Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev:
Legato skrev:
Jag tycker verkligen bilen verkar superläcker och relativt prisvärd sett till all utrustning som ingår.

Två saker känna dock som dealbreakers:
* Polestars stora kvalitetsproblem. Känns som en av få bilar där det generellt strular mer än på Tesla.
* Det usla cW:t. Hur tusan kan man bygga en sprillans ny, relativt slimmad elbil med ett cW som tom är högre än VW Buzz? Jag tyckte det var ett skämt när i-Pace kom och Jaguar skröt om sitt cW trots att det var högt, men detta är ju galet. Förmodar att räckvidden i verkligheten kommer bli rätt dålig trots stort batteri. På resa riskerar hög förbrukning också bli dyrt med nuvarande trend i elpriser.
Den(PS3) har dock lägre förbrukning än Buzz trots att den är större, tyngre, starkare och har AWD, så cW verkar inte vara allt. /...
Har den? Enligt vilket mått då? WLTP – som har en genomsnittshastighet på ca 46,5 km/h? Tycker de flesta bilar verkar få rätt låg förbrukning i det testet... Björn Nyland har postat siffror för Buzz i 120 km/h. Som jag förstått det så har Buzz en förbrukning som är typ samma eller lägre än en FAT e-tron. Och där uppe någonstans lär nog den här PS3'an också hamna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

PS2 hade ganska hög förbrukning i början. Efter några OTA så har den hamnat på ok nivå. Jag tror Polestar generellt har lärt mkt de senaste åren som kommer till godo i PS3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Polestar 3

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
Jag tycker verkligen bilen verkar superläcker och relativt prisvärd sett till all utrustning som ingår.

Två saker känna dock som dealbreakers:
* Polestars stora kvalitetsproblem. Känns som en av få bilar där det generellt strular mer än på Tesla.
* Det usla cW:t. Hur tusan kan man bygga en sprillans ny, relativt slimmad elbil med ett cW som tom är högre än VW Buzz? Jag tyckte det var ett skämt när i-Pace kom och Jaguar skröt om sitt cW trots att det var högt, men detta är ju galet. Förmodar att räckvidden i verkligheten kommer bli rätt dålig trots stort batteri. På resa riskerar hög förbrukning också bli dyrt med nuvarande trend i elpriser.
Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.

” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... oefficient

En lastbil kan ju t.ex ha ett lågt Cd värde men med en stor frontarea så blir CdA högt och därmed förbrukningen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.

” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... oefficient

En lastbil kan ju t.ex ha ett lågt Cd värde men med en stor frontarea så blir CdA högt och därmed förbrukningen.
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
Legato skrev:
Jag tycker verkligen bilen verkar superläcker och relativt prisvärd sett till all utrustning som ingår.

Två saker känna dock som dealbreakers:
* Polestars stora kvalitetsproblem. Känns som en av få bilar där det generellt strular mer än på Tesla.
* Det usla cW:t. Hur tusan kan man bygga en sprillans ny, relativt slimmad elbil med ett cW som tom är högre än VW Buzz? Jag tyckte det var ett skämt när i-Pace kom och Jaguar skröt om sitt cW trots att det var högt, men detta är ju galet. Förmodar att räckvidden i verkligheten kommer bli rätt dålig trots stort batteri. På resa riskerar hög förbrukning också bli dyrt med nuvarande trend i elpriser.
Den(PS3) har dock lägre förbrukning än Buzz trots att den är större, tyngre, starkare och har AWD, så cW verkar inte vara allt. /...
Har den? Enligt vilket mått då? WLTP – som har en genomsnittshastighet på ca 46,5 km/h? Tycker de flesta bilar verkar få rätt låg förbrukning i det testet... Björn Nyland har postat siffror för Buzz i 120 km/h. Som jag förstått det så har Buzz en förbrukning som är typ samma eller lägre än en FAT e-tron. Och där uppe någonstans lär nog den här PS3'an också hamna...
Har du något bättre mått än WLTP så får du gärna presentera det, men tills dess så är det väl WLTP vi får köra på gissar jag?
Jag tror dessutom att det är bäst att invänta bilen så får vi veta mer säkert, den kanske är bättre eller sämre, jag vet inte och ingen annan här inne heller.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Polestar 3

Inlägg av Teslared »

US normen EPA räckvidden är lite mer realistisk än WLTP. EPA för P3 uppgavs till 300 miles om jag kommer ihåg rätt, (inte officiellt än). Det motsvarar 482 km.

EPA består av 55% highway och 45% city driving.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 3

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev:
HelectriC skrev:
thebishop skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
På vad är en P3 bättre än en Audi Q6?

Audi Q6 e-tron spotted
New electric SUV to sit below the current e-tron
100kWh battery from A6 e-tron
800V electrical system
400 miles of range expected(643km)
270kW fast charging capability
Expected to go on sale in 2022
Predicted to cost from around £60,000(758.000kr)
Det blir säkert en fin bil det också. Men det är inte alla som gillar Audi på samma sätt som inte alla gillar Polestar eller Tesla. Det finns plats för fler än 1 märke.
Säger du ja som inte har skygglappar och faktiskt provat massor med olika märken på riktigt och fått en mer underbyggd uppfattning! :lol:
Lite osäker på hur jag ska tolka det du skrev, men håller du med mig eller skrattar du åt mig :?
Håller också med och att byta bil ofta och mellan märken är ju det roligaste som finns :)
Håller med men svårt med dessa långa leveranstider :roll: :roll: :lol:
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Polestar 3

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.

” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... oefficient

En lastbil kan ju t.ex ha ett lågt Cd värde men med en stor frontarea så blir CdA högt och därmed förbrukningen.
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Nä men det är ju den enheten som bör användas om man pratar om energiförbrukning och eller jämför olika modeller.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Fel, PS3 är faktiskt hyfsat lågbyggd så den kommer ha betydligt lägre CdA än ID Buzz. Nästan så den kvalar in som kombi med sina 161 cm, typ samma höjd som en xc70 och något lägre än Model Y.

Ska man sen jämföra ps3 och buzzen (varför man nu ska göra det..) så får man väl vänta tills PS3 kommer som 2wd eller ID Buzz som 4wd för att det ska bli meningsfullt. MEB-bilatna har väl inte heller permanent 4wd, det är ju lite olika mål med teknikvalen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Fel, PS3 är faktiskt hyfsat lågbyggd så den kommer ha betydligt lägre CdA än ID Buzz. Nästan så den kvalar in som kombi med sina 161 cm, typ samma höjd som en xc70 och något lägre än Model Y.

Ska man sen jämföra ps3 och buzzen (varför man nu ska göra det..) så får man väl vänta tills PS3 kommer som 2wd eller ID Buzz som 4wd för att det ska bli meningsfullt. MEB-bilatna har väl inte heller permanent 4wd, det är ju lite olika mål med teknikvalen.
Är de någon bil som har permanent 4wd? Rent energi effektivt så kör man oftast bara en motor (vid konstant hastighet rakt fram) och föröker koppla bort denna andra. Ps3 tex så kan man koppla bort motorn bak helt genom den tvdc enhet som finns där och som även används för torque vectoring.

Sen finns de bilar som Ford mustang som står som 4wd men där ena motorn är löjligt klen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Fel, PS3 är faktiskt hyfsat lågbyggd så den kommer ha betydligt lägre CdA än ID Buzz. Nästan så den kvalar in som kombi med sina 161 cm, typ samma höjd som en xc70 och något lägre än Model Y.

Ska man sen jämföra ps3 och buzzen (varför man nu ska göra det..) så får man väl vänta tills PS3 kommer som 2wd eller ID Buzz som 4wd för att det ska bli meningsfullt. MEB-bilatna har väl inte heller permanent 4wd, det är ju lite olika mål med teknikvalen.
Är de någon bil som har permanent 4wd? Rent energi effektivt så kör man oftast bara en motor (vid konstant hastighet rakt fram) och föröker koppla bort denna andra. Ps3 tex så kan man koppla bort motorn bak helt genom den tvdc enhet som finns där och som även används för torque vectoring.

Sen finns de bilar som Ford mustang som står som 4wd men där ena motorn är löjligt klen.
Polestar 2 använder alltid båda motorerna och har alltså permanent 4wd. Jag förmodar att Polestar 3 också kommer ha det?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
chaffis75 skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Fel, PS3 är faktiskt hyfsat lågbyggd så den kommer ha betydligt lägre CdA än ID Buzz. Nästan så den kvalar in som kombi med sina 161 cm, typ samma höjd som en xc70 och något lägre än Model Y.

Ska man sen jämföra ps3 och buzzen (varför man nu ska göra det..) så får man väl vänta tills PS3 kommer som 2wd eller ID Buzz som 4wd för att det ska bli meningsfullt. MEB-bilatna har väl inte heller permanent 4wd, det är ju lite olika mål med teknikvalen.
Är de någon bil som har permanent 4wd? Rent energi effektivt så kör man oftast bara en motor (vid konstant hastighet rakt fram) och föröker koppla bort denna andra. Ps3 tex så kan man koppla bort motorn bak helt genom den tvdc enhet som finns där och som även används för torque vectoring.

Sen finns de bilar som Ford mustang som står som 4wd men där ena motorn är löjligt klen.
Polestar 2 använder alltid båda motorerna och har alltså permanent 4wd. Jag förmodar att Polestar 3 också kommer ha det?
Som jag skriver så har polestar 3 en tvdc enhet som gör att de kan koppla ifrån bakaxeln från motorn.. Detta gör man såklart bara när man ligger och kör rakt fram på en landväg eller motorväg. När 4wd krävs så kopplas motorn in på millisekunder. Detta är ett sätt att spara el.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

Var de inte auto och motorsport som var inne på samma sak?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

Såg den, där jag fick att den bara är 1cm högre än XC70 från.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Maw skrev:
Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

Såg den, där jag fick att den bara är 1cm högre än XC70 från.

Samma höjd som BMW iX.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

backe skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

Såg den, där jag fick att den bara är 1cm högre än XC70 från.

Samma höjd som BMW iX.
Stämmer verkligen det? IX känns ju som betydligt högre än XC70
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

HelectriC skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

Såg den, där jag fick att den bara är 1cm högre än XC70 från.

Samma höjd som BMW iX.
Stämmer verkligen det? IX känns ju som betydligt högre än XC70
Ix är väl 169.5 cm så drygt 8 cm högre än PS3.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

XC70 känns väl lite daterad som jämförelse? Hur är den måttmässigt mot V90 CC? XC70s efterträdare.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
XC70 känns väl lite daterad som jämförelse? Hur är den måttmässigt mot V90 CC? XC70s efterträdare.
Det finns väl ingen V90 som motsvarar XC70. V90 cross country är väl närmast, den är strax över 154 cm.

Polestar 3 sänks för övrigt av luftfjädringen vid högre hastigheter aå jag förmodar att även den är en bit under 160 cm i fart.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Maw skrev:
HelectriC skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
Jonny på The Late Brake Show menar stt PS3 är en kombi som kallas SUV för att sälja bättre.

Såg den, där jag fick att den bara är 1cm högre än XC70 från.

Samma höjd som BMW iX.
Stämmer verkligen det? IX känns ju som betydligt högre än XC70
Ix är väl 169.5 cm så drygt 8 cm högre än PS3.
My bad, tänkte på markfrigången.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
XC70 känns väl lite daterad som jämförelse? Hur är den måttmässigt mot V90 CC? XC70s efterträdare.
Det finns väl ingen V90 som motsvarar XC70. V90 cross country är väl närmast, den är strax över 154 cm.

Polestar 3 sänks för övrigt av luftfjädringen vid högre hastigheter aå jag förmodar att även den är en bit under 160 cm i fart.
V90 CC = V90 Cross country.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
XC70 känns väl lite daterad som jämförelse? Hur är den måttmässigt mot V90 CC? XC70s efterträdare.
Det finns väl ingen V90 som motsvarar XC70. V90 cross country är väl närmast, den är strax över 154 cm.

Polestar 3 sänks för övrigt av luftfjädringen vid högre hastigheter aå jag förmodar att även den är en bit under 160 cm i fart.
V90 CC = V90 Cross country.
Ah förlåt, jag läste visst inte ordentligt vad du skrev.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.

” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... oefficient

En lastbil kan ju t.ex ha ett lågt Cd värde men med en stor frontarea så blir CdA högt och därmed förbrukningen.
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Fel, PS3 är faktiskt hyfsat lågbyggd så den kommer ha betydligt lägre CdA än ID Buzz. Nästan så den kvalar in som kombi med sina 161 cm, typ samma höjd som en xc70 och något lägre än Model Y.

Ska man sen jämföra ps3 och buzzen (varför man nu ska göra det..) så får man väl vänta tills PS3 kommer som 2wd eller ID Buzz som 4wd för att det ska bli meningsfullt. MEB-bilatna har väl inte heller permanent 4wd, det är ju lite olika mål med teknikvalen.
Kan förstå att du gör den tolkningen, men mitt inlägg om CdA var menat som ett allmänt konstaterande om SUV/Crossover som en 'inte så bra' formfaktor med tanke på luftmotsånd.

Men med det sagt så tycker jag fortsatt att jämförelsen FAT e-tron vs. Buzz är intressant med tanke på PS3's kommande förbrukningssiffror. Och som jag (typ) gissade i mitt översta inlägg på den här sidan (och enligt Björn Nylands tester):

FAT e-tron med vinterdäck i +4 grader varmt drog 306 Wh/km i 120 km/h med torrt väglag.
Buzz med sommardäck i +10 grader varmt drog 302 Wh/km i 120 km/h med "Dry/wet" som väglag.

Och där någonstans tror jag fortfarande att PS3 kommer hamna. Visst, PS3 är lägre än Buzz och den har tydligen en luftfjädring som sänker bilen i högre hastigheter (vilket jag inte hade koll på när jag skrev ovan nämnda inlägg överst på den här sidan), men samtidigt är PS3 bredare, den har sannolikt större och bredare däck. Och den har en sämre formfaktor än Buzz (Cd-värdet).

Vidare är PS3 och FAT e-tron i princip lika höga. FAT e-tron är bara några millimeter högre än PS3.

Och är Model Y verkligen högre än PS3? Den bakhjulsdrivna och LR är någon cm högre, men är inte Y Performance sänkt 2 cm jämfört med de andra två Y-varianterna och borde väl i så fall vara lägre än PS3? Men visst – om nu PS3 sänker sig i fart så blir den väl fortfarande i så fall några få cm lägre än Y när den rör på sig. Men å andra sidan har ju Y en helt överlägsen formfaktor jämfört med PS3. Model Y har ett Cd på endast 0,23(!)... Och Y och PS3 lär ju ha i princip samma CdA. Och just formfaktorn är sannolikt anledningen till att Y har en helt annan förbrukning i 120 km/h jämfört med FAT e-tron enligt Nyland.

Med vinterdäck i +5 grader varmt drog Model Y endast 214 Wh/km i 120 km/h med torrt väglag. Det kan alltså jämföras med FAT e-tron som istället drog 306 Wh/km under nästan identiska förhållanden...

Och ang. XC70 så undrar jag var de fått det måttet från. Är det inklusive eller exklusive XC70's 'rätt rejäla' takräcken?...

Bild
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

Tror det blir att invänta några ordentliga tester. Är ju väldigt många olika faktorer som påverkar totalförbrukning. Teori i all ära, men verkligheten blir mest intressant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar