-Flera radaranläggningar 3 framåt+2 (eller 4?) bakåt (mm-vågsradar, dvs hög precision)
-USS både fram och bak
-Regnsensor.
Moderator: Redaktion
-Flera radaranläggningar 3 framåt+2 (eller 4?) bakåt (mm-vågsradar, dvs hög precision)
Om du kör med fronten först istället så kan du ju hänga en innebandyboll el. liknande från taket. Häng den så den tar i framrutan när bilen står på rätt ställe i garaget. Då behöver du inga kameror.AAKEE skrev: ↑25 okt 2023 11:25Det är klart det finns workarounds.
Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?
Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit. [Min u.]
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.
Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget. [...
Nog har jag koll på hur jag ska lösa det. Det är inte där skon klämmer.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2023 12:13Om du kör med fronten först istället så kan du ju hänga en innebandyboll el. liknande från taket. Häng den så den tar i framrutan när bilen står på rätt ställe i garaget. Då behöver du inga kameror.AAKEE skrev: ↑25 okt 2023 11:25Det är klart det finns workarounds.
Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?
Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit. [Min u.]
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.
Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget. [...
Den är ju dyrare än en Highland.Eldsig skrev: ↑09 dec 2023 15:10Skralt intresse här för BYD/Seal.
Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.
Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Vet inte om det är Hedin eller BYD själva som totalt prisar ut sig i Sverige.Eldsig skrev: ↑09 dec 2023 15:10Skralt intresse här för BYD/Seal.
Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.
Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.Eldsig skrev: ↑09 dec 2023 15:10Skralt intresse här för BYD/Seal.
Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.
Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Specad räckvidd är den väl inte dyrare OCH sämre räckvidd. RWD är dyrare med bättre räckvidd. AWD är billigare med sämre räckvidd.taliz skrev: ↑09 dec 2023 15:18Den är ju dyrare än en Highland.Eldsig skrev: ↑09 dec 2023 15:10Skralt intresse här för BYD/Seal.
Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.
Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Med sämre räckvidd, dåliga stödsystem, usel snabbladdning och dessutom kinesiskt märke är det väldigt logiskt att intresset blir svalt.
De hade behövt sätta priset runt 400k tror jag.
Har du provat Highland?
Man får gärna referera till andra fabrikat, men det blir lite väl hård diss av just BYD. NIO ET5 kostar ändå 35% mer tex och ger inte så mycket mer. Men tackroffe_s skrev: ↑09 dec 2023 18:08Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.Eldsig skrev: ↑09 dec 2023 15:10Skralt intresse här för BYD/Seal.
Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.
Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen
Nej den kostar inte 35% mer. Den kostar 23% mer.Eldsig skrev: ↑10 dec 2023 16:06Man får gärna referera till andra fabrikat, men det blir lite väl hård diss av just BYD. NIO ET5 kostar ändå 35% mer tex och ger inte så mycket mer. Men tackroffe_s skrev: ↑09 dec 2023 18:08Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.Eldsig skrev: ↑09 dec 2023 15:10Skralt intresse här för BYD/Seal.
Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.
Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen
Det är så jag förstått det att Nio är lite av ett lyxbils/premiummärke i Kina, medans BYD är mer av ett budgetmärke i Kina.Legato skrev: ↑10 dec 2023 19:00
Nej den kostar inte 35% mer. Den kostar 23% mer.
I Kina är som sagt Nio avsevärt mycket dyrare än så relativt BYD och Nio säljer ändå väldigt bra i Kina, så att den "inte ger så mycket mer" verkar inte köparna hålla med om riktigt.
Hade Seal startat på precis över 400k med prissättning i linje med Nios så hade det kunnat bli en riktig storsäljare tror jag. Med nuvarande pris lär det gå trögt. Men kanske kommer det rejäla kampanjer framöver som på Han och Tang.
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.Nautikern skrev: ↑13 dec 2023 19:05Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.
Average DC charging power 10-80%
Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW
https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Max är kanske inte jätteintressant. Min bil maxar på 251 kW, men medeleffekten ligger (precis som i tabellen) kring 100 kW. D.v.s. ingen skillnad mot BYD Seal.taliz skrev: ↑13 dec 2023 21:54Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.Nautikern skrev: ↑13 dec 2023 19:05Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.
Average DC charging power 10-80%
Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW
https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Det kan jag lova dig att det blir.mikebike skrev: ↑14 dec 2023 09:23Max är kanske inte jätteintressant. Min bil maxar på 251 kW, men medeleffekten ligger (precis som i tabellen) kring 100 kW. D.v.s. ingen skillnad mot BYD Seal.taliz skrev: ↑13 dec 2023 21:54Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.Nautikern skrev: ↑13 dec 2023 19:05Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.
Average DC charging power 10-80%
Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW
https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
AMS körde precis en Seal i deras 100mila tävling. Gick inge vidare… (tydligen klappkass laddeffekt vintertid)
BYD Seal vs Tesla Model 3 vs VW ID.7 – best EV? | Road trip costs compared! | What Car?