Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 3

Inlägg av BigEasy »

tesla newbie skrev: 21 mar 2023 16:19
mikebike skrev: 21 mar 2023 14:56
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 14:50
HelectriC skrev: 21 mar 2023 13:33
Model Y är dagens Passat. Känns inte som PS3 konkurrerar mot den. Model Y är en fin bil, men premiumkänslan innfinner sig iaf inte i den bilen.
Om man med premium menar fina material i interören så visst. Men tittar man på elektronikarkitektur och mjukvara så är Tesla riktigt premium.
Näe. Med tanke på hur dåligt alla assistanssystem fungerar så är inte Tesla premium. Parkeringsassistansen fungerar ju inte alls på nya Teslor.
Elektronikarkitektur = ingen regnsensor, inga ultraljudssensorer, ingen radar?
Köpare av premiumbilar lär inte heller bli imponerade av påståenden som "det blir bättre vid nästa uppdatering, OTA är fantastiskt."
En bil skall bara funka, man skall inte behöva bli förvånad och förbannad när man kör. Egentligen oavsett prisklass, men köpare av dyra bilar är lite mer kräsna.
Tesla har reducerat antalet styrenheter och mängden kablage som behövs dramatiskt. Dessutom så utvecklar de mjukvaran till merparten av alla styrenheter själva. Vilket gör att de t.ex har ett egenutvecklat antispinnsystem som ligger direkt i styrenheten för motorerna, vilket är ett av de absolut bästa som finns i dagsläget. De har också värmepumpen med octovalve vilket gör det möjligt att ha värmepump utan ett extra PTC element. Tesla har också ett fantastiskt antisladdsystem, som gör att Model 3 och Model Y klarar undanmanöverprov med lysande resultat.
Dock håller jag med om att det är dåligt av Tesla att ta bort hårdvara innan mjukvaran som ska ersätta den är klar. Man borde fortsatt leverera med USS, men köra vision-mjukvaran i bakgrunden tills den blivit tillräckligt bra.
Att köpare av premiumbilar inte kan acceptera att det blir bättre vid nästa uppdatering beror bara på att övriga premiummärken inte har kommit så långt när det gäller egenutvecklad mjukvara. Titta på Lucid till exmpel, som ska vara ett premiummärke. De har stora problem med mjukvaran, eftersom de vill göra det mesta själva. Att det funkar bättre på BMW och Mercedes till exempel beror ju på att de inte gör mjukvaran själva utan köper in färdiga "lådor" från bl.a. Bosch och Continental. När de också ska gå över till att bli "Software defined car" så kommer det bli minsta lika "illa" för dem. Troligen värre eftersom de inte alls har samma erfarenhet av mjukvaruutveckling som Tesla.

Du talar om saker som främst är en fördel för Tesla och inte för kunden.

Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 3

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 21 mar 2023 15:35
mikebike skrev: 21 mar 2023 15:32
taliz skrev: 21 mar 2023 15:18
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 14:50
HelectriC skrev: 21 mar 2023 13:33
Model Y är dagens Passat. Känns inte som PS3 konkurrerar mot den. Model Y är en fin bil, men premiumkänslan innfinner sig iaf inte i den bilen.
Om man med premium menar fina material i interören så visst. Men tittar man på elektronikarkitektur och mjukvara så är Tesla riktigt premium.
Minst lika bra material i Tesla som övriga nu. En PS2 är betydligt plastigare än Y tex.
Jag vill ha klädsel (och ratt) av döda djur, den möjligheten finns till PS2.
Fast det är svindyrt....
Premium är hållbara material numera.
Så plast framställt av petroleum är hållbart men inte restprodukter från köttindustrin?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 21 mar 2023 17:11
taliz skrev: 21 mar 2023 15:35
mikebike skrev: 21 mar 2023 15:32
taliz skrev: 21 mar 2023 15:18
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 14:50


Om man med premium menar fina material i interören så visst. Men tittar man på elektronikarkitektur och mjukvara så är Tesla riktigt premium.
Minst lika bra material i Tesla som övriga nu. En PS2 är betydligt plastigare än Y tex.
Jag vill ha klädsel (och ratt) av döda djur, den möjligheten finns till PS2.
Fast det är svindyrt....
Premium är hållbara material numera.
Så plast framställt av petroleum är hållbart men inte restprodukter från köttindustrin?
Ja, när blev inredning helt i plast hållbar?
Jag tror i så fall mer på olika textilmaterial som hållbarare alternativ.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 3

Inlägg av BigEasy »

Fredrik j skrev: 21 mar 2023 17:24
mikebike skrev: 21 mar 2023 17:11
taliz skrev: 21 mar 2023 15:35
mikebike skrev: 21 mar 2023 15:32
taliz skrev: 21 mar 2023 15:18


Minst lika bra material i Tesla som övriga nu. En PS2 är betydligt plastigare än Y tex.
Jag vill ha klädsel (och ratt) av döda djur, den möjligheten finns till PS2.
Fast det är svindyrt....
Premium är hållbara material numera.
Så plast framställt av petroleum är hållbart men inte restprodukter från köttindustrin?
Ja, när blev inredning helt i plast hållbar?
Jag tror i så fall mer på olika textilmaterial som hållbarare alternativ.
Jag skulle vilja ha ull, som Volvo erbjuder till vissa modeller. Har en ullfåtölj hemma som är helt fantastisk. Varmt när det är kallt, svalt när det är varmt, stöter ifrån sig smuts...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

BigEasy skrev: 21 mar 2023 18:16
Jag skulle vilja ha ull, som Volvo erbjuder till vissa modeller. Har en ullfåtölj hemma som är helt fantastisk. Varmt när det är kallt, svalt när det är varmt, stöter ifrån sig smuts...
Det kan du faktiskt få i en Polestar 3 :)
Screenshot_20230321_184327_Chrome.jpg
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Polestar 3

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 21 mar 2023 15:18
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 14:50
HelectriC skrev: 21 mar 2023 13:33
Model Y är dagens Passat. Känns inte som PS3 konkurrerar mot den. Model Y är en fin bil, men premiumkänslan innfinner sig iaf inte i den bilen.
Om man med premium menar fina material i interören så visst. Men tittar man på elektronikarkitektur och mjukvara så är Tesla riktigt premium.
Minst lika bra material i Tesla som övriga nu. En PS2 är betydligt plastigare än Y tex.
Du menar plastklädsel (galon) och plastratt som enda val nu på Tesla :lol:
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 16:19
mikebike skrev: 21 mar 2023 14:56
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 14:50
HelectriC skrev: 21 mar 2023 13:33
Model Y är dagens Passat. Känns inte som PS3 konkurrerar mot den. Model Y är en fin bil, men premiumkänslan innfinner sig iaf inte i den bilen.
Om man med premium menar fina material i interören så visst. Men tittar man på elektronikarkitektur och mjukvara så är Tesla riktigt premium.
Näe. Med tanke på hur dåligt alla assistanssystem fungerar så är inte Tesla premium. Parkeringsassistansen fungerar ju inte alls på nya Teslor.
Elektronikarkitektur = ingen regnsensor, inga ultraljudssensorer, ingen radar?
Köpare av premiumbilar lär inte heller bli imponerade av påståenden som "det blir bättre vid nästa uppdatering, OTA är fantastiskt."
En bil skall bara funka, man skall inte behöva bli förvånad och förbannad när man kör. Egentligen oavsett prisklass, men köpare av dyra bilar är lite mer kräsna.
Tesla har reducerat antalet styrenheter och mängden kablage som behövs dramatiskt. Dessutom så utvecklar de mjukvaran till merparten av alla styrenheter själva. Vilket gör att de t.ex har ett egenutvecklat antispinnsystem som ligger direkt i styrenheten för motorerna, vilket är ett av de absolut bästa som finns i dagsläget. De har också värmepumpen med octovalve vilket gör det möjligt att ha värmepump utan ett extra PTC element. Tesla har också ett fantastiskt antisladdsystem, som gör att Model 3 och Model Y klarar undanmanöverprov med lysande resultat.
Dock håller jag med om att det är dåligt av Tesla att ta bort hårdvara innan mjukvaran som ska ersätta den är klar. Man borde fortsatt leverera med USS, men köra vision-mjukvaran i bakgrunden tills den blivit tillräckligt bra.
Att köpare av premiumbilar inte kan acceptera att det blir bättre vid nästa uppdatering beror bara på att övriga premiummärken inte har kommit så långt när det gäller egenutvecklad mjukvara. Titta på Lucid till exmpel, som ska vara ett premiummärke. De har stora problem med mjukvaran, eftersom de vill göra det mesta själva. Att det funkar bättre på BMW och Mercedes till exempel beror ju på att de inte gör mjukvaran själva utan köper in färdiga "lådor" från bl.a. Bosch och Continental. När de också ska gå över till att bli "Software defined car" så kommer det bli minsta lika "illa" för dem. Troligen värre eftersom de inte alls har samma erfarenhet av mjukvaruutveckling som Tesla.

Du talar om saker som främst är en fördel för Tesla och inte för kunden.

Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 3

Inlägg av BigEasy »

tesla newbie skrev: 21 mar 2023 19:25


Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
De flesta bilar har bättre dödavinkelnvarnare än Tesla.

Automatisk stols- och rattvärme låter svårt. Bilen kan inte veta om jag kommer från en varm dusch eller är genomfrusen.

Varför ska man öppna dörren från appen?

Auto helljus fungerar lika bra på andra bilar som det numera gör hos Tesla.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 3

Inlägg av macky »

Fredrik j skrev: 21 mar 2023 17:24
mikebike skrev: 21 mar 2023 17:11
taliz skrev: 21 mar 2023 15:35
mikebike skrev: 21 mar 2023 15:32
taliz skrev: 21 mar 2023 15:18


Ja, när blev inredning helt i plast hållbar?
Jag tror i så fall mer på olika textilmaterial som hållbarare alternativ.
Valde yllesäten i min PS3. Alltid valt alcantara i Audi som ju är syntet och vill inte ha helskinn. Ska inte vara material man glider omkring på. Får (😄) väl se om man kommer tycka om.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 3

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 21 mar 2023 19:29
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 19:25


Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
De flesta bilar har bättre dödavinkelnvarnare än Tesla.

Automatisk stols- och rattvärme låter svårt. Bilen kan inte veta om jag kommer från en varm dusch eller är genomfrusen.

Varför ska man öppna dörren från appen?

Auto helljus fungerar lika bra på andra bilar som det numera gör hos Tesla.
Håller med dig om automatik på värme, jag gillar rattvärme och stolsvärme men frun vill aldrig ha det, hur ska bilen lista ut det?

Det andra har jag ingen uppfattning om men låter som försök att nämna något som skulle kunna vara bra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 3

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 21 mar 2023 19:56
BigEasy skrev: 21 mar 2023 19:29
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 19:25


Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
De flesta bilar har bättre dödavinkelnvarnare än Tesla.

Automatisk stols- och rattvärme låter svårt. Bilen kan inte veta om jag kommer från en varm dusch eller är genomfrusen.

Varför ska man öppna dörren från appen?

Auto helljus fungerar lika bra på andra bilar som det numera gör hos Tesla.
Håller med dig om automatik på värme, jag gillar rattvärme och stolsvärme men frun vill aldrig ha det, hur ska bilen lista ut det?

Det andra har jag ingen uppfattning om men låter som försök att nämna något som skulle kunna vara bra.
Tvärtom för oss. :lol:
Min fru vill ha två grader kallare luft och full rumpvärme.
För mig funkar automatiken rätt bra, förutom att bilen drar på full sätesvärme om man sätter sig i en icke förkonditionerad bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

BigEasy skrev: 21 mar 2023 19:29
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 19:25


Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
De flesta bilar har bättre dödavinkelnvarnare än Tesla.

Automatisk stols- och rattvärme låter svårt. Bilen kan inte veta om jag kommer från en varm dusch eller är genomfrusen.

Varför ska man öppna dörren från appen?

Auto helljus fungerar lika bra på andra bilar som det numera gör hos Tesla.
Det vara bara exempel på funktioner som tillkommit genom uppdateringar utan att någon ny hårdvara behöver installeras i bilen. Jag menade inte dödavinkelvarnare utan att sidokameran visar döda vinkeln när man slår på blinkersen.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Du talar om saker som främst är en fördel för Tesla och inte för kunden.

Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Problemet är att antalet "färdiga lådor" har växt till ohållbar storlek. Lyxbilar kan ha uppåt 100 separata styrenheter med tillhörande kablage. Det blir enormt komplext och dyrt att tillverka och i det närmaste omöjligt att uppdatera OTA.
Mycket bättre att ha ett färre antal större lådor med bättre processorer och implementera fler funktioner i mjukvara istället. Lite som en smartphone fungerar. Sedan har Tesla dragit det för långt i vissa fall, genom att försöka ersätta regnsensorn med en kamera. De hade mycket väl kunna klämma in en regnsensor i nuvarande arkitektur, men försökte lösa det genom mjukvara istället.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 3

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
De flesta sitter väl i knät på Microsoft, Oracle, SAP...? För att inte nämna alla cloud-tjänster.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 3

Inlägg av BigEasy »

tesla newbie skrev: 21 mar 2023 23:25
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Du talar om saker som främst är en fördel för Tesla och inte för kunden.

Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Problemet är att antalet "färdiga lådor" har växt till ohållbar storlek. Lyxbilar kan ha uppåt 100 separata styrenheter med tillhörande kablage. Det blir enormt komplext och dyrt att tillverka och i det närmaste omöjligt att uppdatera OTA.
Mycket bättre att ha ett färre antal större lådor med bättre processorer och implementera fler funktioner i mjukvara istället. Lite som en smartphone fungerar. Sedan har Tesla dragit det för långt i vissa fall, genom att försöka ersätta regnsensorn med en kamera. De hade mycket väl kunna klämma in en regnsensor i nuvarande arkitektur, men försökte lösa det genom mjukvara istället.
Ok, men det är fortfarande mest en fördel för Tesla själva även om vissa saker är bra. Sentry, camping, dog-mode osv.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 22 mar 2023 07:41
taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Ja, och de tjänar väldigt dåligt med pengar. Endast hårdvara är generellt en lågmarginalprodukt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 22 mar 2023 09:40
Maw skrev: 22 mar 2023 07:41
taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Ja, och de tjänar väldigt dåligt med pengar. Endast hårdvara är generellt en lågmarginalprodukt.
Ofta går det ju att tjäna pengar på att paketera mjukvara i attraktiv hårdvara. Åtminstone om man säljer konsumentprodukter som bilar.
Lyckas man riktigt bra med hårdvaran accepteras brister i mjukvaran (och funktionalitet den kontrollerar) lättare av kunderna.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 3

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 22 mar 2023 09:40
Maw skrev: 22 mar 2023 07:41
taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Ja, och de tjänar väldigt dåligt med pengar. Endast hårdvara är generellt en lågmarginalprodukt.
Vet inte exakt vad du pratar om nu. Företag som säljer mjukvara eller företag som använder egenutvecklad mjukvara? Eller är du ute efter de som säljer hårdvara med tillhörande mjukvara?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

BigEasy skrev: 22 mar 2023 09:53
taliz skrev: 22 mar 2023 09:40
Maw skrev: 22 mar 2023 07:41
taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Ja, och de tjänar väldigt dåligt med pengar. Endast hårdvara är generellt en lågmarginalprodukt.
Vet inte exakt vad du pratar om nu. Företag som säljer mjukvara eller företag som använder egenutvecklad mjukvara? Eller är du ute efter de som säljer hårdvara med tillhörande mjukvara?
Vi pratar om de som endast säljer hårdvara, dvs motsvarande biltillverkare som inte har egen mjukvara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 22 mar 2023 09:52
taliz skrev: 22 mar 2023 09:40
Maw skrev: 22 mar 2023 07:41
taliz skrev: 22 mar 2023 04:37
BigEasy skrev: 21 mar 2023 16:30
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.
Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Ja, och de tjänar väldigt dåligt med pengar. Endast hårdvara är generellt en lågmarginalprodukt.
Ofta går det ju att tjäna pengar på att paketera mjukvara i attraktiv hårdvara. Åtminstone om man säljer konsumentprodukter som bilar.
Lyckas man riktigt bra med hårdvaran accepteras brister i mjukvaran (och funktionalitet den kontrollerar) lättare av kunderna.
Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

Man bryr sig inte om mjukvara tills den inte fungerar.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Polestar 3

Inlägg av Dinsdale »

tesla newbie skrev: 21 mar 2023 19:25
Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
Fast av de där uppdateringarna kommer majoriteten från att Tesla gjort dåliga designval eller saknat funktionalitet.

Om de hade haft en lampa som lyser i backspegeln som dödavinkelvarnare hade de inte behövt dödavinkel-kameran istället.
Om de hade haft riktiga dörrhandtag hade de inte behövt funktionen för att öppna dörren utan att trycka på dörrhandtag (den används ju för att dörrhandtaget frusit fast och inte går att få upp, ett utanpåliggande handtag går ju alltid rycka upp om det mot förmodan skulle frysa fast).
Om laddluckan inte hade öppnats genom att man petade på den hade den inte öppnats av att man spolar på den med högtrycket heller, och därmed behövs inte biltvättsläget vid manuell tvätt. För automattvätt var det en funktion man borde levererat från början.
Autohelljuset och vindrutetorkarna är väldigt bra exempel på att man släppt något som (fortfarande) inte är färdigtestat istället för att köpa en färdig lösning från hyllan och få full funktionalitet direkt.

Däremot om de lägger till något som är nytt på marknaden, som tex dog mode eller sentry mode är det jättebra. Men det händer relativt sällan, det mesta handlar bara om att de försöker hantera sina egna dåliga designval och att lägga in nya spel tycker jag.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Polestar 3

Inlägg av Kevork »

Dinsdale skrev: 23 mar 2023 06:17
tesla newbie skrev: 21 mar 2023 19:25
Finns även fördelar för kunden, som tex lägre vikt på bilen vilket ger bättre effektivitet, samt även möjlighet att lägga till funktioner som man inte tänkt på från början, som t.ex car wash mode, döda vinkel kamera, automatisk stols- och rattvärme och möjlighet att öppna förardörren från Tesla-appen. Även autohelljuset har gått från att vara värdelöst till fullt användbart.
Om de hade haft en lampa som lyser i backspegeln som dödavinkelvarnare hade de inte behövt dödavinkel-kameran istället.
Det du beskriver är inte hur Tesla har löst dödavinkelvarningen. Det du beskriver är enbart kamerastödet du som chaufför valfritt kan välja att använda eller inte.
Skriv svar