Sida 1 av 1
Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1)
Postat: 13 jun 2022 15:32
av Bruno
Intressant eftersom Tesla släppte sedanen M3 före suv:en (cuv) MY? (varför började de inte med model Y före model 3?)
Ford Mach-E har bara 5% av Q1 EV sale
"Despite threats from other automakers in the long game, they're all still looking like minor players five years after Tesla started launching its mass-market Model Y and Model 3. Together, the 3 and Y accounted for 62.8% of new EV registrations in the quarter, while Tesla’s four models together captured 71.7% of the EV market. "
https://www.greencarreports.com/news/11 ... 0-54655509
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 13 jun 2022 17:00
av taliz
Om man börjat med Model Y så hade man haft svårt att sälja X och 3.
Många av de som nu köper Y är ju tidigare kunder av just dessa.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 13 jun 2022 23:22
av Bruno
Tänkte Y före 3...
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 14 jun 2022 06:23
av Jerker
Det som är intressant är att så många i USA köper Y. För några år sedan, när 3:an kom, så var vi många här som ojade oss och ville ha en SUV eller iaf en bil med en baklucka som S har, men då fick vi lära oss att i USA är det sedanmodeller som gäller.
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 14 jun 2022 07:51
av tor-ake
Om de börjat med Y hade det varit svårare att göra vinst, eftersom större bil lika med dyrare, allt annat lika.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 14 jun 2022 08:17
av Legato
tor-ake skrev:Om de börjat med Y hade det varit svårare att göra vinst, eftersom större bil lika med dyrare, allt annat lika.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Köper inte den logiken. I så fall hade 3 varit dyr att tillverka
och sålts billigt, dvs en mardröm marginalmässigt. Så blev inte fallet.
Teslas framgång relativt de andra är imo snarare en kombination av effektivare tillverkning, mindre beroende av underleverantörer och mycket större volymer.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 14 jun 2022 11:21
av taliz
Jerker skrev:
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
Det gjorde den såklart delvis, men det var också helt enligt plan. Man kunde lätt gjort Model 3 till en halvkombi likt S, men man valde att inte göra det för att behålla en stor USP för S.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 14 jun 2022 11:27
av Jerker
Jag vet inte hur mycket 3 och Y kannibaliserar på S och X idag. Nu finns många fler alternativ. Förr var det nog en del som tänjde sin ekonomi till det yttersta för att kunna köpa en Tesla men idag är det många ggr fler som har råd att köpa en Tesla - eller en annan elbil med hyfsad prestanda som ärndå aldrig skulle ha köpt en S eller X. T.ex. sådana som jag själv. Där är det aldrig fråga om att jag kunde ha valt en S eller X eftersom de var och är för dyra.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 08:33
av wannabee
Legato skrev:tor-ake skrev:Om de börjat med Y hade det varit svårare att göra vinst, eftersom större bil lika med dyrare, allt annat lika.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Köper inte den logiken. I så fall hade 3 varit dyr att tillverka
och sålts billigt, dvs en mardröm marginalmässigt. Så blev inte fallet.
Teslas framgång relativt de andra är imo snarare en kombination av effektivare tillverkning, mindre beroende av underleverantörer och mycket större volymer.
Den var kanske inte så billig att tillverka i början, tänker på hur Munro plockade isär bilen och förundrades över alla hundratals delar som utgjorde bakvagnen, numera en Mega casting.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 09:49
av HelectriC
Är väl inte så konstigt att Y säljer bra, den är att betrakta som V70 eller Passat nu för tiden. En bra och käck familjebil helt enkelt, det har alltid gått hem i stugorna. Inget som sticker ut eller skapar debatt (utöver den vanliga elbilsdebatten)
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 09:53
av chaffis75
HelectriC skrev:Är väl inte så konstigt att Y säljer bra, den är att betrakta som V70 eller Passat nu för tiden. En bra och käck familjebil helt enkelt, det har alltid gått hem i stugorna. Inget som sticker ut eller skapar debatt (utöver den vanliga elbilsdebatten)
Nu handlar tråden om USA marknaden egentligen.. Ja håller med dig om Sverige men i USA är ju en "v70" helt död på marknaden.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 10:38
av HelectriC
chaffis75 skrev:HelectriC skrev:Är väl inte så konstigt att Y säljer bra, den är att betrakta som V70 eller Passat nu för tiden. En bra och käck familjebil helt enkelt, det har alltid gått hem i stugorna. Inget som sticker ut eller skapar debatt (utöver den vanliga elbilsdebatten)
Nu handlar tråden om USA marknaden egentligen.. Ja håller med dig om Sverige men i USA är ju en "v70" helt död på marknaden.
Ok, Toyota Camry eller Prius då.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 10:42
av MWall
Jerker skrev:Det som är intressant är att så många i USA köper Y. För några år sedan, när 3:an kom, så var vi många här som ojade oss och ville ha en SUV eller iaf en bil med en baklucka som S har, men då fick vi lära oss att i USA är det sedanmodeller som gäller.
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
SUV och sedan.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 14:23
av Jerker
MWall skrev:Jerker skrev:Det som är intressant är att så många i USA köper Y. För några år sedan, när 3:an kom, så var vi många här som ojade oss och ville ha en SUV eller iaf en bil med en baklucka som S har, men då fick vi lära oss att i USA är det sedanmodeller som gäller.
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
SUV och sedan.
SUV och sedan vadå?
Förlåt, kunde inte låta bli!

Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Postat: 18 jul 2022 15:53
av Olof Tenghoff
Bruno skrev:Intressant eftersom Tesla släppte sedanen M3 före suv:en (cuv) MY? (varför började de inte med model Y före model 3?)
Ford Mach-E har bara 5% av Q1 EV sale
"Despite threats from other automakers in the long game, they're all still looking like minor players five years after Tesla started launching its mass-market Model Y and Model 3. Together, the 3 and Y accounted for 62.8% of new EV registrations in the quarter, while Tesla’s four models together captured 71.7% of the EV market. "
https://www.greencarreports.com/news/11 ... 0-54655509
Den största orsaken till att börja med 3 före Y var nog räckvidd. Både den allmänna skepsisen mot elbilar och det faktiska avståndet mellan superchargers var större då.