Återbetalning av handpenning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

Det har ju förts diskussioner i diverse trådar om just detta. Några vill ju hoppa av affären nu när det dröjer till leverans. Och frågan är om man får tillbaka sina 2500.- (1000.- för vissa) och svaret är….
JA! Det ska man få! Om någon på Tesla är tjurig och hävdar motsatsen behöver ni bara hänvisa till beställningsavtalet. På sid 5 av 5 står det tydligt att du har rätt att avbeställa billen upp till 14 dagar efter det att den gjorts tillgänglig för dig och hur man ska gå till väga. De ska då återbetala alla pengar. De har rätt att göra avdrag om du använt bilen, men inte om du inte rört den.
Kan vara bra att veta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av markuswesterberg »

Inte läst avtalet men gäller inte den paragrafen just bara betalningen för bilen, exklusive reservationsavgiften?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

markuswesterberg skrev:
Inte läst avtalet men gäller inte den paragrafen just bara betalningen för bilen, exklusive reservationsavgiften?
Nej. Det handlar om Svensk lag. Även Tesla är underställd den.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Curik »

Walker skrev:
markuswesterberg skrev:
Inte läst avtalet men gäller inte den paragrafen just bara betalningen för bilen, exklusive reservationsavgiften?
Nej. Det handlar om Svensk lag. Även Tesla är underställd den.
Det finns gott om avgifter som enligt svensk lag inte behöver betalas tillbaka vid utnyttjande av ångerrätten. Reservationsavgifter för biljetter, båtplats, hotell, kurser o.s.v. Så riktigt så enkelt som du säger är det inte.

När det begav sig så brukade dock Tesla återbetala reservationsavgiften för Model 3 så troligtvis gör dom även det nu.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av matjo690 »

Jag har avbokat en av mina beställningar. Inga problem att få tillbaka avgiften, men det tog ett tag innan den kom.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

matjo690 skrev:
Jag har avbokat en av mina beställningar. Inga problem att få tillbaka avgiften, men det tog ett tag innan den kom.
Skrev du något särskilt för att få tillbaka pengarna?
Och hade det gått mer än 14 dagar?
Min SA sa nämligen att pengarna bränner inne
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Sebastian+ »

anna__ skrev:
matjo690 skrev:
Jag har avbokat en av mina beställningar. Inga problem att få tillbaka avgiften, men det tog ett tag innan den kom.
Skrev du något särskilt för att få tillbaka pengarna?
Och hade det gått mer än 14 dagar?
Min SA sa nämligen att pengarna bränner inne
Min med. Fick inte tillbaka pengarna. Gick väl inte all-in i argumentationen men gjorde ändå en ansträngning och stod på mig.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av juristen »

Är man privatperson (konsument) som beställt bilen på nätet eller via telefon är distansavtalslagen tillämplig och då ska allt betalas tillbaka. Köper man som företag är det upp till vad som är avtalat.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

Jag fick bara till svar
"Det innebär kostnader för oss när man avbokar sin bil och leverans sista minuten, en annan bilhandlare hade nog tagit ut en större avgift än de 2500 kr som brinner inne."
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av taliz »

Tesla låtsas som det regnar helt enkelt.
Deras säljare får nog ingen utbildning gällande distansavtal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av matjo690 »

anna__ skrev:
matjo690 skrev:
Jag har avbokat en av mina beställningar. Inga problem att få tillbaka avgiften, men det tog ett tag innan den kom.
Skrev du något särskilt för att få tillbaka pengarna?
Och hade det gått mer än 14 dagar?
Min SA sa nämligen att pengarna bränner inne
Det var visserligen inom 14 dagar. Ringde och ville avboka, frågade om avgiften och fick svar att det inte var några problem- den återbetalas.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

matjo690 skrev:
anna__ skrev:
matjo690 skrev:
Jag har avbokat en av mina beställningar. Inga problem att få tillbaka avgiften, men det tog ett tag innan den kom.
Skrev du något särskilt för att få tillbaka pengarna?
Och hade det gått mer än 14 dagar?
Min SA sa nämligen att pengarna bränner inne
Det var visserligen inom 14 dagar. Ringde och ville avboka, frågade om avgiften och fick svar att det inte var några problem- den återbetalas.
Då är ser säkert därför, efter 14 dagar går de inte
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Fredrik j »

anna__ skrev:
Jag fick bara till svar
"Det innebär kostnader för oss när man avbokar sin bil och leverans sista minuten, en annan bilhandlare hade nog tagit ut en större avgift än de 2500 kr som brinner inne."
Det beror ju på att ”en annan bilhandlare” kanske inte drabbas av distansköpslagen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av OfarligTesla »

anna__ skrev:

Då är ser säkert därför, efter 14 dagar går de inte
Det går visst, har själv haft den diskussionen med en säljare där och det var inga problem ifall jag ville avbeställa en bokad bil med hänvisning till ångerrätt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

anna__ skrev:
matjo690 skrev:
anna__ skrev:
matjo690 skrev:
Jag har avbokat en av mina beställningar. Inga problem att få tillbaka avgiften, men det tog ett tag innan den kom.
Skrev du något särskilt för att få tillbaka pengarna?
Och hade det gått mer än 14 dagar?
Min SA sa nämligen att pengarna bränner inne
Det var visserligen inom 14 dagar. Ringde och ville avboka, frågade om avgiften och fick svar att det inte var några problem- den återbetalas.
Då är ser säkert därför, efter 14 dagar går de inte
Det där är helt enkelt inte sant. De 14 dagarna räknas alltid från det att du fått tillgång till varan. Antingen nobbar de återbetalningen av någon påhittad anledning, eller så är det distansköplagen som gäller. Men ingen hittepålag mitt emellan om 14 dagars ånger från beställning. Och som jag sa: läser man sista sidan i beställningsavtalet så är det solklart att man ska ha pengarna tillbaka - svensk lag!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

OfarligTesla skrev:
anna__ skrev:

Då är ser säkert därför, efter 14 dagar går de inte
Det går visst, har själv haft den diskussionen med en säljare där och det var inga problem ifall jag ville avbeställa en bokad bil med hänvisning till ångerrätt.
Försökt med allt men tesla malmö vägrar.
Med hänvisning till
"Endast återbetalningsbar vid icke godkända kreditansökningar"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av OfarligTesla »

anna__ skrev:

Försökt med allt men tesla malmö vägrar.
Med hänvisning till
"Endast återbetalningsbar vid icke godkända kreditansökningar"
Då hade jag frågat om personens namn och sagt att det är för att veta vem det är som jag skall hänvisa till som gör uttalandet att Tesla har som policy att bryta mot svensk lag. Det är som sagt givet att du lagt bokningen som privatperson och inte för ett företag.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

anna__ skrev:
OfarligTesla skrev:
anna__ skrev:

Då är ser säkert därför, efter 14 dagar går de inte
Det går visst, har själv haft den diskussionen med en säljare där och det var inga problem ifall jag ville avbeställa en bokad bil med hänvisning till ångerrätt.
Försökt med allt men tesla malmö vägrar.
Med hänvisning till
"Endast återbetalningsbar vid icke godkända kreditansökningar"
Ursäkta, men är det ingen som är läskunnig?
”Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala samtliga betalningar du gjort i anledning av köpet, genom det betalningssätt som använts av dig. I enlighet med den lag som tillämpas på detta Avtal ansvarar du för motsvarande värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat Fordonet i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktioner. Vid sådan värdeminskning kan vi komma att dra av ett motsvarande belopp vid återbetalningen”.
Om du inte rört bilen kan du ju inte åsamkat den någon värdeminskning.
93675535-7223-4CA3-A375-6034F83293A0.jpeg
Hur någon kan tycka att det som står här är ”luddigt” eller svårtytt är för mig en gåta. Be den personal på Tesla som vägrar betala tillbaka att högt läsa sidan 5 i avtalet för dig - och sedan fråga exakt vad det är som denna person inte begriper.
De bryter inte bara mot svensk lag - det är ett avtalsbrott. De bryter mot ett avtal de själva har formulerat och skickat till kund för godkännande. Vad kallar man det? Bedrägeri?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av martinot »

Solklart. De är skyldiga att betala tillbaka allt. Ingen ens tvekan om det. Både svensk lag och Teslas egna avtal står tydliga i frågan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
qvintus53
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 apr 2022 22:33

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av qvintus53 »

Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
38CDEDB2-CFEC-4DE7-8F50-A854042AD1C4.jpeg
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

qvintus53 skrev:
Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
Det är precis det tesla malmö hänvisar till...icke återbetalningsbar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

Man kan ju också hävda att jorden är platt. Men det blir ju inte rätt bara för det…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

qvintus53 skrev:
Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
Det du visar är ju bara själva beställningen, inte avtalet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av acorn »

Walker skrev:
anna__ skrev:
OfarligTesla skrev:
anna__ skrev:

Då är ser säkert därför, efter 14 dagar går de inte
Det går visst, har själv haft den diskussionen med en säljare där och det var inga problem ifall jag ville avbeställa en bokad bil med hänvisning till ångerrätt.
Försökt med allt men tesla malmö vägrar.
Med hänvisning till
"Endast återbetalningsbar vid icke godkända kreditansökningar"
Ursäkta, men är det ingen som är läskunnig?
”Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala samtliga betalningar du gjort i anledning av köpet, genom det betalningssätt som använts av dig. I enlighet med den lag som tillämpas på detta Avtal ansvarar du för motsvarande värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat Fordonet i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktioner. Vid sådan värdeminskning kan vi komma att dra av ett motsvarande belopp vid återbetalningen”.
Om du inte rört bilen kan du ju inte åsamkat den någon värdeminskning.
93675535-7223-4CA3-A375-6034F83293A0.jpeg
Hur någon kan tycka att det som står här är ”luddigt” eller svårtytt är för mig en gåta. Be den personal på Tesla som vägrar betala tillbaka att högt läsa sidan 5 i avtalet för dig - och sedan fråga exakt vad det är som denna person inte begriper.
De bryter inte bara mot svensk lag - det är ett avtalsbrott. De bryter mot ett avtal de själva har formulerat och skickat till kund för godkännande. Vad kallar man det? Bedrägeri?
Min tolkning av detta är att du har rätt att få full återbetalning efter det att du har hämtat ut din bil. Läser man stycket ovan som ringats in så står det att om du är konsument och äger ditt fordon. Innan du har erlagt slutlikvid så äger du ju inte bilen och då är frågan om detta är tillämpligt givet den första skrivelsen de har gjort.
Användarvisningsbild
qvintus53
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 apr 2022 22:33

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av qvintus53 »

Walker skrev:
qvintus53 skrev:
Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
Det du visar är ju bara själva beställningen, inte avtalet.
Visst är det så, men antar att tesla hävdar att det är en beställningsavgift och därav inte återbetalningsbar enligt ångerrätten. Jag försvarar det inte och är inte tillräckligt insatt i juridiken, men antar att dom försöker vränga ord för att komma undan.
Skriv svar