Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 23 mar 2023 05:27
Fredrik j skrev: 22 mar 2023 09:52
taliz skrev: 22 mar 2023 09:40
Maw skrev: 22 mar 2023 07:41
taliz skrev: 22 mar 2023 04:37


Titta på IT-industrin. De som inte har sin egen mjukvara har generellt väldigt dåliga marginaler vs de som har egen.
Ren hårdvara handlar i stort sett bara om volym. Dvs små och mellanstora tillverkare slås ut.
Skitsnack, väldigt få företag gör egena operativsystem, ordebehandlare osv
Ja, och de tjänar väldigt dåligt med pengar. Endast hårdvara är generellt en lågmarginalprodukt.
Ofta går det ju att tjäna pengar på att paketera mjukvara i attraktiv hårdvara. Åtminstone om man säljer konsumentprodukter som bilar.
Lyckas man riktigt bra med hårdvaran accepteras brister i mjukvaran (och funktionalitet den kontrollerar) lättare av kunderna.
Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
Nää, Tesla är mer som bilvärldens Nokia. Den stora principiella skillnade mellan Nokia och Apple var att Apple förstod vikten av ett öppet ekosystem, antagligen efter att det gick dåligt för dem på datormarknaden innan de öppnade upp. Tesla har fortfarande inte förstått att de måste släppa in andra i sitt ekosystem.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Polestar 3

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 23 mar 2023 05:27

Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
De är väl raka motsatsen till Iphone. Man kan ju fortfarande (efter 13år) inte ladda ner valfri musik, podd, radio, ljudbok, parkering, körjournal mm. appar till bilen.

Hårdvarumässigt är ju Apple också kända för sin fina kvalitet. Där har ju Tesla en bit kvar…
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av R_Edvinsson »

LarsOJ skrev: 23 mar 2023 11:10
taliz skrev: 23 mar 2023 05:27

Folk har historiskt inte brytt sig så mycket om mjukvara i bilar.
Folk brydde sig inte om mjukvara i mobiltelefoner heller, sen kom iPhone...
Har sagts 1000ggr, men Tesla är bilvärldens motsvarighet till iPhone.
Folks förväntningar ändras snabbt, och marknaden måste anpassa sig.
Det är inte för inte som dom stora numera investerar mångmiljardbelopp på just mjukvara.
De är väl raka motsatsen till Apple. Man kan ju fortfarande (efter 13år) inte ladda ner valfri musik, podd, radio, parkering, körjournal mm. appar till bilen.

Hårdvarumässigt är ju Apple också kända för sin fina kvalitet. Där har ju Tesla en bit kvar…
Men de har, precis som Apple, sålt in det som att de är totalt överlägsna konkurenterna på alla punkter…

Och precis som med Apple så har de delvis rätt… men det är mest de mest inbitna fansen som håller med och påpekar det för alla andra. 🤣

Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Polestar 3

Inlägg av Jaqob »

R_Edvinsson skrev: 23 mar 2023 12:36
Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
MY RWD 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

Jaqob skrev: 23 mar 2023 12:41
R_Edvinsson skrev: 23 mar 2023 12:36
Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Exempelvis

Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 23 mar 2023 13:19
Jaqob skrev: 23 mar 2023 12:41
R_Edvinsson skrev: 23 mar 2023 12:36
Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Exempelvis

Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Model Y - ungefär samma som för BMW X3
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 24 mar 2023 14:53
Maw skrev: 23 mar 2023 13:19
Jaqob skrev: 23 mar 2023 12:41
R_Edvinsson skrev: 23 mar 2023 12:36
Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Exempelvis

Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Model Y - ungefär samma som för BMW X3
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 3

Inlägg av macky »

Ni som har koll på Polestar och kanske erfarenhet från P2. Finns det förvärmning av batteriet på P2 och ngn som hört vad som gäller för P3? Kollar man specifikationen så pratas det om 30 min 10-80 SoC. Det medför 75 kWh energi på 30 min eller snitt på 150kW. I praktiken samma snitt som min e-tron 55 som har platt laddkurva. För att det inte ska bli segt med P3 och det enorma batteriet behöver man ju uppenbarligen ha bra temp i batteriet. Men jag antar att förvärmningen kommer funka bra. Men kanske ngn som har info, hittar inte ngt på hemsidan.

Sen har vi det där med max strömstyrka på laddarna. Ionity har väl 500A så det ger max 200kW med 400V? Vill inte ha ngn spetsig laddkurva egentligen. Vill ha ett jämnt och högt snitt. Kommer ändå att ta ett längre stopp när jag kör långt. Det kommer innebära 65-85 mil på ett stopp med en P3 (om man kan ladda till 100% utan att det adderar 30 min på laddningstiden för sista 10%).
Men kanske är det som för Taycan. Inställning för den ”långsamma” laddningen utan att peaka gör ju 10-80 bara ngn minut eller två långsammare pga jämnare kurva.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

macky skrev: 26 mar 2023 10:15
Ni som har koll på Polestar och kanske erfarenhet från P2. Finns det förvärmning av batteriet på P2 och ngn som hört vad som gäller för P3? Kollar man specifikationen så pratas det om 30 min 10-80 SoC. Det medför 75 kWh energi på 30 min eller snitt på 150kW. I praktiken samma snitt som min e-tron 55 som har platt laddkurva. För att det inte ska bli segt med P3 och det enorma batteriet behöver man ju uppenbarligen ha bra temp i batteriet. Men jag antar att förvärmningen kommer funka bra. Men kanske ngn som har info, hittar inte ngt på hemsidan.

Sen har vi det där med max strömstyrka på laddarna. Ionity har väl 500A så det ger max 200kW med 400V? Vill inte ha ngn spetsig laddkurva egentligen. Vill ha ett jämnt och högt snitt. Kommer ändå att ta ett längre stopp när jag kör långt. Det kommer innebära 65-85 mil på ett stopp med en P3 (om man kan ladda till 100% utan att det adderar 30 min på laddningstiden för sista 10%).
Men kanske är det som för Taycan. Inställning för den ”långsamma” laddningen utan att peaka gör ju 10-80 bara ngn minut eller två långsammare pga jämnare kurva.
Ja, PS2 har förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och det kommer PS3 garanterat också att få.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 24 mar 2023 15:09
taliz skrev: 24 mar 2023 14:53
Maw skrev: 23 mar 2023 13:19
Jaqob skrev: 23 mar 2023 12:41
R_Edvinsson skrev: 23 mar 2023 12:36
Att jämföra en MY med en P3 är i mina ögon helt galet, så otroligt olika bilar, för helt olika målgrupper.
OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Exempelvis

Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Model Y - ungefär samma som för BMW X3
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Jag gissar att Taliz råkade skriva fel. Jag tror han menade XC60. Och då blir det väl ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.

Eller så menade han V90 CC (eller de som köpte XC70 ny för ~sju år sedan). Och då blir det väl också ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Polestar 3

Inlägg av Jaqob »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 11:10
Fredrik j skrev: 24 mar 2023 15:09
taliz skrev: 24 mar 2023 14:53
Maw skrev: 23 mar 2023 13:19
Jaqob skrev: 23 mar 2023 12:41


OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Exempelvis

Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Model Y - ungefär samma som för BMW X3
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Jag gissar att Taliz råkade skriva fel. Jag tror han menade XC60. Och då blir det väl ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.

Eller så menade han V90 CC (eller de som köpte XC70 ny för ~sju år sedan). Och då blir det väl också ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.
XC60 ligger ju dock väldigt mycket närmare MY i pris. Tror det är ganska olika målgrupper som köper en bil för 500k och för en miljon. Hade gärna köpt en PS3, och har väl egentligen råd, men är svårt att få ihop en vettig kalkyl på en bil för en miljon, om man bryr sig om milkostnaden…
MY RWD 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 3

Inlägg av roffe_s »

taliz skrev: 24 mar 2023 14:53
Model Y - ungefär samma som för BMW X3
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Ja, jisses…

Du kan inte på fullaste allvar mena att en bil med premiumambitioner och baserad på samma plattform som EX90 (XC90) på riktigt skulle försöka nå de unga småbarnsfamiljer som gillar Model Y?

Tesla MY är en bra bil som just nu fightas om att nå topplistan för mest sålda bil. Ungefär där Passat, XC60 och V70/V90 befunnit sig.

XC90 har varit en premiumsuv som stått sig mycket bra på amerikanska marknaden och konkurrerat mot de stora SUV från de europeiska tillverkarna. Den har däremot aldrig legat högst på försäljningslistan.

Så P3 lär locka de som sneglar mot de stora tyska tillverkarna som Porsche eller andra med ”M/AMG” i sina beteckningar. Kunder som ännu ej nått eller hunnit förbi den tid i livet där 7-sits är önskvärt eller ett krav. Den bil som Tesla har i det segmentet är väl X?

Mina 2p
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 11:10
Fredrik j skrev: 24 mar 2023 15:09
taliz skrev: 24 mar 2023 14:53
Maw skrev: 23 mar 2023 13:19
Jaqob skrev: 23 mar 2023 12:41


OK, I'll bite.
Vilka är målgruppen för MY och vilka är målgruppen för PS3?
Exempelvis

Model Y - ungefär samma som för Ford S-Max
Polestar 3 - ungefär samma som Porsche Cayenne
Model Y - ungefär samma som för BMW X3
Polestar 3 - ungefär samma som Volvo XC70
Menar du att du tror det finns kunder som väljer mellan en polestar3 för en miljon och en 7år gammal begagnad Volvo?
Jag tror jämförelsen med Porsche cayenne är ganska bra. Möjligen Macan. Men mer troligt den kommande elvarianten av den.
Jag gissar att Taliz råkade skriva fel. Jag tror han menade XC60. Och då blir det väl ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.

Eller så menade han V90 CC (eller de som köpte XC70 ny för ~sju år sedan). Och då blir det väl också ungefär samma målgrupp för både MY och PS3.
Nä skrev inte fel. PS3 är ju typ en eldriven XC70(påpekades i nån youtube-video att måtten är extremt lika dessutom).
Tror många som är intresserade är gamla Volvo-ägare.
Fanns ju någon undersökning som sa att Tesla tar flest kunder från BMW.
Rätt säker på att Polestar tar mest från Volvo..

XC90 är förövrigt inte mer "premium" än övriga Volvo IMO. Bara en större bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 3

Inlägg av thebishop »

Har aldrig kört en Volvo i mitt liv, men tänkte byta min model s mot en ps3 - de löser ungefär samma uppgift.
Men räknar med mindre problem och fungerande basfunktioner med ps3, men sämre räckvidd/acceleration. En bra tradeeoff….
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

thebishop skrev: 26 mar 2023 14:39
Har aldrig kört en Volvo i mitt liv, men tänkte byta min model s mot en ps3 - de löser ungefär samma uppgift.
Men räknar med mindre problem och fungerande basfunktioner med ps3, men sämre räckvidd/acceleration. En bra tradeeoff….
Om du verkligen vill de ska du kanake inte köpa bilen första året, helt ny platform från Volvo så de lär vara en del barnsjukdomar. Jag minns när nuvarande XC90 kom ut, de var en del strul typ första året men sen har de blivit bra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 3

Inlägg av thebishop »

Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

thebishop skrev: 26 mar 2023 16:22
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Låter som du har koll på läget, och bra du räknar med barnsjukdomar. Min erfarenhet är att Volvo tar väl hand om de problem som finns där men ja kan ju skifta från verkstad till verkstad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 26 mar 2023 16:22
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.

https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 3

Inlägg av macky »

JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

macky skrev: 27 mar 2023 09:21
JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 3

Inlägg av ObscureEconomist »

taliz skrev: 27 mar 2023 12:27
macky skrev: 27 mar 2023 09:21
JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
Du är rolig du i alla fall, tror nog du måste titta lite mer på bilar än att sitta på forumet däremot.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev: 27 mar 2023 13:01
taliz skrev: 27 mar 2023 12:27
macky skrev: 27 mar 2023 09:21
JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
Du är rolig du i alla fall, inte mycket rätt men din övertygelse om att tesla är bäst i alla situationer är kul.
Höhö.
Byggkvaliteten från Fremont var ökänt dålig.
Problemet nu är främst transportskador, även om man blivit bättre där också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 3

Inlägg av macky »

taliz skrev: 27 mar 2023 13:10
ObscureEconomist skrev: 27 mar 2023 13:01
taliz skrev: 27 mar 2023 12:27
macky skrev: 27 mar 2023 09:21
JD Power, kända för att fånga amerikanarnas frustration över att inte hitta tillräckligt stora och många mugghållare. P2 har väl en lite udda lösning där med mugghållare under armstödet....skämt åsido, jag tar hellre ett verkstadsbesök eller två för att få ngn fix än att panelerna sitter på sniskan vilket aldrig kommer att åtgärdas.
Model 3 och Y har ju levererats från Kina i 3 år nu.
Panelerna på dem sitter inte mer snett än de gör på en Porsche.
Du är rolig du i alla fall, inte mycket rätt men din övertygelse om att tesla är bäst i alla situationer är kul.
Höhö.
Byggkvaliteten från Fremont var ökänt dålig.
Problemet nu är främst transportskador, även om man blivit bättre där också.
Om du säger det så, ser ju ett och annat snett när jag är ute och tittar. Men om vi ska utgå från den undersökningen du hänvisar till så står det som det huvudsakliga klagomålet från teslaägarna.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 3

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 27 mar 2023 04:49
thebishop skrev: 26 mar 2023 16:22
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.

https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
Det översätts till 3-4 fel per bil. Och som påpekats är jd powers är ju ökända för att ta upp irrelevanta ”fel” (och tesla var kassa även där när de till sist valde vara med). Precis som tesla har säkert polestar lärt sig något av sin första bil. Och skeppar med USS.

Min tesla har ju lätt haft 8-10x mer fel än så, så tar gärna 3-4 fel med tio minuter bilresa för att fixa dem jämfört med att sitta och ta sig till infracity.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 27 mar 2023 17:44
taliz skrev: 27 mar 2023 04:49
thebishop skrev: 26 mar 2023 16:22
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.

https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
Det översätts till 3-4 fel per bil. Och som påpekats är jd powers är ju ökända för att ta upp irrelevanta ”fel” (och tesla var kassa även där när de till sist valde vara med). Precis som tesla har säkert polestar lärt sig något av sin första bil. Och skeppar med USS.

Min tesla har ju lätt haft 8-10x mer fel än så, så tar gärna 3-4 fel med tio minuter bilresa för att fixa dem jämfört med att sitta och ta sig till infracity.
Går man över till något som statistiskt har fler rapporterade fel än det man byter ifrån så är det ju, rent logiskt, rimligt att förvänta sig mer fel. Eller hur?

Du jämför förövrigt en gammal S, dvs Teslas första bil, med Polestars andra bil.
Tesla har lanserat flera nya modeller sedan dess. Dvs de har numera rimligen mer erfarenhet av att eliminera problemkällor, vilket statistiken också pekar på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar