MYLR/MYP Klimatbonus
Moderator: Redaktion
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Samtidigt så finns det ju nu ganska många vettiga alternativ med bra räckvidd för under 700 000. Det finns säkert de som är bättre på att räkna på effekterna av tak och vart de eventuellt ska ligga men att omställningen skulle påverkas av ett tak på 700 000 eller inte har jag svårt att se. Kommer de som köper en bil för 750 000 sek efter detta att istället välja en fosil- istället för eldriven? Jag har svårt att se det givet summorna vi talar om. Skulle taket börja krypa ned mot säg 450 - 500 tSEK så tror jag att det har mycket större inverkan.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
taliz skrev:[Cykla, samåk, ta bussen, flytta, byt jobb etc etc. Finns alltid alternativ.
Folk väljer bilen av bekvämlighet.
Mmm bättre att stoppa huvudet i sanden. Det brukar ju lösa alla problem…
Är nog lite mer komplicerat än så. Evighetslånga hyresrättsköer, skyhöga andrahandshyror, galet höga bostadspriser...
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3646
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Man måste ju inte flytta till en STOR stad. Bodde närmare Stockholm förut, men verkligen i skogen. Ett par km till bussen som gick varannan timme, och då bara till en pendeltågsstation. Långt från all form av samhällsservice, 25 km t.o.r närmaste matbutik/apotek/hämta paket/vårdcentral osv och mer än 45km till jobbet i Stockholm.
När vi fick barn blev det för bökigt, vi flyttade längre från stan men kan cykla överallt i vardagen och har service osv lokalt. Körde lätt 5000 mil / året förut, nu mindre än hälften. Dessutom går det att åka pendeltåg till jobbet och jobba på resan vilket kortade arbetsdagarna rätt bra.
Det ÄR ett val man gör, hur man bor. Och det är inte bara långt från Stockholm man kan bo så att bil är ett måste.
När vi fick barn blev det för bökigt, vi flyttade längre från stan men kan cykla överallt i vardagen och har service osv lokalt. Körde lätt 5000 mil / året förut, nu mindre än hälften. Dessutom går det att åka pendeltåg till jobbet och jobba på resan vilket kortade arbetsdagarna rätt bra.
Det ÄR ett val man gör, hur man bor. Och det är inte bara långt från Stockholm man kan bo så att bil är ett måste.
Model Y LR AWD 2022
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Finns ju tyvärr inte några vettiga alternativ för våra bönder och transportsektorn idag. Att skatta bort svenska bönder och distributörer för att istället importera är inget bra alternativ.
Elbilist sedan 2014
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3646
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Nej, verkligen. Småskaligt jordbruk behöver premieras. All slags småföretagande behöver göras enklare.
Model Y LR AWD 2022
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Tror vi behöver ett så effektivt jordbruk som möjligt. Småskaligt är kanske gulligt men det är sällan effektivt.jonasl skrev:Nej, verkligen. Småskaligt jordbruk behöver premieras. All slags småföretagande behöver göras enklare.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Nä, det är inte särskilt komplicerat. Det handlar om att vara flexibel och se möjligheter istället för problem.MWall skrev:taliz skrev:Cykla, samåk, ta bussen, flytta, byt jobb etc etc. Finns alltid alternativ.
Folk väljer bilen av bekvämlighet.
Mmm bättre att stoppa huvudet i sanden. Det brukar ju lösa alla problem…
Är nog lite mer komplicerat än så. Evighetslånga hyresrättsköer, skyhöga andrahandshyror, galet höga bostadspriser...
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Tack. Hade jag bara fattat det lite tidigare hade mycket klarnat snabbare för mig, men det hade jag ingen aning om och innebär tyvärr att jag delvis är ute och cyklar igen i avsnittet av Bilar med sladd som publicerades idag. Landade dock rätt i förväntat utfall, så blir väl inte alltför vilseledande förhoppningsvis. Men tack för rättelse och sorry för desinformation.Andersen skrev:Eftersom klimatbonusen styrs av en förordning (2017:1334) så är det regeringen som fattar beslut om ändringar i förordningen, inte riksdagen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Varför inte, den kostar ju betydligt mindre i andra länder i Europa..slugger75 skrev:Nej nej nej det kommer inte att ske.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Tyvärr.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
taliz skrev:Nä, det är inte särskilt komplicerat. Det handlar om att vara flexibel och se möjligheter istället för problem.MWall skrev:taliz skrev:Cykla, samåk, ta bussen, flytta, byt jobb etc etc. Finns alltid alternativ.
Folk väljer bilen av bekvämlighet.
Mmm bättre att stoppa huvudet i sanden. Det brukar ju lösa alla problem…
Är nog lite mer komplicerat än så. Evighetslånga hyresrättsköer, skyhöga andrahandshyror, galet höga bostadspriser...
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Är man singel och barnlös är det säkert väldigt lätt att vara flexibel.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3646
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Jag tror både och behövs. Idag behövs extrem stordrift för att det ska vara värt besväret - sen är det klart att små söta gårdar med 15 djur kanske inte är optimalt på många vis men det borde finnas något mellanting.MWall skrev:Tror vi behöver ett så effektivt jordbruk som möjligt. Småskaligt är kanske gulligt men det är sällan effektivt.jonasl skrev:Nej, verkligen. Småskaligt jordbruk behöver premieras. All slags småföretagande behöver göras enklare.
Model Y LR AWD 2022
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Ok. Jo, noterade att ni tycker helt olika där. MAW för momsbefrielse och subventioner; och du emot bägge.MWall skrev:martinot skrev:???MWall skrev:Maw skrev:
Däremot att momsbefria elbilar är en bra idé. Momsen på fossilare skulle kunna sättas till exempelvis 100% för att kompensera.
Exakt. Tillgången på elbilar är begränsad. Till och med Tesla har ju fått problem och leveranstiderna börjar närma sig ett år även där. Varför i hela helvete ska vi då elda på efterfrågan med bonus/momsbefrielse? För att få väntetider på 2 år?
Du säger "exakt" till MAW, men han föreslår ju tvärt om mot dig att det är en god idé med momsbefrielse på elbilar (vilket jag kan hålla med om).
Oj. Instämde bara i hans första påstående om att det är dåligt att straffa de som inte har råd med nya bilar genom att fördyra bränslet in absurdum.
Det om momsbefrielse är bara verklighetsfrånvänt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Ja för allt är omöjligt om man har barn? Så synd om barnfamiljer, buhu.MWall skrev:taliz skrev:Nä, det är inte särskilt komplicerat. Det handlar om att vara flexibel och se möjligheter istället för problem.MWall skrev:taliz skrev:Cykla, samåk, ta bussen, flytta, byt jobb etc etc. Finns alltid alternativ.
Folk väljer bilen av bekvämlighet.
Mmm bättre att stoppa huvudet i sanden. Det brukar ju lösa alla problem…
Är nog lite mer komplicerat än så. Evighetslånga hyresrättsköer, skyhöga andrahandshyror, galet höga bostadspriser...
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Är man singel och barnlös är det säkert väldigt lätt att vara flexibel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Tja, för att det är stor efterfrågan på deras bilar. De behöver inte sänka priset, de säljer bra ändå.tslaqqq skrev:Varför inte, den kostar ju betydligt mindre i andra länder i Europa..slugger75 skrev:Nej nej nej det kommer inte att ske.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Tyvärr.
Billigaste Model Y kostar drygt 750.000 kr nu med destinationsavgift. Tror du de sänker drygt 50.000 kr?
Kommer de också sänka Model S och X flera hundra tusen för att komma under gränsen?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
S och X är inga volymbilar, så de kommer knappast sänkas under 700k.slugger75 skrev:Tja, för att det är stor efterfrågan på deras bilar. De behöver inte sänka priset, de säljer bra ändå.tslaqqq skrev:Varför inte, den kostar ju betydligt mindre i andra länder i Europa..slugger75 skrev:Nej nej nej det kommer inte att ske.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Tyvärr.
Billigaste Model Y kostar drygt 750.000 kr nu med destinationsavgift. Tror du de sänker drygt 50.000 kr?
Kommer de också sänka Model S och X flera hundra tusen för att komma under gränsen?
Y är däremot just en volymbil, man tillverkar den nu i fyra(!) fabriker(Model 3 byggs ju "bara'" i två..).
Skulle ekonomin, och därmed efterfrågan, dippa så måste Tesla anpassa sig. Tidigare har de gjort det just genom prissänkningar, inte sällan riktigt aggressiva sådana.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
De tidigare aggressiva prissänkningarna har ju varit på just S och X. De var och är inga volymbilar. Så hur blir det med logiken då?taliz skrev:S och X är inga volymbilar, så de kommer knappast sänkas under 700k.slugger75 skrev:Tja, för att det är stor efterfrågan på deras bilar. De behöver inte sänka priset, de säljer bra ändå.tslaqqq skrev:Varför inte, den kostar ju betydligt mindre i andra länder i Europa..slugger75 skrev:Nej nej nej det kommer inte att ske.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Tyvärr.
Billigaste Model Y kostar drygt 750.000 kr nu med destinationsavgift. Tror du de sänker drygt 50.000 kr?
Kommer de också sänka Model S och X flera hundra tusen för att komma under gränsen?
Y är däremot just en volymbil, man tillverkar den nu i fyra(!) fabriker(Model 3 byggs ju "bara'" i två..).
Skulle ekonomin, och därmed efterfrågan, dippa så måste Tesla anpassa sig. Tidigare har de gjort det just genom prissänkningar, inte sällan riktigt aggressiva sådana.
Ja ja, vi tror olika. Hoppas ni obotliga optimister har rätt och att Model Y prissänks rejält. Ett par hundra tusen kronor billigare vore lagom.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Då var S och X dom enda bilar Tesla sålde. Dvs de var helt beroende av att få dem sålda, annars hade dom inga intäkter.slugger75 skrev:De tidigare aggressiva prissänkningarna har ju varit på just S och X. De var och är inga volymbilar. Så hur blir det med logiken då?taliz skrev:S och X är inga volymbilar, så de kommer knappast sänkas under 700k.slugger75 skrev:Tja, för att det är stor efterfrågan på deras bilar. De behöver inte sänka priset, de säljer bra ändå.tslaqqq skrev:Varför inte, den kostar ju betydligt mindre i andra länder i Europa..slugger75 skrev:
Nej nej nej det kommer inte att ske.
Tyvärr.
Billigaste Model Y kostar drygt 750.000 kr nu med destinationsavgift. Tror du de sänker drygt 50.000 kr?
Kommer de också sänka Model S och X flera hundra tusen för att komma under gränsen?
Y är däremot just en volymbil, man tillverkar den nu i fyra(!) fabriker(Model 3 byggs ju "bara'" i två..).
Skulle ekonomin, och därmed efterfrågan, dippa så måste Tesla anpassa sig. Tidigare har de gjort det just genom prissänkningar, inte sällan riktigt aggressiva sådana.
Ja ja, vi tror olika. Hoppas ni obotliga optimister har rätt och att Model Y prissänks rejält. Ett par hundra tusen kronor billigare vore lagom.
Nu är det istället Y(tidigare 3) som de måste sälja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Det är inte synd om oss som har barn. Tvärtom skulle jag säga.taliz skrev:Ja för allt är omöjligt om man har barn? Så synd om barnfamiljer, buhu.MWall skrev:taliz skrev:Nä, det är inte särskilt komplicerat. Det handlar om att vara flexibel och se möjligheter istället för problem.MWall skrev:taliz skrev:Cykla, samåk, ta bussen, flytta, byt jobb etc etc. Finns alltid alternativ.
Folk väljer bilen av bekvämlighet.
Mmm bättre att stoppa huvudet i sanden. Det brukar ju lösa alla problem…
Är nog lite mer komplicerat än så. Evighetslånga hyresrättsköer, skyhöga andrahandshyror, galet höga bostadspriser...
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Är man singel och barnlös är det säkert väldigt lätt att vara flexibel.
Däremot så har barnen sina egna liv med skola, kompisar, fritidsaktiviteter osv osv. Att rycka upp dem i tid och otid och flytta runt kan vara ok om barnet har "rätt" personlighet. Vet dock att just mina barn skulle tycka att det var enormt stressande att byta miljö och förlora alla kompisar. Dessutom ska det vara nära till en bra skola, en trygg skolväg så barnet inte behöver skjuts osv. Och är skolan populär så måste man köa... Det blir så mycket mer som ska stämma helt enkelt.
Det blir även svårare att hitta boenden om man är 4 st + en hund än om man är själv. Är man helt själv så kvittar det ju nästan var och hur man bor.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Varför sänka priserna när efterfrågan vida överstiger tillgången?slugger75 skrev:Tja, för att det är stor efterfrågan på deras bilar. De behöver inte sänka priset, de säljer bra ändå.tslaqqq skrev:Varför inte, den kostar ju betydligt mindre i andra länder i Europa..slugger75 skrev:Nej nej nej det kommer inte att ske.taliz skrev:Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Tyvärr.
Billigaste Model Y kostar drygt 750.000 kr nu med destinationsavgift. Tror du de sänker drygt 50.000 kr?
Kommer de också sänka Model S och X flera hundra tusen för att komma under gränsen?
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Det förstår nog de flesta. Poängen var att det inte är omöjligt att lösa. Långt ifrån ovanligt att barnfamiljer flyttar till annan ort. Vill man så går det.MWall skrev:Det är inte synd om oss som har barn. Tvärtom skulle jag säga.taliz skrev:Ja för allt är omöjligt om man har barn? Så synd om barnfamiljer, buhu.MWall skrev:taliz skrev:Nä, det är inte särskilt komplicerat. Det handlar om att vara flexibel och se möjligheter istället för problem.MWall skrev:
Är nog lite mer komplicerat än så. Evighetslånga hyresrättsköer, skyhöga andrahandshyror, galet höga bostadspriser...
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Är man singel och barnlös är det säkert väldigt lätt att vara flexibel.
Däremot så har barnen sina egna liv med skola, kompisar, fritidsaktiviteter osv osv. Att rycka upp dem i tid och otid och flytta runt kan vara ok om barnet har "rätt" personlighet. Vet dock att just mina barn skulle tycka att det var enormt stressande att byta miljö och förlora alla kompisar. Dessutom ska det vara nära till en bra skola, en trygg skolväg så barnet inte behöver skjuts osv. Och är skolan populär så måste man köa... Det blir så mycket mer som ska stämma helt enkelt.
Det blir även svårare att hitta boenden om man är 4 st + en hund än om man är själv. Är man helt själv så kvittar det ju nästan var och hur man bor.
Förövrigt kvittar det inte var och hur man bor när man är själv. Tvärtom, det är ännu viktigare då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Ehum, märkligt resonemang att om man har tagit sig råd att köpa sig en dyr sak så har man råd att köpa en till.MWall skrev:
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Jag tror att få som tar sina surt förvärvade slantar och köper en bostad i en större stad har råd att köpa elbil.
Det är lite som att säga, -"Jaha, du har en dyr bil, då har du säkert råd med stor båt, sommarställe och villa med sjötomt".
Det är nog ganska så många som prioriterar att införskaffa en dyrare pinal, men därmed inte sagt att man kan köpa sig flera.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
velig skrev:Ehum, märkligt resonemang att om man har tagit sig råd att köpa sig en dyr sak så har man råd att köpa en till.MWall skrev:
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Jag tror att få som tar sina surt förvärvade slantar och köper en bostad i en större stad har råd att köpa elbil.
Det är lite som att säga, -"Jaha, du har en dyr bil, då har du säkert råd med stor båt, sommarställe och villa med sjötomt".
Det är nog ganska så många som prioriterar att införskaffa en dyrare pinal, men därmed inte sagt att man kan köpa sig flera.
Istället för att flytta till en stad så har man råd att skaffa sig en elbil menade jag.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Tack!MWall skrev:velig skrev:Ehum, märkligt resonemang att om man har tagit sig råd att köpa sig en dyr sak så har man råd att köpa en till.MWall skrev:
Har man råd att flytta från landet till en större stad så har man råd att köpa en elbil också. Det är inte de jag pratar om.
Jag tror att få som tar sina surt förvärvade slantar och köper en bostad i en större stad har råd att köpa elbil.
Det är lite som att säga, -"Jaha, du har en dyr bil, då har du säkert råd med stor båt, sommarställe och villa med sjötomt".
Det är nog ganska så många som prioriterar att införskaffa en dyrare pinal, men därmed inte sagt att man kan köpa sig flera.
Istället för att flytta till en stad så har man råd att skaffa sig en elbil menade jag.
Då förstår jag resonemanget bättre.
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Tillbaka till on topic. Ja, beslut är definitivt på gång. Från miljöministerns mejllogg 4/6:
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Andersen skrev:Tillbaka till on topic. Ja, beslut är definitivt på gång. Från miljöministerns mejllogg 4/6:
Förmodligen torsdag då...