Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
IKEA kanske hoppas locka elbilister som inte har möjlighet till hemmaladdning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
BMW i4 M50 -22
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Det är inget krav på att handla för att ladda där, och 700 nya laddpunkter där 280 av dem är snabbladdare…som dessutom administreras av ReCharge kan ju aldrig ses som något dåligt.Arctic Drifter skrev: ↑16 feb 2023 09:51De som planerat detta från IKEA kör nog inte elbil.kungjohan skrev: ↑16 feb 2023 07:10IKEA bygger 16 st snabbladdare i Borlänge. Hade ju inte varit dumt om de hade varit klar innan sportlovstrafiken.
https://elbilen.se/nyheter/borlange-for ... r-elbilar/
11 kW hade väl varit perfekt, då tar det några timmar att ladda så man spenderar mycket tid i varuhuset!
Det är väl bara i Norrland men är beredd att åka 30 mil för ett IKEA? Gissar att de flesta har max 10 mil, säg då att det dragit 20 kWh, vilket tar knappt 2 h med 11 kW. Kör man snabbladdare får man ju flytta bilen efter 5-10 minuter.
Men de kanske är mer intresserade av greenwashing än att det är deras kunder som ska ladda under besöket, för Borlänges del blir det väl fjälltrafiken som kommer ta upp dessa laddare...
Dessutom tror jag de ser en marknad för att man använder dem som lunchstopp nu också.
De har definitivt bättre mat än många av övriga alternativ där det står laddare.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Här i Uppsala har IKEA tagit bort sina 32A enfasstolpar. Enligt hörsägen ska de ersätta dem med något annat system, eftersom en del personer ställde sin elbil där hela arbetsdagen, medan de jobbade på någon närbelägen arbetsplats.ObscureEconomist skrev: ↑16 feb 2023 10:15Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Antar att det är gratis och då ör det alltid några som ska ”miss” bruka det. Ta betalt är det enda rätta. En kombo av 11kw och 150 kW vore väl bra. Tror att många som kommer utifrån inte skulle klara sig på 11 kW men för dom som saknar laddare hemma och söndags handlar är det väl bra.Niklas Z skrev: ↑16 feb 2023 10:38Här i Uppsala har IKEA tagit bort sina 32A enfasstolpar. Enligt hörsägen ska de ersätta dem med något annat system, eftersom en del personer ställde sin elbil där hela arbetsdagen, medan de jobbade på någon närbelägen arbetsplats.ObscureEconomist skrev: ↑16 feb 2023 10:15Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Ja, det har varit gratis på Ikea. Bauhaus här i Uppsala har en smakfull lösning tycker jag. För att aktivera laddningen (11 kW 3-fas) måste man aktivera stolpen i t ex EasyPark-appen. Då kan man ladda gratis i 1 timme, därefter börjar en minuttaxa ticka.Dafro skrev: ↑16 feb 2023 10:46Antar att det är gratis och då ör det alltid några som ska ”miss” bruka det. Ta betalt är det enda rätta. En kombo av 11kw och 150 kW vore väl bra. Tror att många som kommer utifrån inte skulle klara sig på 11 kW men för dom som saknar laddare hemma och söndags handlar är det väl bra.Niklas Z skrev: ↑16 feb 2023 10:38Här i Uppsala har IKEA tagit bort sina 32A enfasstolpar. Enligt hörsägen ska de ersätta dem med något annat system, eftersom en del personer ställde sin elbil där hela arbetsdagen, medan de jobbade på någon närbelägen arbetsplats.ObscureEconomist skrev: ↑16 feb 2023 10:15Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
27,8 kWp solceller
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Yepp, håll zombiesarna hos Ionity så kan vi människor utnyttja förbättringarna i infrastrukturen.Dafro skrev: ↑18 feb 2023 17:44Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
?Bengt-re skrev: ↑18 feb 2023 19:37Yepp, håll zombiesarna hos Ionity så kan vi människor utnyttja förbättringarna i infrastrukturen.Dafro skrev: ↑18 feb 2023 17:44Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Ser att OKQ8 öppnat 6st 150 kW vid Sillekrog norrgående. Eller har de funnits ett tag. Har missat de isf.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Ja Ionity undviker även en hel del med abonnemang.Dafro skrev: ↑18 feb 2023 17:44Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
För har man 3.90:- hos merparten av övriga av landets snabbladdare så är det ganska enkelt att undvika kö och ändå ha vettiga priser på laddning.
Därav skulle jag gärna se att både OKQ8 och CK inkluderades i Elli vilket såklart även skulle lätta på trycket hos Ionity.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Jo den måste vara ny och tydligen kör dom med en batterilösning i väntan på rätt nätanslutning. Den var välbehövlig.
27,8 kWp solceller
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Stämmer bra det. Batterier från Northvolt gör att de kunde driftsätta ett helt år tidigare tack vare att de slapp invänta nätanslutning.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Ja de står på samma sida som suc jag har sett dom irl men de lös rött då.borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Tack för info - jag har felanmält till okq8Lophornis skrev: ↑04 mar 2023 10:33Ja de står på samma sida som suc jag har sett dom irl men de lös rött då.borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Modell Y AWD Svart/svart 20"
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Fast är den smitvägen tillåten att använda generellt eller var det ett undantag för SuC som ganska snabbt kommer dras tillbaka om det skapar massvis med trafik.blast skrev: ↑06 mar 2023 15:18De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Hur kan man godkänna det bara för SuC?R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 17:58Fast är den smitvägen tillåten att använda generellt eller var det ett undantag för SuC som ganska snabbt kommer dras tillbaka om det skapar massvis med trafik.blast skrev: ↑06 mar 2023 15:18De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Den vägen har förbjud för obehörig trafik.Dafro skrev: ↑06 mar 2023 19:13Hur kan man godkänna det bara för SuC?R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 17:58Fast är den smitvägen tillåten att använda generellt eller var det ett undantag för SuC som ganska snabbt kommer dras tillbaka om det skapar massvis med trafik.blast skrev: ↑06 mar 2023 15:18De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25
I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Tesla verkar dock fått tillstånd av markägaren att deras kunder får använda smitvägen.
Så räkna med bommar om det blir trafikerat.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Får vi väl hoppas att OKQ8 betalar lite så det blir ok att köra där, annars är ju inte platsen så bra, eller kräver laddare även på andra sidan. Blir väl inte så vansinnigt mer trafikerat av 6 laddare till, får inte upp den SuC i chargefinder så har ingen uppfattning om hur stor den är, men vill minnas att den är rätt liten.R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 19:37Den vägen är förbjuden för obehörig trafik.Dafro skrev: ↑06 mar 2023 19:13Hur kan man godkänna det bara för SuC?R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 17:58
Tesla verkar dock fått tillstånd av markägaren att deras kunder får använda smitvägen.
Så räkna med bommar om det blir trafikerat.
27,8 kWp solceller
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Är man medlem i Tesla Klubb Sweden får man köra där. Själv tycker jag dock att det är lättare att svänga av vid avfarten innan, den mot Tystberga, trafikplats 137. Och sedan köra parallellt med motorvägen på vänster sida till man når fram stationen. Vägen in på macken ligger på norra delen av macken.
Sedan när jag laddat klart och skall fortsätte norrut, väljer jag smitvägen.
Sedan när jag laddat klart och skall fortsätte norrut, väljer jag smitvägen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD