Sida 21 av 24

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 05:56
av Fredrik j
taliz skrev: 28 mar 2023 03:33
thebishop skrev: 27 mar 2023 17:44
taliz skrev: 27 mar 2023 04:49
thebishop skrev: 26 mar 2023 16:22
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.

https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
Det översätts till 3-4 fel per bil. Och som påpekats är jd powers är ju ökända för att ta upp irrelevanta ”fel” (och tesla var kassa även där när de till sist valde vara med). Precis som tesla har säkert polestar lärt sig något av sin första bil. Och skeppar med USS.

Min tesla har ju lätt haft 8-10x mer fel än så, så tar gärna 3-4 fel med tio minuter bilresa för att fixa dem jämfört med att sitta och ta sig till infracity.
Går man över till något som statistiskt har fler rapporterade fel än det man byter ifrån så är det ju, rent logiskt, rimligt att förvänta sig mer fel. Eller hur?

Du jämför förövrigt en gammal S, dvs Teslas första bil, med Polestars andra bil.
Tesla har lanserat flera nya modeller sedan dess. Dvs de har numera rimligen mer erfarenhet av att eliminera problemkällor, vilket statistiken också pekar på.
i artikeln står det att det är vanligt med problem med android automobile så troligtvis är det väl vad Polestar brottas med.
Teslas problem handlar tydligen om karosspassningar och dålig lackering.

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 13:03
av taliz
Fredrik j skrev: 28 mar 2023 05:56
taliz skrev: 28 mar 2023 03:33
thebishop skrev: 27 mar 2023 17:44
taliz skrev: 27 mar 2023 04:49
thebishop skrev: 26 mar 2023 16:22
Kan omöjligen vara mer fel än min model s haft. (Och fortsätter ha…) det är never ending story.

Jag räknar kallt med lite barnsjukdomar på ps3, men där är verkstaden <10 minuter bort, till skillnad från tesla som är 30-40 minuter bort beroende på dagsform. Hade tänkt byta nästa år egentligen, men litar inte på model s i kombination med teslas nuvarande servicenivå. Tänkte ett tag köpa en Y som brygga, men avsaknaden på USS och radar är showstoppers i min bok.
Electric vehicle newcomer Polestar ranked last on the list with 328 problems reported per 100 newly sold or leased vehicles.
Polestar ligger tydligen i absoluta botten när det gäller kvalitet, så bör nog vara försiktig med att förvänta sig bättre än Tesla.

https://www.cnbc.com/2022/06/28/new-car ... power.html
Det översätts till 3-4 fel per bil. Och som påpekats är jd powers är ju ökända för att ta upp irrelevanta ”fel” (och tesla var kassa även där när de till sist valde vara med). Precis som tesla har säkert polestar lärt sig något av sin första bil. Och skeppar med USS.

Min tesla har ju lätt haft 8-10x mer fel än så, så tar gärna 3-4 fel med tio minuter bilresa för att fixa dem jämfört med att sitta och ta sig till infracity.
Går man över till något som statistiskt har fler rapporterade fel än det man byter ifrån så är det ju, rent logiskt, rimligt att förvänta sig mer fel. Eller hur?

Du jämför förövrigt en gammal S, dvs Teslas första bil, med Polestars andra bil.
Tesla har lanserat flera nya modeller sedan dess. Dvs de har numera rimligen mer erfarenhet av att eliminera problemkällor, vilket statistiken också pekar på.
i artikeln står det att det är vanligt med problem med android automobile så troligtvis är det väl vad Polestar brottas med.
Teslas problem handlar tydligen om karosspassningar och dålig lackering.
Så om man köper en 3a eller Y här i Europa så är Tesla mer eller mindre felfria då?
De är ju Kina-byggda och har inte de problemen.

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 13:23
av Fredrik j
taliz skrev: 28 mar 2023 13:03
Så om man köper en 3a eller Y här i Europa så är Tesla mer eller mindre felfria då?
De är ju Kina-byggda och har inte de problemen.
Ja, betyget gäller ju bara dom bilar som ingått i undersökningen.
Men du själv antydde ju att man skulle använda resultatet när man bedömmer kvaliteten kommande på polestar3.

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 17:19
av thebishop
Jo, men problemet är att tesla valt att eliminera felkällor såsom USS och radar genom att ta bort dem. Jag gillar inte det sätter att lösa upplevda problem.


Sen är det ju så med statistik att det ger snitt - och jag är mycket medveten om att jag köpte en förhållandevis tidig S. I början hade jag inga problem med att det var mycket fel, eftersom de blev fixade på bra och smidigt sätt. Så är det inte längre. Service är helt enkelt osmidigt och dyrt nu när det blir fel.

Jag försökte köpa en ny S LR precis innan de lade ner Europa leveranserna för ett par år. Sen igen ett bra tag senare men fick aldrig leverans, så avbeställde den. Sen en Y innan jag insåg att de tagit bort USS och radar vilket är hygienfaktorer. Efter det gav jag upp.

S nu är sjukt överprisad i förhållande till helheten tyvärr. Y saknar basics. 3 har för lite bagage. X…

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 17:21
av thebishop
Och för att vara tydlig - vår trea har funkat bra med bara ett nybilsfel som tesla inte kan lösa (termometern visar 6-8 grader för lågt, olösligt enligt tesla)

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 17:25
av Fredrik j
thebishop skrev: 28 mar 2023 17:21
Och för att vara tydlig - vår trea har funkat bra med bara ett nybilsfel som tesla inte kan lösa (termometern visar 6-8 grader för lågt, olösligt enligt tesla)
Det lite speciella med JD powers är att dom även räknar med problem som biltillverkarna själva inte tycker är ett problem.

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 23:05
av Nect
thebishop skrev: 28 mar 2023 17:21
Och för att vara tydlig - vår trea har funkat bra med bara ett nybilsfel som tesla inte kan lösa (termometern visar 6-8 grader för lågt, olösligt enligt tesla)
Låter väldigt märkligt. De flesta styrsystemen kan kalibrera givare för att få dem visa rätt. Borde vara enkelt fixat då de bara handlar om programmering.

Nån som vet vad de använder för givare NTC eller en PT?

Helt ärligt tror jag säkert de sparat in och inte installerar någon givare längre. Mätvärdet tar de säkert från en mätstation i närheten av din position. Skulle förklara det mesta inkl. Teslas svar…

Re: Polestar 3

Postat: 28 mar 2023 23:09
av enoch85
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?

Re: Polestar 3

Postat: 29 mar 2023 04:21
av taliz
enoch85 skrev: 28 mar 2023 23:09
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?
Det sägs så. En hel del som behövt bärgas tex, drabbat några här på forumet,

Men att välja bil är ju lite pest eller kolera, finns ingen som är perfekt..

Re: Polestar 3

Postat: 29 mar 2023 06:51
av thebishop
taliz skrev: 29 mar 2023 04:21
enoch85 skrev: 28 mar 2023 23:09
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?
Det sägs så. En hel del som behövt bärgas tex, drabbat några här på forumet,

Men att välja bil är ju lite pest eller kolera, finns ingen som är perfekt..
En hel del med tesla också. Min S bärgades när HV batteri havererade totalt och fick bytas.

Re: Polestar 3

Postat: 29 mar 2023 07:19
av mikebike
Nect skrev: 28 mar 2023 23:05

Helt ärligt tror jag säkert de sparat in och inte installerar någon givare längre. Mätvärdet tar de säkert från en mätstation i närheten av din position.
Det kommer tydligen i HW4.

Re: Polestar 3

Postat: 29 mar 2023 13:09
av roffe_s
enoch85 skrev: 28 mar 2023 23:09
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?
Jag har kört Polestar snart 8 000 mil sedan 2020, min bror hämtade en ny M3LR förra helgen. Vid en snabb jämförelse skulle jag säga att Polestar mekaniskt sett är en väldigt tillförlitlig bil, det som fallerat är en så enkel sak som högtalarna för utvändigt varningsljud. Den är välbyggd, relativt sett hyfsat tyst och har ett fint designat UI. Det finns saker som vi vant oss med som elektriskt infällbara drag, halvkombi och alla vanliga sensorer inklusive runt-om kamera. Den är törstigare än M3, det verkar skilja 0.4-0.5 kWh/mil längs motorväg vid jämförbar körning, då är Polestar än så länge permanent fyrhjulsdriven och M3 har lite enklare att vifta på svansen.

De första åren har app och mjukvara varit en utmaning för Polestar, appens funktion har varierat och ibland har manuell omstart av elektroniken (TCAM) krävts. Det senaste halvåret har varit smärtfritt.

M3 har som sagt en effektivare drivlina, är kul att köra och bra ljudanläggning. Numera har jag inget att notera när det gäller panelgap. Invändigt är den enklare men allt verkar sitta fast. Tiden får väl utvisa om lacken blivit bättre, och hur egentligen ”Vision” står sig. Vid våra breddgrader är kamerorna ofta skitiga så jag är lite skeptisk…

Avståndet till service är 25 mil för Tesla, några km till Polestar. Om det skulle behövas.

Så det verkar vara bra bilar båda två, med sina för- och nackdelar. Det blir spännande att se hur Teslan håller ihop efter något år. Lycka till med Ditt val!

Re: Polestar 3

Postat: 11 maj 2023 19:50
av macky
Läser om nedskärningar även för Polestar och att P3 är försenad. Står andra kvartalet 2024 i konfiguratorn nu. Kollar jag min order ligger den kvar på fjärde kvartalet 2023. Fan trot. Nu blir jag less. Behöver byta bil och behöver få in det som leasing. Blir att leta nästan nytt med momsen kvar gissar jag.

Re: Polestar 3

Postat: 11 maj 2023 19:55
av Dafro
taliz skrev: 29 mar 2023 04:21
enoch85 skrev: 28 mar 2023 23:09
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?
Det sägs så. En hel del som behövt bärgas tex, drabbat några här på forumet,

Men att välja bil är ju lite pest eller kolera, finns ingen som är perfekt..
Skulle vara BMW IX då. :lol: :lol: Bortse från utseendet.

Re: Polestar 3

Postat: 11 maj 2023 20:02
av macky
Dafro skrev: 11 maj 2023 19:55
taliz skrev: 29 mar 2023 04:21
enoch85 skrev: 28 mar 2023 23:09
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?
Det sägs så. En hel del som behövt bärgas tex, drabbat några här på forumet,

Men att välja bil är ju lite pest eller kolera, finns ingen som är perfekt..
Skulle vara BMW IX då. :lol: :lol: Bortse från utseendet.
Jag har kollat lite på den och kan definitivt överväga en. Om det går att få tag på en iX50. Till saken hör att min arbetsgivare tagit bort förmånsbilar men jag kan rulla igenom en till. Annars hade man ju kunnat tagit ngt lite mer tillfälligt. Behöver sälja e-tronen rätt snart. Över 8000 mil och 3.5 år kan man ju inte betala fullt förmånsvärde för känner jag. Dilemma-pilemma

Re: Polestar 3

Postat: 11 maj 2023 20:05
av Dafro
macky skrev: 11 maj 2023 20:02
Dafro skrev: 11 maj 2023 19:55
taliz skrev: 29 mar 2023 04:21
enoch85 skrev: 28 mar 2023 23:09
Har sneglat på Polestar p.g.a. dålig kvalitet på Tesla, men den kan alltså anses vara likvärdig?
Det sägs så. En hel del som behövt bärgas tex, drabbat några här på forumet,

Men att välja bil är ju lite pest eller kolera, finns ingen som är perfekt..
Skulle vara BMW IX då. :lol: :lol: Bortse från utseendet.
Jag har kollat lite på den och kan definitivt överväga en. Om det går att få tag på en iX50. Till saken hör att min arbetsgivare tagit bort förmånsbilar men jag kan rulla igenom en till. Annars hade man ju kunnat tagit ngt lite mer tillfälligt. Behöver sälja e-tronen rätt snart. Över 8000 mil och 3.5 år kan man ju inte betala fullt förmånsvärde för känner jag. Dilemma-pilemma
Är glad att jag hitta en beg med 470 mil, skaffa en, -r rätt ensamt här på forumet och du kommer inte ångra dig, markant bättre räckvidd än E-tron 55.

Re: Polestar 3

Postat: 11 maj 2023 22:03
av taliz
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX

Re: Polestar 3

Postat: 11 maj 2023 22:40
av BigEasy
taliz skrev: 11 maj 2023 22:03
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX

De är för dyra. Precis som nya S/X och några andra.

Re: Polestar 3

Postat: 12 maj 2023 07:40
av Dafro
taliz skrev: 11 maj 2023 22:03
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX
Problemet är nog att dessa inte har luftfjädring eller bakhjulsstyrning och hud verkar också saknas på alla. Samt har HK stereo fast det står att dom har paket som ska innehålla BW stereon så sammanfattat så är dom spretigt och dåligt utrustade för dessa pengarna.

Re: Polestar 3

Postat: 12 maj 2023 07:42
av macky
taliz skrev: 11 maj 2023 22:03
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX
Tror att de måste ner mot 1 Mkr för att kunna konkurrera. Personligen betalar jag inte 200k upp mot en Q8 55 även om bilen är bättre på många plan. Men finns ju en och annan demobil med lite bättre pris. Nu får man bli opportunist vilket knappast kännetecknat mina bilval innan. :)

Re: Polestar 3

Postat: 12 maj 2023 07:49
av Dafro
macky skrev: 12 maj 2023 07:42
taliz skrev: 11 maj 2023 22:03
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX
Tror att de måste ner mot 1 Mkr för att kunna konkurrera. Personligen betalar jag inte 200k upp mot en Q8 55 även om bilen är bättre på många plan. Men finns ju en och annan demobil med lite bättre pris. Nu får man bli opportunist vilket knappast kännetecknat mina bilval innan. :)
Säger inte mot, det är väl enda nackdelen med min IX, att den hade fått vara lite billigare men jag har stor nytt av de extra milen i räckvidd jag får med denna. Nästa bil ska bli billigare är min plan men vi får väl se hur det går med det.

Re: Polestar 3

Postat: 12 maj 2023 08:09
av macky
Dafro skrev: 12 maj 2023 07:49
[quote=macky post_id=720546 time=<a href="tel:1683870132">1683870132</a> user_id=6756]
[quote=taliz post_id=720511 time=<a href="tel:1683835419">1683835419</a> user_id=921]
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX
Tror att de måste ner mot 1 Mkr för att kunna konkurrera. Personligen betalar jag inte 200k upp mot en Q8 55 även om bilen är bättre på många plan. Men finns ju en och annan demobil med lite bättre pris. Nu får man bli opportunist vilket knappast kännetecknat mina bilval innan. :)
[/quote]

Säger inte mot, det är väl enda nackdelen med min IX, att den hade fått vara lite billigare men jag har stor nytt av de extra milen i räckvidd jag får med denna. Nästa bil ska bli billigare är min plan men vi får väl se hur det går med det.
[/quote]

Blir intressant att se hur de kommer prissätta i5, el-macan, q6 och a6 e-tron. Bör ju ligga en del lägre än de större modellerna men lär väl hamna på 900k- 1 miljon för fyrhjulsdrivna med mellaneffekt (400hk) och rimligt utrustad.

Re: Polestar 3

Postat: 12 maj 2023 08:16
av Dafro
macky skrev: 12 maj 2023 08:09
Dafro skrev: 12 maj 2023 07:49
[quote=macky post_id=720546 time=<a href="tel:1683870132">1683870132</a> user_id=6756]
[quote=taliz post_id=720511 time=<a href="tel:1683835419">1683835419</a> user_id=921]
Finns 98st iX50 i lager på BMW.se, så verkar inte vara någon rykande åtgång direkt.
https://hitta.bmw.se/r/I20-iX
Tror att de måste ner mot 1 Mkr för att kunna konkurrera. Personligen betalar jag inte 200k upp mot en Q8 55 även om bilen är bättre på många plan. Men finns ju en och annan demobil med lite bättre pris. Nu får man bli opportunist vilket knappast kännetecknat mina bilval innan. :)
Säger inte mot, det är väl enda nackdelen med min IX, att den hade fått vara lite billigare men jag har stor nytt av de extra milen i räckvidd jag får med denna. Nästa bil ska bli billigare är min plan men vi får väl se hur det går med det.
[/quote]

Blir intressant att se hur de kommer prissätta i5, el-macan, q6 och a6 e-tron. Bör ju ligga en del lägre än de större modellerna men lär väl hamna på 900k- 1 miljon för fyrhjulsdrivna med mellaneffekt (400hk) och rimligt utrustad.
[/quote]

Ska väl inte förstöra P3 tråden helt men är ju konkurrerande bilar vi pratar om. A6 trodde säljaren skulle bli lika dyr som Q8 så det känns som om den går bort och I5 verkar ju få lite mindre batteri och sämre räckvidd så kanske och macan och Q6 går bort för mig.

Re: Polestar 3

Postat: 17 maj 2023 15:23
av macky
Nu fick jag bekräftat från Polestar att produktionen startar i Q1 2024 mot sommaren 2023 innan och att leveransen blivit framflyttad. Best case nästa sommar då. Tror att det får bli ngt annat då.

Re: Polestar 3

Postat: 17 maj 2023 16:54
av chaffis75
Är de samma fabrik som ska bygga Polestar 3 som ska bygga Volvo ex90? Någon som vet? Ex90 börjar väl byggas i usa om jag minns rätt?