BYD Seal

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3814
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BYD Seal

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 25 okt 2023 11:28
Kan man utgå från att BYD Seal har radar, uss och regnsensor som (nästan) alla moderna bilar?
Min Volvo från 2009 hade det i alla fall....
-Flera radaranläggningar 3 framåt+2 (eller 4?) bakåt (mm-vågsradar, dvs hög precision)
-USS både fram och bak
-Regnsensor.
IMG_5727.jpeg
IMG_5728.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5518
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BYD Seal

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 25 okt 2023 11:25
Det är klart det finns workarounds.

Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?

Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit. [Min u.]
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.

Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget. [...
Om du kör med fronten först istället så kan du ju hänga en innebandyboll el. liknande från taket. Häng den så den tar i framrutan när bilen står på rätt ställe i garaget. Då behöver du inga kameror.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3814
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BYD Seal

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2023 12:13
AAKEE skrev: 25 okt 2023 11:25
Det är klart det finns workarounds.

Frågan är om vi köper bilar för 0.6-1.5M och sedan ska stå för workarounds när Tesla ständigt försämrar funktionerna?

Att det är möjligt att göra (nöd-)lösningar innebär inte att det är bra eller ens acceptabelt.
Har tejp på golvet så jag inte backar in i sakerna bakom, och tillräckligt långt för att inte porten ska gå ned på motorhuven. Men tejpen syns inte när kameran är dold under snö/fukt/skit. [Min u.]
P-sensorerna fungerade ypperligt i 99.5% av fallen på förra bilen.

Bilen skriker stanna innan halva är inne i garaget. [...
Om du kör med fronten först istället så kan du ju hänga en innebandyboll el. liknande från taket. Häng den så den tar i framrutan när bilen står på rätt ställe i garaget. Då behöver du inga kameror.
Nog har jag koll på hur jag ska lösa det. Det är inte där skon klämmer.

Jag backar in (dubbelgarage med två stora bilar, och ofta en snöslunga mellan).
Har ett 3D-printat rött Tesla-T på cirka 12cm höjd som ska linjera precis med backspegeln.

Men det är som sagt inte där skon klämmer, att jag inte kan.
Bilen skriker som en gris och frun vill inte backa in bilen.

Workaround-tipsen är ioffsg snällt men det är inte så jag ser framtiden an.

Tesla slutar väl med ett hål i golvet med batteri och motorer borttagna, och workaroundtipsen blir orienteringsdojor med bra grepp när man familjenflinta-kör bilen :cry:

Det får vara slut med nedgraderingar och ska man göra något sånt igen med mig som kund så gör man utvecklingen klar innan man sjösätter det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: BYD Seal

Inlägg av Blipblop »

I all välmening så finns det väl mer passande trådar för i-landsproblem relaterade till tesla än just en tråd om BYDs nya bil.
Eldsig
Inlägg: 196
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

Åter på temat så har demobilar nu landat i Sverige och finns hos din lokala ÅF inom kort för provkörning. Själv har jag kollat på alla Youtube-klipp om Seal värda att nämna (vissa flera ggr) och svängde idag förbi för att provsitta bilen.

Mycket trevligt första intryck och bilen uppfyllde mina förväntningar iaf. Så det lutar åt en beställning om man kan få vettig finansiering. Dragkrok verkar man tyvärr kunna glömma, men takräcke finns iaf redan hos Thule.

Någon som har kunskap om hur svårt det kan vara att få till eftermontering av drag på en bil som inte är helt förberedd för det?
Eldsig
Inlägg: 196
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14558
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BYD Seal

Inlägg av taliz »

Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Den är ju dyrare än en Highland.
Med sämre räckvidd, dåliga stödsystem, usel snabbladdning och dessutom kinesiskt märke är det väldigt logiskt att intresset blir svalt.
De hade behövt sätta priset runt 400k tror jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10353
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Vet inte om det är Hedin eller BYD själva som totalt prisar ut sig i Sverige.

I Kina är BYD billiga. Som referens så kostar en Nio ET5 50-70% mer än Seal i Kina. I Sverige skiljer det väldigt lite.

Han, Tang mfl var ju helt absurt dyra vid lansering, nu har de kört lite kampanjer men tror de måste ner ännu mer i pris för att sälja i Sverige. Kanske framförallt listpriserna så att förmånsvärdena blir bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: BYD Seal

Inlägg av roffe_s »

Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat ;) Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.

Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Eldsig
Inlägg: 196
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

taliz skrev: 09 dec 2023 15:18
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Den är ju dyrare än en Highland.
Med sämre räckvidd, dåliga stödsystem, usel snabbladdning och dessutom kinesiskt märke är det väldigt logiskt att intresset blir svalt.
De hade behövt sätta priset runt 400k tror jag.
Specad räckvidd är den väl inte dyrare OCH sämre räckvidd. RWD är dyrare med bättre räckvidd. AWD är billigare med sämre räckvidd.

Stödsystemen är säkert bättre i Tesla men verkar ju bli sämre och är inte heller helt pålitliga. Laddhastighet, varumärke och ägandestruktur köper jag däremot att det påverkar dock lite svårare att värdera. Tesla är coolare. Hårdvarumässigt så är dock min uppfattning att BYD är vassare (kvalitet/komfort), men det återstår väl att se.

400k är att ta i även om BYD Han reas ut billigt så är Seal lite mer tekniskt avancerad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14558
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BYD Seal

Inlägg av taliz »

Eldsig skrev: 10 dec 2023 15:43
Hårdvarumässigt så är dock min uppfattning att BYD är vassare (kvalitet/komfort), men det återstår väl att se.

400k är att ta i även om BYD Han reas ut billigt så är Seal lite mer tekniskt avancerad.
Har du provat Highland?

Han är väl tänkt att vara mer premium än Seal? Större bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Eldsig
Inlägg: 196
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

roffe_s skrev: 09 dec 2023 18:08
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat ;) Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.

Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen :)
Man får gärna referera till andra fabrikat, men det blir lite väl hård diss av just BYD. NIO ET5 kostar ändå 35% mer tex och ger inte så mycket mer. Men tack :)

Nu har jag kört lite mer och håller fast vid att den är trevlig att köra och att ljudanläggningen är bra. Det går att få takräcke direkt och dragkrok kommer på bilar som beställs framåt vårkanten.

Efter lite invänjning så lyckades jag få till inställningarna för att bilen skulle bete sig rätt ok. Dvs utan plingplong så fort man körde 1km/h över skyltat eller fick möte, kom nära en linje m.m. Det är ju dock tråkigt att stödsystemen inte funkar bättre. Farthållaren funkar dock bra och även avstånd till framförvarande bil.

Sen saknar jag info om kördata, dvs tripmätare m.m. och överlag så lämnar förardisplayen en del att önska (men det finns iaf en... ;) ).

Ett tag störde fläkten mig, men efter ett tag så känns det som jag hittade en ok inställning och stereon överröstade oftast.

Just nu är väl min största fundering (utöver behovet av stödsystem) förbrukningen. Idag med -2° så är jag tveksam till att jag skulle lyckas få ut ens 30mil i 120km/h och det är klart under förväntan.

Jo, sen sprutade den spolarvätska väldigt dåligt. Att det ska vara så svårt att får till. SAAB var grym på det.

För min del blir det att avvakta tills den går att beställa med dragkrok och se vad som händer med mjukvara och pris.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10353
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BYD Seal

Inlägg av Legato »

Eldsig skrev: 10 dec 2023 16:06
roffe_s skrev: 09 dec 2023 18:08
Eldsig skrev: 09 dec 2023 15:10
Skralt intresse här för BYD/Seal.

Någon som testat eller är intresserad? Har lånat hem en för provkörning nu i helgen och alltid trevligt att ha någo att bolla med.

Spontana första intryck är trevligt utseende, trevlig att köra och bra ljud. Mindre trevliga "förarstödsfunktioner", dvs varningssystem/-ljud, filhållningsassistens m.m.
Jag tolkar det som att Du vill att vi pratar BYD Seal i tråden och inte andra fabrikat ;) Gott, jag är nyfiken men vet inte mer om den än att den fått hyfsade recensioner.

Snygg, hyfsat effektiv och välbyggd ser den i alla fall ut att vara. Jag ser fram emot Din uppfattning efter en helg med bilen :)
Man får gärna referera till andra fabrikat, men det blir lite väl hård diss av just BYD. NIO ET5 kostar ändå 35% mer tex och ger inte så mycket mer. Men tack :)
Nej den kostar inte 35% mer. Den kostar 23% mer.

I Kina är som sagt Nio avsevärt mycket dyrare än så relativt BYD och Nio säljer ändå väldigt bra i Kina, så att den "inte ger så mycket mer" verkar inte köparna hålla med om riktigt.

Hade Seal startat på precis över 400k med prissättning i linje med Nios så hade det kunnat bli en riktig storsäljare tror jag. Med nuvarande pris lär det gå trögt. Men kanske kommer det rejäla kampanjer framöver som på Han och Tang.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BYD Seal

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 10 dec 2023 19:00

Nej den kostar inte 35% mer. Den kostar 23% mer.

I Kina är som sagt Nio avsevärt mycket dyrare än så relativt BYD och Nio säljer ändå väldigt bra i Kina, så att den "inte ger så mycket mer" verkar inte köparna hålla med om riktigt.

Hade Seal startat på precis över 400k med prissättning i linje med Nios så hade det kunnat bli en riktig storsäljare tror jag. Med nuvarande pris lär det gå trögt. Men kanske kommer det rejäla kampanjer framöver som på Han och Tang.
Det är så jag förstått det att Nio är lite av ett lyxbils/premiummärke i Kina, medans BYD är mer av ett budgetmärke i Kina.

(När bägge säljs här i Sverige så blir dock priser och positionering på marknaden lite mer oklar här.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nautikern
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 apr 2022 18:50

Re: BYD Seal

Inlägg av Nautikern »

Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14558
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BYD Seal

Inlägg av taliz »

Nautikern skrev: 13 dec 2023 19:05
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7621
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BYD Seal

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 13 dec 2023 21:54
Nautikern skrev: 13 dec 2023 19:05
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.
Max är kanske inte jätteintressant. Min bil maxar på 251 kW, men medeleffekten ligger (precis som i tabellen) kring 100 kW. D.v.s. ingen skillnad mot BYD Seal.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14558
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BYD Seal

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 14 dec 2023 09:23
taliz skrev: 13 dec 2023 21:54
Nautikern skrev: 13 dec 2023 19:05
Tycker inte Seal laddar anmärkningsvärt långsamt.

Average DC charging power 10-80%

Xpeng G9.............206,7 kW
Audi e-tron...........195,5 kW
Kia EV6................191,6 kW
Zeekr 001.............147,5 kW
Volvo C40.............118,5 kW
BMW i4................116,2 kW
Tesla Y LR.............101,2 kW
BYD Seal................99,7 kW
Tesla 3 LR...............97,0 kW
Tesla Y SR...............84,1 kW
Tesla 3 SR...............78,1 kW
BYD Atto 3..............71,8 kW


https://db.evkx.net/evcompare?evs=33efe ... 2Ca169daac
Den maxar alltså runt 125kw? Precis som min ID4. Den var INTE kul på långresa.
Max är kanske inte jätteintressant. Min bil maxar på 251 kW, men medeleffekten ligger (precis som i tabellen) kring 100 kW. D.v.s. ingen skillnad mot BYD Seal.
Det kan jag lova dig att det blir.
ID4 var som sagt likadan. Mer eller mindre ”platt” kurva.
Med hög förbrukning och en sådan laddkurva blir man därmed tvingad att ladda till 80% eller mer vid varje laddstopp.

Med en Tesla som är mkt snålare och har en rejäl topp i början räcker det att man laddar ca halva tiden innan man kan dra vidare.
(Jag hade ju en M3P precis innan ID4an så jag vet precis hur det är. Med ID4an blev det bara en enda långresa av en anledning…)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Eldsig
Inlägg: 196
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BYD Seal

Inlägg av Eldsig »

Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?
hksnismo
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: BYD Seal

Inlägg av hksnismo »

Eldsig skrev: 12 feb 2024 00:24
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?

Har en Marvel R på leasing drygt 1år kvar, har varit lite sugen på att eventuellt beställa en BYD Seal, men dom måste komma med extremt bra privatleasing erbjudanden på den bilen annars kommer det gå trögt med försäljningen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1603
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BYD Seal

Inlägg av Nect »

Eldsig skrev: 12 feb 2024 00:24
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?
AMS körde precis en Seal i deras 100mila tävling. Gick inge vidare… (tydligen klappkass laddeffekt vintertid)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BYD Seal

Inlägg av martinot »

Eldsig skrev: 12 feb 2024 00:24
Ff ingen här som köpt och vill skriva lite om upplevelsen?
BYD Seal vs Tesla Model 3 vs VW ID.7 – best EV? | Road trip costs compared! | What Car?

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar