Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
Det du visar är ju bara själva beställningen, inte avtalet.
Visst är det så, men antar att tesla hävdar att det är en beställningsavgift och därav inte återbetalningsbar enligt ångerrätten. Jag försvarar det inte och är inte tillräckligt insatt i juridiken, men antar att dom försöker vränga ord för att komma undan.
Om man inte kan, varför göra antaganden istället för att kolla upp vad som gäller? Och varför argumentera utifrån antaganden? Föga meningsfullt...
Så här står det ang återbetalning maa åberopad ångerrätt i distansavtalslagen:
” 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren.”
De får kalla saker vad de vill. Utövar konsumenten sin ångerrätt ska Tesla betala tillbaka vad konsumenten betalat.
För övrigt kan Tesla skriva vad de vill i avtalet, det har ingen betydelse. Distansavtalslagen är tvingande, vilket innebär att alla avtalsvillkor som strider mot den är ogiltiga. Distansavtalslagen gäller istället.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
Det du visar är ju bara själva beställningen, inte avtalet.
Visst är det så, men antar att tesla hävdar att det är en beställningsavgift och därav inte återbetalningsbar enligt ångerrätten. Jag försvarar det inte och är inte tillräckligt insatt i juridiken, men antar att dom försöker vränga ord för att komma undan.
Om man inte kan, varför göra antaganden istället för att kolla upp vad som gäller? Och varför argumentera utifrån antaganden? Föga meningsfullt...
Så här står det ang återbetalning maa åberopad ångerrätt i distansavtalslagen:
” 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren.”
De får kalla saker vad de vill. Utövar konsumenten sin ångerrätt ska Tesla betala tillbaka vad konsumenten betalat.
För övrigt kan Tesla skriva vad de vill i avtalet, det har ingen betydelse. Distansavtalslagen är tvingande, vilket innebär att alla avtalsvillkor som strider mot den är ogiltiga. Distansavtalslagen gäller istället.
Men gäller då det bara inom 14 dagar FRÅN beställning?
Huruvida det är förenligt med svensk lag eller inte har jag ingen aning om, men dom hävdar att ”beställningsavgiften” inte är återbetalningsbar, såvida det inte är pga nekad kreditansökning.
Det du visar är ju bara själva beställningen, inte avtalet.
Visst är det så, men antar att tesla hävdar att det är en beställningsavgift och därav inte återbetalningsbar enligt ångerrätten. Jag försvarar det inte och är inte tillräckligt insatt i juridiken, men antar att dom försöker vränga ord för att komma undan.
Om man inte kan, varför göra antaganden istället för att kolla upp vad som gäller? Och varför argumentera utifrån antaganden? Föga meningsfullt...
Så här står det ang återbetalning maa åberopad ångerrätt i distansavtalslagen:
” 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren.”
De får kalla saker vad de vill. Utövar konsumenten sin ångerrätt ska Tesla betala tillbaka vad konsumenten betalat.
För övrigt kan Tesla skriva vad de vill i avtalet, det har ingen betydelse. Distansavtalslagen är tvingande, vilket innebär att alla avtalsvillkor som strider mot den är ogiltiga. Distansavtalslagen gäller istället.
Men gäller då det bara inom 14 dagar FRÅN beställning?
Men snälla Anna… Det står tydligt upp till 14 dagar efter att du FÅTT varan, eller den har gjorts tillgänglig för dig. M a o från LEVERANS.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Det blir lättare att förstå om tänker på SYFTET med Distansköplagen. Det är för att man inte ska köpa grisen i säcken, eller bli lurad eftersom man genom telefon och internet omöjligt kan uppleva varan man köpt. Om man går in i en affär där varan finns och köper den efter att provat gäller inte lagen. Att Tesla har showrooms gäller inte eftersom själva AFFÄREN görs via nätet. Man kan alltså köpa en Tesla utan att ens varit nära en.
Du kan inte gå in till en VW/Volvo/Fordhandlare, se och uppleva bilen, skriva kontrakt med säljaren och sedan backa ur affären utan konsekvenser. Men det kan du med Teslas upplägg eftersom affären inte görs i deras lokaler utan på nätet.
Återigen: sid 5 på Beställningsavtalet:
”Om du är konsument, äger ditt Fordon och det här Avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efterleverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.”
(Hoppas det blev tydligt den här gången)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Visst. Tråkig attityd av Tesla. Men eftersom lagen är tvingande och inte kan förhandlas bort tror jag att de viker sig i skarpt läge, med hot om anmälan. 2500.- är orimligt för de minuter det tar att ringa en annan kund på listan. Bilarna är ju på inget sätt unika och folk köar på dem.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Visst. Tråkig attityd av Tesla. Men eftersom lagen är tvingande och inte kan förhandlas bort tror jag att de viker sig i skarpt läge, med hot om anmälan. 2500.- är orimligt för de minuter det tar att ringa en annan kund på listan. Bilarna är ju på inget sätt unika och folk köar på dem.
Det sa jag också när jag prata med dom i telefon och inte ens när jag sa att jag ska gå vidare med detta så står de fortfarande fast
Det sa jag också när jag prata med dom i telefon och inte ens när jag sa att jag ska gå vidare med detta så står de fortfarande fast
Bara att anmäla det till ARN, Tesla har inget ben att stå på. Skulle tro att de viker sig så fort någon som är högre upp i organisationen får nys om att de öppet skyltar med att de bryter mot svensk lag.
Det funkar så länge inte någon sätter hårt mot hårt. Det är tidskrävande och rejäl energitjuv. Men ibland så bara måste man markera att här går gränsen och då är det ARN eller liknande organisationer som måste kopplas in, som privatperson blir du överkörd.
Hoppas du orkar stå på dig så långt det går innan det rättsliga börjar kosta pengar, då hade jag själv gett upp.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Icke återbetalningsbar bokningsavgift etc. är ju inget nytt direkt. Bokar du en resa med SJ har du exakt samma sak.
Inte helt samma sak här så klart men ARN verkar ju inte ha några invändningar mot att avtalet säger att bokningsavgiften inte är återbetalningsbar så länge den kan anses vara skälig. Tippar på att 2500:- får anses inom ramen för vad som är skäligt. https://lagen.nu/avg/arn/2020-06328
För tydlighetens skull: Tesla har tidigare haft formuleringen att bokningsavgiften varit återbetalningsbar men sedan ändrat detta. D.v.s. helt naturligt att folk haft olika upplevelser baserat på när de lagt sin beställning. Det låter väl inte heller osannolikt att de skulle vara mer medgörliga tidigare i processen heller.
Icke återbetalningsbar bokningsavgift etc. är ju inget nytt direkt. Bokar du en resa med SJ har du exakt samma sak.
Inte helt samma sak här så klart men ARN verkar ju inte ha några invändningar mot att avtalet säger att bokningsavgiften inte är återbetalningsbar så länge den kan anses vara skälig. Tippar på att 2500:- får anses inom ramen för vad som är skäligt. https://lagen.nu/avg/arn/2020-06328
För tydlighetens skull: Tesla har tidigare haft formuleringen att bokningsavgiften varit återbetalningsbar men sedan ändrat detta. D.v.s. helt naturligt att folk haft olika upplevelser baserat på när de lagt sin beställning. Det låter väl inte heller osannolikt att de skulle vara mer medgörliga tidigare i processen heller.
Jag förstår inte, varför är det så viktigt att skydda Tesla att en efter annan väljer att argumentera i saker de inte förstår eller har underlag för?
I ARN-beslutet som du länkar till står under Allmänna reklamationsnämndens bedömning: "Det finns ingen lag som är direkt tillämplig på den typ av tjänst som ärendet rör. Det råder därmed avtalsfrihet mellan parterna."
Dina exempel rör andra situationer än den aktuella. Distansavtalslagen är inte tillämplig på dina exempel, men den är tillämplig på köp av av en ny Tesla av privatperson.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Icke återbetalningsbar bokningsavgift etc. är ju inget nytt direkt. Bokar du en resa med SJ har du exakt samma sak.
Inte helt samma sak här så klart men ARN verkar ju inte ha några invändningar mot att avtalet säger att bokningsavgiften inte är återbetalningsbar så länge den kan anses vara skälig. Tippar på att 2500:- får anses inom ramen för vad som är skäligt. https://lagen.nu/avg/arn/2020-06328
För tydlighetens skull: Tesla har tidigare haft formuleringen att bokningsavgiften varit återbetalningsbar men sedan ändrat detta. D.v.s. helt naturligt att folk haft olika upplevelser baserat på när de lagt sin beställning. Det låter väl inte heller osannolikt att de skulle vara mer medgörliga tidigare i processen heller.
Att du tar upp fall som berör varor som inte omfattas av ångerrätten har ingen bäring på hur lagen berör Tesla, att ångerrätten berör Tesla har ARN fastslagit tidigare.
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.
Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.
Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Du har rätt i att ångerfristen inte börjar löpa innan varan levererats, men samtidigt så kan det knappast vara lagstiftarens mening att varan måste levereras för att ångerrätten ska bli tillämplig. Och ur Teslas synvinkel borde det vara mycket bättre att inte behöva leverera en bil först, inte minst med tanke på att miljöbilspremien brinner inne. Med andra ord, vill Tesla spela kortet att man måste ta leverans, så kan man syna det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Icke återbetalningsbar bokningsavgift etc. är ju inget nytt direkt. Bokar du en resa med SJ har du exakt samma sak.
Beror nog mest på att lagen om distansavtal uttryckligen inte gäller för "resor, boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter".
Inte heller "Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher" omfattas.
Bilar nämns inte som ett undantag om dom inte skulle vara specialtillverkade.
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.
Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Du har rätt i att ångerfristen inte börjar löpa innan varan levererats, men samtidigt så kan det knappast vara lagstiftarens mening att varan måste levereras för att ångerrätten ska bli tillämplig. Och ur Teslas synvinkel borde det vara mycket bättre att inte behöva leverera en bil först, inte minst med tanke på att miljöbilspremien brinner inne. Med andra ord, vill Tesla spela kortet att man måste ta leverans, så kan man syna det.
Håller med här, dock så har ju en viktig del av avtalet inte uppfyllts från kunden sida och det är ju att faktiskt betala något till Tesla.
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.
Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Du har rätt i att ångerfristen inte börjar löpa innan varan levererats, men samtidigt så kan det knappast vara lagstiftarens mening att varan måste levereras för att ångerrätten ska bli tillämplig. Och ur Teslas synvinkel borde det vara mycket bättre att inte behöva leverera en bil först, inte minst med tanke på att miljöbilspremien brinner inne. Med andra ord, vill Tesla spela kortet att man måste ta leverans, så kan man syna det.
Men den som tar leverans och sen ångrar sig får nog svårt att köpa en bil av tesla senare.
Man läser ju om att en del beställer mer än en bil för att få fler lotter vid dragningen även om man redan från början vet att man bara ska köpa en bil.
Någon som vet hur det funkar med det höjda priset på Model 3? Jag beställde en P när priset fortfarande var 689k och det är det som står i mitt "beställningsavtal", men jag har ju inte fått slutfakturan än och misstänker att Tesla ger mig det nya, högre priset när den väl kommer. Det om något borde väl vara skäl för att få ångra köpet och få även bokningsavgiften tillbaka? Det är ju Tesla som på eget bevåg ändrat förutsättningarna för köpet.