Farthållarfunktion.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Farthållarfunktion.

Inlägg av arnep6410 »

Godkväll. Jag har haft min M3 LR nu i snart 3 månader och är jättenöjd. Men jag har trots idogt testande och sökande inte lyckats få till farthållarfunktionen ” senast inställd hastighet” . Dvs om jag av någon anledning bromsar eller slår av farthållaren, så vill jag reset till den senast inställda hastigheten. Finns den funktionen, och isåfall hur får man det att fungera.? Kanske bara jag som är trög, :?: men kan någon upplysa mig eller hjälpa så är jag tacksam. Ha en trevlig fredagskväll :D
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Farthållarfunktion.

Inlägg av Syncronauten »

Den funktionen finns inte. Man kan välja på aktuell hastighet som man kör när man aktiverar farthållaren eller vad bilen tror är gällande hastighet på vägen.
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Farthållarfunktion.

Inlägg av arnep6410 »

Syncronauten skrev:
Den funktionen finns inte. Man kan välja på aktuell hastighet som man kör när man aktiverar farthållaren eller vad bilen tror är gällande hastighet på vägen.
Ok. Tack då vet jag. :idea: ..men kan tycka att den funktionen borde vara självklar..men får fortsätta scrolla... :D
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Farthållarfunktion.

Inlägg av Lars Json »

arnep6410 skrev:
Syncronauten skrev:
Den funktionen finns inte. Man kan välja på aktuell hastighet som man kör när man aktiverar farthållaren eller vad bilen tror är gällande hastighet på vägen.
Ok. Tack då vet jag. :idea: ..men kan tycka att den funktionen borde vara självklar..men får fortsätta scrolla... :D
På sätt och vis finns den.

Om du efter att ha aktiverat farthållaren och du då får din aktuella hastighet, kan du genom att hålla ner växelväljaren i någon sekund återuppta den avlästa hastighetsbegränsningen direkt utan att slippa scrolla.
Om du har valt att ha ett procentuellt överskridande av gällande hastighet kommer du att få med den procenten också.
Dvs. påslag med 10 % blir som exempel 70--->77, osv osv.

(håll inte ner växelväljaren så att du aktiverar självstyrningen)
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Farthållarfunktion.

Inlägg av LarsL »

Nu kör jag ju inte Model 3an till vardags men ger inte ett snabbt dutt den inställda hastigheten och ett långt en ny, antingen skyltade eller faktisk beroende på inställning? Två dutt ger AP?
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Farthållarfunktion.

Inlägg av Lars Json »

LarsL skrev:
Nu kör jag ju inte Model 3an till vardags men ger inte ett snabbt dutt den inställda hastigheten och ett långt en ny, antingen skyltade eller faktisk beroende på inställning? Två dutt ger AP?
Möjligen har du rätt, att det är inställningsberoende.
I mitt fall blir det så som beskrivet, och därmed något liknande den funktion som efterfrågades.
Vet inte vad du menar med "den inställda hastigheten".
Växelväljaren har ju en tvåstegsfunktion avseende farthållare och AP.
En "dutt" ger aktuell hastighet för farthållaren, fortsätter jag hela vägen till ändläget i samma "dutt" aktiveras AP med nuvarande aktuell hastighet.
Önskar jag återgå till avläst hastighet/hastighetsbegränsning utan att scrolla (inkl. angiven procent) gör jag en ny lång "dutt" ca 1 sek men bara till läge ett.
Har använt denna inställning sedan dag två av ägandet, övriga varianter har för mig varit ganska ologiska och givit i mitt tycke alldeles för ryckig körning.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Skriv svar