VW är rädda för Berlintillverkade Tesla modell Y.
Därför lanserar de en billigare 4WD version av ID4(ca 4 000 euro billigare), för att mota Olle i grind.
Är övertygad om att Tesla svarar med att lansera billigare versioner av MY, dels pga 700.000kr gränsen.
Men även för att när man tillverkar ca 1.500 Teslor per dag, då blir svårt att få avsättning för alla bilar med dagens prisnivå.
Volkswagen erbjuder en extra, billigare fyrhjulsdriven version för ID.4.
Volkswagen utökar produktportföljen för den helelektriska ID.4 med ytterligare en fyrhjulsdriven version: ID.4 Pro 4MOTION. Modellen baserad på ID.4 Pro Performance har en systemeffekt på 195 kW / 265 hk och erbjuder - typisk fyrhjulsdrift - mer grepp i vått, snö och löst underlag. Hittills fanns bara den sportiga toppmodellen ID.4 GTX 4MOTION som fyrhjulsdriven version. Förhandsförsäljningen av den nya extra fyrhjulsdrivna versionen har redan börjat, priserna i Tyskland börjar på 49 020 euro och ligger därför drygt 4 000 euro under toppmodellen med förkortningen GTX.
Du vet väl att detta är en tysk sida och att detta inte på något sätt betyder att vi får en billigare ID4 på svenska marknaden.
Det kan mycket väl vara så att Tesla svarar på detta med lägre priser, men inte här i Sverige.
Om Tesla reagerar på 700.000 kronorsgränsen så antar jag att de kör samma princip som de gjort i Tyskland, där det infördes ett liknande pristak för några år sedan. Då såldes bilarna i grundutförande utan navigator, med ett baspris tillräckligt lågt för att få miljöbonusen. Men eftersom ingen människa med vett i huvudet skulle köpa en Tesla utan navigator så blev det i slutändan exakt samma pris som innan ändringen. Med bibehållen bonus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lär nog dröja innan de sänker priset i Europa för att öka efterfrågan.
Berlin minskar behovet av import från Kina.
När kapaciteten ökar i Kina fabriken, så har de börja sälja MY i Australien och Nya Zeeland, fast bara rear wheel drive och performance.
När Berlin ökar ännu mer, så kan de börja sälja LR till Australien och Nya Zeeland också.
Sen vill de nog beta ner leveranstiden en del.
Den stora frågan blir hur stor kapacitet de anser sig behöva för att kunna släppa rear wheel drive i Europa, utan att leveranstiden på de bilarna blir orimligt lång
Skulle gissa på att de inte fått full effekt på 4680, och med lägre spec på battericellerna (just nu) så passar det att introducera de i de enklaste bilmodellerna. När de med tid, kunskap och vidare produktionserfarenhet får upp kapaciteten på 4680 så tror jag att vi kommer få se de även i LR- och P-modellerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är väl snarare så att dom väntar på partners (läs Panasonic) som ska börja leverera 4680 de kommande månaderna. Kato Rd känns fortfarande som en experimentverkstad. Det är svårt med batteritillverkning.
inbyggda batts i chassiet kan det va nåt? Vaska hela bilen om det blir nåt mega-fel på batteriet, visst går ju ofta att koppla förbi enskilda celler men är det inte bättre om det går att byta?
På skruvdragaren for ett batteri(blå bosch) Om det varit inbyggt hade man fått vaska hela dragaren