvärr kommer inte fyra stolpar räcka långt och alltså inget man kan planera sin resa efter.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Mats E »

samuelsu skrev: 16 aug 2023 10:01
Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Inlägg av Brages »

Mats E skrev: 21 aug 2023 20:48
samuelsu skrev: 16 aug 2023 10:01
Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.
Finns ej i appstore?
Skriv svar