Laddning vid stugan?
Postat: 14 jun 2022 22:05
Kommer man våga ladda bilen vid stugan?
Vi kommer åka till stugan i fjällen ett par dagar på semestern och denna gång ta Q4:an, normalt på vintern tar vi en V70 då även ett skotersläp följer med.
Denna gång tänkte jag ta DKW'n så min fundering är om man vågar ladda bilen vid stugan.
Vi har ett uttag för motorvärmare på framsidan av stugan, avsäkrat till 10A och vet att det är fler uttag på insidan på samma säkring.
Stugan är byggd 1978 så elen som är dragen har några år på nacken.
Jag kan ställa ner strömstyrkan i laddkabeln som följde med bilen och provat att den ger då 1 kWh mot ordinarie dryga 2 kwh så med denna nedställning borde det motsvara 5A
Skulle ni våga ladda bilen med dessa förutsättningar? Starta och gå ut och känna på kontakten med jämna mellanrum?
Stugan finns i Lofsdalen och enligt Chargefinder finns det bara några 7,4 kWh stolpar vid skidbacken, men dessa står ungefär där man nu håller på och bygger nytt för fjällanläggningen så är inte säker på att de finns i funktion. Sen är det lite drygt att behöva ställa bilen flera timmar där när stugan i princip är längst bort från skidområdet i Lofsdalen.
Visst kan man ladda upp i Sveg, men Sveg verkar vara en riktig laddöken då det bara finns en 50 kWh stolpe för oss som inte åker Tesla, synd att de inte har öppnat upp för andra i Sveg.
Skulle ni våga att ladda bilen?
Det som gör att jag är osäker är att jag inte har koll på hur många punkter det finns där elkablarna är mellan-kopplade samt åldern på kablarna.
Normalt är jag inte främmande att använda Shucko-uttag om jag vet hur det är draget med kablage mm.
Vi kommer åka till stugan i fjällen ett par dagar på semestern och denna gång ta Q4:an, normalt på vintern tar vi en V70 då även ett skotersläp följer med.
Denna gång tänkte jag ta DKW'n så min fundering är om man vågar ladda bilen vid stugan.
Vi har ett uttag för motorvärmare på framsidan av stugan, avsäkrat till 10A och vet att det är fler uttag på insidan på samma säkring.
Stugan är byggd 1978 så elen som är dragen har några år på nacken.
Jag kan ställa ner strömstyrkan i laddkabeln som följde med bilen och provat att den ger då 1 kWh mot ordinarie dryga 2 kwh så med denna nedställning borde det motsvara 5A
Skulle ni våga ladda bilen med dessa förutsättningar? Starta och gå ut och känna på kontakten med jämna mellanrum?
Stugan finns i Lofsdalen och enligt Chargefinder finns det bara några 7,4 kWh stolpar vid skidbacken, men dessa står ungefär där man nu håller på och bygger nytt för fjällanläggningen så är inte säker på att de finns i funktion. Sen är det lite drygt att behöva ställa bilen flera timmar där när stugan i princip är längst bort från skidområdet i Lofsdalen.
Visst kan man ladda upp i Sveg, men Sveg verkar vara en riktig laddöken då det bara finns en 50 kWh stolpe för oss som inte åker Tesla, synd att de inte har öppnat upp för andra i Sveg.
Skulle ni våga att ladda bilen?
Det som gör att jag är osäker är att jag inte har koll på hur många punkter det finns där elkablarna är mellan-kopplade samt åldern på kablarna.
Normalt är jag inte främmande att använda Shucko-uttag om jag vet hur det är draget med kablage mm.